Geocaching idag och då - Problematisering och tillbakablick

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
GeneralIzor
Geocachare

Geocaching idag och då - Problematisering och tillbakablick

Inlägg av GeneralIzor » mån apr 29, 2013 15:53

Nu ska jag försöka att beröra ett problem som kanske är helt främmande för många av våra nyare geocachare, och jag ska lägga fram det hela på ett sakligt sätt utan att medvetet vara plump eller trampa på några tår. Jag började med denna ädla sysselsättning 2004 och när jag började så var jag väldigt ivrig över det hela. Geocaching var hemligt på den tiden, folk tappade andan när man berättade det för dem och man kände sig nästan som om man var ute på hemligt uppdrag när man letade platslådor under stenar. Idag är skaran som aldrig hört talas om fenomenet färre, många känner någon som känner någon som håller på med det, och det har varit uppmärksammat i många olika medier. Personligen tror jag bara det är en tidsfråga innan Geocaching kommersialiseras ytterligare än det redan gjort men det är en annan diskussion som vi kan hålla utanför just den här som jag vill presentera.

Vad jag vill komma fram till är att när jag började cacha så fanns det inte många geocacher. Jag bor i södra Skåne och jag kunde nästa räkna upp alla cacher som fanns i hela Sydskåne. Det fanns tio i Malmö, en i Ystad, kanske tre i Lund och ett tjog däremellan. Att på någon mer seriös nivå utöva sysselsättningen var svårt. Dock värdesatte man gömmorna mycket mer än man gör idag, man kunde se fram emot att lördagen skulle komma så att man tog med sig lite fika och gav sig iväg för att hitta en enda geocache flera mil ifrån hemmet. Idag är man bortskämd med att man kan köra på långa stråk med en cache per 160 meter. Är detta fel? Frågar jag mig själv. Och det tycker jag egentligen inte. Jag loggar ju dem, jag tycker om att hålla statistiken uppe och tömma kartorna, men jag saknar något när jag tar dessa cacher. Med detta glider jag snabbt in på mitt nästa ämne som är det huvudsakliga.

När något utvecklas och exponeras för flera människor så tenderar det alltid till att förlora en mysig charm som initialt fanns, detta är naturligt och man måste väga att behålla denna charm eller låta människor fritt utöva ett intresse tillsammans med likasinnade och då måste naturligtvis det sistnämnda få ett framträdande försprång. Men vad som får mig något upprörd, det är onödiga gömmor! Jag vet redan nu att detta kan vara en kontroversiell ståndpunkt och många av er skiljer sig i mening om detta. Men jag saknar och längtar efter den tiden då jag sa "Man kommer till ställen man aldrig skulle ha kommit till annars, och ser saker man aldrig skulle ha sett annars" och även om detta stämmer till viss - och kanske stor del - fortfarande så blir jag lite trött på alla dessa långa, långa trails och serier som känns omotiverade och är utan syfte. Missuppfatta mig rätt nu, det finns trails som ÄR motiverade, vackra promenadstråk i en underskön skog till exempel. Men det finns också den nyssnämnda varianten. Den naturliga tanken för många av er borde i detta skede vara "Men varför struntar du då inte i dessa trails och serier och tar bara 'roliga' cacher, så kan de som bryr sig om statistiken göra som de vill" och det är ett naturligtvis en befogad tanke, problemet är dock att det finns fantastiska ställen där ute, tusentals ställen, som är väldigt sevärda som ännu inte belönats med en cache, och för mig är det sorgligt att se alla dessa omotiverade platser få besökare istället för att presentera någon vacker natur eller känna historiens vindslag. Jag gör personligen vad jag kan för att gömma mina gömmer på intressanta platser runt om i mitt närområde och berättar historier kring dem, och jag vet om att ni är många där ute som också följer detta exemplet, eloge till er.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Ni kan se det som en monolog om ni vill, jag ville mest reda ut mina egna tankar samtidigt som jag delar med mig till någon som kanske känner igen sig i mina ord. Vill ni diskutera lite så släpper jag fritt fram.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Re: Geocaching idag och då - Problematisering och tillbakablick

