Eventuella förändringar i inloggningen

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Eventuella förändringar i inloggningen

Inlägg av McB. » mån jul 30, 2012 12:50

Vi har under en tid jobbat på att göra vissa förändringar i inloggningen till geocaching.se. Förändringen består i att man istället för att logga in med användarnamn och lösenord autentiserar sig via geocaching.com på samma sätt som man kan göra på exempelvis project-gc och i GSAK. Detta kommer minska antalet supportfrågor gällande inloggning avsevärt samt möjliggöra exempelvis personlig statistik och annat kul.

Detta kräver naturligtvis att man använder samma användarnamn på geocaching.se som på geocaching.com, något som vi redan idag kräver för nyregistrerade konton. Dock finns det ett antal personer som har givits undantag från denna regel, och vi vill nu uppmärksamma er om detta redan i förväg för att få veta vad ni anser. Är det ett jätteproblem att behöva använda det "riktiga" användarnamnet även här?

Andra åsikter, såväl positiva som negativa, är naturligtvis välkomna.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Re: Sv: Eventuella förändringar i inloggningen

Inlägg av Drejan » mån jul 30, 2012 13:19

Kommer det bli separat inloggning i forumet eller kommer det gå på samma?
Jag läser nästan uteslutande forumet på mobilen, så jag hoppas att Tapatalk kommer fortsätta fungera.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån jul 30, 2012 13:27

Drejan skrev:Kommer det bli separat inloggning i forumet eller kommer det gå på samma?
Jag läser nästan uteslutande forumet på mobilen, så jag hoppas att Tapatalk kommer fortsätta fungera.
Nej, forumets inloggning kommer precis som idag vara integrerad i resten av siten. Men Tapatalk kommer fortsätta fungera fast med en separat inloggning.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Eventuella förändringar i inloggningen

Inlägg av The Forslunds » tor aug 02, 2012 23:52

Jag har inget emot att man har samma användarnamn på .se som .com, men gäller det även att versaler/gemener ska stämma?
BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre aug 03, 2012 0:36

Ja, användarnamnen här kommer vara identiska med de på geocaching.com, även versaler och gemener. Det kommer inte krävas några manuella byten av användarnamn, utan synkroniseringen sker automatiskt vid första inloggningen.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » fre aug 03, 2012 7:42

Detta tycker jag är inte så säkert för då kan säkert ni se vad man har för lösta mystar på gc.com så det röstar jag inte på att det ska genomföras.
Låt det vara som det är istället.

Varför krångla för när det fungerar bra som det gör.
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 03, 2012 8:25

danne100 skrev:Detta tycker jag är inte så säkert för då kan säkert ni se vad man har för lösta mystar på gc.com så det röstar jag inte på att det ska genomföras.

Hur skulle det gå till?.. jag utgår från att det är samma typ av inloggning som Ganja använder och en del appar med,,
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » fre aug 03, 2012 8:41

Apparna kan ju läsa dina cache notes och corrected coordinates. Så om det inte finns möjlighet att ge geocaching.se begränsad inloggning via API:t så antar jag att Danne har rätt.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre aug 03, 2012 8:49

danne100 skrev:Detta tycker jag är inte så säkert för då kan säkert ni se vad man har för lösta mystar på gc.com så det röstar jag inte på att det ska genomföras.

Jag misstror verkligen inte gc.se men jag ogillar ändå att tvingas att använda samma lösenord på flera ställen. Det är liksom en av grunderna jag lär mina barn. Det känns därför olustigt att tvingas till det. Jag vet inte vad det kommer innebära för min fortsatta närvaro här men när siter tvingar mig att välja samma lösenord som på en annan site får jag känslan av oseriösitet och det tycker jag inte denna sida är värd.

