Är forumet på väg att dö ut?

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » tis maj 05, 2015 14:59

Det känns sorgligt att det enda nya inlägg som görs i forumet på ett par dagar är från en spammare som svarar på ett inlägg i en tråd från 2010. Förutom det har den största aktiviteten det senaste året varit i evighetsdiskussionen Associationsleken.

Jag vet att det finns många fler som liksom jag som tycker att Facebook inte kan jämföras med forumet som kunskapskälla. Hur får vi tillbaka diskussionen hit? Eller är loppet redan kört? Är det kanske så att majoriteten av geocacharna redan har sagt vad de vill ha genom att flytta till fejan?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Ricke 59
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Grusell
Förnamn: Rickard
Kontakt:

Re: Är forumet på väg att dö ut?

Inlägg av Ricke 59 » tis maj 05, 2015 17:33

Jag hoppas verkligen att detta forum kan leva vidare.
Jag besöker forumet flera gånger dagligen, bidrar någon enstaka gång då ämnet berör.

Facebook är och kommer aldrig att vara ett alternativ för mig.
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » tis maj 05, 2015 17:52

Bra frågeställning!
Jag har tänkt i samma banor under ganska lång tid.
Jag skriver inte så ofta men läser forumet flera gånger varje dag. Då jag även tillhör de som vägrar facebook så känns det som om jag missar mycket "flöde".
En annan konkurrent till forumet tror jag är stora WhatsAppgrupper.
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis maj 05, 2015 21:02

Även jag kollar in här, dock senaste halvåret mer och mer sporadiskt. Ett naturligt men tråkigt konstaterande då det ytterst sällan kommer in något som fångar intresset numera.
Facebok (sverigebloggen) är ju trist med ofta samma eller likartade frågor om och om igen.
Största boven men ändå den vettigaste på Fb är nog de lokala grupperna.
Snabba puckar där. Samt lätt att ställa en fråga och få svar.
Så, tyvärr, forumet, i sin nuvarande skepnad är nog döende. :empty: blir det iaf.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis maj 05, 2015 22:14

Ska vi försöka göra en PR-kupp på FB? Ett par veckor framöver, så får vi se vad det ger. Så fort vi ser en frågeställning på sverigesidan på fb, Skriv ex.vis " De flesta Gc-relaterade frågors svar brukar finnas här" och skicka med en länk till denna startsida! :?: :D :twisted: Jag började nu.
Men då måste vi ju vara på hugget och svara, om det visar sig att man inte hittar vad som söks i arkivet.
Viktigt tror jag är att svara kort och konsist. Inga långa utläggningar. :!:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis maj 05, 2015 23:20

Det är konstigt hur Facebook "snodde" alla forumdeltagare, det gick fort, jag är en av dem som skriver ofta på Facebook numera men det beror nog på att alla hänger där, MEN som forum är Facebook totalt värdelöst.

Ska man ta reda på något så är det till att söka här på forumet, för att söka i facebookgruppen går ju men man hittar aldrig något, man kan söka på saker man vet har diskuterats men de inläggen är som bortblåsta.

När det gäller återkommande frågor så kan samma sak efterfrågas flera gånger om dagen på Facebook, de föregående diskussionerna om de återkommande ämnet dränks i flödet av allmänna diskussioner och bilder.

Jag tror det blir svårt att locka folk hit men man kan ju göra ett försök, man lyckas väl kanske reta gruppadministratörerna om inte annat.

/Tommy Forslund
BildBild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » ons maj 06, 2015 6:31

Tror att det är ganska många som är inne och läser på forumet flera gånger i veckan om inte dagligen.
Håller med er andra att FB som forum inte fungerar alls och nu på sistone har jag ledsnat en del på Sverigegruppen då det mest bara är återkommande nybörjarfrågor.
Vore trevligt med lite mer drag här och nån form av "reklam" kanske behövs. Är nog tex ganska många av dom som skriver i grupperna på Facebook som inte vet att forumet existerar så kanske man ska flika in det ibland som 1000sjöar nämnde.
Bild
Bild
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » ons maj 06, 2015 16:51

Måste ju erkänna att jag helt slutat besöka forumet. Det har flera anledningar där den främsta är att jag inte lägger lika mycket tid på hobbyn nuförtiden. Dock är jag dagligen inne i vår lokala cachinggrupp på facebook, trots att det inte går att jämföra mot ett riktigt phpbb forum.

Den stora fördelen med facebook är ju att dom flesta loggar in dagligen i andra ärenden och då vävs cachinggrupperna in i det dagliga. Det är enkelheten som gör det. Forumet måste man aktivt besöka.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor maj 07, 2015 8:58

Tyvärr tror jag det är en utveckling som inte går att vända. Det är inget unikt för detta forum utan samma sak med alla olika forum jag använt utom flashback,
Bild
Bild
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » tor maj 07, 2015 10:27

På ett föräldraforum jag använder lyckades vi vända den nedåtgående trenden! Många skrev att dom bara läser, men inte skriver. Det blev en hel del diskussioner om att lägga ner hela forumet och det ville ingen. Så tillsammans lyckades vi vända trenden.