Inlägg av jasy » mån apr 29, 2013 17:00

GeneralIzor skrev:Nu ska jag försöka att beröra ett problem som kanske är helt främmande för många av våra nyare geocachare, och jag ska lägga fram det hela på ett sakligt sätt utan att medvetet vara plump eller trampa på några tår. Jag började med denna ädla sysselsättning 2004 och när jag började så var jag väldigt ivrig över det hela. Geocaching var hemligt på den tiden, folk tappade andan när man berättade det för dem och man kände sig nästan som om man var ute på hemligt uppdrag när man letade platslådor under stenar. Idag är skaran som aldrig hört talas om fenomenet färre, många känner någon som känner någon som håller på med det, och det har varit uppmärksammat i många olika medier. Personligen tror jag bara det är en tidsfråga innan Geocaching kommersialiseras ytterligare än det redan gjort men det är en annan diskussion som vi kan hålla utanför just den här som jag vill presentera.

Vad jag vill komma fram till är att när jag började cacha så fanns det inte många geocacher. Jag bor i södra Skåne och jag kunde nästa räkna upp alla cacher som fanns i hela Sydskåne. Det fanns tio i Malmö, en i Ystad, kanske tre i Lund och ett tjog däremellan. Att på någon mer seriös nivå utöva sysselsättningen var svårt. Dock värdesatte man gömmorna mycket mer än man gör idag, man kunde se fram emot att lördagen skulle komma så att man tog med sig lite fika och gav sig iväg för att hitta en enda geocache flera mil ifrån hemmet. Idag är man bortskämd med att man kan köra på långa stråk med en cache per 160 meter. Är detta fel? Frågar jag mig själv. Och det tycker jag egentligen inte. Jag loggar ju dem, jag tycker om att hålla statistiken uppe och tömma kartorna, men jag saknar något när jag tar dessa cacher. Med detta glider jag snabbt in på mitt nästa ämne som är det huvudsakliga.

När något utvecklas och exponeras för flera människor så tenderar det alltid till att förlora en mysig charm som initialt fanns, detta är naturligt och man måste väga att behålla denna charm eller låta människor fritt utöva ett intresse tillsammans med likasinnade och då måste naturligtvis det sistnämnda få ett framträdande försprång. Men vad som får mig något upprörd, det är onödiga gömmor! Jag vet redan nu att detta kan vara en kontroversiell ståndpunkt och många av er skiljer sig i mening om detta. Men jag saknar och längtar efter den tiden då jag sa "Man kommer till ställen man aldrig skulle ha kommit till annars, och ser saker man aldrig skulle ha sett annars" och även om detta stämmer till viss - och kanske stor del - fortfarande så blir jag lite trött på alla dessa långa, långa trails och serier som känns omotiverade och är utan syfte. Missuppfatta mig rätt nu, det finns trails som ÄR motiverade, vackra promenadstråk i en underskön skog till exempel. Men det finns också den nyssnämnda varianten. Den naturliga tanken för många av er borde i detta skede vara "Men varför struntar du då inte i dessa trails och serier och tar bara 'roliga' cacher, så kan de som bryr sig om statistiken göra som de vill" och det är ett naturligtvis en befogad tanke, problemet är dock att det finns fantastiska ställen där ute, tusentals ställen, som är väldigt sevärda som ännu inte belönats med en cache, och för mig är det sorgligt att se alla dessa omotiverade platser få besökare istället för att presentera någon vacker natur eller känna historiens vindslag. Jag gör personligen vad jag kan för att gömma mina gömmer på intressanta platser runt om i mitt närområde och berättar historier kring dem, och jag vet om att ni är många där ute som också följer detta exemplet, eloge till er.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Ni kan se det som en monolog om ni vill, jag ville mest reda ut mina egna tankar samtidigt som jag delar med mig till någon som kanske känner igen sig i mina ord. Vill ni diskutera lite så släpper jag fritt fram.
Håller med om mycket av det du skriver! Jag har delvis tappat intresset, men jag får fortfarande några ryck då och då. :)

Det finns visst en bok i som handlar en hel del om tidig geocaching ;)
http://jasygeocaching.wordpress.com/bokprojektet/
Senast redigerad av 1 jasy, redigerad totalt 0 gånger.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Re: Sv: Geocaching idag och då - Problematisering och tillbakabl

Inlägg av Drejan » mån apr 29, 2013 17:01

Flyttad till övrigt.
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån apr 29, 2013 18:44

Huvudet på spiken GeneralIzor!
Det var som om jag skrivit din text själv. När jag började så hade jag 10 mil hemifrån för att logga nummer 100 och det var norrut i Göteborg.
Det säger en del om utvecklingen. Jag kommer ALDRIG glömma första gömman jag hittade. Sååå underbart och spännande. Där låg ju faktiskt en burk med loggbok och bytessaker.
Och sååå många ställen jag hittade under dom första åren av Geocaching som jag aldrig hittat till annars.

