GPS telefon

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
sven.p

GPS telefon

Inlägg av sven.p » ons maj 01, 2013 17:10

Hallå, nybörjare på geocaching undrar om det är stor skilnad på olika telefoner.
Jag har svårt att hitta . ex på min telefon kan det stå 4 meter till gömman
går 4 meter fram då vissar den 11 meter höger går 11 meter höger då vissar telefondjäveln 7 meter åt något annat håll. det slutar med att man har en radie på 15-20 meter att leta på mitt i skogen. då blir det jobbígt efter ett tag med 2-3 barn med sig som blir trött på att leta efter ett tag.

är det min motorola som är värdelös eller är det så det ska vara??

/Sven
ronnya71
Geocachare

Re: GPS telefon

Inlägg av ronnya71 » ons maj 01, 2013 20:54

känner igen problemet.

Jag använder Samsung galaxy s3 och har samma problem.

Lösningen brukar vara att stå still 15-30 sec och vänta flytta sig några meter (säger gps:en 7 meter så flyttar jag bara ca.5 meter)
då brukar GPS:en hinna med att ställa in sig.

Fördelen kan även bli att man hittar gömman innan man är framme :) man hinner titta sig omkring efter ställen.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons maj 01, 2013 22:19

Det kan hjälpa att skaffa en blåtands GPS-modul som man sätter på kepsen eller nått, jag har ett par stycken Garmin 10x och den ger mycket bättre position än min HTC One X.

Annars så kan det skilja ganska mycket mellan olika telefoner.
BildBild
sorgfaagel
Geocachare

Inlägg av sorgfaagel » tor maj 02, 2013 16:16

Kör också telefon (en billig HTC Explorer som man kan klätra omkring med utan att vara livrädd), den nollar i stort sett aldrig men jag tycker att det funkar hyffsat om man går fram och tillbaka i några olika axelriktningar och kollar var avståndet oftast är minst. Oftast indikerar den åtminstonde 5m fel när man är på nollan och ibland helt åt skogen... Jag har dock fått intrycket att "riktiga" GPS'er inte dirrekt är skitnogranna de heller, hade nog köpt en sådan annars. Nu tycker jag att det är för dyrt om skilnaden inte är markant. C:GEO är ju jäkligt trevligt också!
Mr Seth
Geocachare
Efternamn: Söderlund
Förnamn: Björn

Inlägg av Mr Seth » tor maj 02, 2013 20:26

Hej Där

Det problemet känner jag mycket väl igen.
Jag har en SE ARC med c:geo som beter sig exakt som du beskriver. Jag cachade nästan exakt 1 år tills jag gav upp och skaffade en riktig GPS.
Främsta orsaken var att slippa velandet, svarstiden ÄR värdelös (okej,batteritiden spelade också in). Jodå man hittar GZ men det kan lite tid emelanåt. Speciellt när det finns massor av det som hinten visar där man står. En flyttande GZ är inte roligt när man har 15-20m radie.

Jag har nu haft min riktiga GPS i 1 år och undrar varför jag inte köpte den tidigare.
Larander
Geocachare

Inlägg av Larander » mån maj 06, 2013 19:42

Som sagt, en riktig gps för kanske 3-4000 löser många problem, inte bara positionen.
Spontancachar själv ibland med min samsung s2 och neogeo, och visst funkar det, ett litet tag. Sedan är som regel batteriet slut.
Är man dessutom ute i skogen eller andra ställen med dålig mobiltäckning blir uppdateringen hopplöst långsam, för att inte tala om att kartan som försöker ladda online inte dyker upp.
/LarsA
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » mån maj 06, 2013 20:12

Larander skrev:Som sagt, en riktig gps för kanske 3-4000 löser många problem, inte bara positionen.
Spontancachar själv ibland med min samsung s2 och neogeo, och visst funkar det, ett litet tag. Sedan är som regel batteriet slut.
Är man dessutom ute i skogen eller andra ställen med dålig mobiltäckning blir uppdateringen hopplöst långsam, för att inte tala om att kartan som försöker ladda online inte dyker upp.
Ett tips, skapa en PQ över det område du tänker cacha i, ladda in den i telefonen (Neongeo), spara ner offlinekartan när du sitter hemma och vips så har du tappat behovet av Internetuppkoppling för kartan och cacher, sparar ström och du har alltid kartan i telefonen.

Nästa gång du skapar en PQ och laddar hem kartan så ta inte bort den gamla utan låt det kartdatat vara kvar.
BildBild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån maj 06, 2013 20:23

Säger som Forslunds...

Bara för att en mobil KAN vara online och inte behöva förberedas för att cacha så vinner man mycket på att planera lite. Ladda ner de cacher man vill logga, låt mobilen tanka ner kartorna över området redan hemma. Osv.

Då är man inte beroende av mobiltäckning och klarar sig bra med det man har med sig. Det funkar fint att sätta mobilen i offline läge och använda den som en vanlig riktigt dum GPS. Batteriet håller mycket längre och är man utomlands så spar man extremt mycket pengar på att inte använda mobil datatrafik till ockerpriser.

BlåtandsGPS som tillbehör är utmärkt för att förbättra noggrannhet i skogen och spara ännu mer batteri. Offline och BlåtandsGPS gör det möjligt att cacha med mobilen en heldag utan laddning.
Bild
Larander
Geocachare

Inlägg av Larander » mån maj 06, 2013 21:27

team@ skrev:Säger som Forslunds...

Bara för att en mobil KAN vara online och inte behöva förberedas för att cacha så vinner man mycket på att planera lite. Ladda ner de cacher man vill logga, låt mobilen tanka ner kartorna över området redan hemma. Osv.

Då är man inte beroende av mobiltäckning och klarar sig bra med det man har med sig. Det funkar fint att sätta mobilen i offline läge och använda den som en vanlig riktigt dum GPS. Batteriet håller mycket längre och är man utomlands så spar man extremt mycket pengar på att inte använda mobil datatrafik till ockerpriser.

BlåtandsGPS som tillbehör är utmärkt för att förbättra noggrannhet i skogen och spara ännu mer batteri. Offline och BlåtandsGPS gör det möjligt att cacha med mobilen en heldag utan laddning.

Till planerat cachande använder jag riktig gps, till oplanerat spontancachande blir det mobilen, och som regel är batteriet bara halvfullt då.
Försökte en gång ladda ner offlinekarta till neogeo, men har för mig att det inte var helt självklart hur man skulle göra och sen blev det inte mer av med det.
/LarsA
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: GPS telefon

Inlägg av team@ » tis maj 07, 2013 15:58

Använd funktionen map wizard. Den laddar ner karta över de burkar du har i den aktuella databasen. Kan inte bli enklare...
Bild
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Re: Sv: GPS telefon

Inlägg av Svejs » ons maj 08, 2013 8:55

team@ skrev:Använd funktionen map wizard. Den laddar ner karta över de burkar du har i den aktuella databasen. Kan inte bli enklare...
Försökte med det innan Parisresan utifrån den PQn jag ahde laddat, att ta ner delar av googlemaps . Vet inte ifall det var SBS, men det var onöjligt att få fram tiles:en med den mest inzoomade nivån :^o, jag såg att den "scannade" rätt nivå men förstod int var man skulle fixa fram den . Så visst kan det bli enklare. Så det blev att ta med Garminen, blev hur som helst drygt 6mil promenad över 3 dagar men inte så många cachar (bara 5) men i stort sätt all sevärdheterna. Jag kommer fortsätta varva med Telefonen dock, här i Sverige för att få vana till den här "spontancachningen" som annars inte kanske blir av...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Skriv svar