Erfarna rävar

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare
Efternamn: jd
Förnamn: ho

Erfarna rävar

Inlägg av hojd » mån dec 16, 2013 19:47

Ni erfarna rävar som har geocachat runt 10 år + - ett par år =D> , hur har geocachingen ändrat på sig sedan ni startade ?

Vad har blivit bättre och sämre ?

På ca 10 år har det blivit i genomsnitt lika många cacher loggade för er per år eller har det ökat eller minskat ? Vad ligger ni på i genomsnitt/år
Bild
helvite
Geocachare

Re: Erfarna rävar

Inlägg av helvite » ons dec 18, 2013 20:57

Det finns en tråd någonstans här som tar upp om geocachingen var "bättre förr". Sök å läs där. Har för mig att jag skrev ett inlägg där. Jag började geocacha 2007.
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Re: Sv: Erfarna rävar

Inlägg av Monway » fre dec 20, 2013 14:00

Kolla Ingabos antal hittade per år på hans profilsida, så ser Ni utvecklingen! :wink:

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Bild
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn: Glans
Förnamn: Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre dec 20, 2013 19:39

Monway skrev:Kolla Ingabos antal hittade per år på hans profilsida, så ser Ni utvecklingen! :wink:

Innebär det att fler tillgängliga cacher är detsamma som att det har blivit bättre eller hur menar du nu?
Jag vill nog snarare hävda att kvaliten har blivit procentuellt sämre men det är bara min egna åsikt såklart.
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » fre dec 20, 2013 19:48

Jag håller med. Men det loggas fler per capita per år pga förtätningen.

Bild
Användarvisningsbild
hex
Geocachare

Inlägg av hex » lör dec 21, 2013 0:47

Jag har cachat sedan -01 och tycker det var mera spännande förr när det var avstånd mellan varje cache och varje logg var då mera betydelsefull, samt större lådor med bytesgrejer i och mera spännande ställen som betydde något eller hade ett annan värde. Det är ingen kritik mot dagens gömmor utan kanske mer att "marknaden är mättad" tyvärr. Dock kommer jag köra på som vanligt för det är fortfarande roligt. :D
Hex
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön dec 22, 2013 17:22

Man kan om man vill själv prova på hur det var för länge sedan genom att sortera bort alla cacher som är nyare än ett visst datum, säg allt efter 2006 t.ex. Det kommer inte finnas så mycket att välja på men antagligen kommer varje cache ge dig en större upplevelse inkl. resan till den cachen. Du kommer antagligen uppleva mer av omgivningen då du inte ständigt jagar efter närmsta petrör.

I nio fall av tio tror jag att du kommer hitta en glassburk med en riktig loggbok, ingen remsa. Tyvärr kommer den vara i dåligt skick efter alla år men omgivningarna kommer vara värt det då du sannolikt kommer till en sevärd plats.

Alla borde prova!

Jag har bara hållt på sen 2009 men man märker ganska väl från vilken "era" en burk kommer. Intressant nog är det lite åt samma håll med nyare cacher där det inte bedrivits så mycket geocaching tidigare. Man skulle kanske kunna se det i ett större perspektiv hur geocachingen utvecklas lite åt samma håll oavsett var den börjar. Först kommer smultronställena och sevärdheterna, sedan cachebomberna, dvs en massa enklare cacher utan så stort egenvärde bakom skyltar och skåp. Sedan lite slingor och lite mer äventyrliga cacher. Efter en tid kommer de finurliga och påhittiga som ett svar på enkelsårigheten som fått råda innan. Vissa glesbefolkade platser är fortfarande på första fasen, det tycker jag är ganska spännande!
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » sön dec 22, 2013 23:46

Jag var igår o återbesökte en cache från 2002 som ngn lite obetänkt har gjort en NM på fast det är en hel del plats kvar att skriva på.
CO är inte aktiv längre o den riskerar nu att arkiveras, jag la ut en ny loggbok o hoppas på att den får leva vidare.
Själv har jag bara varit aktiv i knappt 2 år men har lite koll på o loggar gärna äldre burkar

Men skoj att titta i loggboken som fortfarande är torr o fin efter 11 år
Ganska långa loggar o fast den ligger en bit ute på landet var ngr av de 20 första både från Tyskland, USA o Australien.
Ngr av dom loggade aldrig online, bla den från Australien med nicket Crocodile Dundee :)
http://coord.info/GC5748

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » mån dec 23, 2013 0:03

Bra gjort av dig! =D> Det borde finnas något sätt att adoptera gamla cachar om CO har lagt av med cachandet, så att de inte försvinner. *Kulturarv*. Om du kontaktar CO så lär han säkert inte svara dig.

// Fredrik W
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån dec 23, 2013 0:48

Frudden skrev:Bra gjort av dig! =D> Det borde finnas något sätt att adoptera gamla cachar om CO har lagt av med cachandet, så att de inte försvinner. *Kulturarv*. Om du kontaktar CO så lär han säkert inte svara dig.

// Fredrik W
Tack!
Du har tyvärr helt rätt, han svarar inte
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån dec 23, 2013 9:48

OlaHansson skrev:
Frudden skrev:Bra gjort av dig! =D> Det borde finnas något sätt att adoptera gamla cachar om CO har lagt av med cachandet, så att de inte försvinner. *Kulturarv*. Om du kontaktar CO så lär han säkert inte svara dig.

// Fredrik W
Tack!
Du har tyvärr helt rätt, han svarar inte
Går det att kontakta den som la en NM och påpeka att den är felaktig så han får ta bort den?
BildBild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » mån dec 23, 2013 10:17

Jag skickade ett mail till reviewern i fråga och förklarade läget, får se om han kan fixa det.

// Fredrik W
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån dec 23, 2013 10:58

Ska maila dom som la en NM o se om dom kan radera den så får vi se om det påverkar rewieverns syn cachen.

Bra att du mailade!!
Alltid skoj om dom gamla burkarna får leva vidare :)
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » mån dec 23, 2013 13:23

Dock hjälper det inte att ta bort nm loggen, flaggan är kvar endå...
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » mån dec 23, 2013 15:53

Falkz skrev:Dock hjälper det inte att ta bort nm loggen, flaggan är kvar endå...
Och det hjälper inte ens att man (ägaren eller reviewer) ta bort flaggan, systemstatusen som NM försvinner bara när ägaren loggat Owners maintenance.
Skriv svar