Flyg

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
ekaryd

Flyg

Inlägg av ekaryd » sön sep 09, 2012 19:45

Jag har en Garmin 450 T. Jag har nyss varit på utlandssemester. Min GPS fungerar om jag sitter vid fönstret.
Varför visar den bara ca 2.200 m när vi flyger på 10.000 m.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare
Inlägg: 1066
Blev medlem: tis nov 10, 2009 23:59
Ort: Mörrum

Re: Flyg

Inlägg av rogge88 » sön sep 09, 2012 21:05

Min gissning är att kabinen är trycksatt så att gps:en inte kan känna av det "riktiga" lufttrycket.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 395
Blev medlem: ons apr 14, 2010 22:00
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt
Ort: Mölndal

Re: Flyg

Inlägg av Kasheuren » sön sep 09, 2012 21:25

Hm, en gps använder väl rimligen satellitsignaler även för höjdinfon. Det krävs väl att gpsen "ser" nån satellit till eller två för att även få rätt i höjdled. Kan det vara så att man inte "ser" tillräckligt många satelliter ut genom det lilla flygfönstret för att få rätt höjdvisning?
sydman
Geocachare
Inlägg: 3682
Blev medlem: lör okt 29, 2005 9:49
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren
Ort: Krokarna av Lund eller där som slogs innan Lund

Re: Flyg

Inlägg av sydman » sön sep 09, 2012 21:40

450T har en riktig höjdmätare som läser luftryck så 2200meter känns som ganska rätt
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 395
Blev medlem: ons apr 14, 2010 22:00
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt
Ort: Mölndal

Re: Flyg

Inlägg av Kasheuren » sön sep 09, 2012 22:10

sydman skrev:450T har en riktig höjdmätare som läser luftryck så 2200meter känns som ganska rätt
Aha, och 2200 m svarar då ung mot det lufttryck som finns i en trycksatt kabin, vilket är lägre än vid marken (dvs tuggummi kan vara bra vid start och landning) men högre än utanför rutan (vilket gör att den visar "fel").
Hm, det betyder att en sån höjdmätare visar olika vid olika lufttryck på samma plats på marken, exvis vid olika väder. Hur noggrann är en sån mätare då? Borde inte det kunna slå rätt mycket? Är det verkligen bättre än att använda gossatellitinfon?
Sundins
Geocachare
Inlägg: 145
Blev medlem: mån dec 08, 2008 22:12
Ort: Älta, Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Sundins » sön sep 09, 2012 23:23

Jag har precis grubblat en del kring detta i samband med en vandring i alperna. Det är så att en Garmin Colorado visar två olika höjder. Går man in i "Satelit-bilden" så visas där den med GPS uppmätta höjden. Väljer man att presentera ett "data-fält" så visas där höjden enligt den uppmätta lufttrycket.

Satellit-bilden borde alltså visa rätt höjd i ett flygplan.

Se mer på http://garminoregon.wikispaces.com/Altimeter
Bild
xaylaz&falkex
Geocachare
Inlägg: 189
Blev medlem: sön dec 10, 2006 8:03
Efternamn: Falk
Förnamn: Jonathan

Re: Flyg

Inlägg av xaylaz&falkex » sön sep 09, 2012 23:36

Säger som sundis och har märkt det med min Dakota med. Funkade när man ändrade om lite. (=
Bild
ekaryd

Re: Flyg

Inlägg av ekaryd » mån sep 10, 2012 8:32

Tack för dessa förklaringar.
Det betyder, att under alla våra flygresor, har vi suttit på toppen av Kebnekaise.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Inlägg: 408
Blev medlem: lör sep 06, 2008 15:21
Ort: Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 11, 2012 0:09

Man stöter på olika svårigheter vid höjdmätning beroende på om man utgår från GPS-signalen eller lufttrycket.

När man ska få höjden från GPS-signal är det viktigt att ha satelliter så rakt upp ovanför sig som möjligt. Tyvärr "vänder" satelliterna vid 55:e breddgraden, dvs ungefär vid Bornholms sydspets. Det gör att höjdmätningen blir ganska osäker här uppe i norr - osäkrare ju längre norrut man befinner sig.

Mäter man lufttryck kan man få en mycket exakt höjd. Dock måste man kompensera för aktuellt lufttryck. Det kan skilja flera hundra meter i höjdmätning beroende på om man befinner sig i ett högtryck eller lågtryck, trots att man är på samma höjd. I flygplan justerar man alltid sin höjdmätare efter aktuella meteorologiska observationer, annars skulle man dimpa i backen, trots att höjdmätaren visade flera tusen fot, eller missa flygplatsen helt för att man låg för högt.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 395
Blev medlem: ons apr 14, 2010 22:00
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt
Ort: Mölndal

Re: Flyg

Inlägg av Kasheuren » tis sep 11, 2012 7:49

Lite det jag hade på känn, och följdfrågan är hur ekaryds Garmin får tag på aktuellt lufttryck och dessutom inte det som SMHI prognostiserar vid markytan utan det som är några km upp i luften? Spännande detta!
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Inlägg: 443
Blev medlem: mån sep 20, 2010 16:19
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik
Ort: Göteborg

Re: Flyg

Inlägg av doffy_74 » tis sep 11, 2012 7:52

Brukar inte flygplans höjd oftast mätas i feet? 10000ft = 3048m
Gäst

Re: Flyg

Inlägg av Gäst » tis sep 11, 2012 8:42

Jo men normal flyghöjd ca 33000 ft
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Inlägg: 408
Blev medlem: lör sep 06, 2008 15:21
Ort: Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 11, 2012 10:15

Stadskasheuren skrev:Lite det jag hade på känn, och följdfrågan är hur ekaryds Garmin får tag på aktuellt lufttryck och dessutom inte det som SMHI prognostiserar vid markytan utan det som är några km upp i luften? Spännande detta!
Nu funkar det ju inte med tryckmätning överhuvudtaget, så länge man sitter i en tryckkabin, men om vi antar att han satt i ett lite mindre plan, utan tryckkabin, så skulle han kunna be en av flygvärdinnorna gå fram och fråga piloterna. De har, eller kan enkelt skaffa fram, aktuellt lufttryck för närmsta flygplats. Observera att det är lufttrycket vid marken (eller egentligen det framräknade lufttrycket vid havsnivån) som höjdmätaren behöver för att kunna räkna ut aktuell höjd.

