gc.se headerbild

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: gc.se headerbild

Inlägg av linsrille » mån jul 09, 2012 17:22

doffy_74 skrev:
linsrille skrev:Sådär, ca två år senare än tänkt kommer några bidrag från mig. Måste säga att det är grymt svårt att beskära en bild i efterhand till de måtten så att den fortfarande är intressant. Hoppas att åtmintone ett par kommer till användning.
Har du photoshop kan du skriva in exakta mått i beskärningsverktyget samt vilken upplösning du vill få. Därefter är det bara att rita ut, programmet låter dig inte markera med andra dimensioner än det du har angett. Väldigt praktiskt när du tex skickar in bilder för utskrift, notera bara de exakta måtten som fotofirman har. 10x15 är INTE de exakta måtten hos tex Crimson, och har du inte exakta mått beskärs bilden alternativt får du vit kant. Jag vet inte om funktionen finns i andra fotoredigeringsprogram.

Ett alternativ som kan funka är att fixa till en bild hyfsat när måtten, fast större, kopiera hela bilden, skapa en ny bild med exakta måtten och klistra in. Du bör få ett lager som du du kan flytta runt och passa in. Den metoden borde fungera budget-photoshop också (kommer inte på namnet just nu). Platta ihop bilden (merge layers) innan du sparar bilden.
Rent tekniskt är det inga problem i gimp som jag använder, det går att ställa in exakta mått i både pixlar och förhållande. Det svåra är att få till en estetiskt tilltalande bild som är så långsmal. Har bla bilder uppifrån träd och vid klippavsatser men djupkänslan försvinner i det formatet. Tror hälften av mina tolv bidrag var en sjölinje. Tipsen kommer säkert väl till pass för nån annan :)
Bild
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare
Efternamn: Olsson
Förnamn: Johan

Inlägg av Olssonivallda » tis jul 10, 2012 10:34

doffy_74 skrev:
linsrille skrev:Sådär, ca två år senare än tänkt kommer några bidrag från mig. Måste säga att det är grymt svårt att beskära en bild i efterhand till de måtten så att den fortfarande är intressant. Hoppas att åtmintone ett par kommer till användning.
Har du photoshop kan du skriva in exakta mått i beskärningsverktyget samt vilken upplösning du vill få. Därefter är det bara att rita ut, programmet låter dig inte markera med andra dimensioner än det du har angett. Väldigt praktiskt när du tex skickar in bilder för utskrift, notera bara de exakta måtten som fotofirman har. 10x15 är INTE de exakta måtten hos tex Crimson, och har du inte exakta mått beskärs bilden alternativt får du vit kant. Jag vet inte om funktionen finns i andra fotoredigeringsprogram.

Ett alternativ som kan funka är att fixa till en bild hyfsat när måtten, fast större, kopiera hela bilden, skapa en ny bild med exakta måtten och klistra in. Du bör få ett lager som du du kan flytta runt och passa in. Den metoden borde fungera budget-photoshop också (kommer inte på namnet just nu). Platta ihop bilden (merge layers) innan du sparar bilden.
Gissar att det inte var den tekniska svårigheten som linsrille menade, utan den bildmässiga...
Jag har också gjort några försök med lite trevliga bilder i byrån, men vid beskärningen till headerbildens mått är det svårt att behålla "poängen" med bilden. Det blir nog till att gå ut i naturen och fota nya bilder, komponerade för formatet direkt.
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall

Inlägg av 1337v411 » tor aug 16, 2012 17:00

Ursäkta att det har dröjt lite, men nu har jag gått igenom de bidrag vi har fått och lagt till de flesta av dem till header-galleriet.
Tack till er som bidragit!
Bild
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tor aug 16, 2012 17:03

Ja tack för att vi får nya fantastiska bilder :D
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » tor aug 16, 2012 19:27

Fina bilder :D
altopiano
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av altopiano » tor aug 16, 2012 20:00

Det ser skitsnyggt ut. Hoppas att det blir ännu fler så småningom!
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » tor aug 16, 2012 22:23

Fantastiskt fina bilder!
Keep up the good work!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tor aug 16, 2012 23:50

