Storyn bakom ett nick

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
MB300E
Geocachare

Re: Sv: Storyn bakom ett nick

Inlägg av MB300E » sön okt 07, 2012 22:45

En bil jag hade för inte fullt 20år sedan.
Använt det nicket på nätet sedan dess.

Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Re: Storyn bakom ett nick

Inlägg av 1337v411 » mån okt 08, 2012 0:08

Jag hänvisar till en gammal presentation jag skrev som relativt ny medlem här på gcse:
http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 21#p74421t
...det ironiska är väl att barnen nu mera har egna konton på gc.com :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » mån okt 08, 2012 10:34

Jag har i princip haft mitt nick sedan 1988 när jag och mina polare hade Amigaträffar. Eftersom jag är lång som Långben så blev det först goofy men sedan när vi började lana när Doom kom så ändrade jag till supergoofy och nu har jag haft det i nästan 20 år och det var narturligt att det blev det namnet när jag registrerade mig på gc.com.
leoamorfa
Ny i forumet
Efternamn: Johansson
Förnamn: Tommy

Inlägg av leoamorfa » mån okt 08, 2012 10:42

Mitt nick kommer av ett stort intresse för Italienska bilar och i synnerhet Alfa Romeo.
"leoamorfa" är alltså ett anagram på bilmärket mitt intresse syftar på.
Nu i efterhand, om jag vetat hur det går till, skulle jag ha valt ett kortare namn...

/leoamorfa
------------------------------------------------------------------------------------------
Bild
sthiwo
Ny i forumet
Efternamn: Svensson
Förnamn: Stefan

Inlägg av sthiwo » mån okt 08, 2012 21:23

Mitt alias sthiwo är en svengelsk variant av Stefan som en engelsk kamrat gav
mig när vi träffades för flera år sedan, har använt det sedan i olika sammanhang, stavningen är min egen variant.
Användarvisningsbild
e-scape
Geocachare
Efternamn: Morén
Förnamn: John

Inlägg av e-scape » tis okt 09, 2012 10:34

När vi började med geocaching 2005 (efter tips från syrran, "Pippi" i Sakletarna) så var sönerna i familjen 10 och 13 år, och kunde tycka att det var lite kul med skattjakt. Så vi valde nåt namn som skulle passa för hela familjen. Lägenheten vi bor i ligger i en bostadsrättsförening som har namn efter kvarteret där huset står, och det heter "Rymmare". Det engelska "escape" kommer därifrån. Dessutom tyckte jag att på grund av hela det här elektroniska landskapet man rör sig i, så skulle det passa att skriva nicket som "e-scape". Därför uttalar jag det som "iii-skäjp". Jfr e-mail. Sen har ju killarna blivit tonåringar och mer därtill, och är mer aldrig än sällan med ute i skogarna längre. Däremot händer det att de ställer upp och blir web-cam-fotade på sina resmål. Det är ju lite kul. Frugan finner också begränsat nöje i att rota under stenar, men hjälper gärna till med att lösa mysterier. Sen rymmer jag, pappan, ut i skogen. Gör en liten escape, lixom. :mrgreen:
// e-scape
Senast redigerad av 1 e-scape, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
olno
Geocachare
Efternamn: Nordberg
Förnamn: Olle

Inlägg av olno » tis okt 09, 2012 20:34

Som tidigare nämnts så tror jag att jag blev tilldelad min e-mail address vid inloggningen som nick.
Läste om geocaching i en tidning om apple apparaturer, eftersom jag tillbringade mycket tid i Oslo och hade inte direkt några fritidsintressen där och dålig lokalkännedom så tänkte jag att detta passar säkert mig, och det gjorde det.
Men Oslo är fyllt av nanos och det är inte roligt att plita dit olle.nordberg eller vad det nu var jag använde dom 15 första.

Så när jag hade testat ut detta eminenta fritidsintresse som ökar lokalkännedomen och pulsen många gånger så tvingade jag givetvis in flickvännen på ett konto oxå och tipsade henne vis av erfarenhet om att välja ett kort nick name... hon valde då anloli som hon använt vid tidigare tillfälle, i samma veva upptäckte jag att man kunde byta och snabbt valde jag olno som en kraftig förkortning och som passar ganska bra tillsammans med anloli

Ganska smidigt att plita dit olno+anloli när vi loggar och vi vet ju alla att sekunder kan vara avgörande så man inte står där men en burk i handen och får vänta ut nån gammal spacklad kärring som ska solbada i 1,5h precis på GC
GeoSmal
Geocachare
Efternamn: Stefan
Förnamn: Malmström

Inlägg av GeoSmal » tis okt 09, 2012 20:51

Smal var taget så vad gör man? Annars är ju smal dessvärre mest ett önsketänkande numera, vilket ju iofs kan passa bra i detta sammanhang. Dessutom mina initialer.
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Inlägg av tarlin » tis okt 09, 2012 22:05

Hej!
Många roliga berättelser om hur nicket kom till. Vår är kanske lite mindre fantasifull men håll till godo.

