Storyn bakom ett nick

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Storyn bakom ett nick

Inlägg av Kasheuren » ons okt 03, 2012 21:03

linsrille, Odur, labbalabba, Yngve Myrslok, URBOK, Tors Jägare, turelure, Royal Frodemos, Lysfisken, Massemannen, taoi, aQa, rand althor, Neoflux, Löjan, NinjaAsok, Mildas Vänner, Kvatten, Trush, Luels, hjontemyra, Urzuz, fn-yxa, skedmannen, vw bus...osv, osv...

Tänk så många fantasifulla username/nicknames/alias/användarnamn man stöter på i loggar och foruminlägg och annat!
Och så nyfiken man blir på hur dom har kommit till!

Vad är historien bakom just ditt geocaching-username?
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Re: Storyn bakom ett nick

Inlägg av Kasheuren » ons okt 03, 2012 21:04

OK, jag börjar.
Stadskasheuren: "Stads" som motsats till skog + "kasheur" som någon sorts svensk version av eng "(geo)cacher" och med stavning inspirerat av mitt superforna studentikosa liv.

Geocaching började för mig genom att min fru hemskt gärna går ut i skogen...och vi andra i familjen är lite mer normalsvalt intresserade. För att vi alla ändå skulle få ut något av dessa obligatoriska promenader gav jag min fru en garmin "detta är inte en teknisk pryl utan en serie upplevelser med familjen" och vi skaffade familjekonto och det fungerade.
Men sen upptäckte jag att själva geocachingen hade bra mycket mer att erbjuda än bara skogsluffen, själva burkhittandet och sen burkutläggandet var ju väl så kul i sig.
Så då blev det egen konto, i början mest använd för att kunna plocka cacher även i staden, cachning i stad har inte min fru förstått sig på riktigt.
(Kunde nu tänka mig nåt annat men kommer varken på nåt bättre eller orkar byta överallt i egna loggböcker och mejlkonto och...)
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons okt 03, 2012 21:49

Måste man? Nehe, men jag provar ändå..

Jag behövde ett inloggningsnamn för att prova det där jag hört talas om, jeokashing...
Efter att ha provat de vanliga nicken och fått tillbaks "username taken" på varje försök funderade jag lite, och då menar jag lite. Jag var på toppen av mitt fotointresse så nåt med kamera kanske.. men för många stavelser. kamera -- objektiv - lens - lins, a får duga och så rille på det. Inte för att jag gillar det egentligen men det är smidigt att säga.
Jag provade lite och fastnade precis som ni andra. Då var nicket redan inkört. Har funderat på att byta till nåt som är mer roligt än konstigt men det blir svårare ju längre tiden går. Ryser till lite av obehag varenda gång någon tilltalar mig linsrille men det är ju självförvållat. Är iallafall nöjd att jag inte valde nåt med kroppsvätskor eller liknande som jag sett att några valt.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » ons okt 03, 2012 21:57

Jag började min cachingkarriär i extremt lågt tempo för länge sedan. Fattade väl inte riktigt hur det funkade när man registrerade sig och fick mitt fulla namn som nick. Det funkade väl, men var lite för långt att skriva i loggboken. Särskilt på mikros och nanaos.

Frugan cachade också och vi loggade i stort sett alla burkar tillsammans. Det kändes också lite fånigt. Tanken på ett kortare och gemensamt nicklåg och malde.

Till slut kom vi på det korta och team@ som också var lagom nördigt. @ uttalas AT och är en akronym för Anders och Tiina. Fast det är ju ingen vettig människa utanför nördvärlden som uttalar tecknet som AT. Antingen blir det snabel-a eller kanelbulle...

