Storyn bakom ett nick

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
dalkarl68
Geocachare
Efternamn: Fröjd
Förnamn: Jan Ove

Re: Storyn bakom ett nick

Inlägg av dalkarl68 » lör okt 06, 2012 1:06

Mitt kommer från att det heter inte dalmas ! Det heter dalkarl eller mas sen är man född 1968 :lol:
Bild
Bild
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » lör okt 06, 2012 11:29

Många tror att UETP är någon häftig förkortning som har något att göra med Urban Exploration. Tyvärr är det långt ifrån verkligheten då den något märkliga bokstavskombinationen är något så osexigt som mina initialer.

Ulf Erik Thomas Pettersson :D
Bild Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Re: Sv: Storyn bakom ett nick

Inlägg av Cordin » lör okt 06, 2012 13:28

Kul läsning det här.
Cordin kommer sig från när jag skulle registrera mig, sitter med tom hjärna och tomt formulär framför mig (inte hjärnan).
Frågar min flickvän (nu fru) om ett nick. Cordyn säger hon. Knappar in det men stavar fel :blush
Funderat på att ändra, men det hänger med på flera ställen nu så det får nog vara som det är.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » lör okt 06, 2012 14:10

Ett litet vokalbyte på en gps-produkt så fick jag med mitt förnamn x 2, vilket kändes helt rätt i ett högst gps-relaterat tidsfördriv..
Sen har jag märkt av fördelen med att det är lättläst även om man slarvat lite vid loggandet.. :)
Bild
Swerker
Geocachare

Inlägg av Swerker » lör okt 06, 2012 16:55

Måste man alltid ha en anledning till att man kallar sej för det man gör
Varför vi kallar oss för Swerker har jag ingen aning om Skulle ju bara hitta på något som låg enkelt på tungan o var lätt att komma i håg Sen var det min granne som sa att man inte skulle ha sitt eget namn uta vara lite hemlig på forumet
Hulda däremot är min hustru som inte alls heter Hulda Henne har jag bara kallt för Hulda sen 20 år innan ordet geocaching var uppfunnet så det blev helt naturligt att alla nätloggar på cacher där hon varit med undertecknar vi Swerker o Hulda På det viset kan vi gå tillbaks o se om vi varit vid just den cachen tillsammans
Användarvisningsbild
BUMBA
Geocachare
Efternamn: lindblad
Förnamn: göran

Inlägg av BUMBA » lör okt 06, 2012 19:25

Någon gång på tidigt 70-tal då jag föddes sa min bror (som då var 4 år) direkt "Bumba".
Varför han kallade mig det är ett mysterium. Kanske fick han det ifrån pop-gruppen Trio med Bumba.
Jag led med detta öknamn genom hela min uppväxt. Så fort jag kom till en ny grupp följde snart "bumba" efter...
En busschaufför födde även uttrycket "bumba krasch & bang", men det är en annan historia.
Jag hatade att bli kallad Bumba lång, lång tid.
Till sist i vuxen ålder... när jag blev lite äldre, fredades jag med Bumba och började använda det själv.

Efter mycket tjat från min moster "Långanfans" om att geocaching skulle vara något för mig (jag tvivlade starkt) fick hon med mig till en gömma, och jag var fast.
Då skulle jag skapa ett nick. Bumba var det självklara, men självklart upptaget av en amerikanare som inte loggat något.
Det fick bli "bumba.se" då jag hade min hemsida med det namnet.
Jag var länge missnöjd med det nicket då jag inte ville blanda "jobb" och fritid...

Så en Nyårsdagsmorgon vaknade jag upp bakfull som en örn med en ny insikt...
Jag hade just träffat min stora kärlek sanmarjan och just fått reda på genom ganja1447´s project-GC att jag låg bäst till på en viss statistik.
...jag kände mig stark och mallig... jag blev "Bumba 2.0"!

Självklart var jag ju inte helt nöjd med det heller när jag till sist nyktrat till...
Jag är ju Bumba och vill vara Bumba!
Jag struntar i se, tvåor och nollor och är nu BUMBA.(punkt).
Man kan ju bara sätta punkt för att få som man vill.

(på detta forum har jag visst inte orkat ändra något utan är fortfarande .se)
Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » lör okt 06, 2012 21:10

benke.olsson är ju så fantasilöst så att man skäms :oops:
Men när min gamle polare Fogass, introducerade mig i geocachingens värld så frågade jag vilket nick han använde och då svarade han att han använder samma nick i alla sammanhang. Vilket så klart fick mig att skriva mitt internet-nick, "benke.olsson" i min första logg. Detta har jag ångrat åtskilliga gånger då jag har loggat nanocacher :).
Fogass betyder egentligen FaderOfGamesAndSportStatistics, vilket är lite fyndigt.
benke.olsson är helt enkelt en förkortning av Bengt-Åke Olsson som är det namn mina föräldrar valde åt mej på 50-talet. Detta Å, som har orsakat mej så mycket bekymmer i Bill Gates värld, fick mej att anta mitt gamla öknamn "Benke" som mina skolkamrater hittade på redan i första klass.
Bild
Bild
hebb
Geocachare
Efternamn: Månsson
Förnamn: Herbert
Kontakt:

Inlägg av hebb » lör okt 06, 2012 21:26

Just som jag började med geocaching hade jag just kommit på att mitt barndoms nick alltid varit hebb inom familjen. Vid uppväxten blev det ofrånkomligt att det blev "hebb(e) lille" efter en viss TV-figur och passande då jag når ca 2.05. På äldre dar har jag tröttnat lite på "hebbe lille" och påmindes av syrran när hon sa "hebb" när hon tilltalade mig, plötsligt kände jag att det var jag och inte ett "lånat" namn.

