Vart köper man?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
wickz
Ny i forumet

Vart köper man?

Inlägg av wickz » mån nov 02, 2009 23:53

Har geocachat ett litet tag nu, men pga avsaknad av GPS så har det inte varit så aktuellt att sätta ut egna, men nu så... :)
Jag har några caches av olika slag halvförberedda, men det saknas lite saker här och var.
Jag behöver magneter (olika storlekar), nanocaches (med magnet på...) och lite annat smått och gott. Men vart är smartast att köpa ifrån. Det relevanta är utbudet och priset (ingen större lust att åka på dubbla fraktkostnader). Finns det några bra fysiska butiker annars?
Tycker att magneter borde finnas lite överallt med jag hittar inte alls det i den utsträckning jag trott, håller inte alla på med detta? :roll:

För de tyspiska geocaching sakerna, vart rekommenderar ni att man tittar? Är det billigare att köpa från sverige eller uppväger priserna på prylarna från andra platser fraktkostnaden?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån nov 02, 2009 23:56

Både burkar av hög kvalitet (Lock & Lock) och hyfsat starka magneter till bra pris köper jag på Clas Ohlson.
Före detta geocachare.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Re: Vart köper man?

Inlägg av skattletaren » tis nov 03, 2009 0:14

wickz skrev: För de tyspiska geocaching sakerna, vart rekommenderar ni att man tittar? Är det billigare att köpa från sverige eller uppväger priserna på prylarna från andra platser fraktkostnaden?
Du kan ju börja här:

http://geoshop.cc/

Där hittar du ett hyggligt utbud på geocachingprylar. Iofs just nu decimerat i lagret pga shopens medverkan på FAD och att lagret ska packas upp och inventeras vilket tar några dagar till.

Surfar du runt lite, så finns det många olika ställen att handla ifrån..... En del billigare och en del dyrare. Men är du ute efter ett grundsortiment för cacheutläggning så finns det lite olika saker att välja på i ovanstående shop.
wickz
Ny i forumet

Inlägg av wickz » tis nov 03, 2009 1:57

Det var väldigt tomt på saker där... (de känns inte sådär jätte billiga heller, borde gå att hitta billigare utan att kvalitén ryker).

Vad kostar magneter poch lock & lock på CO? Vilka är det du köper då?
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tis nov 03, 2009 7:44

wickz skrev:Det var väldigt tomt på saker där... (de känns inte sådär jätte billiga heller, borde gå att hitta billigare utan att kvalitén ryker).

Vad kostar magneter poch lock & lock på CO? Vilka är det du köper då?
:lol: Nej, geoshopen är inte så speciellt billiga. Enda fördelen är att de har det mesta som man behöver för utläggning av cacher :wink:

På Clas Ohlson hittar du Lock&Lock till billigare pris:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=54417630

På magneter använder du lättast sökrutan och söker på "neodymmagnet". Neodymer är mycket starkare än vanliga magneter.

Sen, om du cachat lite, så vet du att många använder allt möjligt när de lägger ut cacher. Det behöver inte vara Lock&Lock även om det är den bästa kvaliteten på marknaden. Allt från glasslådor till tomma treo-rör återfinns ute bland cacherna. Det är bara fantasin som sätter begränsning. Viktigast är att försöka få burken vattentät. Fukten (och mugglarna) är cacheutläggarnas största fiende. Lycka till!
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » tis nov 03, 2009 9:29

Om du har kontakter i datorvärlden, be att få gamla hårddiskar. I dessa sitter ett par rejält starka magneter som man dessutom lätt kan bryta sönder i mindre delar. Med en sådan magnet fäster du utan vidare upp en 1,5 l burk med innehåll. Tänk på att när du plockar ut magneten så sitter den fast på en metallhållare. med lite försiktighet och en del våld går det lätt att bryta bort hållaren. Jag sätter själv hållaren i ett skruvstycke och böjer den med en tång.. och KLICK!
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » tis nov 03, 2009 9:36

Filmburkar kan man ju tom få gratis om man frågar hos en fotohandlare (nu börjar ju användningen av sådana till film minska - tyvärr).
Annars så beror det ju på var man gömmer också hur täta de måste vara. Medicinburkar funkar. Jag har gömt en skoputsburk också . Nanosar, visserligen utan magnet kan man hitta i djuraffärer (!) - (adressbehållare för hundar)
Granit (finns bla i Gränby centrum) har haft locknlock kopior, kanske lite dyrare men fler storlekar.

