Xnote - göm virtuella meddelanden

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Xnoteapp
Ny i forumet

Xnote - göm virtuella meddelanden

Inlägg av Xnoteapp » fre nov 08, 2013 19:18

Hej alla!

Tänkte att jag återigen skulle försöka ta del av den kollektiva kunskap inom geo-positionerade aktiviteter som ni alla har :wink:

Jag har skapat appen Xnote som kan användas för att gömma virtuella meddelanden på fysiska platser, t.ex. ett foto utanför en väns hus, och sedan skicka det som en enkel skattjakt till en vän.
Det är numera även möjligt att länka ihop meddelanden och därmed skapa en tipsrunda, rundtur eller mer avancerad skattjakt.

Målet har inte varit att skapa en ny cache-typ, försöka bli listad som cache eller ens att försöka skapa en Wherigo app, som verkar vara en mycket kapabel platform även om jag måste säga att den verkar lite svår…

Tanken har i stället varit att försöka skapa något som är mer fokuserat på tillfälliga sociala interaktioner. Göm kärleksmeddelande, något kul utanför kontoret eller en enkel tipsrunda för festen. Meningen är att det skall vara riktigt enkelt och gå snabbt att skapa och dela via sms, email, Facebook etc. (i form av en url). Viktigast är dock att det skall vara möjligt för vem som helst att ta emot på vilken enhet som helst utan instruktioner i förväg. Ingen app och ingen loggin krävs.

Själva appen som krävs för att skapa meddelanden finns tyvärr bara för iPhone för närvarande. Hoppas kunna stödja Android snart men tid och pengar stoppar just nu. Men, jag krigar på :-)

För att leta upp meddelande kan vilken smartphone som helst (med GPS) användas (t.ex iPhone, Android eller Windows) eftersom webbläsaren används.

Kolla gärna snabbt på http://www.xnoteapp.com

Följ den här länken för att se ett exempel. En tipsrunda i demo-mode i Stockholm, demon fungerar både från mobil eller dator, följ bara instruktionerna http://x.54x.se/sv/fa52c753d?demo=auto (den riktiga länken är http://x.54x.se/sv/fa52c753d men då måste man verkligen ta sig dit :-) ).

Kom gärna med idéer och tankar kring Xnote som ni får baserat på er erfarenhet med den här typen av aktiviteter!
Jag tar tacksamt emot all feedback jag kan få!

Vänligen / Fredrik Alstorp

PS. Fick betyg 4+ av 5 från Skolappar, Sveriges största recensent av pedagogiska appar för skolan.
PS2. Tycker ni om appen får ni gärna skriva om den på er blogg, websida eller på Facebook etc.

Bild
Senast redigerad av 1 Xnoteapp, redigerad totalt 0 gånger.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Xnote - göm virtuella meddelanden

Inlägg av sydman » fre nov 08, 2013 19:26

Har varit på en llysande cache.med detta som delsteg

Sent from my C6603 using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » fre nov 08, 2013 20:24

Väntar med spänd förväntan på en release för Android.....då som först kan det blir riktigt stort.
Jobba på =D>
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre nov 08, 2013 20:58

Urzuz skrev:Väntar med spänd förväntan på en release för Android.....då som först kan det blir riktigt stort.
Jobba på =D>
Den går att köra som webb utan app om det nu inte är så att jag förväxlar denna och liknande
Bild
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » fre nov 08, 2013 22:56

Ser ju fantastiskt trevligt ut!

Väntar spänt på android-appen!
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » lör nov 09, 2013 23:14

Den appen vill jag ha i min android. Jäklar vad kul det kan bli med lite kreativitet :D
Jobba på, detta kan nog bli riktigt stort! =D> =D>
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Xnoteapp
Ny i forumet

Inlägg av Xnoteapp » mån nov 11, 2013 13:26

Vad kul att ni verkar tycka om konceptet :)
Är det någon som saknar iPhone/iPad men ändå skulle vilja prova så skriv ihop några meddelanden (testa dem på http://www.xnoteapp.com/sv/creative) tillsammans med en lista koordinater i decimalformat och skicka till mig så skapar jag en Xnote och skickar tillbaka url:en.

Några tankar på om/hur man kan kombinera Xnote med geocaching på något kul sätt? Kan man t.ex. tänka sig en QR kod i en vanlig cache som leder till en liten bonus-skattjakt för de som är intresserade?
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån nov 11, 2013 14:15

Söker jag på xnote i appstore kommer det upp ngt helt annat.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Xnoteapp
Ny i forumet

Inlägg av Xnoteapp » mån nov 11, 2013 15:07

Söker du på Xnote skall den förhoppningsvis synas i sökresultatet med samma ikon som här till vänster.
I appstore heter den "Treasure Hunt Creator - Xnote - Hide love..." på engelska och "Skapa skattjakt - Xnote - Göm meddelande..." på svenska.
Att namnge i appstore är en hel vetenskap :) Börjar man namnet med Xnote är det ingen som spontant undersöker appen vidare eftersom det inte förklarar funktionen, det kan bara företag med väletablerade brands göra... En antecknings-app har registrerat xNote. Ord i titeln räknas som sökord vilket är orsaken till långa namn.
Det är svårt att nå ut i bruset och det är verkligen inte lätt att hitta globala produktnamn utan storföretagens budget... :)

Hoppas du hittade den till slut?
Skriv svar