Därav vår avatar. I morgon firar vi vår egen dag :-)
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » ons okt 03, 2012 22:06

Ja, jo det är ju, precis som för trådskaparen, en historia som hänger ihop med hur man började den här roliga/hemska/vanebildande/underbara hobbyn. Jag date:ade en tjej som på vägen hem efter daten satte en GPS i min näve och sa att jag skulle gå mot nollpunkten. Det tog en stund innan jag förstod hur mina rörelser förhöll sig till det jag såg på skärmen, men sen var det bara att stolpa på. Väl framme skulle jag leta efter något. Jag förstod inte riktigt vad, så det tog ju en stund innan jag till slut, med många vänliga hintar, förstod att jag höll i mitt livs första geocache. När remsan skulle loggas var det ju till att hitta på nåt vettigt, och det blev Stratocaster (the one and only guitar for me). När jag senare försökte registrera mitt nick hos Groundspeak så var det förstås upptaget. I frustration valde jag The Strat i stället. Det nick jag egentligen ville ha var upptaget av nån som tagit några cacher och sen slutat med hobbyn. Jag försökte få kontakt med personen i fråga men det visade sig att det inte fanns någon e-postadress. Jag skrev till Groundspeak och försökte beveka dem att ge mig namnet, men icke! Till sist gav jag upp och ändrade mitt nick till Str@tocaster. Så fick det bli!
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » ons okt 03, 2012 22:52

Började karriären med nicet Ursus Arctos vilket är det latinska namnet på Brunbjörn. Det hängde med ett bra tag men jag tyckte det var lite svårt/jobbigt att skriva långa haranger i loggböckerna. I synnerhet var det i microloggremsorna som där var ont om plats för långa nics.

Då kom tanken på att byta till något kortare nic men ändå ha kvar något av originalet. Ursus var inte ledigt men Urzuz var det och så blev det.
Ni kommer nog att springa på en och annan cache som fortfarande har orignalnamnet på cacheownern kvar. Byter i mån av tid!

Som den observante läsare du är, har du redan förstått att på min dopattest står det Björn som första namn :mrgreen: :mrgreen:

I morgon skall jag förklara varför min hustru har nicet "Vildmannen", men det är en annan historia. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Urzuz, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Bild
mr_finder
Föreningsmedlem
Efternamn: Ahlén
Förnamn: Mattias

Inlägg av mr_finder » ons okt 03, 2012 22:59

Mitt nick Mr_Finder valde jag eftersom det skulle vara internationellt gångbart och det känns positivare än "Hr_Hittardeninte". Jag ville alltså öka chansen att hitta burken. 8) Det fungerar i alla fall bra när man geocachar utomlands med ett engelsk nick.
Bild
vw bus
Geocachare
Efternamn: Höglund
Förnamn: Jan

Inlägg av vw bus » ons okt 03, 2012 23:28

Tackar trådskaparen för att mitt nick blev uppmärksammat. Känner mig därmed tvingad att bidra med efterfrågad info.
VW bus betyder inte (som TREO beskrev det) en Golf som sladdar runt på en grusplan. Utan det syftar till den orange campingbussen av fabrikat Volkswagen som jag och sonen cachat några år i. Det har blivit flera tusen mil med den, allt mellan Nordkap och Danmark. Den har besökt alla län i Sverige och det första fordon som fullföljt Sweden DeLorme Challenge GC24YK2. Tyvärr havererade den innan vi kunde komplettera kommunkartan. Jag hade inte kunskap och/eller tålamod att få den till att fortsätta sitt värv så den har sålts.

Hur gör man då med sitt nick?

Ja, vad tror ni! Jag var ju tvingad att köpa ytterligare en folkvagnsbuss såklart!
Nu av nyare och bränslesnålare modell så det kommer förhoppningsvis att bli många ytterligare mil avverkade. Har börjat med att ta de kommuner som återstod för att fylla kommunkartan över Sverige.

Nu ska ni alltså hålla uppsikt efter en RÖD VW av modell T4,
Hoppas vi ses i cachingvärlden, rulla lungt! jag menar långt!
Cash is good - To cache is better!

Bild
lassethomasson
Geocachare
Efternamn: Thomasson
Förnamn: Lasse

Inlägg av lassethomasson » tor okt 04, 2012 1:01

För att jag heter som jag heter och har uppenbarligen dålig fantasi :D

Har långe tänkt på att byta till något roligare, men se ovan...
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Inlägg av jansson.sura » tor okt 04, 2012 6:04

Ja samma här!!!

