Borelia

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Borelia

Inlägg av msen » sön sep 20, 2009 21:04

Då var det dax igen. Idag var jag inne på sjukhuset och fick penicillin mot borelia för andra gången i mitt liv. Sist var för ca 7 år sedan när jag bodde på öland men nu har jag alltså fått det i Halmstadtrakten. Någon annan som cachat till sig borelia?
BildBild
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » sön sep 20, 2009 23:33

Jo jag hade min dos i somras... För närvarande ägnar jag dagarna åt att rena fram borrelia-DNA ur kring 400 fästingar. Min hämnd kan man säga...
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » mån sep 21, 2009 6:35

Trodde i min enfald att man skulle kolla efter ett femkrona stort märke.
Mitt var större...
Mycket större...
Doktorn tittade på hals/bröst. När han tittade på ryggen sa OJ!!!

15 dagars pillerätande, jag som inte ens märkt krypet, när det hälsade på...
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » mån sep 21, 2009 6:48

Jag hade en omgång för ganska exakt ett år sedan.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » mån sep 21, 2009 7:35

hade borrelia förra sommaren, var iofs inte geocach relaterat men ändå.

femkronan vet jag inget om, min ring gick över halva benet. doktorn sa att han hade haft ett fall någon timme tidigare där bettet varit på foten men ringen visade sig på halsen.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån sep 21, 2009 12:39

Lite borelia klarar väll en riktig cachare av! Jag överlevde i alla fall. Är inte hundra på att jag fick den när jag cachade men jag tror det!
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » mån sep 21, 2009 17:25

wkstrm skrev:...han hade haft ett fall någon timme tidigare där bettet varit på foten men ringen visade sig på halsen.
Låter ytterst otroligt med tanke på hur ringen/rodnaden uppstår. Är rätt säker på att patienten haft en fästing i hårbotten/halsen de inte noterat...
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » mån sep 21, 2009 19:23

Det går att få rodnader på fler ställen än på bettstället. Saxat från 1177.se
Ibland kan bakterien sprida sig via blodet och man kan få hudrodnader på flera ställen på kroppen, så kallade multipla erythema migrans. Då har man ofta samtidigt feber.
erythema migrans är alltså rodnaden ni har pratat om. Men jag skulle inte tro att det är speciellt vanligt.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » mån sep 21, 2009 19:52

Jo, men då har den redan blivit sekundär om den spridit sig till blodet. Då är det inte den primära Erythema chronicum migrans vi talar om. Men du har rätt, den kan uppstå utanför bettstället, men då äer det flera månader efter man faktiskt blev infekterad.

Bara ungefär 77% av de som smittas får en erythema migrans primärt kring bettet. Alltså märker många inte av den primära infektionen.

En del som får den primära, lokaliserande borreliosen (med eller utan utslag) läker ur spontant efter en stund.

Vissa går vidare och får sekundära manifestationer, baserade på att bakterien spritt sig via blod/lymfa, som ledsmärta, arterit, neruoborrelios etc. Här kan ju sekundära erythema migrans uppstå om man får en nytt hudengagemang på anna plats i kroppen. Vissa läker ur.

Ännu färre och långt senare kan man gå vidare till 3:e steget. en cronisk, persistent infektion (kan ta flera år tills des) med mer ledpåverkan, mer neuroborrelios och crodermatitis chronica atrophicans.

Man ska inte förringa att fästingar är grymt små, lätta att missa. En larv (livscykelsteg 1) är så liten att man knappt ser den, max 1 mm. De bär ofta inte smitta, men kan i undantagsfall göra det ifall de smittats via moderns äggstockar... En larv märker du nog generellt inte alls, även om du tittar efter dem ifall du blivit biten av. (Jag har själv hittat en som bitit sig fast på mig, på armen. Men detta var medan jag samlade fästingar och var snarare av en händelse jag såg den. De är typ helt omöjligt att se dem även om man försöker. Jag såg bara när jag verkligen ansträngde mig att smutset på mina rm hade ben...)

Nymfer kommer du knappt märka heller. De är kanske 1-2 mm stora och färdigfyllda är de max som ett knappnålshuvud. Mycket lätt att missa dem också även om man tittar efter dem. Nymferna är de som främst står för borreliaspridningen.

Adulter är stora. Honorna är kanske 4 mm och kan bli stora som spelkulor. Dessa ser man och det är även oftast dessa man ser på tamdjur etc.
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » mån sep 21, 2009 20:32

Dom som säger sig aldrig fått en fästing tror jag missat dom minsta sorterna eller kliat bort dom utan att märkt vad det var för något. Jag har lite tur i det avseendet att min hud blir irriterad snabbt av fästingbett vilket gör att jag ser dom rätt lätt. Efter en dag i skogen brukar jag plocka bort minst ett par fästingar i över 90% av fallen men det gäller att ha ögonen med sig. Dom små är ruggigt knepiga att upptäcka och man vill ha bort dom snabbt för att minska risken att drabbas av borelia.