Utöver geocaching håller jag, den ena halvan av nicket, även på med släktforskning. Där har jag bl.a. hittat min morfars mormors farfar som var indelt soldat i början på 1800 talet, hans knekt namn var Tarlin. När vi började geocacha, ja innan vi hade blivit registrerade än, tillsammans med goda vänner och skulle hitta på ett nick, kom vår vän på att vi ju kunde ta just Tarlin. Det var lagom kort att skriva in även i den minsta logg till en nano, och garanterat inte upptaget. Det var det inte heller så det blev det. Så de som döljer sig bak nicket är Lotte och Hans-Peter Stülten, ett par pensionärer på god väg till att fylla 140 tillsammans.
mvh Hans Peter
HILFER o FLOU
Geocachare

Inlägg av HILFER o FLOU » ons okt 10, 2012 1:23

Göttmos Smokestoners!
Så snart älgskjutningen är över kommer vi gärna tebacks!
/Hilfer och Flou
Flou syftar på att vissa mineraler och ädelstenar(bla Diamanter uppvisar en viss färg i uv ljus)
Vad Hilfer syftar på....Lär de lärde få grunna på länge......men vi vet....
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » ons okt 10, 2012 1:54

Om jag skulle regga mig idag och hade den erfarenheten av caching och loggning som jag har fått efter 5 år skulle jag nog valt ett annat nick.
Bustgaard är mitt efternamn och vår familj är dom enda i Sverige som heter så ( i Norge finns det några fler och om dom heter så är jag definitivt släkt med dom). Bustgaard är alltså norskt men jag och mina systrar föddes i Danmark, närmare bestämt i Kastrup på ön Amager. Jag är yngst och heter egentligen Anne- Marie. Mina systrar är 1 respektive 2 år äldre än mig (tripp trapp trull), dom hade svårt att uttala det långa namnet så det blev bara ie, dom sista stavelserna i Marie. ie blev till Nie. Det har jag blivit kallad för hela mitt liv.
Här i Sverige loggar jag aldrig med mitt efternamn utan bara med Nie och det verkar fungera. I nanos blir det bara siffran 9 kort och bra.
Jag förklara sen på nätloggen så co förstår att det är jag.
Utomlands skriver jag hela mitt användarnamn och det är jobbigt, särskilt när jag tog en del av en powertrail i Damnark.

Nie
Forticert
Geocachare
Efternamn: Myrman
Förnamn: Royne

Inlägg av Forticert » ons okt 10, 2012 18:23

För många år sedan så reggade jag mig på en nät-dejting site och behövde ett nick, jag tog då de latinska orden fortius och certus och satte ihop till Forticert. Sedan har jag behållit det när jag har behövt ett nick någonstans.
Och för er som inte är så duktiga på latin kan jag avslöja att orden betyder stark och trygg.
GeoSmal
Geocachare
Efternamn: Stefan
Förnamn: Malmström

Inlägg av GeoSmal » ons okt 10, 2012 20:32

tarlin skrev:Hej!
Många roliga berättelser om hur nicket kom till. Vår är kanske lite mindre fantasifull men håll till godo.

Utöver geocaching håller jag, den ena halvan av nicket, även på med släktforskning. Där har jag bl.a. hittat min morfars mormors farfar som var indelt soldat i början på 1800 talet, hans knekt namn var Tarlin. När vi började geocacha, ja innan vi hade blivit registrerade än, tillsammans med goda vänner och skulle hitta på ett nick, kom vår vän på att vi ju kunde ta just Tarlin. Det var lagom kort att skriva in även i den minsta logg till en nano, och garanterat inte upptaget. Det var det inte heller så det blev det. Så de som döljer sig bak nicket är Lotte och Hans-Peter Stülten, ett par pensionärer på god väg till att fylla 140 tillsammans.
Hej Hans-Peter! Vi umgås även på annat forum, i en pixlig värld.
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Inlägg av tarlin » ons okt 10, 2012 21:51

GeoSmal skrev:
Hej Hans-Peter! Vi umgås även på annat forum, i en pixlig värld.
Ja världen är bra liten, man hittar bekanta lite varstans, eller släktingar de mest oväntade ställen.
mvh Hans Peter
TåT
Geocachare
Efternamn: Tomas
Förnamn: Tanja

Inlägg av TåT » fre okt 12, 2012 21:23

TåT. Tomas å Tanja. Vi slog eftersom vi för något år sedan gifte oss slutligen ihop våra nick efter drygt 2000 individuella loggar.
brorsan har TAMP efter familjens förnamnsinitial, då blev TåT lite internt extra kul.
Bild
Skriv svar