Mitt namn & bostadsort lite förkortat.

Jansson i efternamn & bor i Surahammar..

Jag är inte säker, men jag loggade in med Facebook första gången jag laddade ner en app i telefonen & då valde systemet min mejladress som Nick. Min mejl börjar alltså med jansson.sura
Användarvisningsbild
jocke
Geocachare
Efternamn: Lundgren
Förnamn: Joakim

Inlägg av jocke » tor okt 04, 2012 6:33

Mitt nick är ganska fantasilöst då jag heter Joakim.
Började med *Jocke* då Jocke såklart var upptaget.
Sökte efter användarenamnet Jocke men fick ingen träff.
Då tog jag kontakt med Groundspeak som sa att namnet var taget sedan några år tillbaka men inte aktiverat.
Vips hade jag fått mitt smeknamn till nick.
Kort och enkelt på loggremsorna.
//Jocke
Användarvisningsbild
Zontjuven
Geocachare
Efternamn: Zon
Förnamn: Tjuven

Inlägg av Zontjuven » tor okt 04, 2012 7:16

Inte för att jag finns med i listan i första posten, men jag är väldigt ny på detta... Började förra veckan och har loggat 37 hittills, fnular på egna gömmor för fullt.

Mitt nick har en historia från ett annat gps baserat "spel" som heter TURF. Där det går ut på att i livemiljö äga så många zoner som möjligt och tjäna poäng och medaljer. Efter 10 månaders intensivt tjuvande av zoner så ville jag verkligen testa det här med geocaching. Detta mest för att jag upptäckte min vilja att i turf ta unika zoner och gärna mullezoner. Dvs i princip geocaching utan loggbok :-)

Som alla redan har räknat ut så kommer ju zontjuven från att stjäla zoner av andra.

När jag reggade mig här så var det egentliga självklara valet cachetjuven.... Men så funkar ju inte detta spel :-) så det fick bli zontjuven här också.
Det jag har upptäckt efter 37 loggningar är att det är lite långt för vissa loggböcker... Men det känns inte som nån vits att byta. Jag har dessutom redan fått igenkännande hejarop från andra geocachare som känner igen mig från turf :-)

Sent from my iPad using Tapatalk
Bild
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » tor okt 04, 2012 7:29

Mitt nick är ju ganska givet, man har ju blivit tilltalad så i lingonskogen , då med ett "Hej" framför... :wink:

Skämt åsido:
I början av nätlivet så tyckte jag att man skulle vara så anonym som möjligt, och så svårgooglad som möjligt, hade då ett nick som hette Svejsan - det var kul att se vilket förhållningssätt forumdeltagare hade när man gav sig in i diskussioner beroende på att de inte visste könet.

Och då man försökte ta samma på GC.com så var det taget. Valde då en kortare variant. Funkar lysande och har ibland verkat humörhöjande på de man möter!
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Re: Sv: Storyn bakom ett nick

Inlägg av FN-yxa » tor okt 04, 2012 7:59

Oj! Jag blev visst uppmärksammad i första posten, tack!
FN-yxa har levt med mig på nätet sedan mitten 90-talet. FN-yxa är en person som har gjort minst en FN-mission. Varför jag ännu inte fått tummarna loss och bytt nick till just FN-yxa beror endast på latmasken i mig.
Jag har tyvärr bara gjort en mission i livet, vilket jag kan ångra nu på senare dagar. Jag har varit antagen till ett antal missioner till men alltid hittat en anledning att inte åka iväg....
Den missionen jag gjorde heter BA02 dvs den andra missionen i Bosnien, det var sommaren 1994.
På den missionen lärde jag känna Dr Mike som några år senare introducerade mig i den här hobbyn.

/ FN-yxa
Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » tor okt 04, 2012 9:04

Jag heter Fredrik och genom åren så har jag fått heta Fredde, Freddan, Fraggel, Fronken, osv. Så "Frudden" var väl en helt naturlig del av evolutionen...

// Frudden
Skriv svar