Jag förstod inte riktigt fördelen utöver att man slipper support frågor om inloggningen, om man nu slipper dessa. Vilka är fördelarna?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » fre aug 03, 2012 8:56

Nej, du använder inte ditt lösenord på flera ställen. Du loggar bara in på geocaching.com och blir automatiskt inloggad här också. Fördelen (antar jag) blir bland annat att statistiken kan börja funka igen och inte sluta funka i tid och otid.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre aug 03, 2012 9:43

Drejan skrev:Nej, du använder inte ditt lösenord på flera ställen. Du loggar bara in på geocaching.com och blir automatiskt inloggad här också. Fördelen (antar jag) blir bland annat att statistiken kan börja funka igen och inte sluta funka i tid och otid.
Jag är inte tillräckligt kunnig på inloggningsfunktioner hör jag för jag har svårt att se hur det fungerar om jag inte behöver ange lösenord till GC.se för att kunna ha den funktionen.

Vad är det för statistik som kommer att fungera? Jag nyttjade inte den speciellt mycket då jag normalt tittat på ogniz.se då den sidan haft den statistiken jag har varit mest intresserad av.

Jag vill vara tydlig med att jag inte är negativ utan vill föra fram synpunkter konstruktivt, både vad det gäller password nyttjande och vad man får ut!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre aug 03, 2012 9:49

Det där tänker jag inte ens kommentera.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre aug 03, 2012 9:57

Precis som Drejan skriver så kommer man aldrig att behöva ange sitt geocaching.com-lösenord någon annanstans än på just geocaching.com. Det som händer är följande:

1. Du klickar på knappen "logga in" på geocaching.se.
2. Du förs vidare till geocaching.com, där, om du inte redan är inloggad, du ombes att logga in precis som vanligt.
3. Efter inloggning får du en förfrågan om huruvida du vill tillåta geocaching.se att ta del av informationen.
4. Efter att du godkänner ovanstående tas du tillbaks till geocaching.se och är inloggad.

Då du aldrig skriver in ditt geocaching.com-lösenord någon annanstans än på geocaching.com kommer vi aldrig att få reda på vad du har för lösenord. Vi frågar helt enkelt geocaching.com om du är den du utger dig för att vara, och om de säger ok på det så loggar vi in dig. Processen är exakt densamma som används av andra geocaching.com-"partners", exempelvis c:geo, project-gc, GSAK och liknande.

Fördelarna är som sagt ganska många. Först och främst så blir vi av med en idag ganska tung administrationsbit, nämligen att godkänna, avslå eller på annat sätt hantera registrering av konton. Det är många konton som registreras varje dag, och tyvärr lyckas inte alla på första försöket. Med det nya sättet kommer du automatiskt att ha ett konto på geocaching.se när du har ett konto på geocaching.com, något som de flesta faktiskt verkar tro är fallet redan idag.

Den andra stora fördelen är som sagt statistikbitarna. Med tillgång till APIet så kan vi presentera samma typ av statistik som exempelvis project-gc om vi skulle vilja det, men möjligheterna är väldigt stora att diffrentiera oss.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre aug 03, 2012 10:18

McB

Tack för en tydlig förklaring!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » fre aug 03, 2012 11:59

Denna typ av inloggning är ju officiellt sanktionerad av geocaching.com och används av ett gäng siter/funktioner redan. Jag antar att listan på http://www.geocaching.com/live/partners/ är en bra beskrivning av vilka som är partners idag och där många antar jag använder denna sorts inloggning.

Jag tycker detta är en bra förändring för det blir ett lösenord mindre för mig att komma ihåg och en inloggning mindre att göra om man kör från samma burk (pc, petifon etc). Kan det sen underlätta för gc.se och minska strul är det ju ett plus i bara farten.

Sedan har ju å andra sidan Geocaching.com själv integrerat sig med facebook så man kan logga in via sitt facebook-konto. Det känns mer tveksamt. När någon blir så stor spelare som facebook, twitter, google eller microsoft och börjar få för sig att ta hand om folk "e-id" som man har till allt möjligt slår min nojspärr till och där avstår jag.

Groundspeak är idag inte i närheten att vara så stor och de tillämpningar som har knutit sig via samma inloggning har ju alla så vitt jag kan se direkt kopplingar till geocaching som aktivitet och har inte sprit sig utanför domänen. Då är jag trygg.

Och jag litar minst lika mycket på intresseföreningen gc.se som på det privata företaget gc.com! :D

Jag är för.
Skriv svar