Skånskt geocoin

Allt om design och produktion av coins.
DisOrd3r
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Christian

Re: Skånskt geocoin

Inlägg av DisOrd3r » tor maj 05, 2011 8:35

Om du inte känner någon som har en skånskadress ;)
Ska nog köpa den allmäna! :D
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » tor maj 05, 2011 8:46

danne100 skrev:Så om man vill köpa alla tre så kan man inte göra det för det ena är bara för Skåningar eller tolka jag detta fel?
Köp i butiken eller på Skåneträffen nästa helg?
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » tor maj 05, 2011 8:49

danne100 skrev:Så om man vill köpa alla tre så kan man inte göra det för det ena är bara för Skåningar eller tolka jag detta fel?
Du får hitta en underleverantör med adress i Skåne. Borde inte vara så svårt.

Men en så provocerande idé lär ju sälja helt klart. Till och med jag fick för mig att beställa, men sansade mig efter en stund.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 05, 2011 9:26

Jag visste att det inte skulle ta så många minuter innan gnället var igång :(

Skånecoinet har tillverkats med god medverkan av idéer från skånska cachare och i första hand för just.... skånska cachare! Meningen var att skapa ett snyggt coin som vi kunde vara stolta över för att marknadsföra vår vackra del av Sverige. Sen tillkom idén att göra en version som gav en blygsam sponsring till Sveriges näst största event (Skåneeventet, som går av stapeln nästa helg). Samt, som tredje alternativ ett allmänt coin för den vanliga marknaden (om det fanns något intresse utanför Skåne).

Senare har det ju visat sig att designen i kombination med metallvalen har gett ett otroligt snyggt resultat (tack till svenskättlingen Aaron som fixat detta). Så, visst har jag förståelse för att "utomstående" vill ha coinet eftersom det t.o.m. är snyggare i verkligheten än på de bilder som publicerats.

Men, varför inte unna oss skåningar att ha något som är vårt eget utan att gnälla? Om än bara en version av ett coin?

Om något tvunget vill ha "skåneversionen" så känner ni väl någon som bor i Skåne och kan beställa det åt er. Eller....som tidigare sagts... kom till skåneeventet och köp det på plats. För den uppfinningsrike finns det inga problem..... bara utmaningar ;)

// Pia
Bild
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 05, 2011 10:07

Alla deltagare på skåneeventet är ju att betrakta såsom tillfälliga skåningar... och kan därför köpa alla tre versionerna på eventet. Mao, en gång om året kan du få räkna dig som skåning när du är här :)

Däremot säljs coinet inte via webshopen till annat än skånska mottagare.

// Pia
Bild
clasf
Geocachare
Efternamn: Fredriksson
Förnamn: Clas

Inlägg av clasf » tor maj 05, 2011 11:10

Att en butik bara vill ha en viss kategori av kunder och inte välkomnar alla är ju något som kanske funkade innan internet. Men bedriver man en webbutik på internet så har jag väldigt svårt att förstå hur man ens kan komma på tanken att begränsa sina varor till en viss kategori kunder. Jag har drivit webbutik i flera år själv så jag vet hur det funkar. Det blir som att hugga av den sköra gren man sitter på redan, nämligen sin kunddatabas (förutom då de rödgula kunderna)

- Vad finns mer för regler för coinet?
- Vad händer när ett coin råkar hamna i en cache utanför Skånes gränser?
- Om ett coin hamnar utanför Skånes gränser kommer det kanske bli väldigt stöldbegärligt.

Jag har många bekanta i Skåne och skulle inte ha några problem att beställa via dem men kommer inte göra det. Jag har handlat i Din butik innan några gånger men säger redan nu att nästa gång jag skall handla så blir valet av butik mkt lättare.

Coinet är jättesnyggt och initiativet att ta fram det är jättebra så se inte detta som något gnällsvar om det fina coinet utan se det istället som ett tips på hur ev kunder utanför Skåne ser på din butikspolicy istället. Till slut så har du kanske en renodlad Skånebutik...
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 05, 2011 13:06

Alltså..... ni som har synpunkter och invändningar....... besinna er!

