Se en viss kategori cache i visst område på karta?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
smajly
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Benny

Se en viss kategori cache i visst område på karta?

Inlägg av smajly » fre mar 07, 2014 23:27

Hej.
Vet ej om denna frågan kom på rätt ställe i forumet, är det fel så flytta den..
Finns det något enkelt sätt att kunna sortera cacher efter någon kategori på en karta över ett visst område?

T.ex. om jag vill se alla cacher med storlek micro på en cachekarta över exempelvis landskrona.

Man kan ju söka på ett visst område på cachelista och sortera på D/T, plaserad och senast hittad men det går inte på kartan.
Användarvisningsbild
lillfiluren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Högström
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Re: Se en viss kategori cache i visst område på karta?

Inlägg av lillfiluren » lör mar 08, 2014 0:03

Enklast är att göra det på project-gc:

http://project-gc.com/Maps/mapcompare/? ... mit=Filter
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör mar 08, 2014 2:44

smajly skrev:Hej.
Vet ej om denna frågan kom på rätt ställe i forumet, är det fel så flytta den..
Finns det något enkelt sätt att kunna sortera cacher efter någon kategori på en karta över ett visst område?

T.ex. om jag vill se alla cacher med storlek micro på en cachekarta över exempelvis landskrona.

Man kan ju söka på ett visst område på cachelista och sortera på D/T, plaserad och senast hittad men det går inte på kartan.
Project-GC som lillfiluren tipsade om är riktigt bra på massa olika saker och klarar av mer än det jag tänker informera om, men det kan ju vara bra för dig att veta att det finns fler sätt.

Du kan skapa en Pocket Query (PQ) där du konfigurerar den för att söka ut det som du önskar och sedan kan du på GC-Kartans vänstra sida högst upp (under "GEOCACHING") välja mellan flikarna "Search" och "Pocket Queries" och om du har skapat en PQ med en viss utsökning så kan du genom att klicka på PQ:n se de cacher som den PQ:n innehåller på kartan.

Länk till karta bara för att du ska kunna se "flikarna" som jag nämnde.
http://coord.info/map?ll=56.092716,12.637549&z=10

Länk till platsen där dina PQ placeras och där du kan skapa nya.
http://www.geocaching.com/pocket/default.aspx

För att skapa PQ som måste man vara Premium Medlem.
Testa gärna och se om du får det att fungera...

.
smajly
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Benny

Inlägg av smajly » sön mar 09, 2014 1:24

Tack båda..

Ska titta lite på båda förslagen.

PQ har jag sett men inte fattat riktigt hur man gör.. såg att det fanns en "instruktionsvideo" som jag ska kolla lite närmare på..
Är premium.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » sön mar 16, 2014 0:19

smajly skrev:Tack båda..

Ska titta lite på båda förslagen.

PQ har jag sett men inte fattat riktigt hur man gör.. såg att det fanns en "instruktionsvideo" som jag ska kolla lite närmare på..
Är premium.
Har du hunnit att kolla in hur du skapar en PQ...?
Om du har någon fråga gällande vad de olika inställningarna innebär så är det bara att slänga ut en fråga.

.
Honiara
Geocachare
Efternamn: Andér
Förnamn: Elin

Inlägg av Honiara » sön mar 16, 2014 20:57

Jag har nu testat PQ....Jag valde 400 cacher i en radie på 50 km från en viss koordinat...Men jag fattar inte; hur får jag in dem i GPS:en? :? Hittar ingen funktion som säger "skicka till GPS"...

Med vänlig hälsning
Elin
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » sön mar 16, 2014 22:12

Jo, du laddar ned GPX-filen eller du kan också få den mailad till dig, att få den mailad till dig ställer du in när du skapar din PQ.

För att ladda ned en PQ så går du in på webbsidan:
http://www.geocaching.com/pocket/default.aspx
Och tittar under fliken "Pocket Queries Ready for Download" så ser du vilka PQn du kan ladda ned som GPX-fil.

Men det kräver att du har den PQn "Aktiv" så att den genereras regelbundet.
Det ställer du in när du skapar den eller så kan du på samma websida kryssa i vilka dagar som just den PQn ska köras.

Du kan vid skapande (eller när du editerar en befintlig) ställa in att du ska få GPX-filen mailad till dig, de inställningarna hittar du längst ned när du skapar/editerar PQn.

Hur många PQn har du gjort (kolla listan på websidan) och ser du om det är några veckodagar ikryssade...??

Mycket blev det.... Testa och återkom med info om hur det fungerar för dig.
Kanske jag behöver förtydliga något, säg bara till då...

.
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » sön mar 16, 2014 22:43

Hej igen!
Jo, nu fick jag ett mail om det. Men jag fattar fortfarande inte hur jag får filen till GPS:en. Jag fick en fil som heter 13115076.gpx till min utforskare. Vad gör jag med den?

