Vilket ansvar har en cacheägare om en cachare skadar sig?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Vilket ansvar har en cacheägare om en cachare skadar sig?

Inlägg av Kasheuren » tor apr 16, 2015 23:05

Tommy Forslund gjorde en bra insats och frågade vilket juridiskt ansvar en cacheägare har för vad som händer om någon skadar sig. Kopierar, med Tommys välsignelse, fråga och svar här så vi kan hitta det lättare framöver.
Text kopierat från Faceebook-inlägget https://m.facebook.com/groups/996744049 ... 6354060492

Edit: la till länk till FB
Senast redigerad av 1 Kasheuren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Re: Vilket ansvar har en cacheägare om en cachare skadar sig

Inlägg av Kasheuren » tor apr 16, 2015 23:06

Hej

Jag har en fråga som kanske inte går att besvara.

Jag håller på med geocaching (www.geocaching.com) och jag funderar över vilket juridiskt ansvar man har om man placerar en geocache och någon gör illa sig när de letar efter denna, kan jag som utläggare ställas till svars?

Vi som är geocachare aggerar som privata personer, vi driver ingen rörelse inom geocachingen, alltså det är en privatperson som lägger ut denna burk, det samma gäller de som letar, det är alltså en livsstil eller hobby.

Om jag placerar en geocache på en bergsida där man behöver rätt utrustning för att komma åt denna geocache, t ex klätterutrustning, hjälm, selar mm. och någon som letar denna geocache gör sig illa eller omkommer, kan jag som placerat denna geocache bli juridiskt ansvarig för detta så till vida jag inte med uppsåt har arrangerat en fälla?

I cachebeskrivningen så finns svårighets och terränggraderingar samt attribut som ger en ganska god bild av vad som krävs av cacharen för att nå fram till burken.

Geocaching.com har friskrivit sig allt ansvar och det är upp till den enskillde att använda sig av sunt förnuft och att se till att rätt utrustning används.

Mvh
Tommy Forslund
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Kasheuren » tor apr 16, 2015 23:07

Hej Tommy!
Tack för att du vänder dig till Juristjouren Uppsala med din fråga

Vi diskuterade först straffrättsligt ansvar. Det skulle förutsätta att du av oaktsamhet resp grov oaktsamhet vållat en skada eller framkallat en fara (3 kap 8 § resp 3 kap 9 § Brottsbalken). Oavsett diskussion gällande ditt handlande i detta, skulle straffrättsligt ansvar vara uteslutet med hänsyn till den s k förtroendegrundsatsen, som innebär att om [du] räknar med att [geocachare] agerar rationellt så kan du inte samtidigt vara oaktsam. Att vara oförsiktig i sitt geocache-letande torde inte vara ett rationellt beteende, särskilt inte när hemsidan förvarnar om att terrängen kan vara brant eller på annat sätt uppmanar till försiktighet.

Skadeståndsrättsligt ansvar i form av avtal utesluts också då det inte krävs att [du och andra geocachare] ingått avtal om vem som ersätter eventuella skador.

Följaktligen återstår endast det s k utomobligatoriska skadeståndet, som gäller enligt Skadeståndslagen. Personskada blir du ansvarig för om du orsakat en sådan, antingen genom handling eller underlåtenhet.

Underlåtenhet kan bara vara grund för skadeståndsrättsligt ansvar om du hamnat i garantställning, och det skulle isåfall kräva t ex att det är ditt barn eller din anställda som skadats, eller att du agerat brottsligt och skadan är en följd av denna.

Därför är det enda återstående att diskutera handlingen, placeringen av en geocache. Även här skulle det anses alldeles för långt draget att påstå att du genom att placera en geocache orsakat en skada.

Vi finner således inte något (icke-extraordinärt) sätt du skulle kunna hållas juridiskt ansvarig för att placera en geocache.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Juristjouren Uppsala

Ansvarsfrihet:
Juristjourens rådgivning utförs av studerande. Av denna anledning möter råden inte alltid professionell standard, men målsättningen är att råden skall hålla så hög nivå som möjligt. Då rådgivningen inte är yrkesmässig och ges utan krav på motprestation omfattas Juristjouren inte av lagen (1985:354) om förbud mot juridiskt eller ekonomiskt biträde i vissa fall och kan sålunda inte hållas ansvarig för eventuellt felaktiga råd.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor apr 16, 2015 23:32

Jag har även skickat en fråga till, gällande ansvar för egendom som skadas, väntar på svar.
BildBild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre apr 17, 2015 11:18

Tackar! Mycket intressant läsning.
Den mentala biten är dock fortfarande en tung börda även om man juridiskt är utan skuld.
BildBild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » ons maj 06, 2015 22:29

bonde456 skrev:Tackar! Mycket intressant läsning.
Den mentala biten är dock fortfarande en tung börda även om man juridiskt är utan skuld.
Det finns ju ett ganska enkelt sätt att råda bot på den biten också om man vill sova gott om nätterna.

