Landskapscoin, lite tips.....

Allt om design och produktion av coins.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Landskapscoin, lite tips.....

Inlägg av skattletaren » fre apr 15, 2011 14:25

Kanske avdelningen för värdelöst vetande..... men jag hoppas inte det....

Om det är någon som funderar på att göra ett landskapscoin (som vi nu gjort i Skåne) så kan denna info kan vara till hjälp. Själv har jag inga planer på att göra fler än det skånska.

Landskapsvapnen, till skillnad från de flesta andra vapen, handhas av länsstyrelserna. Samtliga landskapsvapen finns tillgängliga på www.riksarkivet.se under filken Verksamhet-Heraldik-Heraldiskt register. Där finns de versioner som är inregistrerade varumärken på PRV. Av egen erfarenhet kan jag rekommendera en koll där.... Wikipedia är INTE korrekt! De har använt en egen designer som ritat upp vapnen "enligt eget sinne" (allt enligt statsheraldiker Henrik Klackenberg).

Ansökan om användning av landskapsvapen skall gå till länsstyrelsen i det län som är störst i det aktuella landskapet (om flera län finns representerade i landskapet). Med lite tur kan man få klartecken av länsstyrelsen direkt och därigenom slippa hela proceduren med en officiell ansökan via PRV.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Det hade varit kul att se andra landskap representerade på coins!

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Landskapscoin, lite tips.....

Inlägg av linsrille » fre apr 15, 2011 14:39

skattletaren skrev:Wikipedia är INTE korrekt! De har använt en egen designer som ritat upp vapnen "enligt eget sinne" (allt enligt statsheraldiker Henrik Klackenberg)
Beror med största sannolikhet på att wikipedia har krav på cc-licensiering (eller liknande?) på all material där. Vem man ska skylla på är svårt att säga, men det är ju löjligt om det inte går att cc-licensiera landskapsvapnen. De tillhör trots allt folket.
Men det var ett sidospår, låt inte mig störa :)
Bild
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » fre apr 15, 2011 14:50

skattletaren skrev:Kanske avdelningen för värdelöst vetande..... men jag hoppas inte det....

((....))

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Det hade varit kul att se andra landskap representerade på coins!

//Pia
Intressant information. =D>

Skulle förvisso vara kul med ett Östgöta- och ett Västgöta-coint, så vi får se om någon nappar på det.
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
exostor
Geocachare
Efternamn: Nordin
Förnamn: Rikard
Kontakt:

Inlägg av exostor » lör apr 16, 2011 8:50

skattletaren skrev:Wikipedia är INTE korrekt!
Jag tycker det står ungefär samma sak på wikipedia.
Lagstiftning

Användning och registrering av statliga vapen såsom landskapsvapen styrs av Patent- och registreringsverket. Behörig länsstyrelse i fråga om landskapsvapen är den länsstyrelse som har sitt säte inom landskapet eller länsstyrelsen i det län som innehåller den största delen av landskapet. [...] Avbildning av sådana vapen, flaggor eller emblem skyddas genom att publiceras av Patent- och registreringsverket i verkets registreringstidning för varumärken
Bild Bild
Andre4s
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av Andre4s » lör apr 16, 2011 13:29

Jag tror nog mer att det är vapnen på Wikipedia som inte är korrekta.
Bild Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » sön apr 17, 2011 11:25

Andre4s skrev:Jag tror nog mer att det är vapnen på Wikipedia som inte är korrekta.
Fortsättningen på avd. "värdelöst vetande":

Jag blev väldigt nyfiken på utformningen av det skånska landskapsvapnet då det förekommer i en mängd olika utföranden och färgställningar. Framförallt gäller det färgen på näbb och tunga på gripen som omväxlande publiceras i rött och blått. Det finns versioner med blå näbb/tunga, röd näbb/blå tunga och sedan versioner med allt i rött.... Sedan är det ju wikipedia som alltså har en väldigt "slank" grip i förhållande till vad vi skåningar är vana att se.

Den versionen som är inregisterad vid PRV 1974 (och publicerad på riksarkivets hemsida) har blå näbb/tunga. Den versionen som finns i den bok om vapen som utgavs 1992 i samarbete med just riksarkivet... jo, där har gripen en röd näbb!

Beskrivningen (blasoneringen) säger: I fält av guld ett rött, avslitet griphuvud med blå krona och med blå beväring, därest dylik skall komma till användning.

Vän av ordning undrar vad som menas med "därest dylik skall komma till användning"

Jag kunde inte bärga mig utan tog kontakt med riksheraldikern (Henrik Klackenberg) och fick följande svar:

Det är blasoneringen som styr hur vapnet ska se ut. Dvs det är den skriftliga versionen som gäller. Därav att wikipedias konstnär kan ta sig friheten att göra en helt annorlunda grip än vad vi är vana vid.

På frågan vad "därest dylik skall komma till användning" när det gäller färgställningen fick jag till svar att det var upp till konstnären att avgöra vad som passade just den avbildning som han/hon gjorde. Mao, valfritt!
Däremot är alltså den röda färgen på gripen och den blå färgen på kronan s.k. "tvingande" och får inte ändras.

Jag måste ju erkänna att det känns lite märkligt att ha en design registrerad på PRV som varumärke... när det egentligen inte finns någon exakt "rätt" design.

//Pia
Bild
Skriv svar