Forumet i fara

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Forumet i fara

Inlägg av TMR68 » sön nov 04, 2018 16:44

Hej,

Eftersom det av någon anledning inte går att göra inlägg under Geocaching.se, för jag skriva detta under Övrigt.

Jag har hört ett lite oroande rykte om att styrelsen avser att låsa forumet för nya inlägg, men att behålla tillgängligheten av befintliga. Anledningen skall vara det låga användandet av forumet. Jag kan naturligtvis hålla med om att användandet är lågt, men varför låsa forumet om det fortfarande får vara kvar om än låst?
Själv tycker jag att antalet inlägg faktiskt ökat något den senaste tiden.
Kanske borde också styrelsen fundera på om inte de borde använda forumet som informationskanal?

Ordet är fritt. Bör forumet få vara kvar trots den låga användandet?
stina_m
Geocachare

Re: Forumet i fara

Inlägg av stina_m » tis nov 06, 2018 10:15

JA!

Jo jag hänger en del på facebook, men alltså det är ju helt värdelöst. Eller inte helt. Facebook är bra till korta snabba frågor, typ akut hjälp med en strulande GPS och sånt. Enkelt att lägga upp foton oxå. Men för allt annat är ett forum med bra rubriker och sökfunktion överlägset!!

Jag har sett att en del gnäller över att folk inte använder sökfunktionen på Facebook och därmed får svara på samma fråga om och om igen. Jag har försökt ett par gånger att hänvisa hit till forumet men inte fått någon respons. Inte ens en tummen upp... Mycket trist!

När sajten skulle göras om pratades det en del här på forumet hur vi skulle lobba på FB för att få hit folk. Det har jag tyvärr inte sett något av.

Det finns ju en Wiki oxå. Mycket praktiskt med Wiki! Fast det behövs mer där. Jag har reggat mig att skriva där men lite glömt bort det.

Men överlag tror jag folk har blivit så förbannat lata. Upp med FB och fråga utan att ens söka på Internet. "Jag har googlat det åt dig" är ju något som dyker upp ofta. Kanske inte så ofta i just Geocaching på FB, men i andra grupper.

Jag fattar inte alls meningen med att låsa forumet, men ändå låta det vara kvar. Är det en kostnadsfråga? Men eftersom det inte skrivs så mycket lär det ju inte bli så mycket dyrare än idag.

Om det har med admin/moderering att göra ställer jag mer än gärna upp! Jag har ansvaret för ett forum med samma plattform. Visserligen är vi bara 10 medlemmar men grunden funkar ju likadant.

Om det är en kostnadsfråga får väl styrelsen flagga för det och göra reklam att föreningen behöver fler medlemmar.
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tis nov 06, 2018 11:20

Men folk är ju uppenbart här! 44 är online. 42 är gäster. Denna tråd har visats 40 gånger. Min fråga om multitool har visats 71 gånger, men ändå bara ett svar.
GeoX
Ny i forumet
Efternamn: a
Förnamn: a

Inlägg av GeoX » sön nov 11, 2018 11:58

Ärligt talat tycker jag forum som dessa är så omodernt.

Jag förespråkar Facebook mycket hellre än detta. Där har man allt på samma ställe och risken att någon är anonym är väldigt liten. Dessutom som ni har nämnt tidigare är sökfunktionen minst lika bra som den här om inte bättre på facebook.
Det har även kommit upp en discord chatt, kanske är det ännu ett alternativ istället för detta forum?

Ne jag ser ingen användning utav detta forum, skapade bara detta konto för att jag hade glömt mitt andra och jag ville svara er.
Jag kan dock inte förstå att man funderar på att skrota forumet, om nu ett fåtal vill vara kvar här så låt dem vara det. Det kostar ju inget extra att ha det i drift.

Med det sagt så välkomnar jag er in till facebook där finns många trevliga grupper för geocaching :)
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön nov 11, 2018 18:51

Jag vill gärna ha forumet igång, det må vara omodernt men det är inget lullull och krimskrams, det är uppdelat i underforum så att man kan klicka sig fram till rätt underforum och leta efter information utan att ens använda sökfunktionen, på facebook så är allt samlat i en stor höstack, du måste ofta söka med sökord för att finna något och ibland finner man det inte ändå...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

lond
Geocachare
Efternamn: Löfstrand
Förnamn: Marcus

Inlägg av lond » tor nov 22, 2018 17:31

Och för oss alla som inte har FB (av en eller flera orsaker)? Skall vi uteslutas ur den svenska delen av geocachinggemenskapen?

Låt forumet vara kvar!

/// Marcus
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tis nov 27, 2018 11:49

GeoX skrev:
sön nov 11, 2018 11:58
Ärligt talat tycker jag forum som dessa är så omodernt.

Jag förespråkar Facebook mycket hellre än detta. Där har man allt på samma ställe och risken att någon är anonym är väldigt liten. Dessutom som ni har nämnt tidigare är sökfunktionen minst lika bra som den här om inte bättre på facebook.
Det har även kommit upp en discord chatt, kanske är det ännu ett alternativ istället för detta forum?

Ne jag ser ingen användning utav detta forum, skapade bara detta konto för att jag hade glömt mitt andra och jag ville svara er.
Jag kan dock inte förstå att man funderar på att skrota forumet, om nu ett fåtal vill vara kvar här så låt dem vara det. Det kostar ju inget extra att ha det i drift.

Med det sagt så välkomnar jag er in till facebook där finns många trevliga grupper för geocaching :)
Nu kanske det blir lite OT men jag är väldigt nyfiken på varför du tycker att forum är omodernt.

Nu har jag inte testat discord men eftersom det heter chat antar jag att det bara är ett enda stort flöde som typ facebook. Vad är det med den funktionen som är bra?

Förtydligande, ingen kritik alltså utan bara nyfikenhet!

Det känns lite som slit och släng samhället. Men när det gäller kläder och prylar blir det ju mer och mer vanligt att folk köper begagnat. Forum kanske oxå kommer att återuppstå när världen inser att snabbt slit och släng inte är så bra ändå.
Skriv svar