Är gratisappen sämre, eller?

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
zaftig

Är gratisappen sämre, eller?

Inlägg av zaftig » lör aug 03, 2013 18:58

OK. Sen några dagar har jag försökt mig på geocaching, då jag varit sugen på det i flera år.
Jag fick tipset om appen Geocaching Intro, vilken jag har använt hittills. Jag har letat efter 5 cachar hittills (i stan, om det nu spelar någon roll) med hjälp av appen på min Iphone. På varje ställe har jag letat RIKTIGT grundligt men jag har inte hittat en enda cache hittills! Känner mig värdelös på detta! :^o

Det största problemet att min position ändras hela tiden på kartan i appen. I värsta fall så står jag ute i vattnet, fast jag är flera meter ifrån på land! Jag går och går och ser att jag närmar mig, 10 m, 8 m, 5m, osv. Sen kommer jag till 0-1 m och stannar upp och tittar runt på stället. När jag tittar på kartan igen så står det 5 m, fast jag inte flyttat mig ur fläcken. JAG BLIR VANSINNIG!!!!
Ska det vara såhär?
Är alla andra tålmodigare och bara ställer sig och krattar igenom ett område på 5x5 m för att hitta cachen? Tycker redan det är äckligt att "rota runt" för mycket i undervegetationen i den här smutsiga, skräpiga stan...
Eller har ni mer exakta verktyg/GPS?

Är betalappen mer exakt vad det gäller ens egen position? Eller är det min telefon det är fel på?
Vill inte punga ut 70 spänn på något som är lika dåligt på att ge min position.
Eller måste jag köpa en GPS på en gång? Kan man använda bilens GPS?
Många frågor, hoppas någon kan svara!
Larander
Geocachare

Re: Är gratisappen sämre, eller?

Inlägg av Larander » sön aug 04, 2013 12:00

Har ingen erfaren het avv din app men tror inte nogranheten blir bättre med andra appar, snarare beror det på din telefon.
Glöm inte att kolla efter hint i cachebeskrivningen, utan den kan det ofta vara betydligt klurigare.

Sedan får du inte blanda ihop mystery och multi cachar med traditional. det är bara de senare som ligger där coordinaterna visar.
Börja med att leta efter de med storlek regular och small.

/Lycka till
/LarsA
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön aug 04, 2013 12:12

De senare iPhonemodellerna har bättre noggrannhet än de äldre, speciellt i städer med höga byggnader runt omkring så kan de verka väldigt virriga. Testa en cache på en öppen yta med lite träd runt omkring.
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » sön aug 04, 2013 13:01

Kan också vara så att inne i städerna så är det bättre att kolla på kartan var cachen ska vara placerad och utgå från kartbilden mer än GPS-koordinaterna.

Tipsa oss gärna om vilka cacher du har varit och sökt efter så kanske vi kan ge något tips, jag vet själv hur frustrerande det var/är att inte hitta Cacher...
Och då vet vi också i vilket område du befinner dig och kanske då även kan tipsa om andra "enklare" cacher att börja med.

.
zaftig

Inlägg av zaftig » ons aug 07, 2013 20:28

Tack för svaren!

Jag bor i Malmö. Jag har iPhone 5, så det är inte en gammal modell. Och ja, jag letar efter "vanliga" cachar såklart; jag är väl inte helt bakom flötet.

Nu har jag hittat 3 st! Jag har köpt betalappen för att kunna få satellitkartorna, men om jag ska vara ärlig så är det inte ett dyft bättre. Det enda bra är att man kan logga direkt från telefonen till geocaching.com.

Jag fattar att jag inte kan utgå ifrån MINA koordinater/läge på kartan, när jag enligt den är mitt ute i gatan eller i ån. Poängen är att cachens koordinater inte heller stämmer överens med kartbilden!
Första cachen jag hittade gick jag på magkänsla. När jag satt PÅ fyndplatsen visade kartan/appen att jag var 4 m ifrån! På kartan var "fyndpunkten" markerad på ett sådant ställe att jag ganska snabbt fattade att här inte finns något i verkligheten. Tänkte att det var ett tillfälligt fel, men när jag stängt ner appen och kollade igen nästa dag, så var "fyndpunkten" fortfarande på fel plats!
De andra två jag hittat har jag inte kollat så noga på metrarna i telefonen, utan mest letat själv. Funkar ju i relativt kal stadsmiljö, men att leta i ett tätt buskage är ju helt kört på detta sätt, som jag märkt förr. Dock har även i ett annat fall "fyndpunkten" varit markerad ett antal meter ifrån fyndplatsen.

