Tips på billig och bra nybörjarutrustning

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
Night Flow

Tips på billig och bra nybörjarutrustning

Inlägg av Night Flow » lör nov 08, 2008 17:59

Som av en slump (vilket för övrigt verkar vara fallet för de flesta här) har jag ramlat över det här fenomenet kallat Geocache. Jag älskar hela idén om en slags skattjakt och jag minns... [insert random child memory here]

Hur som, jag är sugen på att börja, men vet inte riktigt hur. Jag har ingen GPS och behöver givetvis skaffa en sådan, men jag vill inte gärna punga ut hur mycket pengar som helst på en då jag är ny på området.

Det jag vill ha är helt enkelt en billig och användarvänlig modell med det som krävs för att geocachea. Vad jag förstått det krävs friluftskartor också, eller har jag missuppfattat hela saken?

Vore tacksam för lite hjälp.
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » lör nov 08, 2008 18:08

Nix, det KRÄVS inte friluftskarta, men den kan underlätta...

På samma sätt som det underlättar med en GPS med karta...

Men kan kan komma en bit på vägen med kartor o flygbilder oxå, om man vill, men förr eller senare vill man nog ha en GPS med karta, då kan det bli dyrt om man redan köpt en enkel, o snabbt vill uppgradera...

Själv är jag inne på min tredje GPS, den första var utan karta, hade inte den så länge....

Har lånat ut min enklare kart-GPS...
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » lör nov 08, 2008 18:25

Du kan få en för en tusenlapp ungefär men då får du bara en pil som pekar. För 2 tusen så får du möjlighet att ha tex friluftskartan och kabel ingår vilket inte alltid är fallet med de billigare modellerna.

Sen så finns det ju alltid en begagnat marknad.
Användarvisningsbild
Familjen Sylvan
Ny i forumet

Köp en begagnad GPS och testa

Inlägg av Familjen Sylvan » lör nov 08, 2008 20:21

Jag råkade också på detta fenomen av en slump i slutet av sommaren och ville testa direkt. Jag köpte en begagnad GPS som kan visa riktningen till en angiven plats, inga inbyggda kartor. Det räcker för mig. Kartorna från Google som finns länkat till på GC.com duger för att ta sig i närheten av gömman. Min GPS (Garmin Geko 201) kan kopplas till datorn, vilket är bra om man är för lat för att skriva in positionerna själv :wink:
Men i framtiden, om intresset håller i sig, så kommer jag nog att slå till på en värstingmodell.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » lör nov 08, 2008 20:29

Sen är det ju ganska många som cachar med bilnavigator också. Nackdelen är ju att kompassen saknas och att de inte är vattenskyddade som handapparaterna. Däremot får man ju en halvhygglig karta (så länge man håller sig på vägarna). Alla (tror jag?) Garmins bilnavigatorer stöder att knappa in koordinater manuellt. Det finns även programvara för att pytsa över hela gpx-fler med upp till 500 cacher. Garmins navigatorer kan man köpa på kampanjer från ca 600:- o uppåt. Fördelen är ju att om du/ni blir ordentligt bitna av hobbyn, så har ni även nytta av bilnavigatorn och låter den stanna i bilen.

// Pia
Användarvisningsbild
tmad.se
Föreningsmedlem
Efternamn: Westling
Förnamn: Thommy

Inlägg av tmad.se » lör nov 08, 2008 23:07

Väldigt många använder fortfarande enkla GPS:er som bara anger riktning och avstånd. Jag hade själv en gul eTrex i början, och det gick alldeles utmärkt att hitta cachar med den oxå... Så vill man bara prova på så funkar en enkel GPS alldeles utmärkt...

/Thommy
73 de SA0BJW
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » lör nov 08, 2008 23:09

tmad.se skrev:Så vill man bara prova på så funkar en enkel GPS alldeles utmärkt...

/Thommy
Håller med, kör fortfarande med min bilnavigator. Inte det ultimata, men det fungerar bra tycker jag.
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » lör nov 08, 2008 23:14

Jag hade också en Garmin Geko 201 i början och tyckte det fungerade finfint. Om den inte blivit stulen/tappad så skulle jag kanske fortfarande haft kvar den. Nu har jag en betydligt bättre modell, men laddar bara in en del kartor, så det blir fortfarande ofta på det "enkla" sättet.
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » lör nov 08, 2008 23:18

Till Night Flow, om du skrev var du finns så kan du säkert få följa med någon cachare på en tur eller kolla på någon utrustning.

Dom flesta geocachare är väldigt hyggliga och hjälpsamma.
GarminsFriends
Geocachare

Cachea lugnt, vetja!!!

