Jag läste på lite om Pokemon Go och det verkar som att man kan fånga in Pokemons, sen ska man kunna byta till sig sådana man saknar ifrån andra och även strida mot varandra med dem (så det är väl lite som de urpsrungliga Pokemonspelen). Skillnaden är att nu går man runt utomhus. Det är ju positivt att det är ett spel som främjar fysisk aktivitet men även att man får interagera med andra människor. Jag läste någon stans att det var någon forskar som försiktigt uttalat sig positivt om det och att det hjälper människor med social ångest att knyta kontakter med andra.
Jämför man med Geocaching så uppmuntrar även geocaching till möten mellan människor, men allt som oftast upplever jag det som att de flesta möten sker med fördröjning då man oftast kommer efter någon annan när man loggar och man inte direkt byter cacher med varandra på samma sätt.
Sen finns det givetvis en mörkare baksida med kriminella som lurat folk att komma till skumma platser för att sedan råna dem. Det ska även finnas en video på youtube ifrån en kille som streamar när han spelar som ser någon släpa ett lik, för att sedan bli förföljd av mördaren medan han ringer polisen.
Själv tycker jag det verkar lite platt, jag tror jag skulle tröttna fort då det troligen blir ganska enformigt att bara gå omkring och hitta pokemons. Visst kan man hitta ovanliga pokemons men jag misstänker att find raten på dem är ganska liten och det är troligen det som är drivkraften bakom det hela och det är det som kommer skapa en "marknad" i spelet så att säga. Jag kan se hur det kommer starta, om det inte redan har gjort det, en svart marknad för pokemons där folk köper ovanliga pokemons för riktiga pengar istället för att byta till sig dem. Det är i alla fall min erfarenhet ifrån andra online spel, jag har själv spelat MMO's i 15 år innan jag slutligen slutade för att det tar för mycket tid i anspråk på ett negativt sätt.
Hur som, jag skulle nog vilja säga att mina sista tankar kring Pokemon Go kontra Geocaching är att jag föredrar Geocaching då det känns mer varierat på så vis att det finns olika geocacher som kräver olika typer av lösningar på ett sätt som Pokemon Go inte kan matcha. Däremot tror jag att Pokemon Go har ett stort underhållningsvärde på så vis att det är ett förhållandevis enkelt spel och inlärningskurvan är nog näst intill horisontell jämfört med geocaching.
Oavsett, allt som får folk att lämna TV-soffan är positivt och antalet ungar och vuxna som håller på är positivt. Frågan är om det kommer hålla lika länge som Geocaching. Den som lever får se!