Bättre förr? eller bättre nu?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
nellie07
Geocachare

Bättre förr? eller bättre nu?

Inlägg av nellie07 » tor sep 12, 2013 21:51

"Förr" för mig, i cachingsammanhang, är inte jättelängesedan.
Men jag upplever det som att under "kort" tid har cachingen förändrats väldigt mycket. "Förr" var dom allra flesta burkarna utlagda av en orsak, det fanns en tanke bakom utläggningen. Orsaken kunde skilja sig från cache till cache men för dom flesta var målet att visa något för dom som letade.
När jag idag cachar saknar jag den biten. Numera så "vräks" det ut burkar bara för burkarnas skull, utan något sammanhang, utan något som utläggaren tycker att det kan finnas ett värde för andra att ta del av.

Tycker DU att det är en bra utveckling av cachinen????
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: Bättre förr? eller bättre nu?

Inlägg av OlaHansson » tor sep 12, 2013 22:08

Jag är oxå ganska ny (1 ½år ca)
Men det är väl inte så enkelt, idag finns det massor av spännande cacher som tar lång tid att hitta o slutföra.
Den längsta jag har tagit tog 11 timmar
Från början var det "bara" en burk, förvisso oftast på en intressant plats på ngt sätt
Idag finns det i hav, på öar, i grottor o gruvor, på klippor, högt uppe i träd, nattcacher mm mm mm och enkla bakom en vägskylt.
Massor av trevliga event
Det finns cacher för alla, likaväl som att alla cacher inte är för alla

Antalet cachare ökar då ökar antalet burkar... men man kan ju faktiskt välja (till en viss del iaf)
Cachens namn, beskrivning, attribut o DT-rating kan säga en del

För 10-12 år sedan fanns det 23 cacher i Skåne idag ca 7000, alla kan inte vara på bra platser.
Jag gillar att det ökar annars hade ju det roliga tagit slut :)
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor sep 12, 2013 22:28

Vi har bara hållit på i några år men då var det nästan en hemlig klubb, ingen som visste vad det var, nu finns geocaching överallt... Lite tråkigt faktiskt. Det känns inte lika speciellt nu som då vi började. Både på gott och ont, det ökande antalet utövare drar på sig både dålig och bra publicitet och det blir fler burkar utlagda men å andra sidan så har den negativa publiciteten gjort att nya broacacher blivit ett minne blott, eller väldigt sällsynta, och det blir fler som börjar se ett problem med folk som springer runt på övergivna platser så vi kommer nog att få se flera typer av objekt som kommer att kräva "riktiga" tillstånd, inte bara att man bedyrar att man har tillstånd genom att klicka i en ruta....

Känns som om jag skulle vilja veva tillbaka tiden något i vissa avseenden.
BildBild
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » tor sep 12, 2013 22:37

Vad tror ni det beror på: Media och Smartphones så klart :wink:
Fam. S
Geocachare

Inlägg av Fam. S » fre sep 13, 2013 10:09

the explorist skrev:Vad tror ni det beror på: Media och Smartphones så klart :wink:
Och Groundspeak som vill tjäna pengar.
Nos nihil eficere es posimus
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » fre sep 13, 2013 10:38

Det är samma förr som nu: De flesta tycker att det var bättre förr och att det finns för många gömmor nu. :D
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem
Efternamn: Rönnkvist
Förnamn: Micael

Inlägg av riddare mikke » fre sep 13, 2013 14:22

Lite som med golf, ett fåtal som utövade detta och ville ha det för sej själva,
men mer utbud av banor och billigare priser så fick alla möjlighet att ta del
av den hobbyn, vilket inte sågs med blida ögon av det fåtal som varit med
från början, verkar lite som den trenden är här med, tycker resonemanget är samma.
Men så är det med all hobby, man vill ju gärna ha det för sej själv.
Jag tycker också att en nishad hobby ska man inte vara för många om,
men jag tycker också att det är bra att jag kan välja och vraka bland olika gömmor,
alla passar inte mej då jag har kass rygg, så vissa dar tar jag "en tråkig stolpmicro" mitt i stan,
en annan dag en lång promad till ett naturskönt skogsområde,
men sen är det ju också som så att ju fler som håller på
desto större blir även den negativa publiciteten,
(det är ju det tidningarna och deras läsare är mest intresserade av)
därför är det viktigt att alla som håller på är försiktiga och är rädda om vår hobbys anseende,
tycker också att när vemsomhelst med mobiltelefon kan leta, försvinner lite av tjusningen.
Ja detta retar väl som vanligt någon, men jag är sjäv ny så jag kanske inte är rätt person att yttra mej här.
Men det finns alltid nån burk som jag kan ta eller någon som jag aldrig kommer att ta, det är upp till mej att välja.
Själv tycker jag att jag själv vill ha erfarenhet innan jag börjar lägga ut burkar,
eftersom det är bra att veta hur jag själv reagerar på vissa gömställen och cache-namn samt hintar och hur och var de är utlagda.
Lite tankar från en nykläckt cachare.
Bild
**********************************************************************************
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » lör sep 14, 2013 17:00

Hm, det var bättre förr, ju förr dess bättre...? Hm. Eller har U. Lundell rätt: "Vi går mot bättre tider, tro mig, tro mig"?
Det var nog annorlunda förr, så långt skulle vi nog kunna bli ense. Det var färre förr och därmed mer exklusivt. Fast spontantcachning på tjänsteresa lätt fixat med petifon var lurigare. Storstäderna var inte 161-meters-knökade med stolpmagneter, fast på-väg-till-jobbet-cachning för att pigga upp en gråregnig novembertorsdag är väl lite lättare numera. Bättre eller sämre känns svårt att avgöra.
Jag bestämmer mig härmed för att det blir bättre sen, och ska försöka bidra till att det blir så, känns kreativt...
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör sep 14, 2013 17:24

Övertygad om att det är bättre nu och att det kommer att bli ännu bättre "imorgon"...

