Copytag

Allt om design och produktion av coins.

Är det värt 20 spänn att få med en copytag till sitt fina coin så man har något att skicka iväg?

Omröstningen slutade tor jul 07, 2011 20:04

Hissa
8
24%
Dissa
26
76%

Antal röster: 34
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Copytag

Inlägg av skattletaren » tor jun 23, 2011 20:04

Nu behöver jag ett gott råd av er alla!

När jag nu sålt skånecoinet ett tag har jag fått många kommentarer typ "-Detta kommer jag ju inte att våga skicka iväg. Det är alldeles för snyggt!"

Visst, det är jättekul att höra... men, det strider ju lite mot idén med trackables.

Nu har jag ett projekt på G som förhoppningsvis blir lika bra. Jag diskuterade med designern och fick förslaget att göra ett coin med tillhörande "copy-tag", dvs att man även fick med en aluminiumbricka med en enkel design och samma trackingkod som på coinet.

Vad tycker ni om denna idén? Då kan man ju skicka runt sin copy-tag och ändå ha coinet kvar hemma i säkert förvar.

Merkostnaden skulle bli ca 20kr. Dvs ett 125kr-coin skulle alltså kosta 145kr när man då har en "dublett" att skicka runt.

Frågan är helt enkelt: Hissa eller dissa?
Bild
Användarvisningsbild
c.e.l.d.
Geocachare
Efternamn: T
Förnamn: C, E, L, D

Re: Copytag

Inlägg av c.e.l.d. » mån jul 04, 2011 9:24

Vad menar du med "enkel design"? Kommer det vara en kopia av det riktiga coinet eller bara en enklare variant med samma kod på?
Själv tycker jag nog att man får kosta på sig att köpa 2 coin om man nu vill ha ett kvar. Känns lite B att skicka ut en sämre kopia... blir ju till slut en hel massa sämre kopior i omlopp och då går ju halva tanken med trackables bort. Då skulle man ju lika gärna kunna ta en kapsyl och rista in numret på och skicka ut...
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån jul 04, 2011 9:33

c.e.l.d. skrev:Vad menar du med "enkel design"? Kommer det vara en kopia av det riktiga coinet eller bara en enklare variant med samma kod på?
Själv tycker jag nog att man får kosta på sig att köpa 2 coin om man nu vill ha ett kvar. Känns lite B att skicka ut en sämre kopia... blir ju till slut en hel massa sämre kopior i omlopp och då går ju halva tanken med trackables bort. Då skulle man ju lika gärna kunna ta en kapsyl och rista in numret på och skicka ut...
Håller nog med här.

Vitsen med ett fint coin är ju att man blir glad av att hitta det i en burk. Man kan sitta och titta på den, känna kvaliteten etc. Att logga en coinkopia blir väldigt konstruerat. Enda roliga är att man får en ikon till och det tycker jag kan kvitta.

Köper man ett coin tycker jag man skall betrakta det som ett utfluget barn och låta det leva sitt lite ute i världen. Skulle man någon få se det själv igen är det en bouns. Kul om de kommer hem ibland...

Men tanken att köpa två är god. Arkivera ena hemma och skicka ut det andra.
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » mån jul 04, 2011 10:03

Du kan säkert hitta några som köper copytagen, men jag som cachare skulle bli besviken om jag hittar den i skogen. "Hej, jag har ett jääääättefint coin hemma. Här är trackingkoden så att du kan registrera att jag berättat det för dig."

Då ser jag hellre att folk köper coinet och låter det vara hemma i lådan eller tar med det på event etc. (Blir lite som en bil-TB). Kanske det är konceptet att ha kopior ute i cirkulation som jag är emot. Lite vilseledande att ha coinet i lådan medans det på GC.com berättas om resor över hela världen.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån jul 04, 2011 10:12

Jag tänker väl kanske lite knepigt men de som använder de billigaste av spårbara dvs TB betalar ungefär 50:-
detta skulle bli som en typ av TB men med snyggare design som jag förstått det fast för typ 20:- UTÖVER det man betalat för det som verkligen är det snygga som man vill behålla , så de som är coin nerds skulle kunna båda ha kakan och skicka iväg en del av den
Bild
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » mån jul 04, 2011 17:02

Frågeställningen behöver belysas utifrån två aspekter. Köper man ett fint coin för över 100:- så har jag full förståelse för att man inte vill att det ska komma på avvägar och då kanske man är beredd att betala ett par tior extra för möjligheten att få en copytag och skicka ut i stället. Jag har ännu inte köpt något coin men jag skulle förmodligen hellre köpa två stycken och skicka iväg det ena och behålla det andra framför att köpa ett med en copy-tag.