Tyvärr så försvinner nu dessa guldklimpar i mängden av cacher. Därav anledningen till att jag flyttat alla mina cacher som är av värde till Opencaching.com.
I sinom tid kommer nog Opencaching också svämma över av cacher, men tills dess så finns mina kvar. Det känns lite som att börja om på nytt med Opencaching.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån apr 29, 2013 20:14

Jag kan skriva under på att det finns en hel del skitburkar. Jag har "bara" hållit på sen 2009 men det är tillräckligt för att ha upplevt de där första smultronställecacherna och nedskräpningen inflationen inneburit.

MEN!

Det finns bra filter om man t.ex gör en pq på gc.com. Filtrera med attribut scenic view, medium/long hike, abandoned structure eller vad du vill. Eller om du verkligen inte bryr dig om mängd kan du handplocka cacher med många favoritpoäng efter att du spanat in dess beskrivningar. Sen kan man efterlysa intressanta cacher i en region också men det kan vara svårt att få just de man själv är intresserad av.
Jag gjorde precis detta sista veckan av semestern förra sommaren och det var jackpot på nästan varenda cache jag hade plockat ut. Lite märkligt kändes det att köra förbi hundratals cacher utmed vägarna men det är absolut inget jag ångrar!

-------

Mitt tillvägagångssätt var att göra en pq över det området jag tänkte besöka. Därefter visade jag pq'n som lista på gc.com och sorterade på favoritpoäng. Sen betade jag av uppifrån och neråt tills jag var nöjd med mängden. Dessa lade jag in i en bookmark och gjorde en ny pq på. Denna bookmark fyller jag på så snart det dyker upp ett tips om en intressant cache. Nu har jag väl varit lite dum/egoistisk och tagit bort cacher jag loggat så den är inte vidare intressant att dela ut. Å andra sidan har vi alla olika smak.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis apr 30, 2013 8:50

En sak som var väldigt trevlig förr var att nästan alla skrev något ordentligt i loggboken i cachen. Ofta en hel sida. När man till slut hittat dagens cache (för mer än en blev det sällan då, eftersom de låg glest) så kunde man sätta sig och läsa om vad tidigare loggare gjort och upplevt. Numer är det ju bara namn och datum.

Jag har kvar alla gamla loggböcker från cacher som jag underhållit och det är väldigt tydligt att loggarna blir kortare och kortare, men de tidigaste är fortfarande kul att sitta och bläddra i.

På samma sätt har storleken på burkarna minskat en hel del med året. Min känsla är att det var rätt jämnt fördelat mellan regular och micro när vi började (2004, vilket var innan small hade skapats). Då fanns det bytessaker i varenda burk. Kanske inte bra bytessaker, men något fanns det. På gott och ont, ska väl sägas, vilket alla som försökt få ner loggbok och 5-6 bytessaker i en filmburk förstår. Numer känns det som ett undantag att hitta vettiga bytessaker i en cache även om den är stor. Det enda som finns i är loggbok, kanske en penna och om man har tur en TB. Å andra sidan: när jag började logga så var normalburken för en micro en filmburk och inte ett PET-rör. De håller rimligt tätt om det är rätt sorts filmburk och den står med rätt sida upp. För regular så var normalburken däremot en Big Pack glasslåda eller möjligen en sån där godislåda som affärerna säljer lösgodis ur. De var ständigt spruckna och läckande. Här har situationen blivit *mycket* bättre med Lock&Lock som standardburk.

När vi började så var placeringen av cachen ofta väl vald så till vida att man kom till en intressant plats, en fin utsikt eller något annat sånt. Med den otroliga utveckling som varit fram till nu kan man knappast säga att alla burkar idag ligger på vackra ställen (vilket de inte gjorde förr heller, men chansen var betydligt större). Å andra sidan så var standarden då antingen mikro i skylt eller burk under sten, näst intill undantagslöst. Idag hittar man ofta burkar som är kamouflerade på kreativa sätt, slöjdade eller försedda med listiga låsanordningar. Mediankvaliteten på cachegömmorna kanske inte har förbättrats så väldigt mycket men toppnivån är fantastiskt mycket högre idag än den var 2004.
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis apr 30, 2013 11:24

Har inte hållit på så länge (2011), men det är fortfarande så att den som börjar cacha får den där härliga känslan av något nytt.

