Vad händer i föreningen?

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Vad händer i föreningen?

Inlägg av wellner » lör jan 19, 2013 15:16

Jag tänkte sätta mig in i vad som händer i föreningen vilket inte är det enklaste. Försöker hitta styrelseprotokoll och protokoll från medlemsmötet som hölls i oktober utan framgång. Det som finns i "Nyheter"-kategorin är ett nyhetsbrev från augusti.

Det kan vara så att jag är värdelös på att leta. Annars skulle jag väl önska mig lte mer transparens. :)

/Fredrik
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Vad händer i föreningen?

Inlägg av MatsAgeby » lör jan 19, 2013 15:41

Kanske en Mystery med ledtrådar i dokumenten... ;-)

Dokumenten i form av protokoll bör vara tillgängliga för alla, medlem som inte medlem (tycker jag).
I rubriken står det "FÖRENINGEN" och därunder borde det finnas valet "Dokument" där samlingen av dokument i PDF-format bör finnas.

Även föreningens äldre handlingar bör placeras så att de är lättåtkomliga.

Vem har möjlighet att se till så att det blir ordning på dokumenten?

.
androsen
Föreningsmedlem
Efternamn: Rosenkvist
Förnamn: Anders

Inlägg av androsen » sön jan 20, 2013 22:12

Det finns idag inga protokoll eller andra dokument, förutom årsmötesprotokoll publicerade på webben.
Frågan om hur vi hanterar våra dokument kommer att diskuteras på kommande styrelsemöte.

Jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att vi är för en öppenhet och att vi inte ser några problem med att publicera styrelsens protokoll.

På det medlemsmöte vi hade i Jönköping i oktober skrevs för övrigt inget protokoll.
Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 26, 2013 2:30

androsen skrev:Det finns idag inga protokoll eller andra dokument, förutom årsmötesprotokoll publicerade på webben.
Frågan om hur vi hanterar våra dokument kommer att diskuteras på kommande styrelsemöte.

Jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att vi är för en öppenhet och att vi inte ser några problem med att publicera styrelsens protokoll.

På det medlemsmöte vi hade i Jönköping i oktober skrevs för övrigt inget protokoll.
Hur stor vits var det med det mötet då om ingen vet vad som beslutades eller inte??

//en av grundarna men numera icke medlem
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom

Inlägg av team@ » lör jan 26, 2013 11:06

Rraisa skrev:
androsen skrev:Det finns idag inga protokoll eller andra dokument, förutom årsmötesprotokoll publicerade på webben.

Hur stor vits var det med det mötet då om ingen vet vad som beslutades eller inte??

Fika och snacka är kanske en sak man kan göra i en förening... Men det vore ju kul med en liten notis om hur många som kom, vad man pysslade med och liknande. Föreningen har en del att jobba på när det gäller motivera sin existens.

Som nybliven medlem är det ju inte utan att man undrar vad föreningen är till för och vad den gör. Förutom då förstås att driva detta forum vilket mycket väl kan vara ett nog så gott syfte.
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » mån jan 28, 2013 12:51

Rraisa skrev:

Det verkar fortfarande som föreningen lider lite av sjukan "om vi inte gör något så gör vi inte fel". Själv föredrar jag principen "om jag delar med mig av en enhet information så har jag chansen att få tio tillbaka".

Hoppas att det fortfarande handlar om inkörningstid för alla nya i styrelsen.

//en annan av grundarna men numera bara gnällig medlem :P
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
GeoSmal
Geocachare
Efternamn: Stefan
Förnamn: Malmström

Inlägg av GeoSmal » fre feb 08, 2013 23:05

Vet inte om det händer så mycket. Betalade min avgift i vintras men fick aldrig någon bekräftelse på att jag är medlem. Inte heller syns det här i forumet. Fick rådet att maila kassören vilket jag gjorde. Fick aldrig ngt svar....
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör feb 09, 2013 1:45

När är kommande styrelsemöte(n) inplanerade...?
Det vore intressant att få ta del av resultatet från styrelsens diskussion kring dokumenthanteringen, både när det gäller historiska och kommande dokument.

