Den goda loggen, även på engelska och kanske tyska?

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
lundwall
Geocachare
Efternamn: Lundwall
Förnamn: Anders

Den goda loggen, även på engelska och kanske tyska?

Inlägg av lundwall » mån aug 31, 2015 1:42

Hej! Då det är gott om både engelsk- och tysktalande som hittar cacher här på västkusten så undrar jag om det kanske inte vore en idé att ha en kodsnutt med "Den goda loggen"-loggan och vidhängande text även på andra språk? Då många CO's väljer att skriva både en svensk och engelsk presentation av cachen (som sig bör!), och en hel del även på tyska just pga besökarna så vore det guld om det fanns fler språk att klistra in på.

Den som gjort logga från början kanske känner sig manad? Behövs det hjälp med översättning kan jag ställa upp.
stina_m
Geocachare

Re: Den goda loggen, även på engelska och kanske tyska?

Inlägg av stina_m » mån aug 31, 2015 8:15

*instämmer* Jag tycker den dessutom borde vara kortare. Kortfattad och kärnfull. Hjälper gärna till!
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » mån aug 31, 2015 19:55

Låter som en intressant idé. Och att korta rexter är supersvårt men väldigt bra.
Jag var med och tog fram den svenska versionen efter dansk förlaga och har funderat lite kring den diskussion som blev kring initiativet. Kort summering: riktigt alla var inte med på att det var en bra grej. En bidragande orsak var nog att rubriken var en för rak översättning av den danska titeln, Den goda loggen är nog mer pekpinnigt och uppfordrande än Den gode log.
Om vi gör en kortversion kan vi passa på att ge den en mer smidig rubrik. Typ "Tips till dig som vill skriva mer läsvärda loggar" eller nåt (tja, kortare blev det ju inte men ändå...), "Logg +1", "Gilla-loggar"...
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » mån aug 31, 2015 21:43

Har ingen bättre för mig och har börjat göra texten kortare. Har ganska lätt fått bort 125 ord redan. 8)

Jag gillar namnet Den goda loggen. Ser det inte alls som nån pekpinne.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tis sep 01, 2015 20:05

Jag gillar också namnet. Enda gången det känns pekpinnigt är när en cachsida nästan bara består av länk till den goda loggen... Jag blir inte så sugen på att skriva lång fin logg om CO kör på copy paste på sina cachesidor. Meen eftersom jag är en ordbajsare av rang brukar det bli en del skrivet ändå.

Det låter smart att korta ner texten!
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tis sep 01, 2015 20:11

Med tanke på att tyskarna loggar på tyska... Läser de beskrivning på engelska, då kan de ju logga på engelska med om beskrivningen förstås...
Bild
Användarvisningsbild
lundwall
Geocachare

Inlägg av lundwall » ons sep 02, 2015 1:10

sydman skrev:Med tanke på att tyskarna loggar på tyska... Läser de beskrivning på engelska, då kan de ju logga på engelska med om beskrivningen förstås...
Jag tror att de som inte loggar på engelska inte läser beskrivningar så ofta heller. Och alldeles för många cachar har inte ens simplare variant av engelska i presentationen, utan allt bara på svenska - och ibland helt fruktansvärt dålig engelska. Det är ju faktiskt så att många gärna "plöjer" och plockar många cachar även som turister, överallt och inte bara på turistorter. Det kanske vore något man kunde ställa upp med, att översätta cachebeskrivningar till olika språk?

Överlag tycker jag dock att det är ganska oförskämt att inte logga på engelska i ett främmande land. Jag loggar på svenska i Norge, Danmark och Sverige. Engelska i övriga, kanske med ett "tack" på slutet på lokalt språk. Likaså för TB's, en skandinavisk TB får svensk text från mig i loggen, alla andra på engelska.
stina_m skrev:Har ingen bättre för mig och har börjat göra texten kortare. Har ganska lätt fått bort 125 ord redan. 8) Jag gillar namnet Den goda loggen. Ser det inte alls som nån pekpinne.
Mycket bra, går till handling direkt! Samma här, jag tycker "Den Goda Loggen" är ett väldigt bra namn, även om jag tror att väldigt få faktiskt klickar på länken och läser, utan nöjer sig med att läsa den korta texten vid loggan.
ApanAnn skrev:Jag gillar också namnet. Enda gången det känns pekpinnigt är när en cachsida nästan bara består av länk till den goda loggen... Jag blir inte så sugen på att skriva lång fin logg om CO kör på copy paste på sina cachesidor. Meen eftersom jag är en ordbajsare av rang brukar det bli en del skrivet ändå. Det låter smart att korta ner texten!
Jag tycker att cachar utan en intressant beskrivning lite saknar existensberättigande, eftersom antagligen cachen i sig inte har något intressant att visa eller berätta då heller. Undantaget är givetvis PT's och annat liknande, men där hoppas jag på en bra beskrivning på #1, och bra loggar på iaf första eller sista, tillsammans med en FP på nån man gillade extra mycket. Även om jag gillar statistiken och pokemoncachande (gotta catch'em all!) så gillar jag främst cachandet för utmaningar, häftiga ställen och spännande lokalhistoria.

Vem var det som gjorde Den Goda Loggen-logotypen när det begav sig? Kan denne någon kanske göra liknande på engelska (och tyska)?

En hel del OT-dravel från min sida här.. förlåt :)
Användarvisningsbild
lundwall
Geocachare

Inlägg av lundwall » ons sep 09, 2015 20:27

Hej igen, någon som har tittat mer på detta?
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » ons sep 09, 2015 21:01

Jag gick ut starkt, men förkylning och vardagslivet satte stopp... Ska ta tag i det igen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar