Älgjakt i södra Sverige

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Älgjakt i södra Sverige

Inlägg av Djurets » mån okt 10, 2011 8:32

Idag startar Jakten i Södra Sverige i år igen!
Var försiktiga!
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare
Efternamn: Olsson
Förnamn: Johan

Inlägg av Olssonivallda » mån okt 10, 2011 9:36

:shock: :| :? :?:
Bild
Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » mån okt 10, 2011 10:07

Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån okt 10, 2011 12:39

Troll-rambo skrev:Jag ska nog ta en annan mössa!
http://shop.textalk.se/shop/thumbnails/ ... 82_100.jpg
Med den mössan på skallen kommer tom. hundarna att jaga dig :mrgreen:
Bild

Bild
pe 3
Geocachare
Efternamn: Lahti
Förnamn: Petri
Kontakt:

Inlägg av pe 3 » mån okt 10, 2011 22:14

Tänkte en kort stund svara på lite funderingar kring Älgjakten men ändrade mig när jag såg att det var så mycket fördomar mot jägare och jakt. Tycker att ni borde fundera lite längre för jägare är människor som brinner för sin hobby likväl som att cachare brinner för sin.

Cachande Älgjägare!!!!
Varför ska jag hålla med dig då är vi två som har fel !!!!
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån okt 10, 2011 22:47

Jaga burk eller älg. Vad är skillnaden egentligen?
Båda trivs i naturen.
Jägarna har väl lite färre founds och lite fler DNH-er.

Men det kör också med events. Statistik är nog också viktig inom gruppen.
FTS är inte lika ball som FTH.

Var snäll mot jägarna. Utan dem skulle vi få skrynkligare bilar och högre sjukvårdskostnader.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis okt 11, 2011 9:19

Ja det må hända att även Jägare är människor, och de allra flesta är nog till o med riktigt sunda och vettiga...

Men liksom det finns en liten grupp idiotiska omdömeslösa cachare, som förstör vart de drar fram så finns det också en liten grupp omdömeslösa jägare. Skillnaden är att de sistnämnda har ett dödligt vapen i handen.... #-o

Så jag tycker inte du som cachande jägare skall ta illa upp av denna tråden, de man syftar på är den lilla skaran som saknar omdöme.
Att ha otur och stöta på en sådan i skogen kan få nog så allvarliga följder så jag tycker tråden är högst relevant i jakttider...
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Inlägg av emil.s » tis okt 11, 2011 12:23

Som jägare i den yngre generationen så kan man väl hålla med vissa om att det finns dem som är olämpliga jägare. Men numer så är de väldigt sällsynta, då de flesta sållats bort av naturliga orsaker...

Bara i den här tråden har ju 3st redan visat att de inte har någon som hellst koll på omvärlden, och då är det ju ändå troligtvis yngre människor som man trodde hade något vettigt bakom panbenet, då de ändå är geocachare.
Så ska man dra alla geocachare över en kam för det? ;)

Däremot så är det ändå olämpligt att störa jakten i onödan. Men det ju rätt få cacher som verkilgen ligger mitt tue i skogen. Om nu en sådan verkligen "måste" loggas så bör man nog försöka efter solnedgången om möjligt.

Men för att avsluta:
I "mitt" jaktlag så struntar jag i om jag blir störd på passet, men KÖR SAKTA! om ni är ute och kör på skogsvägar där jakt pågår.
Att förlora en hund är smärtsamt oavsett om man är jägare eller geocachare.

EDIT:
Jakttider:
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Vilt/Alg/
Från 1h före solens uppgång till solens nedgång.

Vissa lag jagar varje dag i 1-2 veckor (oftast), andra bara på helgerna i upp till 4-5 veckor.

Enklast om man vill ut och prommenera/cacha i skogen är nog att fråga närmsta man med gevär som oftast finns i flertal längs med skogsvägarna runt solnedgången om vilka tider som det jagas på för sesongen. :)
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis okt 11, 2011 15:33

I skogen har jag väl träffat någon enstaka jägare, kanske en av hundra, bössförsedda folks. Resterande 99 har observerats på eller intill en väg. Alltså mycket mer riskabelt att bli skjuten på en väg. Senaste säsongen var det ju en kvinna med bössa som dödade en man på en väg.
Varför jägarna varnar för att vistas i skogen under jakttid, tror jag, till 99% beror på att de inte vill att man stör deras skjutmål.
För mig får de gärna rensa markerna från älg.Jag vistas mer på vägar än i skogen när jag är ute någonstans och naturcachar.
Har träffat en älg med motorcykel så jag vet hur de känns. Alltså, det var jag och inte älgen som kom på MC :wink:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis okt 11, 2011 15:43

1000sjöar skrev:. Alltså, det var jag och inte älgen som kom på MC :wink:
Är du säker på det ?

Bild
Bild
Robin84
Geocachare
Efternamn: 84
Förnamn: Robin

Inlägg av Robin84 » ons okt 12, 2011 10:34

En jägares bekännelser

Jag vet att älgjakt väcker många känslor hos folk. En del blir arga och kanske till och med aggressiva men de allra flesta blir nog glada och gillar läget. Jag tillhör skaran som själv har knäppt ett par älgar i min dagar och skall jag vara riktigt ärlig så har jag knäppt en del innan jag fick licens.

Det är viktigt att vi alla hjälps åt för att hålla beståndet uppe, jag brukar göra min insats när det närmar sig helg. Efter en helg av lagspel kan vi lyckas knäppa riktigt många älgar, så många att man får känslan av de redan har blivit utrotningshotade igen.

Jag är i synnerhet svag för den blåa älgen men ibland när tålamodet tryter har även jag knäppt några enstaka vita älgar. Ibland har jag till och med fuskat och knäppt någon enstaka för mig själv.

Slutord: Ingen är perfekt
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Inlägg av Kaizagris » ons okt 12, 2011 11:37

Ja, du Robin84. Visst är Norrland fint. Särskilt under jaktsäsong! Skönt att få vara sig själv för en stund :wink: . Och ett bra exempel på att älg och burkjakt inte ligger så långt ifrån varann... (Din bekännelse låter ju som en bra beskrivning på en cache!) . Men skämt åsido så utför faktiskt jägarna en viktig uppgift och hör väl ändå till ovanligheterna att de skjuter människor.
Bild
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » sön okt 16, 2011 19:58

Kaizagris skrev:Men skämt åsido så utför faktiskt jägarna en viktig uppgift och hör väl ändå till ovanligheterna att de skjuter människor.
Ja det där med jakt kan man ju vända och vrida på men det skjuts ju ungefär 100 000 älgar per år i Sverige som bilförare är jag ganska tacksam för det. Det skulle ju bli några fruktansvärda mängder med älgar i södra Sverige eftersom björn och varg inte är välkommen där. i fjol så var det ju ett uppmärksammat fall där en icke jagande person blev ihjälskjuten under en älgjakt. Nu är ju det en stor tragedi i sig men i tanke på att det skjuts mer än ett skott per älg, i snitt kanske uppåt 3 så är det ju en på 300 000, då är de inte så rackans ofta som någon träffas ändå.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » sön okt 16, 2011 21:18

Håller med, sen är nog risken att dö för att man kört på en älg betydligt större än att bli skjuten av en jägare.
/Djurets
Bild
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » mån okt 17, 2011 18:49

Djuret skrev:Håller med, sen är nog risken att dö för att man kört på en älg betydligt större än att bli skjuten av en jägare.
Tveklöst utan att ha en aning om faktan.
Skriv svar