Med vänlig hälsning
Honiara

PS. Jag ville bara ha filen en gång eftersom jag ska ut och resa och ville ha in alla närliggande cacher runt resmålet i GPS:en...
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » sön mar 16, 2014 23:14

Bör fungera att koppla in gps'n till datorn o dra gpx-filen till rätt mapp i gps'n
Vilken mapp kan bero på vilken modell du har
I min Garmin Montana heter mappen GPX

Har du GSAK kan du öppna gpx-filen där först o därifrån skicka över den via: GPS - Skicka Waypoints...
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » mån mar 17, 2014 21:04

Jag hittade en fil på GPS:en som heter GPX. Jag flyttade över den nedladdade filen dit men det hände inget...dvs när jag satte på GPS:en fanns inte de cacher jag laddat ner där- för det är väl så det ska bli?

Tacksam för mer hjälp!

Med vänlig hälsning
Honiara
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån mar 17, 2014 22:27

Honiara skrev:Jag hittade en fil på GPS:en som heter GPX. Jag flyttade över den nedladdade filen dit men det hände inget...dvs när jag satte på GPS:en fanns inte de cacher jag laddat ner där- för det är väl så det ska bli?

Tacksam för mer hjälp!

Med vänlig hälsning
Honiara
Det är inte säkert att du placerade GPX-filen på det "rätta" stället...
Den GPX-fil som du såg kan mycket väl vara en "spår-fil", som du troligen har aktiverad och den finns i katalogen Garmin\GPX\Current

Du ska placera GPX-filen med alla cacher i katalogen Garmin\GPX
Lägg helst GPX-filen på det "interna GPS-minnet" och inte på minneskortet (om du har något sådant).

Du kan ta en koll på detta YouTube-klipp (fram till 3:42, därefter är det inte lika intressant):
https://www.youtube.com/watch?v=S9XMSYHF0WE

Cacherna som du har i GPX-filen, är det cacher som är i närheten av var du själv befinner dig?
I vilken katalog hade du lagt din GPX-fil?

Testa med att lägga den i katalogen som jag skrivit och som beskrivs i filmsnutten.
Återkom med info om hur det gick för dig.

.
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » mån mar 17, 2014 23:57

Hej igen!

Jag har gjort som det beskrevs (tror jag).
Jag kopierade filen till Garmin-mappen som heter GPX...
Men när jag sätter på GPS:en och trycker på "Hitta en geocache" så kommer bara de gamla upp som jag matat in en och en...

Nej, cacherna ligger i Seoul, Sydkorea.....Jag ska åka dit på fredag och ville lägga in de cacher som jag kommer befinna mig nära ;-)
Menar du att man inte kan se dem i GPS:en för att de inte är nära där man är just nu?? Men de finns där??

Med vänlig hälsning
Honiara
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis mar 18, 2014 8:05

Honiara skrev:Hej igen!

Men när jag sätter på GPS:en och trycker på "Hitta en geocache" så kommer bara de gamla upp som jag matat in en och en...

Nej, cacherna ligger i Seoul, Sydkorea.....Jag ska åka dit på fredag och ville lägga in de cacher som jag kommer befinna mig nära ;-)
Menar du att man inte kan se dem i GPS:en för att de inte är nära där man är just nu?? Men de finns där??

Med vänlig hälsning
Honiara
Jag rekommenderar dig att skapa en ny PQ så du får en GPX-fil med cacher i ditt närområde (räcker med ca 100-200 cacher) och att du lägger den GPX-filen i samma katalog ( Garmin\GPX på det interna minnet på GPSn ) och ser om du ser de cacherna.

Testa...

.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Re: Sv: Se en viss kategori cache i visst område på karta?

Inlägg av andreaze » tis mar 18, 2014 10:13

Honiara skrev:Hej igen!

Med vänlig hälsning
Honiara
När du startar gpsen så ser du cacherna som är närmast, men om du kollar upp vad en cache i Sydkorea heter, och du vet att den blir vara med i din pq så kan du söka efter namnet. När du har listan med geocacher uppe i gpsen finns några knappar längst ner på skärmen där du kan söka efter geocacher som du vet namnet på.

Om cacherna I Sydkorea ligger i gpsen och du söker på dess namn så bör du därmed få upp den om du gör så.
Bild]
Bild
Honiara
Geocachare

Re: Sv: Se en viss kategori cache i visst område på karta?

Inlägg av Honiara » tis mar 18, 2014 20:35

[/quote]

När du startar gpsen så ser du cacherna som är närmast, men om du kollar upp vad en cache i Sydkorea heter, och du vet att den blir vara med i din pq så kan du söka efter namnet. När du har listan med geocacher uppe i gpsen finns några knappar längst ner på skärmen där du kan söka efter geocacher som du vet namnet på.

Om cacherna I Sydkorea ligger i gpsen och du söker på dess namn så bör du därmed få upp den om du gör så.[/quote]

Testade detta men GPS:en hittade inte en cache som jag skrev namnet på som jag vet var med i PQ:n....
Fler förslag?
Skriv svar