Flyg

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Inlägg: 408
Blev medlem: lör sep 06, 2008 15:21
Ort: Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 11, 2012 13:44

team@ skrev:Det här innebär väl även att man ofta får mycket sämre precision på sin GPS om man står på norra sidan av ett berg jämfört med sydsidan?
Ja, lite sämre är det nog att horisonten i söder är skymd än att den i norr är det. Men jag tror inte skillnaden är enorm - grejen är den att satelliterna ligger såpass högt att vi kan se även sådana som ligger över t.ex Japan, på andra sidan nordpolen. De kommer såklart ligga ganska nära horisonten, men syns i alla fall. Vi kommer inte se lika många åt det hållet som åt söder, men det finns satelliter i alla riktningar.

Dock kommer de som sagt ligga ganska lågt från vår horisont, vilket innebär att trianguleringen i höjdled blir ganska oprecis. Fast det är ju i sidled vi geocachare jobbar, så det är nog inget större problem i praktiken, vid just geocaching. Då är det nog värre med stadscacher eller djup skog än ett berg i söder.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Inlägg: 2359
Blev medlem: lör jan 23, 2010 23:46
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders
Ort: Sollentuna

Re: Flyg

Inlägg av team@ » tis sep 11, 2012 13:59

Uppfinnarjocke skrev:
team@ skrev:Det här innebär väl även att man ofta får mycket sämre precision på sin GPS om man står på norra sidan av ett berg jämfört med sydsidan?
Ja, lite sämre är det nog att horisonten i söder är skymd än att den i norr är det. Men jag tror inte skillnaden är enorm - grejen är den att satelliterna ligger såpass högt att vi kan se även sådana som ligger över t.ex Japan, på andra sidan nordpolen. De kommer såklart ligga ganska nära horisonten, men syns i alla fall. Vi kommer inte se lika många åt det hållet som åt söder, men det finns satelliter i alla riktningar.

Dock kommer de som sagt ligga ganska lågt från vår horisont, vilket innebär att trianguleringen i höjdled blir ganska oprecis. Fast det är ju i sidled vi geocachare jobbar, så det är nog inget större problem i praktiken, vid just geocaching. Då är det nog värre med stadscacher eller djup skog än ett berg i söder.
Tackar!

Hittade en bra bild på Wikipedia som vidar hur högt de går. Gröna prickade strecket är GPS satelliterna
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Inlägg: 408
Blev medlem: lör sep 06, 2008 15:21
Ort: Stockholm

Re: Flyg

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 11, 2012 15:58

Exakt. Men kom ihåg att det där bara visar avståndet till jorden, inte var de ligger. Bilden kan lätt ge uppfattningen att de svischar över Nordpolen, vilket de alltså inte gör. Här är en annan bild som visar vilka banor de tar:
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 395
Blev medlem: ons apr 14, 2010 22:00
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt
Ort: Mölndal

Re: Flyg

Inlägg av Kasheuren » tor sep 13, 2012 6:32

Tack, Uppfinnarjocke, för dina fantastiskt insiktsfulla och välformulerade svar! =D> =D> =D>
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 2678
Blev medlem: sön okt 12, 2003 10:56
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders
Ort: Centrala Göteborg

Re: Flyg

Inlägg av Gavia-SGCD » sön sep 16, 2012 14:35

Mina kommentarer till "Uppfinnarjockes" svar i fet stil .
Gavia-SGCD

Över en viss höjd ("transitionlevel" = runt 4-5 000 fot) ställer alla flygplan in ett "standardtryck" (1 013 mbar), oavsett vilket lufttryck som råder.

Man använder nämligen höjd för att separera flygplan, ... Flygledarna ger bara olika plan i närheten av varandra varsin höjd att flyga på, så är man säker på att de går fria från varandra.

Separationen är mycket hårt reglerad och är 1 000 fot mellan IFR-plan (flyger på instrument). VFR-plan (flyger visuellt) har också 1 000 fot separation enligt nedanstående princip. Det finns något som kallas för halvcirkelhöjd och det syftar på höjden som planet skall hålla i den riktning flygplanet transporterar sig i.
Detta gäller vid flygning på "flygnivå" (FL) dvs. högre höjd än "transition level".
FL gånger 100 fot = flyghöjden i fot.

Med en kurs mellan 000-179 grader gäller exempelvis för IFR: FL 30, 50, 70 osv. och för VFR: FL 35, 55, 75 osv.
Med en kurs mellan 180-360 grader gäller exempelvis för IFR: FL 40, 60, 80 osv och för VFR: FL 45, 65, 85 osv.

Detta innebär att det oavsett "flygsätt" finns en separation på minst 500 fot = ca 150 meter. VFR är ej tillåtet över FL 195

doffy_74 skrev:Brukar inte flygplans höjd oftast mätas i feet? 10000ft = 3048m
Jo, det är korrekt. ...
I Sverige använde militären länge meter som höjdangivelse, men har nyligen gått över till fot, för att anpassa sig till NATO. I Sverige använder flygvapnet båda "höjderna" under en övergångsperiod!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT


OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Skriv svar