Skatter i cacherna

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Pipetta
Geocachare
Efternamn: B
Förnamn: L

Skatter i cacherna

Inlägg av Pipetta » tor sep 06, 2012 21:54

Hur ser ni på att byta skatter (småprylar) i cacherna?
Är det bara nåt för barn eller tycker ni vuxna att det är intressant?
Vad gillar ni isf för slags prylar?

Jag tycker det är kul med små skatter.
Främst gillar jag olika stenar och glaskulor.
Det är oftast det jag lägger i själv, men hittar sällan att byta till mej.
Sparar dessa och skriver var jag hittat dom.

Är det bara jag som är så "barnslig"...?

Däremot tycker jag det är skittråkigt när det ligger tråkiga/värdelösa saker som gem, gummisnodd, mm.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Skatter i cacherna

Inlägg av Djurets » tor sep 06, 2012 23:09

Jag tycker det är trevligt med bytessaker i burkarna. alla jag lägger ut försöker jag proppa fulla. Men sen byter jag aldrig när jag loggar andras men det ser mer seriöst ut. Och eftersom jag har en tvååring tar det nog inte lång tid innan bytessaker är ett "måste" i burkarna... :D
/Djurets
Bild
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » tor sep 06, 2012 23:14

Skulle helt klart uppskatta bytessaker för alla åldrar. Inte för nåt särskilt värdes skull, mer bara för det roliga i det hela.
Vi adopterade en cache för ett tag sedan som legat ute några år och tog oss tid att läsa igenom originalloggboken. Den var från den tiden då man skrev lite om upplevelsen på plats också, samt att man skrev vad man tog och vad man lade i.
Riktigt rolig läsning och vi kunde konstatera att det, i alla fall i just denna cachen, cirkulerade prylar av betydligt högre värde än gummisnoddar, använda biobiljetter, begagnade plåster och vad annat (skit) "folk" kan ha släppt ur fickan.
Mer regular med bättre bytessaker, kuligare oavsett vilken ålder hittaren är i! :D
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » fre sep 07, 2012 8:20

När jag är ute själv byter jag inget, om jag nu inte skulle hitta något riktigt intressant.
Däremot när jag är ute med barnen blir det lite byten ibland, försöker också lära dem att kottar, stenar och rostiga kapsyler inte är lämpligt att byta med.
När jag lägger ut burkar så lägger jag ibland i lite bytessaker, men eftersom jag inte alltid har så gott om pengar så brukar jag prioritera att få till en bra gömma vilket inte alltid är helt gratis.
Bild Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre sep 07, 2012 14:22

Försöker lägga i något vettigt när jag lägger ut cacher. Men det har ju snart försvunnit och skiten börjar samlas :cry:

För övrig byter jag aldrig något själv när jag är ute o cachar, utan lämnar det till det andra :) Jag vet flera "äldre" som med glädje tittar efter bytessaker i lådorna :)
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » fre sep 07, 2012 14:35

När jag började med geocaching för ett antal år sedan bytte jag saker i bland, nu är det flera år sedan senaste gången jag bytte något. Däremot händer det alltför ofta att jag rensar ur skräp som lämnats som "bytessaker" i burkarna.

När jag lägger ut egna cacher så fyller jag dom med en del bytessaker och då är min prio att lägga i saker som kan vara kul för barnen.
Den som söker hittar ofta något annat
Snobben72
Ny i forumet
Efternamn: Sjögren
Förnamn: Henric

Inlägg av Snobben72 » fre sep 07, 2012 22:36

Jag brukar samla på mig reklamprylar så som nyckelringar, nyckelband, resekit eller andra saker av kvalité. Jag fyller bara på för att höja värdet på skatterna.
Pipetta
Geocachare

Inlägg av Pipetta » fre sep 07, 2012 23:49

Tycker det skulle va kul att kunna samla på nåt men det verkar va svårt att få till...

Tänker att när jag börjar lägga ut egna cacher så ska dom vara fyllda med små (billiga men ändå trevliga) skatter.
Fast när dom försvunnit kanske det inte kommer in nåt nytt.
Och dom flesta kanske inte ens bryr sej.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör sep 08, 2012 1:14

De som bryr sig allra mest är de barn som lär sig denna hobby genom att följa med någon vuxen.

Kommer man fram till en låda som skulle kunna innehålla några saker så blir säkerligen barnet mest besviken om det skulle vara helt tomt eller om det bara är "skitsaker" som finns i lådan. Som vuxen blir man besviken på sina "Vuxen-Kollegor" som sakta men säkert nedgraderar innehållet i lådan.

Jag har en låda i bilen innehållande sådana saker som jag har "stulit" från barnens (jo... Inte grannarnas, utan mina egna barn) leksakslådor, och då något som de inte använder eller att de har för mycket av.

