problem med webbläsare/Garmin oregon 450

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
FHW
Ny i forumet
Efternamn: Westerberg
Förnamn: Fredrik

problem med webbläsare/Garmin oregon 450

Inlägg av FHW » fre nov 17, 2017 0:32

Hej!
Har problem att skicka cacher till min GPS när jag trycker på "skicka till GPS".
Jag har windows 10, har provat de 5 vanligaste webbläsarna, laddat hem plugin samt att uppdatera GPS en.
När jag använde Windows XP för länge sedan fungerade klockrent. Men nu med ny dator samt ef ter ett uppehåll med Geocaching så funkar det inte att få hem dem (och jag är riktigt taggad att ge mig ut att leta).
Är det windows 10 som är problemet?

Mvh FHW
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: problem med webbläsare/Garmin oregon 450

Inlägg av OlaHansson » sön nov 19, 2017 11:37

Har läst många som har haft problem med det.

När jag sist försökte för ngr år sedan lyckades jag inte heller.
Laddar alltid ner PQ's idag antingen från geocaching.com eller project-gc.com

Men vill du ladda ner en o en så är det nog lättast att välja GPX-file istället.
Ladda ner dom du vill ha o sedan föra över alla på en gång med utforskaren till rätt mapp i gps'n
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » ons nov 22, 2017 22:39

Ja detta problem känner jag igen. Det var länge sedan jag kunde ladda hem något till GPSen på min MacBook med Safari eller Firefox.

Nu har jag bytt iPhone mot en jättestor lur och skaffat en skapligt vass PC. Men det är samma sak här - det skall vara MS Internet Explorer, men inte heller den vill fungera.

När man kollar på Garmins sidor så anser Garmin att detta är gårdagens teknik - idag är det geocaching live som gäller.

Personligen tror jag det är Garmin som är vissna på att anpassa sina program till dagens datorer och alla brandväggar och sån't.

Jag skaffade då en modernare GPS än min inte särskilt gamla GPSmap64ST i vintras - en Oregon 750t som just har såväl blåtand som Wifi och som ihop med telefonen skall kunna uppdatera kartan med cacher direkt när man står ute i skogen. Detta får jag att fungera hemma men givetvis vill det sig inte när man väl segat sig ut till en cacherik omgivning. Jag försökte få den att jobba ihop med min iPhone - det gick att para ihop dem men sedan var stopp. Jag gjorde flera försök men Garmin Connect och iPhone verkade vara en svårslaget omöjlig kombo.

Bästa hälsningar // Ingvar
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare
Efternamn: Bjurmark
Förnamn: Thomas

Inlägg av Tom10_2 » ons nov 29, 2017 10:58

Jag har också råkat ut för problemet. Då märkte jag att överföringen bara fungerar med Internet Explorer. Därför har jag numer en egen genväg för geocache som öppnas i IE. För övrigt har jag mer eller mindre slutat importera enstaka cacher utan jag gör listor som jag importerar direkt med Garmin Express. Då får jag alla jag vill ha på en gång i en fil på GPS:en. När den listan är inaktuell tar jag bara bort hela filen så slipper jag ha en massa gamla cacher i GPS:en.
Gäst

Inlägg av Gäst » mån sep 03, 2018 19:09

Jag har fått ett problem med att föra över Geocache från Dator till GPS:n Montana 680 t. På datorn så visar det bara en ruta med ( GPS file ) och inget annat, då jag trycker på den så händer ingen överföring till GPS:n.
Förut fanns det en ruta som frågade om jag skulle föra över den till GPS:n sen var det klart. Men inte i dag. Ett nytt besvärande problem.
Brus-Nilsson

Inlägg av Brus-Nilsson » mån sep 03, 2018 20:38

Funktionen "Skicka till GPS är borttagen för några dagar sen. Man måste tydligen vara premium-medlem för att få tillgång till ovannämnda, surt.... :x
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » mån sep 03, 2018 22:49

Hej,

Förmodligen har GPX-filen sparats direkt till katalogen “Hämtade filer”, utan att du fick frågan om var du vill spara den. Titta därför i nämnda katalog efter filer vid namn gckod.gpx, och flytta dem helt enkelt till katalogen "/Garmin/GPX" på GPS:en.

För att få välja vart du vill spara filerna direkt vid nerladdningen, finns det en inställning för det. Den ser lite olika ut beroende på vilken webbläsare du använder.

Annars är ett Premium-medlemsskap väl värt pengarna. Bl.a får man då möjlighet att ladda ner GPX-filer (pocket queries) med upp till 1000 cacher per fil, istället för en och en.
Skriv svar