Ser fram emot ännu fler cachar i uppsala län. Så vi kan kombinera lite innebandyspelande (yngste sonen) och caching...

Nu känner jag att jag måste få ändan ur och få ut några till...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » tis nov 03, 2009 10:25

Lock & Lock finns på Biltema också. Funkar bra.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116232
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » tis nov 03, 2009 10:34

Löjan skrev:Lock & Lock finns på Biltema också. Funkar bra.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116232
Fast Biltema har inga "äkta" Lock&Lock utan en liknade variant av ett annat märke med sämre kvalité enligt mig..
Bild
frbe
Geocachare

Inlägg av frbe » tis nov 03, 2009 11:24

Många tejpar fast neodymmagneterna på burkar men jag föredrar att skruva CO´s med färsänkt skruv för att det känns lite "proffsigare" men samtidigt blir det dyrare när burkarna försvinner. Samma med dyrare burkar men det är ju upp till var och det är ju inte meningen att burkarna ska bli mugglade....

En del av sporten för mig är att klura ut olika typer av burkar och fastsättningar. Det ligger en hel del burkar av alla möjliga slag i en låda i garderoben.
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tis nov 03, 2009 11:37

Ta inte i för mycket bara...

Hittade en burk i Danmark, funderade på att hämta verktyg i bilen för att få loss den, men då hade antagligen plasten gett sig istället, vilket den troligen ändå kommer att göra till vintern, när plasten blir skör i kylan.

Snart behövs ingen GPS, man kan mäta magnetfält istället...
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis nov 03, 2009 12:48

Som andra redan sagt:

Burkar: Biltema och ClasOhlsson
Filmburkar: Gratis hos närmaste fotoframkallare
Magneter: Gratis ur kasserade hårddiskar

Sen har även Dealextreme bra priser på neodymmagneter:
http://dealextreme.com/products.dx/category.1105

När det gäller DealExtreme så ingår frakt i priset. Tar normalt sett 1-2 veckor att få hem det. Gör hellre fler små än få stora beställningar. Över 200kr eller något liknande kan göra att man åker på att betala tull, moms och hanteringsavgift.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis nov 03, 2009 13:13

Biltemas burkar är kanonbra inget fel på dom inte.
Vad är fel med biltemas burkar?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis nov 03, 2009 13:18

danne100 skrev:Biltemas burkar är kanonbra inget fel på dom inte.
Jag håller med dig, jag har använt Biltemas burkar i stor utsträckning och tycker att de håller hög kvalitet i förhållande till priset. Det man möjligtvis skulle kunna klaga på är att gummilisten torkar snabbare än äkta Lock & Lock-burkar, samt att plasten hanterar kyla sämre. Det är dock inget man märker förrän efter ett par riktigt kalla vintrar.
Före detta geocachare.
emengo
Geocachare
Efternamn: M
Förnamn: Emeile

Inlägg av emengo » tis nov 03, 2009 13:31

McB skrev:
danne100 skrev:Biltemas burkar är kanonbra inget fel på dom inte.
Jag håller med dig, jag har använt Biltemas burkar i stor utsträckning och tycker att de håller hög kvalitet i förhållande till priset. Det man möjligtvis skulle kunna klaga på är att gummilisten torkar snabbare än äkta Lock & Lock-burkar, samt att plasten hanterar kyla sämre. Det är dock inget man märker förrän efter ett par riktigt kalla vintrar.
Vad ser du som en riktigt kall vinter? Eller med andra ord: Hur kallt kan det vara utan att plasten och gummilisten tar någon skada?
Emelie
Skriv svar