Placera inte cacher på ställen som är potentiellt livsfarliga.

Sen är det ju upp till envar att ta hand om sig själv och göra bedömningen om de kan eller inte kan, ska eller inte ska göra ett försök att logga vissa burkar.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » fre maj 08, 2015 11:09

Vad gäller valet av svårigheter:

Lägger man farliga cacher i eller nära tätort, är risken större att en person utan rimliga förkunskaper försöker sig på cachen, än om man måste ta sig några mil ut i skogen.

Ifall tanken är att cachen ska tas med rep och klätterutrustning på en vägg, se till att det verkligen är helt omöjligt att komma i närheten av burken utan utrustning. (Två meter nedanför ett krön, 30 meter upp och möjlighet att gå runt är till exempel en dålig idé.)

Lägg aldrig under några som helst omständigheter cacher i tillverkade strukturer som inte är avsedda att klättra i (dvs har fast monterad stege). Lägg inte heller cacher i skyltar som har fast monterad stege. Anledningen är att det räknas som olaga intrång att klättra i vägskyulter, och risken för skador på person och skylt är inte försumbar.

Lägg aldrig cacher inuti rondeller som saknar väg in (går det en cykelväg är det ok såklart), eftersom det inte är tillåtet att vistas där, på större vägar är det dessutom väldigt farligt att korsa vägbanen, sikten är i praktiken skymd och hastigheterna höga.

Se till att cachen ser precis så farlig ut som den är, och helst också omöjlig.

I en trädcache, se till att grenarna antingen är stadiga eller saknas helt på nedre delen av stammen, så utrustning faktiskt krävs för att över huvud taget komma upp.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » fre maj 08, 2015 20:52

Bra råd! Jag förstår inte varför cacher ska läggas mitt i rondeller... Det går att visa den fina dekorationen i mitten utan att locka till dumheter.
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » fre maj 08, 2015 23:13

Torbjörn Axelsson skrev:Lägg inte heller cacher i skyltar som har fast monterad stege. Anledningen är att det räknas som olaga intrång att klättra i vägskyulter, och risken för skador på person och skylt är inte försumbar.

Lägg aldrig cacher inuti rondeller som saknar väg in (går det en cykelväg är det ok såklart), eftersom det inte är tillåtet att vistas där, på större vägar är det dessutom väldigt farligt att korsa vägbanen, sikten är i praktiken skymd och hastigheterna höga.
Bra råd överlag. Men skulle du kunna länka till de lagrum som beskriver ovanstående situationer? Kan vara bra att ha som referens.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » lör maj 09, 2015 8:37

ApanAnn skrev:Bra råd! Jag förstår inte varför cacher ska läggas mitt i rondeller... Det går att visa den fina dekorationen i mitten utan att locka till dumheter.
Håller med fullständigt.
Ps. även FULA "dekorationer" i rondellen kan ju visas!
Bild
Medlem sedan 2001
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » mån maj 11, 2015 14:34

Odur skrev:
Torbjörn Axelsson skrev:Lägg inte heller cacher i skyltar som har fast monterad stege. Anledningen är att det räknas som olaga intrång att klättra i vägskyulter, och risken för skador på person och skylt är inte försumbar.

Bra råd överlag. Men skulle du kunna länka till de lagrum som beskriver ovanstående situationer? Kan vara bra att ha som referens.
Direkt svar på frågan om rondeller: http://lawline.se/answers/3873

Man får inte vistas i trafiken (utan att vara del av den antar jag) eller störa trafiken, och att springa ut i rondellen riskerar att störa trafiken, förutom att det är uppenbart livsfarligt. Polisen har rätt att göra en sådan bedömning på plats från fall till fall, vilket kan beröra även vägräcken rimligen.

Vad gäller vägskyltar hittar jag ingenting uppenbart, däremot kan det vara olaga intrång (samma som att klättra på byggnadsställningar och husfasader).
Skriv svar