Brukar försöka ha några saker i fickan som kan bytas eller doneras. Är det dessutom en låda som har attributet "Barnvänlig" så är det ännu viktigare att man håller kvalite på innehållet.
Ex när jag för en vecka sedan gjorde underhåll på min Reflex-Gömma i Kungens Kurva som är av den barnvänligare sorten så passade jag på att fylla på gömman med barnvänliga prylar.
Blev faktiskt lite förvånad när jag öppnade lådan då det som fanns i lådan höll bra kvalite.
Skulle egentligen önska man kunde uppgradera lådan till en större, för att kunna rymma fler saker. Får se då utrymmet som lådan ligger gömd inte är så lätt att göra större. Får leta reda på en annan plats i så fall.

Så visst finns det de som bryr sig om vad som finns i lådorna, och det är våra barn som besöker gömmorna.
Pipetta
Geocachare

Inlägg av Pipetta » lör sep 08, 2012 1:39

Då får jag väl byta glaskulor och stenar med barnen :wink:
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Inlägg av jansson.sura » sön sep 09, 2012 19:23

Jag har väl bytt nån pryl nångång. Mest kul tycker ju 8-åriga dottern att det är.
Men det allra viktigaste är ju att bytesprylarna är hela!!! Nu är jag nybörjare & har inte sett så många än men tycker mig ofta se trasiga små figurer, nyckelringar å leksaker... Ska man lägga i nåt så se till att det är HELT!!!!
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Inlägg av sturej » sön sep 09, 2012 20:16

I alla de burkar jag lagt ut finns bytessaker. När jag själv loggar så byter eller lämnar jag alltid något, om det finns plats för det. I allmänhet är det enkla plastleksaker eller leksaksbilar. Ett tiotal gånger genom åren har jag hittat någon pryl som jag har haft nytta av - det är alltid lika kul varje gång det händer.

Det är definitivt mer stimulerande att logga en cache som ägaren lagt ner en del arbete på. En ordentlig burk med riktig loggbok, stash note, bytessaker, en intressant plats och en genomarbetad webbsida är tecken på det.

Jag försöker också ägna en tanke åt återväxten i sporten; nästa generations geocachare är ju barn idag. Med rätt sorts gömmor är ju geocaching en fantastisk familjesport, där man får många tips till intressanta utflyktsmål.
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » tis sep 11, 2012 21:36

Jag lämnar oftast något i de cacher som är stora nog att hålla bytessaker, även om vi inte alltid tar något, det är roligt för nästa unge som kommer att hitta något. Det behöver ju absolut inte kosta några stora pengar, jag brukar passa på när det är loppis och köpa "enkronas"-saker, en påse glaskulor kostar inte heller många kronor, ibland har leksaksaffärer och stormarknader "utförsäljningslådor" och då kan man kanske köpa en hög klistermärken för fem kronor eller nåt annat "utgånget". Även Panduro har ofta bra reor där man kan köpa på sig saker. Det går ju också väldigt bra att köpa "kit" med saker och dela på, jag har .te.x klippt sönder klistermärkesark för att minska värdet på varje del och få våra bytessaker att vara längre. Saker från kinderägg, mc-donalds mm blir också bra bytessaker :)
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Pipetta
Geocachare

Inlägg av Pipetta » tis sep 11, 2012 21:54

Verkar som det är mest för barn då...

Är det skillnad för män och kvinnor?
Tjejer kanske är mer intresserade av småprylar.
Jag är tjej (kvinna) och jag skulle tycka det vore kul med fina bytessaker.
Mest att ha som minne från olika ställen. Ungefär som souvenir.

Har sett endel olika reklamprylar, och det tycker jag är tråkigt.
Nyckelring med t.ex Vattenfall är väl inte så kul för barn heller.
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » ons sep 12, 2012 15:00

Pipetta skrev:Är det skillnad för män och kvinnor?
Det tror jag. När jag har diskuterat bytessaker med sina geocachingkollegor (som i majoritet är män) så har de aldrig eller sällan varit intresserad av bytessaker. Det har varit jag som glatt tjoat till som de har funnits kinderäggsaker eller smycken jag kan byta till mig i burkarna.

Jag hade förr i tiden en geocache som var en "smyckes-bytar-låda". Den blev länsad ganska omgående (förmodligen av geocachare... eftersom den var placerad i skogen på ett ställe som inte "vanliga" vandrare beger sig till). Efter det så har jag hållit mig till att antingen små burkar eller billigare bytessaker - så som kinderäggsleksaker.

Dock är jag helt för (och hoppas på) att bytessaks-tiden kommer åter och att fler blir intresserad av att hålla på med sådant. Det gör utbudet för oss "bytare" så mycket större och roligare.
Skriv svar