Handen på hjärtat:
Ingen hade klagat om det var ett svenskt coin varav en version inte exporterades utanför Sverige.

Ingen hade heller klagat om det hade kommit coins för samtliga landskap med samma typ av restriktioner för varje landskap.

Så, tänk efter en liten stund! Gläds med skåningarna och unna oss denna enda version av coinet utan att förstöra och vara avundsjuka....

Som webbutiksägare (sedan 1996) kan jag inte hålla med clasf i föregående inlägg. Skulle något annat landskap/förening/etc vilja sälja prylar i samarbete med min shop och ha samma typ av restriktioner.... helt ok för mig.

Eftersom tyngdpunkten i min kundkrets befinner sig i Göteborgsområdet kanske nästa coin blir ett för Bohuslän eller Västergötland (har iofs inga planer på något f.n.). Jag kan tämligen säkert säga att inga av mina skånska kunder hade använt en sådan försäljningsrestriktion som ursäkt för att sluta handla i shopen. Inte heller slutar mina utländska kunder handla pga detta... tvärtom gläds de åt ett snyggt coin och köper den "allmänna" versionen!

// Pia
Bild
DisOrd3r
Geocachare

Inlägg av DisOrd3r » tor maj 05, 2011 13:11

Jag själv bryr mig inte alls om det finns "premium" coin för dem som bor i skåne.
Kommer ändå köpa den allmänna istället då :)
Bild
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 05, 2011 13:18

DisOrd3r skrev:Jag själv bryr mig inte alls om det finns "premium" coin för dem som bor i skåne.
Kommer ändå köpa den allmänna istället då :)
Tack för ett förnuftigt resonemang och din uppenbara förtjusning över coinet :D
Bild
DisOrd3r
Geocachare

Inlägg av DisOrd3r » tor maj 05, 2011 13:22

Jag har ju som sagt i andra trådar sagt att jag precis har börjat med geocaching så har inga coins för tillfället.
Så ska bli roligt när man börjar samla på sig några stycken fina! :)
Är lite av en samlingsnarkoman i andra saker så tror nog inte det kommer ändras inom geocaching heller ;)
Bild
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 05, 2011 13:36

DisOrd3r skrev:Jag har ju som sagt i andra trådar sagt att jag precis har börjat med geocaching så har inga coins för tillfället.
Så ska bli roligt när man börjar samla på sig några stycken fina! :)
Är lite av en samlingsnarkoman i andra saker så tror nog inte det kommer ändras inom geocaching heller ;)
*skratt*
Om du är samlingsnarkoman så avråder jag bestämt från att du ska sälja geocoins om du kommer att fullfölja dina idéer om att dra igång en geocachingshop (som jag såg i annan tråd). Det är fruktansvärt svårt att inte lägga vantarna på de vackra coinen man tar hem till försäljning. Jag bestämde mig omgående för att inte samla på coins för jag insåg att det hade blivit alldeles för dyrt med alla läckerbitar jag har haft hemma. Allvarligt talat äger jag bara en 6-7 coins själv (och en packe TB:s). FAD:s guldsponsorcoins har varit ett "måste" och sedan har det blivit några få ytterligare som har en speciell innebörd för mig. Så.... se upp för frestelsen! [-X

// Pia
Bild
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » mån maj 16, 2011 14:12

TACK!

Ett stort tack vill jag rikta till alla besökare på Skåneträffen för era positiva kommentarer och er välvilja att köpa sponsorcoin och de vanliga coinen.

Som sig bör, så kände sig även tillresta deltagare som skåningar och köpte skånecoin på löpande band.

Eventkassan fick ett rejlt tillskott pga allas givmildhet! Alla försäljningar från och med nu blir "fund-raising" för nästa års Skåneträff som infaller första helgen i maj (någonstans i nordöstra Skåne).

Tack än en gång!

// Pia
Bild
Skriv svar