Inlägg av GarminsFriends » sön nov 09, 2008 2:45

tmad.se skrev:Väldigt många använder fortfarande enkla GPS:er som bara anger riktning och avstånd. Jag hade själv en gul eTrex i början, och det gick alldeles utmärkt att hitta cachar med den oxå... Så vill man bara prova på så funkar en enkel GPS alldeles utmärkt...

/Thommy
Jag har en Etrex Legend, oerhört enkel men pekar väldigt rätt för det mesta, :D , jag knappar in för hand och njuter av varje liten burk jag hittar, dvs, jag är ingen power-cachare precis. Men om du inte är en helt övertygad cachare, lägg inte inte ner jätttemycket pengar.
Kombinera en enklare variant av GPS-mottagare med hjälpmedel på geocaching. se (=kartor)och geocacing.com (också kartor!) och Google Earth (kartor och koordinater), där kan du hitta tillräckligt med information.
Om du har högre ambitioner, investera i det senaste som finns i handburet + tillhörande mjukvara dvs. kartor.
Sedan finns det GSAK, PQ, m.m som undertecknad inte är så bevandrad i, men som jag vet att det finns många här på forumet mer än gärna upplyser om, om du är intresserad.
Lycka till!!
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Re: Cachea lugnt, vetja!!!

Inlägg av Hudik-Lars » sön nov 09, 2008 9:59

...Sedan finns det GSAK, PQ, m.m som undertecknad inte är så bevandrad i, men som jag vet att det finns många här på forumet mer än gärna upplyser om, om du är intresserad.
Lycka till!!
GSAK är ett program där man kan föröver info om flera cacher samtidigt. Hintar, loggar, koordinater istället för att knappa i sakerna för hand eller behöva ha med en massa papper.

PQ: Kort och gott lägger du upp en ny PQ, definerar vilka cacher du vill ha hem, anger vilken veckodag du vill ha den (förslagsvis samma veckodag som det är idag när du skapar den) och vips får du hem en PQ fil till din mail. PQ-filen är en vanlig zipfil och heter t.ex. 214213451.zip och när du packar upp den så får du två GPX-filer, 214213451.gpx (geocacherna) och 214213451-wpts.gpx (så kallade child waypoints till geocachen. På mutli cache kan det vara delsteg du skall besöka. Det kan även vara koordinater till bra parkeringsplatser, eller känsliga platser geocachare vill visa dig utan att lägga en geocache för nära) .

Kolla den här länken
http://blaufish.blogg.se/2008/october/h ... n-gps.html
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » sön nov 09, 2008 21:25

Jag är helnöjd med min Garmin Colorado 300 som har många bra geocachefunktioner. Jag är själv nybörjare och jag tror att man vinner på att skaffa en bra GPS med en gång.
BildBild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » sön nov 09, 2008 22:50

msen skrev:Jag är helnöjd med min Garmin Colorado 300 som har många bra geocachefunktioner. Jag är själv nybörjare och jag tror att man vinner på att skaffa en bra GPS med en gång.
Jag är böjd att hålla med, satsa på nåt bra. Skulle det vara så att man ledsnar går det oftast att få tillbaka större delen av pengarna vid en försäljning
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån nov 10, 2008 2:35

En Garmin eTrex Legend HCx är nog det mest prisvärda du kan hitta idag. Finns från i runda slängar sjuttonhundra sekiner och har allt du behöver; lika känsligt chip som sina dyrare syskon, plats för minneskort, möjlighet till auto-routing (om kartorna stödjer det), USB-anslutning och finfin färgskärm. Hela femhundra cacher får du plats med också.

Skövde Natur rekommenderas av många, och där kostar den 1795 kr: http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=4299
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » mån nov 10, 2008 9:46

Tveklöst mest för pengarna får du med en Garmin Nüvi 205. De går att hitta för 999:-

Till att börja med kan du papperscache:a och söka koordinater i den men när du blivit lite mer varm i kläderna så kombinerar du den med GSAK och ett makro från http://pilotsnipes.googlepages.com. Nu har du en GPS med karta och FULL papperlöshet. Det fungerar verkligen kanonbra.

GPS:en fixar även Friluftskartan Pro om du vill komplettera senare.

Nackdelar
- Begränsad batteritid (4 timmar enligt specifikationerna) (men du laddar den i bilen så det brukar inte vara ngt problem)
- Ej vattentät
- Finns inga inbyggda eller nerladdningsbara "Fordon" som är anpassade för geocaching. (Jag har gjort dock gjort egna som funkar riktigt bra)

Fördelar
- Billig.
- Klarar terrängkartor.
- Navigerar bilen fram till cacherna.
- Pekskärm.
- Papperslös geocaching.
- Inbyggd bildvisare. (ta med spoilerbilder vid behov)

Som jag ser det skulle jag behöva köpa en Colorado eller en Oregon för att känna att jag byter upp mig och någon gång skall jag också göra det men än så länge känner att jag klarar mig bra med Nüvin.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Skriv svar