Det är fler fina platser som har gömmor idag än tidigare.

Visst kan det kännas fånigt att det "krävs" 20-30-40 burkar i ett trail för att få ut folk i skogen lite avsides, å andra sidan så betyder 5-10 burkar att det inte gör så mycket ifall någon inte går att hitta. Hur kul är det att åka tio mil för att DNF-a den enda cachen, alldeles oavsett hur vackert vädret var och hur underbar naturupplevelsen var?

När man hittat ett tvåsiffrigt antal falska fågelholkar är de inte lika roliga som den första gången. Men det betyder inte att folk ska sluta sätta upp falska fågelholkar, bara att man inte längre får en favoritpoäng bara för att det är en holk.

När man första gången hittar falska ventilationsgaller, nanomuttrar och andra masstillverkade kammocacher är det roligt, men när man sett några stycken är det inte lika extatiskt.

Jag tror man ska vara försiktig med att säga att det var bättre förr, för kanske är det nyhetens behag som man aldrig kan få tillbaka själv, men som är lika starkt för den som börjar idag (om inte starkare).

Däremot tror jag att de lite längre loggarna har flyttat online. Att det blir kortare i fält tror jag beror mycket på att det är fler väldigt små cacher där det inte finns utrymme att skriva så mycket och att loggarna på nätet är mer lättåtkomliga och löper mindre risk att försvinna i en muggling eller översvämning.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis apr 30, 2013 11:58

Visst var det mer spännande i början.

Ett bra tag lyckades jag hålla rent inom en 3km radie hemifrån och loggade allts om kom i närheten.
Det har jag gett upp nu. Det kommer så mycket nya burkar hel a tiden. Och det är på både gott och on. När jag känner för en promenad är det enkelt att hitta ett område med lite burkar som kan styra vilken väg man skall gå.

Att loggarna i burkarna blivit kortare är väl i stort sett mest ett resultat avatt loggböckerna är så små att det inte går att skriva något långt. Att ta upp en hel sida till en uppsats kan uppfattas störande och tvingar ut CO til underhåll i förtid om inte det är en riktigt rejäl anteckningsbok.

För min del väljer jag oftast vilka burkar jag vill logga. När jag klarat av det jag vill brukar jag kolla om det finns något annat i närhyeten när man ändå håller på. Mångfald ger möjlighet till valfrihet. Man måste inte logga allt som finns där.

Det går fint att välja och vraka efter behag.

Men det är nästan lika skoj varje gång man hittar den där burkuslingen!

Tack alla ni som lägger ut dem åt mig.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis apr 30, 2013 12:38

team@ skrev:Ett bra tag lyckades jag hålla rent inom en 3km radie hemifrån och loggade allts om kom i närheten.
Just nu har jag tre burkar inom 3 km hemifrån. Två är vanliga enkla trad som jag bara inte hunnit logga än på grund av en köksrenovering. Den tredje är en D5-myst som fått en logg på ett och ett halvt år, så den lär nog ligga där och reta mig ett tag till.

Generellt är närområdet väldigt renplockat efter att jag ganska nyligen avslutade 515 dagar i rad. För att få ihop 200 burkar får jag ta till en radie på 30 km, men då ligger alla burkarna utom ungefär 40 på över 20 km. Tyvärr innebär det att jag måste sätta mig i bilen och köra iväg någonstans för att kunna göra en cacheutflykt med mer än någon enstaka burk.

När det blir lite varmare och bättre cykelväder räknar jag med att logga alla burkar i Linköpings kommun utom ett fåtal mystar som jag inte lyckats genomskåda än (fem, typ). Det vore ju lite kul att lyckas logga allt i sin hemkommun någon gång men som det ser ut kommer det att ta ett tag...
Bild
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » ons maj 01, 2013 18:03

Självklart så försvinner charmen och mystiken och känslan av "vi som vet vad det handlar om är speciella" med att sporten sprids.

Vad skulle alternativet vara? Cacher med mindre än 3 favoritpoäng efter 12 månader auto-arkiveras? Intagningsprov för nya cachare?

Den stora fördelen med geocaching är ju att man kan göra det till precis vad som helst, man kan cacha med så många olika syften! DET är ju sportens styrka!