Så här är min poäng: antingen är cacharna lite felregistrerade. Eller, så stämmer inte google maps kartbild på pricken exakt med verkliga koordinater, utan är lite förskjuten?
Hur är det om man använder en renodlad GPS? Utgår den också ifrån Google maps i kartritningen?
Nu är jag rent vetenskapligt intresserad av hur det kan diffa såhär?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor aug 08, 2013 10:28

Zaftig en "riktig" GPS har eg bara en bättre mottagare och antenn och en pil som pekar, sedan kan man stoppa i olika kartor och då beroende på karta så ser man olika bra (tänk skillnad detaljnivå mellan google satellit och google map)
Men någon "riktig" gps med tex google maps finns inte till salu ännu (men snart "Garmin Monterra")
Har du så du kan jämföra Eniro och google kartor så ser du att det skiljer en del där..
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor aug 08, 2013 12:11

Zaftig...
Superskoj att du har lyckats hitta några cacher/gömmor.

Koordinaterna är aldrig *EXAKTA* och du får räkna med att i BÄSTA fall handlar det om en felmarginal på upp till ca 5 meter.
I sämre fall kan det vara uppåt 10 meter och vid ännu lite sämre förhållanden uppåt 15 meter.

Att det finns en felmarginal på ett antal meter beror på flera faktorer.
GPS-Mottagningen både för den som har gömt cachen och den som letar.
Säg att det diffar endast 3 meter för den som gömt och 3 meter för den som letar så har du om dessa felmarginaler pekar åt olika håll totalt 6 meter i differens.

Är det dessutom i skogen eller i stadsmiljö med höga träd/hus som påverkar GPS-Mottagningen negativt så har du ännu större felmarginal.

Så du kan inte räkna med *Perfekta" koordinater som är "Spot On" även om du kommer att uppleva det ett flertal gånger, men då har din GPS samt Cache-Ägarens GPS felmarginalen åt samma håll... :-)

Lycka till med ditt sökande och läs gärna lite här på forumet då det är lärorikt.
Sedan är det bara att ställa frågor, och inga frågor är för dumma.
Och du kommer att få svar då alla är hjälpsamma.

.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor aug 08, 2013 21:00

Kan tillägga att "noggrannheten" (läs högsta upplösning) i koordinatsystemet WGS84 med det format som GC.com använder (DD MM.MMM) är inte så hög heller. på ekvatorn så blir upplösningen lägst i meter sett, nära 2m per siffra.
Exempel
N 55° 37.163', E 13° 3.437' flyttar vi en siffra öst så blir det N 55° 37.163', E 13° 3.438' det motsvarar en sträcka på 1,05m
N 55° 37.163', E 13° 3.437' flyttar vi en siffra nord så blir det N 55° 37.164', E 13° 3.437' det motsvarar en sträcka på 1,86m
Om vi flyttar både ö/v och s/n en siffra så blir det 2,13m förflytting

Din GPS kanske kan visa med +-2 siffrors noggrannhet och det ger 4,26m "fel" och den som lade ut cachen kanske hade samma fel och då blir det i absolut värsta fall 8,5 meter.

Av de 850 gömmor jag/vi hittat är det högst 20-30 som har haft riktigt bra koordinater (den dagen jag hittade dom, kan ju vara ett helt annat läge ett par timmar senare) och det är bara en handfull som har haft 0-1m som avstånd till gömman, de flesta hamnar 2-6 meter och det anser jag vara helt ok.
BildBild
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » tor aug 08, 2013 21:11

Allteftersom du blir vanare så kommer du också att ha ögonen mindre på displayen. Som tidigare sagts, det är väldigt sällan som elektroniken säger "Noll Meter" och du kan hala fram cachen rak av. Det brukar alltid diffa lite, men din vana förbättras.
Snart kommer du, när du har 5-10 meter enligt mobben, redan börjat söka av närområdet efter potentiella gömställen eftersom du redan räknat ut att burken med största säkerhet inte ligger mitt på landsvägen där du går :D
Lycka till, du har garanterat mycket kul framför dig. \:D/
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 09, 2013 10:57

Zaftig.. du loggar inte som det..kontakta mig via Gc.com om du vill se skillnaderna mellan gps och mobil
Bild
zaftig

Inlägg av zaftig » lör aug 17, 2013 18:05

Tack för alla svaren!
Det var lite det jag trodde, att min apparat och CO apparat har felmarginal båda två, så den sammanlagda felmarginalen blir lite större.

Nu har jag hittat 10! st! Den jag är mest stolt över hade D/T 4,5/1! Jag klarade det med bara mobilen och "känslan"! :) Jag får "abstinens" om jag inte får leta varje dag...Dock är det svårt att övertala maken att följa med, han är inte lika entusiastisk ;)

Jag loggar som ZaftigAnna (Zaftig är ett kul jiddisch ord för en kvinna som är frodig/yppig; dvs allt jag inte är... ;) )
Vi "ses" därute, kanske?
Skriv svar