Luels skrev:Ursäkta att det har dröjt lite, men nu har jag gått igenom de bidrag vi har fått och lagt till de flesta av dem till header-galleriet.
Vad kul att dom kom till användning!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson

Inlägg av linsrille » fre aug 17, 2012 15:08

hjontemyra skrev:
Luels skrev:Ursäkta att det har dröjt lite, men nu har jag gått igenom de bidrag vi har fått och lagt till de flesta av dem till header-galleriet.
+1 på den. Värmer lite extra att se sina egna bilder där :oops: De andra bidragen var inte heller fel! Laddade om sidan några gånger bara för att se fler bilder :lol:
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare

Inlägg av 1337v411 » lör aug 18, 2012 23:56

Det gav visst mersmak :)
Fler bidrag har ramlat in och de flesta av dem är nu också med i header-galleriet.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » sön aug 19, 2012 0:08

Skulle vara kul att de som fått sina bilder publicerade fick ngt mer än få se sina egna bilder..skulle det gå att de bilderna låg med nick på ngt sätt så att de skulle få cred som fotografer? Nu blir det lite anonymt "snygga bilder" för alla på en gång
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » sön aug 19, 2012 20:46

linsrille skrev:
hjontemyra skrev:
+1 på den. Värmer lite extra att se sina egna bilder där :oops: De andra bidragen var inte heller fel! Laddade om sidan några gånger bara för att se fler bilder :lol:
Kan bara hålla med!
Får fixa lite fler panoramabilder :D
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare

Inlägg av 1337v411 » tor aug 23, 2012 21:17

sydman skrev:Skulle vara kul att de som fått sina bilder publicerade fick ngt mer än få se sina egna bilder..skulle det gå att de bilderna låg med nick på ngt sätt så att de skulle få cred som fotografer? Nu blir det lite anonymt "snygga bilder" för alla på en gång
Jo, jag har också känt behovet av kunna ge cred till upphovsmännen men det är inte helt självklart hur det skulle presenteras.
Nu finns det i alla fall möjlighet att, för de som vill, se vem som har bidragit med respektive bild här.
I samband med detta kan jag också berätta att bilderna nu mera är kategoriserade på månad och timme. Till exempel så visas bilder på vitsippor bara under Mars - Maj och korvgrillningen visas mellan kl 11:00 och 19:59.
Anmärkningar eller förslag på när bilderna skall visas tar jag tacksamt emot via PM eller email.
Matrisen överst på header-galleriet visar hur många bilder per månad/timme det finns - en liten hint om vad för slags bilder som är mer välkomna än andra ;)
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor aug 23, 2012 21:31

Luels skrev:
sydman skrev:Skulle vara kul att de som fått sina bilder publicerade fick ngt mer än få se sina egna bilder..skulle det gå att de bilderna låg med nick på ngt sätt så att de skulle få cred som fotografer? Nu blir det lite anonymt "snygga bilder" för alla på en gång
Jo, jag har också känt behovet av kunna ge cred till upphovsmännen men det är inte helt självklart hur det skulle presenteras.
Nu finns det i alla fall möjlighet att, för de som vill, se vem som har bidragit med respektive bild här.
I samband med detta kan jag också berätta att bilderna nu mera är kategoriserade på månad och timme. Till exempel så visas bilder på vitsippor bara under Mars - Maj och korvgrillningen visas mellan kl 11:00 och 19:59.
Anmärkningar eller förslag på när bilderna skall visas tar jag tacksamt emot via PM eller email.
Matrisen överst på header-galleriet visar hur många bilder per månad/timme det finns - en liten hint om vad för slags bilder som är mer välkomna än andra ;)
Lysande!! Kul att se namnen på de som tagit fotona en del som kommer få cred i PM och kanske mer :)
Bild
GumUlf
Föreningsmedlem
Efternamn: Andersson
Förnamn: Ulf

Inlägg av GumUlf » mån sep 03, 2012 11:47

Sådär, nu har även jag lämnat in ett antal bilder, hoppas att några kommer till användning.
Skriv svar