Jag förstår att ni oldies lite sörjer det som var, lite som man kan sörja när bulldozern river en fin gammal kåk, jag tror det är svårt att stå emot utveckling, det ligger i människans natur att inte stanna upp utan att ideligen försöka göra saker mer och bättre.

Jag hoppas jag har dragit mitt strå till stacken genom att ha placerat ut cacher jag hoppas att även gamla-i-gemet uppskattar :D
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tor maj 02, 2013 10:39

Einarsson skrev:
Den stora fördelen med geocaching är ju att man kan göra det till precis vad som helst, man kan cacha med så många olika syften! DET är ju sportens styrka!
Här har Einarsson fångat essensen!

Även om jag inte är lika ivrig som jag har varit såpass är det ju fortfarande så spännande att följa utvecklingen att jag inte kan låta bli. :)
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
GeneralIzor
Geocachare

Inlägg av GeneralIzor » tor maj 02, 2013 16:46

Einarsson skrev:Självklart så försvinner charmen och mystiken och känslan av "vi som vet vad det handlar om är speciella" med att sporten sprids.

Vad skulle alternativet vara? Cacher med mindre än 3 favoritpoäng efter 12 månader auto-arkiveras? Intagningsprov för nya cachare?

Jag förstår att ni oldies lite sörjer det som var, lite som man kan sörja när bulldozern river en fin gammal kåk, jag tror det är svårt att stå emot utveckling, det ligger i människans natur att inte stanna upp utan att ideligen försöka göra saker mer och bättre.

Jag hoppas jag har dragit mitt strå till stacken genom att ha placerat ut cacher jag hoppas att även gamla-i-gemet uppskattar :D
Nu har vi tappat fokus från den initiala diskussionen, precis som jag sa så genomgår geocaching en utveckling som är naturlig och som inte går att reglera på något sätt. Det är där ingen som talar emot. Vad jag menar är att det känns som att geocachar slängs ut på ointressanta platser endast för sakens skull och att det mer sällan ligger ett gott arbete bakom platsen som cachen är placerad på.
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor maj 02, 2013 17:45

GeneralIzor skrev:
Einarsson skrev:Självklart så försvinner charmen och mystiken och känslan av "vi som vet vad det handlar om är speciella" med att sporten sprids.

Nu har vi tappat fokus från den initiala diskussionen, precis som jag sa så genomgår geocaching en utveckling som är naturlig och som inte går att reglera på något sätt. Det är där ingen som talar emot. Vad jag menar är att det känns som att geocachar slängs ut på ointressanta platser endast för sakens skull och att det mer sällan ligger ett gott arbete bakom platsen som cachen är placerad på.
Jag tror du har fel där.

Jag tror att det finns (i absoluta tal) fler cacher på fler intressanta platser nu. Så många faktiskt att det inte ens går att besöka alla som är värda resan, åtminstone om man ska göra dem rättvisa och stanna och njuta av platsen.

Det finns också fler cacher med kreativa lösningar på kamouflage och fältutmaningar.

Det finns fler cacher med intressanta utmaningar på alla nivår, både fysiskt, fingerfärdighetskrävande och mentalt.

Sedan finns det också såklart många fler cacher av typen nano eller pet-rör i skylt eller träd men långt ifrån alla de är "skitcacher". Det kan vara en sevärd plats där en större burk riskerar muggling, en utmaning i form av myst/challenge eller slutmålet på en spännande multi/wherigo.

Det är rätt trevligt att se ett varierat utbud med vädersäkra behållare istället för alla dessa läckande glassburkar bakom en stor sten i snårskogen som varkar vara det enda som överlevt från sportens barndom. (Ok, det sista vet jag är delvis orättvist och avsiktligt provocerande, men allt var inte bättre förr.)
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » tor maj 02, 2013 22:27

Torbjörn Axelsson skrev: men allt var inte bättre förr.)
Det tenderar faktiskt oftast att bli bättre i morgon ;)
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön maj 05, 2013 18:56

Bara överskriften får det att vända sig i magen på mig. Sen alla "det var bättre förr" spär på det ännu mer :cry:

En nybörjare blir precis lika glad som ni blev då ni hittade er första och de hittar alla fina ställen tillslut. Det enda som skiljer från förr är att det finns fler cachar och cachare. Bättre burkar, större kreativitet :)
Skriv svar