Bäring, skärning, punkter och mer...

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Bäring, skärning, punkter och mer...

Inlägg av Royal Frodemos » ons jun 27, 2012 21:41

Ok, så jag har tre koordinater och tre bäringar. Istället för att sitta med karta, gradskiva, linjal och penna; Hur gör jag?
[-o< Snälla, säg att det finns nåt ställe jag bara kan mata in mina värden och få siffror.
Pillade med projektwaypoint i eTrex 30:n men gjorde antagligen fel, eller så finns inte den funktionen.
Eeeh... hjälp...!
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Re: Bäring, skärning, punkter och mer...

Inlägg av rogge88 » ons jun 27, 2012 22:04

Royal Frodemos skrev:Ok, så jag har tre koordinater och tre bäringar. Istället för att sitta med karta, gradskiva, linjal och penna; Hur gör jag?
[-o< Snälla, säg att det finns nåt ställe jag bara kan mata in mina värden och få siffror.
Pillade med projektwaypoint i eTrex 30:n men gjorde antagligen fel, eller så finns inte den funktionen.
Eeeh... hjälp...!
Finns ett perfekt gratis verktyg för detta fizzycalc :D
Royal Frodemos
Geocachare

Inlägg av Royal Frodemos » ons jun 27, 2012 22:13

:D Prexis vad vi ville höra. Det ska vi utforska. Tack så jättemycket för hjälpen!
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons jun 27, 2012 22:31

Men jisses, sicket fusk! Själv gick jag loss på olakvas Triangulerings-cacher i Mölndal för ett tag sen, två kända punkter och lite vinklar. Baggis tänkte, klarar väl jag med min gamla gymnasiematte och papper och penna. Tyvärr är jag envis så jag gav mig inte förrän jag fick ihop det, men usch vad knöligt det var, det hade jag aldrig trott. Härledningen blev fem sidor lång. Sen gjorde jag förstås ett teckenfel så första söket blev noll. Men sen så! (Däremot inte loggat i eget nick än så jag har alltså inte fått betalt än ens så att säga inser jag nu).
Men jag säger ändå: jisses, sicket fusk! :-)
Royal Frodemos
Geocachare

Inlägg av Royal Frodemos » tor jun 28, 2012 23:19

Då är det fan fusk att goggla för å lösa mystar, så de så! Basta!! :lol:
Närå, vi har tirriterat, filurat och figurerat lite, bara på sidan av, för att lösa en liten Multi här hemma. Har inte haft nån brådska med att lösa den, kommer inte ha nån brådska heller, ville bara kolla vad som kan finnas till hands därute. Dessutom kan det ju ge lite inspiration för egna utläggningar :)
Makan var och handlade på ICA Maxi idag och tog en titt, men de hade ingen gradskiva på hyllan. Jaha, då kan vi väl vänta ett tag till, då. Nån gång så tar vi den lille fan, så är det bara...
Bild
Memme
Geocachare

Inlägg av Memme » fre jun 29, 2012 23:45

Nu vet jag inte exakt hur ditt problem är ... Men om jag hade skapat en myst som jag tror att du försöker lösa, så skulle jag vilja att du använder enbart din gps, har de tre waypointerna inlagda, öppnar listan Sök närmaste (eller vad den kan heta i din burk) och försöker flytta dig så att de tre sökvillkoren - bäringarna - blir skapligt riktiga. Jag tror att redan en uppskattning på skärmen leder dig inom 100 meter från målet. Sedan blir det kanske att gå lite "tomtesteg" lite hit och dit för att finjustera. (En grads fel i bäring ger i storleksordningen 17 meter fel på en kilometers håll.)

Jo, det är ju klart att jag har en liknande cache men där får man inte bäringarna utan avstånden. Skall lösas i skogen!

Avskärning är jag utbildad i under mer än ett år. Inskärning förstår jag bara halvt teoretiskt. Men det kan vara en ny ide till en nästa myst.
Royal Frodemos
Geocachare

Inlägg av Royal Frodemos » lör jun 30, 2012 8:48

Det där var ju ett riktigt bra förslag! Tack för det också.
Har inte tänkt på det tidigare, bara använt funktionen projekt waypoint en gång hittills och inte fundrat på att använda fler i kombination. Vi är klart nära och i rätt område så det här hjälper ju till ytterligare. Jättekul, nu är vi lite närmare målet :D
Bild
Skriv svar