Sedan är det inte alla som gillar PowerTrails, Klättring i höga träd och på undersidan av broar, StolpCachar som placeras ut trots att utsikten endast består utav ett rödlyse och betong runtomkring...
En del gillar inte ens kreativa cacher som smälter in i omgivningen då dessa är så "jobbiga" att hitta.

Men visst är det så att man behöver inte logga allt som kommer ut, man har ännu mer valfrihet att välja vad det är man vill försöka leta efter och logga.

Ta tillvara på alla nya möjligheter då det garanterat finns Cacher som DU vill försöka hitta.

Och... Ta gärna chansen att placera ut ett gäng kluriga mystar och/eller välkamoflerade cacher så att vi har något skoj att lägga våra surt insamlade favoritpoäng.

.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör sep 14, 2013 20:59

Även jag tycker det var "bättre förr", innan:
Powertrails, cachebomber, delade FTF:er, "Pussa en groda", Souvenirer, Cointjuvar, Mystlösningsbytare, Fuskloggar.. ..å så naturligtvis hopplösa mystar som inte min hjärna klarar av att lösa..
Larander
Geocachare

Inlägg av Larander » sön sep 15, 2013 12:46

Bättre förr skulle jag vilja säga, då fanns som sagt en tanke med platsen bakom nästan varje burk.
Idag är det mer burkarna själva som är grejen.
Idag är det oftare en rolig och kreativ gömma på en ointressant plats.
Förr var det ofta en otät glasslåda på en intressant plats.

Extra talande för detta är när man studerar gamla arkiverade gömmor, som arkiverats pga att ägaren tappat intresset.
Platsen är jättebra men står ledig år ut och år in, och eventuellt dyker bara någon simpel vägskyltsburk upp i närheten.

Nä, ut och reka innan kära cachingkolegor, där är ingen brist på intressanta platser bara man avviker från vägen lite.
/LarsA
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » sön sep 15, 2013 14:53

Mitt inlägg kan uppfattas som om jag är i mot förändring, vilket jag självklart inte är.
Jag gillar kreativa gömmor och även PT.
Sättet jag tar PT på är jag däremot nog ganska ensam om. Kör förbi ett antal burkar och parkerar bilen, går tillbaka och letar, vänder passerar bilen och letar efter några till. Tillbaka och flyttar fram bilen några kilometer. Där gör jag om samma sak fast nu kanske jag väljer att cykla i stället. Självklart tar detta sätt lång tid. Det många andra hinner logga på en förmiddag tar flera dagar för mig, men jag hinner uppleva mycket trevligt under tiden, bla. övernattningar i skogen.

Jag anser att alla varianter ska förekomma, det var anledningen till att jag skrev inlägget. Bara för att det kommer nytt behöver ju inte allt gammalt försvinna!

Håll med om att förändringen är stor när jag en bit in på min 3:dje heldagscaching på raken träffade på en 1 liters plastburk och blev så glad över att se något annat än micro att jag gav den favoritpoäng.
Leif55
Geocachare

Inlägg av Leif55 » sön sep 15, 2013 22:54

Visst har det förändrats från 2009 då jag började tills nu. Men i mitt fall är behovet av motion lika stort i dag som då. Man kan idag välja kvalitet framför kvantitet om man känner för det. Det finns alltid burkar att hitta i närheten, och behöver man snabbt några till så finns alltid en PT någonstans i närheten. Men den strida strömmen av burkar som inte kommer att ligga kvar så länge tycker jag är tråkig. Men det är min åsikt, jag vill hitta riktigt gamla cacher.
Forticert
Geocachare
Efternamn: Myrman
Förnamn: Royne

Inlägg av Forticert » ons sep 18, 2013 11:33

Jag tycker att det har blivit bättre på senare tid. Fler välarbetade, skojiga, välkamouflerade, annorlunda, kreativa burkar. De lättåtkomliga platserna med fin utsikt eller så har ju redan en cache. Införandet av favoritpoäng var en jättebra sak, nu är det lätt för en cacheutläggare att se vad som uppskattas av de som loggar, min uppfattning är att en kreativ gömma smäller högre än en intressant plats.
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » ons sep 18, 2013 17:06

Forticert skrev: min uppfattning är att en kreativ gömma smäller högre än en intressant plats.
Du har helt rätt i att det för det mesta är "kreativa" burkar som ger favoritpoäng, alldeles oavsett var dessa är placerade. Jag väljer dock tio gånger av tio en intressant plats framför en annorlunda burk. Jag väljer också tio gånger av tio en rejäl burk med plats för en riktig och torr loggbok, penna och bytessaker framför sk "kreativa" burkar.
Skriv svar