Under mina cachingturer har det hittills hänt ett par gånger att jag har stött på en copy-tag, av lite olika kvalitet, i stället för orginalet, men i de fallen har jag inte brytt mig om att flytta dom vidare eller logga found. Detta eftersom jag inte tycker det är så kul att hitta när det inte är det riktiga coinet och då får det vara för min del.
Den som söker hittar ofta något annat
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » mån jul 04, 2011 17:17

magujo skrev:Frågeställningen behöver belysas utifrån två aspekter. Köper man ett fint coin för över 100:- så har jag full förståelse för att man inte vill att det ska komma på avvägar och då kanske man är beredd att betala ett par tior extra för möjligheten att få en copytag och skicka ut i stället. Jag har ännu inte köpt något coin men jag skulle förmodligen hellre köpa två stycken och skicka iväg det ena och behålla det andra framför att köpa ett med en copy-tag.
Det är ungefär så jag resonerar själv.... Men, kostnaden för två coin kan avskräcka många samt att risken för förlust "i fält" ökar ju snyggare coinet är....

Idén med en copytag tycker jag faktiskt är mycket god. Men, jag håller med om att man nog blir besviken om man inte får se det "rätta" coinet ute i burkarna. Att få med en copytag till ett dyrare coin gör ju att ännu färre personer kommer att få se coinet i verkligheten... De kommer bara att sitta i samlarpärmar och de som annars skulle köpt ett extra för att skicka ut på turné kommer att avstå från det och skicka copytagen istället.

Mao, en copytag varkar vara en bra idé.... men, inte uppskattat av så många.
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor aug 04, 2011 2:44

Jag har i ett fall gjort en egen kopia av ett coin. Min sambo och jag köpte coinet som minne av det första event vi var på tillsammans och ville ha kvar det som minne. Jag fick då idén att skicka ut en kopia för att utnyttja trackingkoden. På grund av detta misstag har jag faktiskt fått en hel del sura kommentarer i loggar. Man ska inte underskatta folks förmåga att reta sig på saker och inte heller deras behov av att dela med sig av sina åsikter. Bara något att tänka på innan man skickar ut kopior.
jimmie.j
Geocachare

Inlägg av jimmie.j » tor aug 11, 2011 22:57

Ett av de första coinen jag hittade var en laminerad papperslapp. TB1FZGA
Den tyckte jag inte var roligt då. Idag skulle jag nog inte bry mig så mycket men fylla cacherna med helt meningslösa papperslappar eller plåtbitar med ett nummer på känns ganska meningslöst.
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor aug 11, 2011 23:04

jimmie.j skrev:Ett av de första coinen jag hittade var en laminerad papperslapp. TB1FZGA
Den tyckte jag inte var roligt då. Idag skulle jag nog inte bry mig så mycket men fylla cacherna med helt meningslösa papperslappar eller plåtbitar med ett nummer på känns ganska meningslöst.
Vet! TIden är inte mogen för copytags.... även om coinen är dyra och hög stöldrisk ute i lådorna. Tyvärr är det ju så att det är ytterst få av de snyggare coinen man ser ute numera....

Jag har försökt vara lyhörd... och nya coinet kommer inte att kunna köpas med copytag. Däremot i ett flertal varianter.... Risken är dock att även dessa (liksom skånecoinet) sällan blir skådade ute i cacherna.

//Pia
Bild
Thompa80
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Thomas

Inlägg av Thompa80 » lör nov 12, 2011 10:58

Till skillnad från de flesta här tycker jag att tanken med en liknande kopia är en bra ide. Men när man däremot hittar en fattig papperskopia på coinet, så känns det inte roligt. Men om det hade varit en liknande "riktig" plåtbricka hade jag deffinitivt velat ha en copytag till mina riktiga coins. Dom riktiga vågar man ju knappt släppa ut på grund av mugglingsrisken. