Vad hade ni geocachare för hobby tidigare?

Här diskuterar vi allt som inte är relaterat till geocaching.
LHCper
Geocachare
Re: Vad hade ni geocachare för hobby tidigare?

Inlägg av LHCper » sön jan 09, 2011 12:05

Jag känner mig som en udda fågel i sammanhanget då jag inte egentligen har någon hobby som bedrivs utomhus.... (Mer än möjligen svampplockning då, men det var mer min mor som höll på med.)

Annars var det mest inne-hobbies i from av spel (Brädspel, Rollspel), PBM (spel per post), läsa böcker inom främst SF, men även att gå och se på hockey (behöver ingen GPS för att hitta dit...), bakning, se på film, osv. Fysisk aktivitet rör sig mest om jympa.

Ok, som hundägare så kommer jag ut en del, men jag kände att jag behövde något mer fysiskt intresse. När jag så fick en "smart phone" med GPS så testade jag Geocaching.

Jo, jag testade på golf i perioder, men det krävde ihärdighet (!), mycket tid (!) och bil (!). Och det behövs inte i Geocaching?!? Faktiskt inte :lol:

Men att jag fastnat för Geocaching är nog på grund av att den går så bra att kombinera med andra intressen, som t.ex. historia, geologi, arkitektur, problemlösning, resande. Sedan får man den fysiska aktiviteten på köpet.
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
Tokfrjant
Geocachare

Inlägg av Tokfrjant » sön jan 09, 2011 14:39

Pyssla, baka (speciellt tårtor) och blogga om det jag bakar :D
Fast det är svårt att ha en massa hobbys när man har tre barn under 2.5år :lol:
FamiljenSjodin
Geocachare

Inlägg av FamiljenSjodin » mån jan 10, 2011 23:20

Oj, alla möjliga. Från orientering till frimärkssamlande via foto, spex, körsång, släktforskning och pyroteknik har präglat olika stadier av mitt liv. Samlandet håller jag på med fortfarande, omfattande förutom frimärkena även mynt, spel, serietidningar och vin/sprit-etiketter. Och en del annat som jag fått fler än tre av och därmed fått början till nya samlingar.

Och så vin. Det var när jag hade avslutat min vinutbildning som jag kände att jag behövde fylla upp all plötsligt uppkommen fritid. Då tipsade svekke om geocaching, och där sitter jag nu.
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » tis jan 11, 2011 10:16

Pre-småbarns-perioden: Squash/badminton, Bokmal och Scouting(stor mängd), stort reseintresse.

Småbarnsperiod: "hobby" och "hobby" - fräscha upp huset så gott det går. Sömn :wink:

Post-småbarnsperioden: Scouting (nu mindre del), friluftsliv, husrenovering (hobby och hobby- ett måste med kontinuerligt underhåll), bokmal, stort reseintresse och geocaching i allt större utsträckning (vilket går att kombinera med barn, resande,friluftsliv :D )
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem

Inlägg av Justis » tis jan 11, 2011 19:50

Jag har hålliit på med släktforskning (i 11 år på heltid). även i styrelsen för en släktforskarförening. Plus rest runt och hållit föredrag om detta.
Se'n har det varit bridge, dels tävlingsspel, dels klubbledare, tävlingsledare och arrangör, även av DM och SM-kval.
Plus naturligtvis fru, barn, barnbarn, villa (tidigare), stuga och allt sådant.
Men min dotter kom för dryga fyra år sedan och tyckte att det blev för mycket inne, och hon hade hört talas om geocaching (på Gotland, där vi hade stuga), och se´n dess är jag fast.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis jan 11, 2011 19:57

Jag är nog en av (uppenbarligen) ganska få vars hobbys inte har förändrats eller förminskats till följd av geocaching, snarare tvärtom. Tidigare sysslade jag mycket med fotografering, programmering och UE bland annat. Nu får jag kombinera dessa intressen med geocaching, vilket är otroligt roligt. Geocaching har även berikat mig med andra intressen, exempelvis klättring. :)
Före detta geocachare.
jonas1962
Ny i forumet

