Felrapporter, frågor och kommentarer om statistiken

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Re: Felrapporter, frågor och kommentarer om statistiken

Inlägg av McB. » tor jun 09, 2011 21:04

linsrille skrev:Men bara för att inte jag ser nåt snyggt sätt att koda det betyder ju inte att ingen annan gör det.
Jag är benägen att hålla med dig. Det är naturligtvis fullt möjligt, men det skulle vara ett ganska stort jobb.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor jun 09, 2011 22:57

linsrille skrev: Tänker du då kanske något i stil med pilar som pekar uppåt eller neråt för senaste veckan eller så? Tänk aktiekurser. Kan tänka mig att det blir besvärligt att lägga in en sån funktion. Man måste då hålla reda på hur saker och ting stod till för en vecka sen och jämföra med hur det ser ut nu, för att sedan jämföra alla med varann. Men bara för att inte jag ser nåt snyggt sätt att koda det betyder ju inte att ingen annan gör det.
Pilar är jag nog inte så intresserad av, jag vill mest se i faktiska tal hur "fort" varje konto utvecklas. Och vilka konton som är "döda".
Det skulle vara smutt om topplista för i år kom igång, men misstänker nu att det är så stort jobb att den tidigast kommer igång nästa år...
/Djurets
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » lör jun 18, 2011 22:24

En fråga om FTFstatistiken baserat på GC2PVD8.

Om man lägger till förslag på nya koordinater i samband med FTFloggningen så verkar FTFen inte räknas? Antar att det är pga koordinaterna läggs till före {*FTF*}. Är det något man isf kan göra annorlunda för att få med dessa i statistiken? (Eller är det något annat jag missat p ådenna cache?)
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör jun 18, 2011 22:37

Visom skrev:En fråga om FTFstatistiken baserat på GC2PVD8.

Om man lägger till förslag på nya koordinater i samband med FTFloggningen så verkar FTFen inte räknas? Antar att det är pga koordinaterna läggs till före {*FTF*}. Är det något man isf kan göra annorlunda för att få med dessa i statistiken? (Eller är det något annat jag missat p ådenna cache?)
Varför inte lägga en note logg efter med just koordinaterna?
/Djurets
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » lör jun 18, 2011 23:09

Djuret skrev:
Visom skrev:En fråga om FTFstatistiken baserat på GC2PVD8.

Varför inte lägga en note logg efter med just koordinaterna?
Jo, det är definitivt ett gångbart alternativ. Tanken var mest att belysa detta *host* stora problem, att det skulle finnas en lösning utan att göra en extra note ser jag som ett långskott.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis jul 19, 2011 23:34

Nu har det nog hänt nåt med statistiken. Ser att antalet funna av mig i år är för högt. För stunden har jag 2931 loggade, topplistan säger 2948. Men det kanske är nån slags precog algoritm som testas? :) Jag är nog uppe i det i imorrn :lol:
Bild
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Mats
Kontakt:

Senaste loggarna...

Inlägg av GeoTectives » ons jul 20, 2011 2:11

Våra loggar (2011-07-17), i princip från kl.10.00 - 22.00 syns inte bland de andra. Skumt?
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare
Efternamn: Kjerrström
Förnamn: Carina & Lasse

Statistik

Inlägg av Carina & Lasse » tor jul 21, 2011 17:36

När jag tittar på STATISTIK på den här webbsiten ser jag att vi inte finns med på listan med Topplistan cachare. Ska man anmäla sig eller något annat för att få sina loggningar registrerade?
Kingen
Ny i forumet

Re: Statistik

Inlägg av Kingen » tor jul 21, 2011 17:48

Det undrar min fru oxå. (HBK-2)
Hon har skickat minst 4st mail, men inget svar på dem.
Hur ska man komma i kontakt med de som håller i trådarna?
Hoppas att det finns någon som läser detta och kan fixa det för er och för Berit.

Kingen
Användarvisningsbild
Kloverberg
Geocachare
Efternamn: Klöverberg
Förnamn: Håkan

Inlägg av Kloverberg » tor jul 21, 2011 18:03

Samt FTF-statistiken fungerar inte riktigt som den ska, fel personer har fått FTF.
//Kloverberg

Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor jul 21, 2011 18:16

alla traditional FTF fungerar fint för mig, däremot så har ingen fått FTF på multicachen http://coord.info/GC2K3E7
som jag loggade 30januari,
Har mailat om det förra veckan tror jag det var, får se om något händer.
BildBild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor jul 21, 2011 18:39

Carina & Lasse skrev:När jag tittar på STATISTIK på den här webbsiten ser jag att vi inte finns med på listan med Topplistan cachare. Ska man anmäla sig eller något annat för att få sina loggningar registrerade?
Funderar på om man programmerat in fel på ert nick? Inget mellanslag före och efter &
:?:
Bild
Medlem sedan 2001
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » tor jul 21, 2011 18:48

Jag är bara en vanlig användare men eftersom ingen annan svarat så kan väl jag göra det. Om ni inte har observerat det så titta längst upp på alla statistiksidor. Där står det "Observera att statistikinhämtningen går på sparlåga för närvarande och statistiken därför kan vara felaktig." Och detta är ett hela tiden återkommande problem som dom ansvariga jobbat mycket med.

Om jag har förstått det hela rätt så hämtas statistiken automatiskt från geocaching.com via ett s.k script. Men varje gång som groundspeak gör förändringar på den sidan så upphör hämtningen att fungera som den ska och då får dom ansvariga här börja om med att "knacka kod" för att få det och fungera igen. Och det är så vitt jag vet ganska omfattande och tidskrävande.
Den som söker hittar ofta något annat
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor jul 21, 2011 19:17

magujo skrev:Observera att statistikinhämtningen går på sparlåga för närvarande och statistiken därför kan vara felaktig.
Ja men den texten har aldrig varit bortplockad fastän statistiken har varit klockren och inga ändringar gjorts.
Så det känns lite mer som ett helgarderande än ett tillfälligt problem vilket den texten vill antyda på.
BildBild
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare
Efternamn: Kjerrström
Förnamn: Carina & Lasse

Inlägg av Carina & Lasse » tor jul 21, 2011 19:18

magujo skrev:Jag är bara en vanlig användare men eftersom ingen annan svarat så kan väl jag göra det. Om ni inte har observerat det så titta längst upp på alla statistiksidor. Där står det "Observera att statistikinhämtningen går på sparlåga för närvarande och statistiken därför kan vara felaktig." Och detta är ett hela tiden återkommande problem som dom ansvariga jobbat mycket med.

Om jag har förstått det hela rätt så hämtas statistiken automatiskt från geocaching.com via ett s.k script. Men varje gång som groundspeak gör förändringar på den sidan så upphör hämtningen att fungera som den ska och då får dom ansvariga här börja om med att "knacka kod" för att få det och fungera igen. Och det är så vitt jag vet ganska omfattande och tidskrävande.
Jag har observerat att statistikhämtningen inte är uppdaterad. Det märkliga är att vi funnits med tidigare men nu är vi helt borta så det har ju inte med uppdateringen att göra. Då borde ju våra namn stå kvar på den tidigare nivån. De ansvariga gör säkert sitt bästa för att allt ska fungera. Statistiken är ju inte det viktigaste, huvudsaken är ju att vi har roligt! Jag bara undrade hur det kom sig att vi plötsligt blivit obefintliga.
Skriv svar