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons feb 20, 2013 18:44

11 dagar sedan senaste inlägget och det verkar inte som om någon i styrelsen har sett inlägget och/eller orkat ta sig tiden att svara...

Det är OK att svara att något styrelsemöte inte är inplanerat, om det nu är så.

Skulle vara önskvärt om någon från styrelsen skulle kunna ta sig tid att svara på den enkla frågan om när nästa styrelsemöte är inplanerat...

.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » ons feb 20, 2013 19:05

MatsAgeby skrev:11 dagar sedan senaste inlägget och det verkar inte som om någon i styrelsen har sett inlägget och/eller orkat ta sig tiden att svara...

Det är OK att svara att något styrelsemöte inte är inplanerat, om det nu är så.

Skulle vara önskvärt om någon från styrelsen skulle kunna ta sig tid att svara på den enkla frågan om när nästa styrelsemöte är inplanerat...

.
Hela styrelsen kanske är bortresta och har varit det i typ 11 dagar :wink:
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor feb 21, 2013 22:59

Ser man på, man lär sig ngt nytt varje dag! Har helt missat denna tråd - och ett rejält antal andra trådar också visade det sig, då de inte kommit upp på "Visa senaste inlägg". Enligt jourhavande hacker (Herr Luels) beror det tydligen på att jag varit inne via tapatalk några ggr.

Via mail gick det bättre (Tack för mailet Mats!).

Just frågan om att lägga ur protokoll är faktiskt föremål för diskussion just nu. Det var uppe sist och kommer att komma upp nästa gång. Ska man göra det finns det en del principfrågor man behöver ta ställning till.
Bild
Bild
androsen
Föreningsmedlem
Efternamn: Rosenkvist

Inlägg av androsen » lör feb 23, 2013 19:56

Nästa styrelsemöte är den 7:e mars.
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons mar 13, 2013 21:46

Nu har ett bra och informativt meddelande kommit både via mejl till oss föreningsmedlemmar samt som ett inlägg här på forumet (http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 51&t=16465).

Det jag vill lägga till är att jag tycker den här formen är rätt väg att gå, dvs ett informativt meddelande om vad som händer istället för att lägga ut styrelseprotokoll publikt.
Efter erfarenheter från flera andra föreningar och även bolag där frågan om publika styrelseprotokoll har diskuterats så har jag själv kommit fram till att det inte är en bra idé. Varför då? Om ett styrelseprotokoll ska publiceras måste formuleringarna i det göras så det passar ett publikt forum dessutom kan faktiskt det finnas frågor och diskussioner som bättre hålls inom styrelsen innan dess sprids vidare. Det kan exvis gälla personfrågor, idéer som bollas men som inte är färdiga för vidare krets, frågor om föreningens former mm mm. Bleve protokollen publika så säger min erfarenhet att man då hellre låter bli att skriva ner sådana ämnen och då blir viktiga delar av styrelsearbetet och dess beslut odokumenterade och det är inte bra enligt min mening.

Så jag uppmuntrar till fler sådana här informationsbrev. Jag dristar mig dessutom att föreslå att styrelsen utser en huvudkontakt för sådan information, en kontaktperson som då dessutom har till uppgift att löpande informera om saker som är på gång.
...eller att informera om att inget alls är på gång, även den informationen kan vara guld värd, för att hindra spekulationer eller oro eller för höga förväntningar på vad en så ytterst ideell styrelse kan mäkta med att göra.

Så bra initiativ och gör det gärna till en regelbunden vana!!!

PS Men jag förutsätter förstås i hela resonemanget att notering inkl beslut faktiskt protokollförs för varje styrelsemöte och stämma, såna "detaljer" ska man inte slarva med!
Skriv svar