Men, har aldrig, mig veterligt fått borelia.
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » mån sep 21, 2009 20:52

MildasVänner skrev:Dom som säger sig aldrig fått en fästing tror jag missat dom minsta sorterna eller kliat bort dom utan att märkt vad det var för något.
Det beror nog på var man bor. Här på västkusten känns det som att det inte har funnits så mycket fästingar förrän på senare tid. När man var liten sprang man ju omkring i gräset jämt och ständigt, men jag kan inte minnas någon som fick en fästing. Katterna hade väl några stycken ibland. Min första fästing (vad jag vet) fick jag förra året när jag började med geocaching. Hur är det längre norrut?
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » mån sep 21, 2009 23:25

Fästingarna finns ungefär till 60:e breddgraden. Sen så finns de längs kusten upp till Strax norr om Umeå. Borreliautbredningen är ungefär motsvarande. Det ligger mellan 10-50% av fästingarna som är infekterade.

Tar man fästingen inom de första 24 h så är risken för överförning av borrelia mer eller mindre 0 (dock överförs TBE direkt). När en fästing börjar dricka blod, så känner de små bakterierna av det i magen där de bor. Då emigrerar de till fästingens spottkörtlar. De passar även på att byta lite ämnen på sin yta så att de ska kunna överleva/sitta fast/frodas i en människa/annan art. Denna process med klädombyte och förflyttning till spottkörtlar tar min 24 h ungefär.

Fästingpopulationen har med största sannolikhet ökat kraftigt de senaste årtiondena. Mängden rådjur har ökat och de är stor blodvärd för fästingen. Fästingar finns även på fåglar, varvid kustbandet får sin dos. Kolla in ett fågelbo på nån klippö någon gång eller vänd på stenarna. Inte otroligt att det kryllar av små bitare där. Det spännade med fåglarna är att man kan med deras hjälp få ta del av en exotisk form av borrelia iom att de flyger hit och dit... :D

Om man får dem eller inte är väldigt beroende på var man rör sig. Det var något jag väl märkte när jag flaggade fästingar (fångade). Att de finns i högt gräs på ett fält är båg. Där får man inga (kanske någon enstaka). De gillar skuggiga lite småfuktiga ställen med högt gräs. T.ex. gräs under tät lövskog. Det var även mycket enkelt att fånga i granskog, bara det fanns lite gräs här och var. Fanns det 1 tuva så fanns det fästingar där... Var inga problem att med ett 1 kvadratmeter stort lakan fånga in 100 på en timme... Fukt är nog hemligheten. Blir det för torrt kryper de ner i jorden och gömmer sig. Är fukten rätt så sitter de på toppen av sina grässtrån och viftar med frambenen (att Quest:a som en polare kallar det). Berädda att ta tag i vad som helst (de är grymt skickliga att fastna på saker, som t.ex. svåra blanka saker som latexhandkar, pincetter, skalpeller, objekglas etc).

(försökte bifoga en länk till en nördig vetenskaplig artikel, men som alltid krävdes det pengar för att få läsa den som lekman)
Bild
Användarvisningsbild
geomasse
Geocachare

Inlägg av geomasse » tis sep 22, 2009 9:42

Jag har tagit 2 av 3 tbe sprutor i år, skall ta den 3e i vår :?
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis sep 22, 2009 11:54

Ja men det är ju inte så farligt inga sprutor behövs sa läkaren igår när jag frågade.
Har haft massor ed fätsingar på mig men ingen fara.
Inte många som bär på den smittan.
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » tis sep 22, 2009 12:49

danne100 skrev:Ja men det är ju inte så farligt inga sprutor behövs sa läkaren igår när jag frågade.
Har haft massor ed fätsingar på mig men ingen fara.
Inte många som bär på den smittan.
Det beror ju såklart på var man bor. Vi som vistas i Stockholm skärgård veckovis under somrarna håller nog inte med. Även om det även här är relativt få fästingar som bär på TBE är det ingen sjukdom jag vill chansa med. Kikade lite på smittskyddsinstitutets sida där det finns en hel del info. Fann också fasting.nu men eftersom den drivs av ett läkemedelsbolag känns det som man bör vara lite kritisk kanske när man läser vad dom skriver.

Sen är det säkert klokt att fundera om det är värt att vaccineras sig om man bara vistas utanför riskområdena men tydligen sprids TBE:n så sakteliga.
Bild
Skriv svar