Samordning geocaching.se och project-gc.com

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Samordning geocaching.se och project-gc.com

Inlägg av Justis » tor jan 09, 2014 15:52

Vi användare ser ju hur trögt utvecklingen går på gc.se, ta kartan som exempel. Moberg har föredömligt - som ny i styrelsen - lovat ta med den frågan till nästa styrelsesammanträde, som är om några dagar.
Medan project-gc ständigt kommer med nya fiffiga idéer. Helt annan skjuts på den sidan.
Jag sitter och grunnar:
Om ganja1447 orkar så skulle en idé vara:
* Flytta över diskussionsforum, fadderlista, länkar till loggremsor, m.m. intressant till Project-gc.
* Begär användaravgift på Project-gc (kanske 50,- eller 100,-/år) för tillgång till smultronställena (ersätter då delvis den sidans Contribute).
* Lägg ner gc.se
* Ellet tvärtom, jag tror att båda sidorna skulle må bra av en ännu mer ökad samordning
Detta är bara lösa funderingar, som det vore kul att få en respons på, gärna från någon i styrelsen.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Samordning geocaching.se och project-gc.com

Inlägg av sydman » tor jan 09, 2014 17:44

Det du föreslår är att lägga ner Intresseföreningen Geocaching i Sverige och flytta in lite av funktionerna till Ganja, det skulle göra att du flyttar en ideell förening till en kommersiell sida som är internationell ?

Jag ser inte nyttan i det för varken GC.SE eller projekt GC...
Bild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem

Inlägg av Justis » tor jan 09, 2014 17:53

sydman skrev:Jag ser inte nyttan i det för varken GC.SE eller projekt GC...
Nyttan som jag ser är att man för in ett helt annat engagemang, som det är nu så engagerar sig egentligen bara Moberg av hela styrelsen, och utvecklingen av hemsidan gc.se är väl egentligen inget att hurra över?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor jan 09, 2014 18:08

Gc.se är ju bara en del av intresseföreningen och allt går att utveckla , även om jag med hade önskat svar från fler än en styrelsemedlem :)
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre jan 10, 2014 0:35

Om fler medlemmar engagerade sig i både styrelsearbete och utveckling av hemsidan så skulle det kunna se annorlunda ut.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » fre jan 10, 2014 11:01

Nu är jag inte medlem i föreningen, men håller helt med sydman, sidorna har inte samma syfte på långa vägar, att då försöka slå ihop dom känns som att slå ihop Volvo och Korvbrödsbagarn, något överdrivet kanske, men ändå.

De funktioner som inte längre fungerar på geocaching.se kanske inte ens behöver fungera längre, det finns ju en värdig ersättare i project-gc och även andra sidor och verktyg, geocaching.se kanske ska fokusera på att vara föreningens hemsida enbart.

Ett alternativ är ju att man kanske arbetar för att visa utvalda delar av project-gc direkt här på geocaching.se, då drar man fördel av project-gc och har fortfarande kvar geocaching.se med de gamla funktioner, om än i något ny form.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem

Inlägg av Justis » fre jan 10, 2014 12:22

J-Elin har kanske inte uppfattat att grundproblemet är bristande engagemang...
Tråden verkar nu ha en tendens att spåra ur.
Jag ser därför gärna en kommentarer till grundfrågan från någon i styrelsen, exempelvis den kloke Moberg...
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » fre jan 10, 2014 13:31

Justis skrev:J-Elin har kanske inte uppfattat att grundproblemet är bristande engagemang...
Tråden verkar nu ha en tendens att spåra ur.
Jag ser därför gärna en kommentarer till grundfrågan från någon i styrelsen, exempelvis den kloke Moberg...
Jo, jag förstår att det är bristande engagemang, men bara för det ser jag inte det som en lösning att lägga ner, för jag det som en nerläggning om man flyttar över till project-gc, sydman sammanfattade det rätt så bra tyckte jag.
Det är inget litet jobb heller att bara flytta över och integrera den här sidan i project-gc, hur ska det gå till om inte engagemang finns? Eller tänkte du att ganja1447 skulle göra allt? :)

Jag tror att det är lättare att återfå engagemang om man renodlar geocaching.se istället för att försöka göra "allt", om det ändå känns hopplöst så brukar det inte hända så mycket, men om man skär bort döda delar så är det nog lättare att få det som fungerar att leva vidare.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre jan 10, 2014 14:44

Jag ser en stor risk i att förlita sig på en sida som i grunden drivs av en enda person. Vad händer om den personen av ngn anledning faller ifrån?