Med risk för att hamna lite OT: Över en viss höjd ställer alla flygplan in ett "standardtryck", oavsett vilket lufttryck som råder. Detta för att inte olika flygplan ska flyga omkring med olika inställningar på sina höjdmätare och därmed riskera att krocka, trots att de tror att de ligger på olika höjd. Man använder nämligen höjd för att separera flygplan, eftersom höjdmätningen är såpass mycket mer exakt än positionsbestämning i sidled, åtminstone före GPS:ens intåg. Flygledarna ger bara olika plan i närheten av varandra varsin höjd att flyga på, så är man säker på att de går fria från varandra. Konsekvensen av detta är att när höjdmätaren visar t.ex. 20.000 fot så kan det variera lite hur högt man faktiskt är, beroende på väder, men alla plan i närheten har samma fel och deras höjd relativt varandra är därmed korrekt.
När planet närmar sig destinationen måste den istället ställa in rätt lufttryck på flygplatsen, för att höjdangivningen ska stämma i förhållande till marken. Då får man aktuellt lufttryck, som alltså är det tryck flygplatsen skulle haft om den legat vid havsnivån. Detta tryck kallas QNH på pilotspråk och är alltså det man ska be flygvärdinnan fråga piloterna om (om man nu inte suttit i en tryckkabin) :-)
doffy_74 skrev:Brukar inte flygplans höjd oftast mätas i feet? 10000ft = 3048m
Jo, det är korrekt. Idiotiskt, om du frågar mig, och en konsekvens av att amerikanerna länge varit dominerande inom flygplansteknologi.
I Sverige använde militären länge meter som höjdangivelse, men har nyligen gått över till fot, för att anpassa sig till NATO. Nu är det endast Ryssland och några andra före detta sovjetländer som kör i meter. Samt segelflygarna - förmodligen beroende på att Tyskland traditionellt varit det ledande segelflygarlandet i världen.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Inlägg: 408
Blev medlem: lör sep 06, 2008 15:21
Ort: Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 11, 2012 10:36

Angående det här med lufttryck och hur man ska kalibrera sin höjdmätare så den visar korrekt höjd så finns det ju olika metoder.
Dels använder många enheter GPS:en för att mäta höjd och kalibrerar tryckmätaren utifrån det, så de visar lika. Problemet med det är att höjdmätning med GPS funkar dåligt på högre breddgrader. Min erfarenhet är att om man står på marken och inte har massor av satelliter i sikte så kan det diffa på upp till 100 meter i stockholmstrakten och ännu mer om man åker norrut.

En annan variant är att kalibrera höjdmätaren manuellt och då kan man antingen mata in aktuell höjd där man befinner sig eller aktuellt lufttryck. Befinner man sig vid havet är det ju enkelt, men annars kan man plocka exakta höjdmätningar från en karta, men det är oftast bara bergstoppar och liknande punkter som är noggrant inmätta.
Exakt lufttryck kan man få från olika flygplatser. Nu har jag inte järnkoll på vilket tryck det är man ska mata in i sin GPS, men gissningsvis är det samma som man matar in i en höjdmätare på ett flygplan, dvs det (framräknade) tryck en punkt skulle haft om den legat vid havsnivån. Det kan man få från en meteorologirapport som heter METAR och som uppdateras kontinuerligt för alla större flygplatser. Den publiceras på webben:
http://www.lfv.se/MetInfoHTML.asp?TextF ... equency=30
För att kunna tolka denna måste man veta flygplatskoderna för respektive flygplats. ESSB betyder Bromma och ESSA betyder Arlanda, till exempel. Läser man raden för t.ex. Bromma så ser man (just nu) "Q1006" sist på raden. Det är det tryck (mätt i hektopascal) som gäller för Bromma flygplats. Det är ungefär samma i resten av stan. Befinner man sig på landet så får man titta på de flygplatser som ligger runt omkring och eventuellt ta ett medelvärde av dem.
Och sen gäller ju att, oavsett hur man kalibrerat sin tryckhöjdmätare, så måste man göra om det så fort det blir ett väderomslag.

Som sagt, höjd är krångliga grejer. :-)
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Inlägg: 2359
Blev medlem: lör jan 23, 2010 23:46
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders
Ort: Sollentuna

Re: Flyg

Inlägg av team@ » tis sep 11, 2012 10:43

Uppfinnarjocke skrev:När man ska få höjden från GPS-signal är det viktigt att ha satelliter så rakt upp ovanför sig som möjligt. Tyvärr "vänder" satelliterna vid 55:e breddgraden, dvs ungefär vid Bornholms sydspets..
Det här innebär väl även att man ofta får mycket sämre precision på sin GPS om man står på norra sidan av ett berg jämfört med sydsidan?

Tänkvärt när man letar och gömmer burkar.
Bild
Skriv svar