Dessutom är det enkelt och bra.
hebb, cachar vidare som om ingenting har hänt ... http://hebb99.wordpress.com
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn: Bäcklund
Förnamn: Gustav

Re: Sv: Storyn bakom ett nick

Inlägg av skrattjakt » lör okt 06, 2012 22:16

När jag började med caching ville jag ha ett nick som inte var kopplat till jobb eller andra aktiviteter. Samtidigt skulle det kunna kopplas ihop med geocaching på något sätt. Smakade lite på orden i sammanhanget och petade man in en extra bokstav i skattjakt så hade man helt plötsligt ett passande namn.
Sen vill jag tro på "att ett skratt förlänger livet".
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » lör okt 06, 2012 23:13

Hösten 2008. Söker desperat efter något som kan pigga upp nu när sommaren är slut. Hör blaufish prata om något som låter intressant. geocaching.com var lite förvirrande första gången jag besökte den, men den verkade vilja att man registrerade sig. Visst, det kunde jag väl göra. Användarnamn? Tja, jag tar ett gammalt som jag fortfarande brukar använda ibland. Det var ren tur att det blev ett relativt kort namn. Det kunde nog lika gärna ha blivit "Htom Sirveaux" eller något annat dumt. Det enda problemet med d3bjorn är att jag ibland blir kallad 3D-bjorn.

Så var betyder det då? D:et står för Datateknik och 3:an står för ett årtal som sedan länge har försvunnit in i historiens dimma. Det var då jag gav mig in i D-branschen och upptäckte att det fanns något som hette Internet där man kunde roa sig med att skicka mail, läsa news-groups, utforska FTP-servrar, vara med på mail-listor, prata med andra via talk, spela... I princip förhistorisk tid med andra ord. "bjorn" är en förvrängd variant av mitt förnamn.
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » sön okt 07, 2012 0:48

Vårt namn kommer i från att vi röker på ganska mycket hemma.
Vi tänkte att de kunde på passa, och just när vi tog namnet så var vi ganska stenade...

Det blev väl bra med The Smokestoners, eller?
Röka på och bli lite halv stenad, så var det!

The Smokestoners

Vårt Nick har inget som helst att göra med Rökstenen som ligger nära vårt hem.
Inte alls, det var mer röka och att man blir lite stenade ibland

Edit: la till ett s. på The Smokestoners
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » sön okt 07, 2012 9:30

:mrgreen:
Skulle egentligen använt mitt illaluktande och konstant hungriga nät-alias. Var upptaget såklart :(

Blef i stället mina initialer, som i sig är en ordlek: uttalas trip L
trip kan betyda snubbla vilket jag är bra på pga mitt usla knä
eller den tripp man får av geocaching :lol:

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Burkjakt Är Livet - Livet Är Burkjakt
Bild
forjoi
Ny i forumet
Efternamn: Johanson
Förnamn: Inga
Kontakt:

Inlägg av forjoi » sön okt 07, 2012 11:56

forjoi var ett av mina användarnamn på jobbet. Det kan utläsas Forsheda, Johansson, Inga. Jag har använt det i andra sammanhang tidigare. En gång läste jag det lite slarvigt "på engelska". Då blev det "for joy". Det tyckte jag passade ihop med geocaching, som ger mig mycket glädje. :D
Smulan & co
Geocachare

Inlägg av Smulan & co » sön okt 07, 2012 12:20

Smulan är en av våra hundar, hon var ny i flocken när vi började. Eftersom geocachingen var tänkt att vara en familjeaktivitet blev det Smulan & co.

Sedan har det visat sig att endast Smulans husse blev riktigt biten (av caching, inte hunden!) och är den ende av både Smulan och "co" som varit med vid loggningen alla cacher. Får kanske skaffa mig ett eget nick en dag...
"Smulans husse"
Rille
Geocachare
Efternamn: Svensson
Förnamn: Rickard

Inlägg av Rille » sön okt 07, 2012 12:37

Mitt alias är helt enkelt ett smeknamn på mitt riktiga namn Rickard.
Första gången jag läste om geocaching var medlemstidningen inom svenska scoutförbundet, en artikel som hette "elektronisk skattjakt" detta var 2004, jag gick in på hemsidan och kollade runt, om jag minns rätt så behövde man inte vara registrerad för att se koordinaterna men väl för att kunna logga, så efter att ha skaffat en GPS så registrerade jag mej och mitt alias blev Rille.
Skriv svar