Det här är sannolikt ett problem i föreningen med - man är beroende av alldeles för få personer.

Som McB uttryckte det - fler behöver engagera sig.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » lör jan 11, 2014 15:29

Justis skrev:Jag ser därför gärna en kommentarer till grundfrågan från någon i styrelsen, exempelvis den kloke Moberg...
Jag sitter i styrelsen. Räcker inte det?

Problemet är, och har alltid varit, att det finns många människor som är väldigt duktiga på att tycka och tänka men mindre duktiga på att engagera sig praktiskt i föreningen. Det föreningen behöver är människor som både kan tycka och tänka men också agera. Mitt mångåriga engagemang i styrelsen och i utvecklingen av hemsidan är inne på sista kapitlet. Jag, liksom flera andra som också har varit en vital del av hemsidans skötsel och utveckling under många år, har helt enkelt tröttnat. Det behövs ersättare, men det är inte världens enklaste sak att hitta någon som är intresserad.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem

Inlägg av Justis » lör jan 11, 2014 15:40

McB. skrev:
Justis skrev:Jag ser därför gärna en kommentarer till grundfrågan från någon i styrelsen, exempelvis den kloke Moberg...
Problemet är, och har alltid varit, att det finns många människor som är väldigt duktiga på att tycka och tänka men mindre duktiga på att engagera sig praktiskt i föreningen. Det föreningen behöver är människor som både kan tycka och tänka men också agera. Mitt mångåriga engagemang i styrelsen och i utvecklingen av hemsidan är inne på sista kapitlet. Jag, liksom flera andra som också har varit en vital del av hemsidans skötsel och utveckling under många år, har helt enkelt tröttnat. Det behövs ersättare, men det är inte världens enklaste sak att hitta någon som är intresserad.
Bra sagt McB!
Jag hade gärna engagerat mig, jag har suttit i åtskilliga styrelser i andra sammanhang, men börjar bli lite till åren (blir 82 i år), så krafterna börjar tryta (finns det förresten någon äldre geocachare i Sverige med egen aka och aktiv verksamhet? Vore kul med lite statistik).
Gäller att ha en bra valkommitté med brett kontaktnät och att genom "reklam" väcka intresse för ett säkerligen mycket intressant och givande jobb!
Varför inte kontakta Vallafrun? Hon verkar på hugget.
androsen
Föreningsmedlem
Efternamn: Rosenkvist
Förnamn: Anders

Inlägg av androsen » sön jan 12, 2014 22:31

Vi har redan idag ett bra fungerande samarbete med Project-gc. Han hjälper oss som bekant med statistiksidorna, Vi för även diskussioner om hur samarbetet eventuellt kan komma att utvecklas. Det är ju trots allt, precis som sagts tidigare att project-gc är en kommersiell sida med världen som marknad och vi är ju "bara" en liten (i de ögonen) ideell förening. Vi står dessvärre inför det faktum att många som varit med och byggt upp vår IT-plattform och skapat våra verktyg nu väljer att gå vidare och hitta nya utmaningar. Vi har idag haft ett styrelsemöte där vi bland annat diskuterat detta. Det är en viktig fråga för oss se till att medlemmarna får hjälp och stöd med att hitta de hjälpmedel de vill komma åt. Även om inte alla verktyg kommer att finnas på vår egen sida.

Har ni förslag på lämpliga kandidater till styrelsen ombeds ni kontakta Motorcycledude som är ansvarig för valberedningen.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån jan 13, 2014 20:00

Det kanske tål att undersökas vad vi besökare vill få ut av föreningen och hemsidan. För egen del är det forumet.

Det skulle heller inte skada om det gick att lyfta fram wikin på nåt vis så den får liv. T.ex kan man kanske pusha artiklar därifrån i nyhetsflödet? Ja alltså när det finns artiklar att pusha. Artikelförslag: Vilken gps ska jag ha, vad ska jag tänka på när jag lägger ut cacher, hur kommer jag i kontakt med andra cachare osv. Alltså ämnen som är ständigt återkommande.
Bild
Skriv svar