Geocachingen i augusti

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Re: Geocachingen i augusti

Inlägg av Frudden » tis jul 21, 2015 8:30

MatsAgeby skrev:Cachen det handlar om ligger i Kungens Kurva (Södra Stockholm intill IKEA).
"XMAS2013-13 Lucia kommer med ljuset" http://coord.info/GC4V8JV
Då fick man alltså en T5:a till i sin statistik - retroaktivt. Tackar!

// Fredrik W
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jul 21, 2015 9:15

Frudden skrev:
MatsAgeby skrev:Cachen det handlar om ligger i Kungens Kurva (Södra Stockholm intill IKEA).
"XMAS2013-13 Lucia kommer med ljuset" http://coord.info/GC4V8JV
Då fick man alltså en T5:a till i sin statistik - retroaktivt. Tackar!

// Fredrik W
Du får passa på att glädjas så länge det varar...
Se förändringen som högst temporär, T-nivån justeras när jag anser att det är möjligt att nå den utan "Special Tools".
Jag ser det mer som en "morot" för någon/några att tjäna in souveniren som också är under en begränsad period (till 2 sep).

.
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » tis jul 21, 2015 10:39

Så om någon loggar den som T5 och den passar bra i matrisen så tappar man dem rutan sen?

Jag tycker inte det man ska ändra D/T med tanke på statistikjägarna.

/ FN-yxa
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tis jul 21, 2015 11:02

fn-yxa skrev:Så om någon loggar den som T5 och den passar bra i matrisen så tappar man dem rutan sen?

/ FN-yxa

Jag delar uppfattning, tråkigt om man loggar en cache och sedan ändras den!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland

Inlägg av Frudden » tis jul 21, 2015 11:18

Försvinner inte souveniren om "T5-loggen" försvinner?

// Fredrik W
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tis jul 21, 2015 11:41

Tror inte det. Jag hade en som loggade min letterbox utan att skriva i loggboken så jag raderade loggen, men vad jag kunde se låg personens achievment kvar. Jag har även en souvenir från förra året som ligger på fel datum eftersom jag råkade knappa in fel founddatum. Achievmenten genereras när du uppfyller kriterierna, och tas inte bort om förutsättningarna ändras.

Jag tycker att det verkar vettigare att ändra T än att avaktivera... Det kan ju inte vara första gången en statistikjägare "tappar" eller "får" cacher för att T/D justeras. Hellre att sånt sker än att cacher ligger ute och luras. Som halt och lytt cachare uppskattar jag T-värden som stämner hellre att de är konstanta för statistikens skull, men i slutänden är det ju upp till CO!
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jul 21, 2015 14:11

fn-yxa skrev:Så om någon loggar den som T5 och den passar bra i matrisen så tappar man dem rutan sen?

/ FN-yxa
Detta är inget bekymmer då jag tycker att det framgår tydligt på Cachens beskrivning att det är en T5 just nu och inget som kommer att vara bestående.

Jag är fullt medveten om att för statistikjägarna kan detta bli ett bekymmer, men om de läser och tänker till så är förutsättningarna kända.

.
mickecamino
Geocachare

Inlägg av mickecamino » ons jul 22, 2015 7:54

Att ändra en D/T på en cache är IMHO ett j-a ofog. Om förutsättningarna ändras så pass mycket att man går från T 1,5 till T5 så är det bättre att arkivera och lägga ut en ny. Statistikjägarna är många och av dom 137 som loggat cachen ställer det säkert till det för någon av dom.
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » ons jul 22, 2015 8:29

Håller med om att man inte bör ändra D/T på en äldre cache då vissa kan ha tagit den av den anledningen. Nu lär inte det vara fallet här på en D1,5/T1,5.
Nog med OT som inte hör tråden till.

Angående flera souvenirer på samma cache, är ni säkra på detta? För det har inte gått att få tidigare.
Bild
Bild
Loranga
Geocachare
Efternamn: Boestad

Inlägg av Loranga » ons jul 22, 2015 9:14

Att Mats ändrat D/T stör mig inte ett dugg, läser man vad han skriver så är det ju temporärt. Kul att att ha en T5-FTF om än bara för en stund. :wink:
Har för mig att jag läst någonstans att man kan få två souvenirer på samma cache men nu kan jag naturligtvis inte hitta den infon.....

Kanske någon har loggat en D5 alt. T5 som dessutom har fler FP än 10 under souvenir-perioden, det borde ju generera 2 souvenirer såvida vederbörande inte har loggat FP-cachen innan så klart.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre jul 24, 2015 7:55

Ändrade ju själv förr en adopterad cache Spanish flu från trad till myst. Även D och T förändrades markant. Ändringen var permanent och det blev en del tjafs om detta. Det innebar ju att många som loggat en enklare trad fick en svårare myst "gratis". Anledningen till att inte arkivera och skapa en ny cache var just för att det var min första loggade och adopterade cache. Kände ett speciellt ansvar att hålla den vid liv länge men nu börjar en arkivering närma sig dessvärre..
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre jul 24, 2015 10:05

helvite skrev:Ändrade ju själv förr en adopterad cache Spanish flu från trad till myst. Även D och T förändrades markant. Ändringen var permanent och det blev en del tjafs om detta. Det innebar ju att många som loggat en enklare trad fick en svårare myst "gratis". Anledningen till att inte arkivera och skapa en ny cache var just för att det var min första loggade och adopterade cache. Kände ett speciellt ansvar att hålla den vid liv länge men nu börjar en arkivering närma sig dessvärre..
Jag läste tyvärr loggen på den, jag hoppas att det kommer det kommer en lösning till problemet även om det inte känns troligt. Jag har varit på platsen men då jag lovat att inte gå in ensam på denna typ av platser blev den inte loggad då så nu är det en av de närmsta mystarna som inte är loggad. Känns snopet att inte loggat den.
Bild
Bild
rispananna
Geocachare

Inlägg av rispananna » tor jul 30, 2015 9:22

Jag och mina cachevänner gör ett försök. Vi bor på olika platser så vi tar inte alla utmaningar tillsammans. D5 eller T5 blir det svåraste på alla sätt. Vi har några alternativ vi arbetar på.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör aug 08, 2015 10:05

Sillen skrev:
helvite skrev:Ändrade ju själv förr en adopterad cache Spanish flu från trad till myst. Även D och T förändrades markant. Ändringen var permanent och det blev en del tjafs om detta. Det innebar ju att många som loggat en enklare trad fick en svårare myst "gratis". Anledningen till att inte arkivera och skapa en ny cache var just för att det var min första loggade och adopterade cache. Kände ett speciellt ansvar att hålla den vid liv länge men nu börjar en arkivering närma sig dessvärre..
Jag läste tyvärr loggen på den, jag hoppas att det kommer det kommer en lösning till problemet även om det inte känns troligt. Jag har varit på platsen men då jag lovat att inte gå in ensam på denna typ av platser blev den inte loggad då så nu är det en av de närmsta mystarna som inte är loggad. Känns snopet att inte loggat den.
'

Ledsen, Sillen.. Nu krävs det en massa "special tools" för att nå cachen: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 3805676605

Slutloggat med andra ord..
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tis aug 11, 2015 21:45

Så.. Hur är läget nu? Får vi någon Svensk "road trip hero" nu på fredag? Själv har jag bara fixat en souvenir, men en till myst ska jag knäcka i alla fall.
Skriv svar