Vi blev mer aktiva att skriva. Vi drog upp gamla intressanta trådar och skrev ny info. Pratade om hur vi ville utveckla forumet. Vi håller liv i några lektrådar och blaj-trådar så även om en alltid kanske inte har något viktigt att säga så händer det nånting.

Det var mycket diskussion om själva forumplatformen oxå. Tex svårt att läsa på en smartphone, krångligt att lägga in bilder mm. Vissa ändringar gjordes så att det skulle underlätta.

Det här forumet är ju snudd på omöjligt att läsa på en iPhone 5... Jag vet att Tapatalk finns, sist jag testade det gillade jag det inte. Ska testa igen (när jag får igång mitt apple-id...).

Jag är admin på ett litet (10 användare) phpBB-forum. Använder version 3.1.x. Den smartphones-anpassas utan plug-in. Ni fattar vinken va!?

Och näh, själv har jag inte skrivit särskilt mycket här. En anledning är just att det är svårt att läsa på min iPhone. En annan anledning är att jag känner mig som en nybörjare och inte har så mycket att tillföra. En tredje anledning är att när jag började gå in i forumet så handlade de trådarna som låg överst om just nybörjare med smartphone, att vem som helst kunde börja geocacha och att vi förstörde. Kändes inte särskilt välkomnande. Lite detta-är-klubben-för-inbördes-beundran.
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » fre maj 15, 2015 7:10

Det känns som om att efter att den här tråden skapades så har det blivit fler inlägg på forumet. Det uppskattar jag.
Hoppas att det håller i sig och att jag själv kommer igång drar mitt strå till stacken.
Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » tor jun 04, 2015 22:22

The Forslunds skrev:...
När det gäller återkommande frågor så kan samma sak efterfrågas flera gånger om dagen på Facebook, de föregående diskussionerna om de återkommande ämnet dränks i flödet av allmänna diskussioner och bilder.
...
Detta är ett typiskt FB fenomen och det avspeglar sig i många grupper jag är med i.
Det är inte bara frågorna som upprepas i all oändlighet, utan också svaren, då det verkar som inte en j-l läser i tråden/ämnet för att kolla om och kanske kunna konstatera att frågan redan är besvarad (ibland redan flera gånger). :evil:

När det gäller frågor och svar är ett forum 500 ggr bättre än FB! :)
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Leif55
Geocachare

Inlägg av Leif55 » tor jun 04, 2015 23:43

Nu filosoferar jag bara, men det ser ut som hela cachningen håller på att byta riktning vilket olika forum då blir en spegling av. Inte helt lätt att förklara men när det kom en ny cache 2km hemifrån så brydde jag mig inte……
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön jun 07, 2015 7:33

Gavia-SGCD skrev:
The Forslunds skrev:...
...
Detta är ett typiskt FB fenomen och det avspeglar sig i många grupper jag är med i.
Det är inte bara frågorna som upprepas i all oändlighet, utan också svaren, då det verkar som inte en j-l läser i tråden/ämnet för att kolla om och kanske kunna konstatera att frågan redan är besvarad (ibland redan flera gånger). :evil:

När det gäller frågor och svar är ett forum 500 ggr bättre än FB! :)
Jag håller med, forum är bättre i de flesta fall då de är sökbara och fler har möjlighet att vara med i samma diskussion. Jag tycker att det finns en positiv trend när det gäller inlägg här.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » sön jun 28, 2015 17:41

stina_m skrev: Det var mycket diskussion om själva forumplatformen oxå. Tex svårt att läsa på en smartphone, krångligt att lägga in bilder mm. Vissa ändringar gjordes så att det skulle underlätta.

Det här forumet är ju snudd på omöjligt att läsa på en iPhone 5... Jag vet att Tapatalk finns, sist jag testade det gillade jag det inte. Ska testa igen (när jag får igång mitt apple-id...).

Jag är admin på ett litet (10 användare) phpBB-forum. Använder version 3.1.x. Den smartphones-anpassas utan plug-in. Ni fattar vinken va!?
Jag har väldigt sporadiskt loggat in och skrivit här de senaste åren och har ibland sökt efter en del svar. Dock tror jag att mycket faktiskt beror på det som stina_m skriver: Forumet är svårhanterat i en modern smartphone/surfplatta.

Sen håller jag med alla övriga som skrivit i tråden hittills om att ett forum är överlägset FB för att föra diskussioner och ha de i olika kategorier/forumdelar.
BildBild
Skriv svar