Senaste cacharna-listan

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Senaste cacharna-listan

Inlägg av Entracte » fre maj 27, 2011 12:07

Hej!

Tänkte bara höra om det finns någon tanke med sorteringen på "Senaste cacharna"-listan? Uppenbarligen sorteras den inte efter publiceringsdatum, då det ibland är en flera dagar gammal cache ovanför en som kom ut samma dag. Har det med utplacering istället för publicering att göra, eller något? Eller är det bara random vilka poster på "nya"-listan som visas på förstasidan?

Jag kan tycka att det borde vara nyast först, så att listan är oförändrad så vida det inte publicerats några nya, men det kanske finns många argument för varför det inte vore bättre?

Tack på förhand
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
janihast
Geocachare
Efternamn: Hast
Förnamn: Jani
Kontakt:

Re: Senaste cacharna-listan

Inlägg av janihast » fre maj 27, 2011 12:42

Datumen som står efter är dagen då dom är gömda. Så det datumet kan du skita i.
// Jani Hast
Team Vilse.
Vilse men ändå inte.
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » fre maj 27, 2011 12:44

Datumet du ser är detsamma som Placeddatumet man ser på cachesidan. Olika cachare sätter datum på olika sätt, vissa behåller datumet från när cachen skapades, andra ändrar till datumet burken lades ut och vissa ändrar så att det blir samma som Publisheddatumet.

Ordningen däremot har jag alltid uppfattat som att det är publiceringsordning, dock är det inget jag kan bevisa utan det är bara min känsla. Det fungerar alltsp precis som du tycker att det ska (dock är datumet kanske vilseledande?)

Anledningen till att Publisheddatumet inte används antar jag är att det inte har något eget fält, enda sättet att hitta det datumet är att skanna loggarna och se när reviewern publicerade cachen.
Bild
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Inlägg av Entracte » fre maj 27, 2011 13:48

Okej, det låter ju logiskt och bra. Då ska man alltså kunna lite hyfsat mycket på att det man ser är det nyaste :))
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » fre maj 27, 2011 13:54

Vill man göra det enkelt för sig prenumererar man på RSS-flödet med motsvarande info. Den orange knappen på förstasidan av gc.se
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre maj 27, 2011 16:14

Cacherna sorteras baserat på den ordning i vilken de kom in i databasen. Detta skall, förutsatt att allting fungerar, vara samma ordning i vilken de de facto publiceras.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis aug 28, 2012 16:35

Jag hittar inte längre detta...

Mina RSS-klienter fick sina sista noteringar om nya burkar för ganska exakt en månad sedan.
Har vi stängt av RSS-flödet?
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis aug 28, 2012 22:09

Jag stängde av RSS-feeden i samband med att listan slutade fungera. Skall se om jag kan få igång den igen under veckan.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis aug 28, 2012 22:19

McB. skrev:Jag stängde av RSS-feeden i samband med att listan slutade fungera. Skall se om jag kan få igång den igen under veckan.
Vore jättenajs. :-)

Jag använder RSS-feeden för att se om det kommer några skoj mysterier runt om i landet. Det är så smidigt att bara scanna genom listan lite då och då. Lätt att se vilka man tittat på och inte.
Bild
Skriv svar