Hur började du med geocaching?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
hedberg
Geocachare

Hur började du med geocaching?

Inlägg av hedberg » ons sep 10, 2003 21:26

Vore kul att få veta hur vi alla kom på det här med geocaching?

Själv så hörde jag kompisen fotojoc nämna det några gånger, men nä, det var inget för mig. Följde med honom en kväll (idag är det prick en månad sedan) och fastnade. Dagen efter lånade vi en av hans gamla GPS:er och min fru fastnade direkt också....

Dem säger att vi är tokiga, men vi har tagit nästan 70 cachar på en månad. Är inte det normalt? :?: :P

Men nu tillbaka till er, hur började ni med detta?
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » ons sep 10, 2003 21:47

Jag fick höra det från "Jiel" första gången och blev helt eld och lågor. På kvällen kunde jag inte somna!! Låg bara och tänkte på geocaching och GPS:er och konstiga lådor som Jiel påstod skulle ligga ÖVERALLT! Kunde det verkligen vara sant? Nästa dag köpte jag min första GPS!
Har alltid haft ett stort intresse för kartor, geografi, spännande platser, nedlagda bizarra anläggnigar, grottor, gruvor, järnvägar osv så det passar mig perfekt!

/Erst
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

En sån fråga

Inlägg av jasy » tor sep 11, 2003 6:56

Född med ett sjukligt behov av att alltid ha en karta eller ett sjökort ihand och efter att ha sålt GPS "från början" så kan det bara sluta på ett sätt :D

Eftersom jag följde "alla" GPS sidor på nätet så hittade jag Geocaching relativt tidigt. Registrerade mig i februari 2001, hittade min första i april samma år och lade ut mina första samma månad :) Fast då var det ju flera månader sedan Jeremy Irish hade startat siten ;)

Under hösten 2001 hade Vetenskapsradion i P1 ett "livereportage" med Christer som har Utsidan.se. Detta hörde en reporter på GP som gjorde ett reportage med undertecknad. Uppenbarligen har dessa båda händelser haft en viss påverkan på intresset... 8)
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » tor sep 11, 2003 8:08

Va skall man säga. Troligen e allt Jasy´s fel :twisted:.
Det var han figurerade i denna artikel. Sen var det kört. Har hunnit blivit några sen dess.. både gömda och funna :D

/CyberJunkie
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » fre sep 12, 2003 15:44

Självklart är det Jasys fel :twisted:

Jag läste också artikeln i GP och tyckte det lät spännande, kollade upp några cachar på nätet och funderade. Men sen blev det liggande tills hösten-02 då jag lånade en GPS från en seglande kollega och efter några struliga försök med fel kartdatum osv så gick vi rakt på den första riktiga cachen. Woow det var känsla det.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av jasy » fre sep 12, 2003 15:52

Sluta att hacka på mig :(
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör sep 13, 2003 8:33

Vad skall vi göra då? Tillbedja dig? Ha en årlig:

"Idag, denna lördag, tillber vi vår skapare Jasy som har givit oss kraft och mod att krypa in frivilligt i spindelfyllda grottor, titta in i avloppsrör, lyfta varenda sten som finns, titta bakom varenda stubbe och trärot. Vi tillber dig, å du store Jasy, helgat vare ditt geocachingnamn. Amen"

Nåt sånt, duger det eller? :D
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » lör sep 13, 2003 10:16

hedberg skrev:Vad skall vi göra då? Tillbedja dig? Ha en årlig:

"Idag, denna lördag, tillber vi vår skapare Jasy som har givit oss kraft och mod att krypa in frivilligt i spindelfyllda grottor, titta in i avloppsrör, lyfta varenda sten som finns, titta bakom varenda stubbe och trärot. Vi tillber dig, å du store Jasy, helgat vare ditt geocachingnamn. Amen"

*tokgarvar*... den var underbar!!!! :D
Det blir min kvällsbön hedanefter :P

/CyberJunkie
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av jasy » lör sep 13, 2003 11:14

hedberg skrev:Vad skall vi göra då? Tillbedja dig? Ha en årlig:

*jasy och fru jasy skrattar så att tårarna rinner*

Vi får väl ha en andaktsstund på vår Event Cache 27/9 ;)
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör sep 13, 2003 12:22

Lite som i vissa delstater i USA där det är förbjudet att skjuta på människor, även med paintballkulor. Men det är tillåtet om det är en del av en religös akt. Därför finns det "paintball-kyrkor" där man samlas i skogen och tillber färgkuleguden, sen går man ut och skjuter på varandra, och träffas och tackar färgkuleguden efteråt.

Jag lovar dig Jasy, att när vi ses den 27:e så skall jag falla på knä och tillbe dig denna!!!

Och snälla, säg inte att vi skall starta mitt på Avenyn eller nåt! :-)
X9
Moderator
Kontakt:

Inlägg av X9 » lör sep 13, 2003 17:35

jasy skrev:Sluta att hacka på mig :(
Jag får iaf hacka på Grusvag, för det är hans fel att jag och Pxx började med geocaching... :wink:

låter som om geocaching vore nå'n sekt :shock:

:D
Användarvisningsbild
bamse
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Björn
Kontakt:

Inlägg av bamse » sön sep 14, 2003 17:53

Hur det började... tja.. läste ett tips om geocaching på en internetsida men tyckte mest det verkade nerdit..

Men något år senare ville en bekant sälja sin Legend och en annan bekant tjatade på mig att jag skulle köpa den så vi kunde ge oss ut och jaga skatter.. (när han hade inte heller börjat jaga skatter trots att han hade GPS)

Efter lite tjatande köpte jag gps:n och helgen efter gick vi ut och tog våra första.

Sedan dess har vi "lurat" in 5 andra att skaffa gps och börja leta skatter.
Mummlan
Geocachare
Kontakt:

Ja, hur började det...

Inlägg av Mummlan » mån sep 15, 2003 9:23

För min del började det med att sambon (Bamse) kom hem med en fånig liten apparat som jag ansåg vara snudd på kapitalförstöring (varför lägga pengar på en sån pryl för, vad är nyttan med det ?)

Nån vecka efter blev jag medtvingad till Karlskoga på ett räddningsmission, och som tur var så :
- hittade vi cachen
- Tommy 6 var söt
- Jag blev inte alltför blöt om fötterna

Och på den vägen är det... Så länge som terrängvärdet inte är alltför högt, vädret allt för blött (eller för varmt) och vi hittar cacharna är jag tämligen nöjd och tillfreds med hobbyn... :D
apersson850
Geocachare
Kontakt:

Prylnisse

Inlägg av apersson850 » mån sep 15, 2003 12:12

En kusin (som är minst tre klasser värre prylgalning än jag) hade lånat en Vista för att testa den. Jag fick den i handen och sa "En sån ska jag ha"!
Inköp så snart lämpligt tillfälle gavs (att handla billigare i USA). Sedan hittade jag till geocaching via Garmins websida. Tog med dottern till Växjö och snokade reda på en av jhovens utlagda burkar.

På den vägen är det.
Anders
Tobbe
Geocachare

Inlägg av Tobbe » tis sep 16, 2003 19:19

Började 2001 efter att ha läst om geocaching på nätet, hann göra några få cachar på hösten, sedan blev min GPS stulen :(
Geocachingaktiviteten föll till noll, men nu är det dags att börja igen efter två år. Gjorde ett par cachar i somras utan GPS och kommer att köpa en ny denna månad (lutar åt en GPSMAP 76S). :)
Skriv svar