Sökes: Kunskap!

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
nellie07
Geocachare

Sökes: Kunskap!

Inlägg av nellie07 » tis dec 30, 2014 19:31

Är medveten om att det förmodligen finns andra sidor att fråga på, men under mina cachingår har jag insett att många av dom som cachar har väldigt mycket kunskap om teknik vad gäller datorer mm.

10 juni i år fick jag min telefon hackad. Visste inget förrän flera månader senare när Hotmail undrade om det verkligen var jag som kollade mailen 60 gånger per dygn.
Detta löstes med att jag inte la in nya lösenordet på telefonen. (Det tog 1 minut efter jag lagt in nytt lösenord i telefonen tills någon var inne på min Hotmailadress)
Nästa händelse blev när jag fick en räkning på surf med telefonen för november som jag inte är orsak till.. (Ingen mer än jag själv har fysisk tillgång till den)

För att bli av med eländet räcker det med nytt simkort och att återställa telefonen till fabriksinställningarna?

Är det någon som kan tänka sig att förklara för mig hur "dom" tog över telefonen blir jag ännu tacksammare.
mickecamino
Geocachare

Re: Sökes: Kunskap!

Inlägg av mickecamino » tis dec 30, 2014 20:37

Vilken telefonmodell är det?
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » ons dec 31, 2014 0:38

Tror inte att telefonmodellen har någon betydelse men det är en Nokia 610
mickecamino
Geocachare

Inlägg av mickecamino » ons dec 31, 2014 10:32

Den telefonen är låst till det första konto du skapade på den, om det kontot är hackat så är det inte mycket du kan göra åt det mer än att byta lösenord på mailkontot till ett rätt långt, gör detta från en annan dator än den du normalt använder. Det kan vara så att det är din dator som är hackad.
Att kolla mailen 60 gånger per dygn är ingenting, jag kollar min mail 288 gånger per dygn, dvs, var 5:e minut.
Börja med att kolla din dator genom att köra en fullständig genomsökning med ett antivirusprogram.
Har du inte meckat med telefonen och laddat ner något hackat program på den så är det inte telefonen som är hackad.
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » ons dec 31, 2014 10:40

Det är troligtr att du fått in skadlig kod i din telefon med någon app, antingen att appen i sig är skadlig eller att den har säkerhetshål.
Det finns också maskar som tar sig in via mail. Har hört rykten om skadliga SMS men vet inte om det stämmer.

Att byta sim-kort tror jag inte hjälper eftersom det inte är där som felet finns.
Att ta bort rätt appar och göra en fabriksåterställning skulle kunna fixa till det.
Bild Bild
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » ons dec 31, 2014 13:01

-Beast- skrev:Det är troligtr att du fått in skadlig kod i din telefon med någon app, antingen att appen i sig är skadlig eller att den har säkerhetshål.
Det finns också maskar som tar sig in via mail. Har hört rykten om skadliga SMS men vet inte om det stämmer.

Att byta sim-kort tror jag inte hjälper eftersom det inte är där som felet finns.
Att ta bort rätt appar och göra en fabriksåterställning skulle kunna fixa till det.
Skadliga SMS? Knappast om inte telefonägaren har klickat på ngn länk eller dylikt.
//Samuel
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » ons dec 31, 2014 18:35

finns det inte något gratis antivirusapp?
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » ons dec 31, 2014 23:53

AVG finns https://play.google.com/store/apps/deta ... .antivirus
Använder AVG på datorerna och det funkar bra.

Finns förmodligen fler fungerande gratisappar.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » tor jan 01, 2015 11:14

Hur vet du att du blivit hackad? Det kanske bara är din mobil som kollar mejlen varje kvart. Och hur vet du att det inte är du själv som gjort av med surfen? Det mest sannolika är nog att du installerat någon app som förbrukar data då och då. Nu var det en Windowstelefon så jag har inte koll på hur man ser vad som förbrukar data, men det är nog där man får börja att leta. Att telefonen är hackad eller har virus låter väldigt osannolikt. Virus finns helt enkelt inte på samma sätt som till datorer. Beasts länk är dessutom till Android.
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tor jan 01, 2015 22:22

Tack för svaren :D
Blir för långt att gå en på varför jag vet att problemet ligger i telefonen och inte i datorn, men så är det i alla fall.
Orsaken till att jag i efterhand vet vilket datum den hackades är bl.a att när jag den dagen skickade MMS inom Sverige gick dom genom en dansk operatör. Sedan funkade inte telefonen överhuvudtaget på 3 dygn utan att varken jag eller min mobiloperatör fattade varför.

Hur som helst, jag får börja med nytt simkort och fabriksåterställning.
Hjälper inte det verkar det vara ny telefon och nytt abonnemang som gäller.

God fortsättning på det nya året!
Skriv svar