Inlägg av jonas1962 » tis jan 11, 2011 21:23

Jag hör också till de vars tidigare hobbies snarast har berikats genom upptäckten av Geocaching. Mina intressen inom bilsporten, bilorientering och regularity, handlar till stor utsträckning om precision i tid och rum. Andra betydande intressen är ishockey, musik och att resa med bil och tåg. Kanske det är svårt att hitta kopplingar i alla de fallen, men jag fått en hel del ideer till spännande gömställen när jag blir varm i kläderna.
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » ons jan 12, 2011 0:36

exostor skrev:...och programmering i de flesta språk förutom asp och C#
C# har ju t.ex. delegate och closures, åtminstone using() { ... }. Även om jag nästan aldrig kodar C# så måste jag ge det cred för att själva språket är mycket, mycket finare än Java/1.6.

Jag föredrar ändå Java av andra aspekter än själva programmeringsspråket (microsoft-platform, inte spring, inte eclipse ide, osv), men lilla söta C# är det väl knappast fel på (om man nu inte tycker imperativa oop-språk är felaktiga som kategori).

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Kaizagris
Geocachare

Inlägg av Kaizagris » ons jan 12, 2011 10:28

Höll på en del med motorsport förr, främst folkrace. Testade även bilorientering. Den karriären blev dock kort. Skulle nog ha behövt en Gps redan då :oops: Sedan blev det hus, barn och renovering, renovering, renovering. Har i perioder försökt släktforska lite också. Alltid gillat att vara ute i skogen om det kan räknas som hobby.
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem

Inlägg av Motorcycledude » ons jan 12, 2011 11:55

Justis skrev:Jag har hålliit på med släktforskning (i 11 år på heltid). även i styrelsen för en släktforskarförening. Plus rest runt och hållit föredrag om detta.

Hehe, jag har länge varit väldigt intresserad av detta och en kompis skulle visa mig hur man kommer igång. Det tog stop samma kväll. Där andra kommer till 1400-talet kom jag till min farfar, sedan tog det tvärstopp! :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons jan 12, 2011 14:09

Motorcycledude skrev:
Justis skrev:Jag har hålliit på med släktforskning (i 11 år på heltid). även i styrelsen för en släktforskarförening. Plus rest runt och hållit föredrag om detta.
Hehe, jag har länge varit väldigt intresserad av detta och en kompis skulle visa mig hur man kommer igång. Det tog stop samma kväll. Där andra kommer till 1400-talet kom jag till min farfar, sedan tog det tvärstopp! :lol:
Kom just på att jag också varit inne en släng på släktforskning, kom till början av 1700-talet i rakt nedstigande led :D :D :D Fast när jag tänker efter var det var nog mer att jag sammanställde det i MyHeritage (http://www.myheritage.com/index.php?lang=SV gratis upp till 250 personer) som andra forskat fram #-o

Rekommenderar det programmet om det är någon som vill börja, väldigt enkelt och du får träffar från andra som forskar, hjälpte mig enormt mycket.
DenFete
Geocachare

Inlägg av DenFete » ons jan 12, 2011 14:26

Innan jag höll GPSen i hand fanns där en golfklubba. Det stora intresset som barn/tonåring och början av vuxenlivet var just golf. For land och riket runt för att just spela golf i olika tävlingar etc. Golf intresse började dala när jag själv blev pappa och när pojkarna blev äldre och inte ville lira golf, utan fotboll istället, så dog det mer eller mindre totalt. Förra året blev det endast tre rundor och dessa var inte ens på min hemmabarna, så medlemsavgiften på runt 4000 var bortkastade pengar (de tre rundorna jag spelade var företagsgolf så de kostade inget). Letar numera efter en bra/billig brevlådeklubb.

Andra aktiviteter såsom datorspel/konsol har jag kvar likaså det allmänna sportintresset, framförallt fotboll = "Soffcoacha" är jag en mästare på.
Skriv svar