Geocaching VS Pokemon Go!

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Geocaching VS Pokemon Go!

Inlägg av wkstrm » tis jul 19, 2016 22:01

Någon som provat Pokemon Go än?

Jag är inte sugen på att prova, men man ser folk med mobiler över allt. Väldigt praktiskt kamoflage för oss geocachare i alla fall. :)
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Re: Geocaching VS Pokemon Go!

Inlägg av starzinger » tis jul 19, 2016 23:23

Har inte testat och vet inte om jag vill. Kan förstå vad det är som gör det poppis. Men känns som geocaching (oftast) är bättre.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » ons jul 20, 2016 6:54

Vi sa det till varandra idag när vi letade efter en burk att det är bara att säga att man kör pokemon go så kommer man undan med allt numera.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons jul 20, 2016 10:24

Jag har haft en del med tillgången av GC men jag ser att pokern har än större problem. Mina barn spelar när de kommer in, oftast inte med andra ord.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » ons jul 20, 2016 12:12

Jag läste på lite om Pokemon Go och det verkar som att man kan fånga in Pokemons, sen ska man kunna byta till sig sådana man saknar ifrån andra och även strida mot varandra med dem (så det är väl lite som de urpsrungliga Pokemonspelen). Skillnaden är att nu går man runt utomhus. Det är ju positivt att det är ett spel som främjar fysisk aktivitet men även att man får interagera med andra människor. Jag läste någon stans att det var någon forskar som försiktigt uttalat sig positivt om det och att det hjälper människor med social ångest att knyta kontakter med andra.

Jämför man med Geocaching så uppmuntrar även geocaching till möten mellan människor, men allt som oftast upplever jag det som att de flesta möten sker med fördröjning då man oftast kommer efter någon annan när man loggar och man inte direkt byter cacher med varandra på samma sätt.

Sen finns det givetvis en mörkare baksida med kriminella som lurat folk att komma till skumma platser för att sedan råna dem. Det ska även finnas en video på youtube ifrån en kille som streamar när han spelar som ser någon släpa ett lik, för att sedan bli förföljd av mördaren medan han ringer polisen.

Själv tycker jag det verkar lite platt, jag tror jag skulle tröttna fort då det troligen blir ganska enformigt att bara gå omkring och hitta pokemons. Visst kan man hitta ovanliga pokemons men jag misstänker att find raten på dem är ganska liten och det är troligen det som är drivkraften bakom det hela och det är det som kommer skapa en "marknad" i spelet så att säga. Jag kan se hur det kommer starta, om det inte redan har gjort det, en svart marknad för pokemons där folk köper ovanliga pokemons för riktiga pengar istället för att byta till sig dem. Det är i alla fall min erfarenhet ifrån andra online spel, jag har själv spelat MMO's i 15 år innan jag slutligen slutade för att det tar för mycket tid i anspråk på ett negativt sätt.

Hur som, jag skulle nog vilja säga att mina sista tankar kring Pokemon Go kontra Geocaching är att jag föredrar Geocaching då det känns mer varierat på så vis att det finns olika geocacher som kräver olika typer av lösningar på ett sätt som Pokemon Go inte kan matcha. Däremot tror jag att Pokemon Go har ett stort underhållningsvärde på så vis att det är ett förhållandevis enkelt spel och inlärningskurvan är nog näst intill horisontell jämfört med geocaching.

Oavsett, allt som får folk att lämna TV-soffan är positivt och antalet ungar och vuxna som håller på är positivt. Frågan är om det kommer hålla lika länge som Geocaching. Den som lever får se! :)
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » ons jul 20, 2016 14:19

En av mina grabbar sa igår "geocaching är bättre för cacherna rymmer åtminstone inte när man ska ta dem :D ".
Men kan bara hålla med om att allt som får ungarna bort från spelandet framför en skärm är av godo.

Igår höll jag på att råka ut för en olycka då en cyklande tonåring inte såg mej då vi möttes på en cykelväg, p.g.a. att han höll blicken fäst på mobilen som han höll med båda händer. Hade jag inte hojtat till så hade vi garanterat krockat och jag cyklade inte så sakta :( .
Bild
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » ons jul 20, 2016 21:56

Även jag har varit nära krock med "Pokemonare" på cykel. Det var då jag själv körde Ingress och lite Turf. På bara några dagar verkar det som att Pokemon-spelarna i Västerås är fler i antalet än alla aktiva geocachare, ingressare och turfare tillsammans! Skrämmande.. Har testat att logga in å köra å förstår de som fastnar. Nyss fick jag meddelandet "server overload" å det säger ju en del.. huuu...
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons jul 20, 2016 23:09

Jag ser inget positivt med Pokémon annat än att folket rör på sig, hemma i Näsåker så använder sig "Pokemonnarna" av mopedbil och A-traktor, Dieslar som låter mer än vanligt, konstigt nog så har vi några "gubbar" alldeles utanför husknuten på vägen som de försöker fånga med fordonen, väldigt irriterande kl 01:30 på natten med öppet fönster, hade de stannat och klivit ur så hade man nog aldrig märkt dom.
Jag har varit i Östersund några dagar och jag ser allt fler som utan någon koll går omkring och letar saker, verkligen farligt, en geocache kan man ju syfta en riktning på och släppa blicken från GPS/telefon, det verkar inte gå med Pokemon.

Sedan har vi ju detta med placeringen och det är ju ganska kontrollerat i geocachingens värld där man även kan arkivera olämpligt placerade burkar, hur gör man med idiotiskt placerade låtsasgubbar? Går det ens? Finns ju inget som hindrar att en Pokemon placeras på samma koordinat som mitt vardagsrum, det är ju inte på något vis olagligt, men de som beträder min tomt i avsikt att försöka fånga denna är väldigt nära att begå en brottslig handling som det kan bli fängelsestraff på, det räcker med att de öppnar dörren och tar ett steg in, det har hänt i Danmark...

Nu låter jag väldigt negativ men när en speljätte lanserar något sådan här utan någon kontroll på var figurerna hamnar så förlitar de sig helt på det sunda förnuftet vilket man inte kan göra med 100% av befolkningen, det kommer att ske mycket olyckliga saker den närmsta tiden och många ej insatta drar säkert paralleller till geocaching och det får ännu mera negativ publicitet.

Nej lite mera kontroll på "gubbarna" så hade det varit bra.
BildBild
Leif55
Geocachare

Inlägg av Leif55 » sön jul 31, 2016 0:30

Har svårt att se hur Pokemon liknar Cachning. Då finns andra t.ex. Muntzisarna som jag tycker är mer lika Caching. Men ett alibi för att promenera en stund är inte fel. I områden där jag inte har någon cache att ta så får det bli några pokemånsar i stället. Ser ingen motsättning mellan dessa två sysselsättningar.
Användarvisningsbild
Silence101
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av Silence101 » mån aug 01, 2016 16:00

Jag tycker det verkar som att Geocaching vs Pokemon Go är 2016 års svar på hårdrockare vs synthare under 1980-talet.
På den tiden lyssnade jag på både synth och hårdrock
Nu ägnar jag mig bara åt geocaching och lyssnar på hårdrock och synthmusik.
Skriv svar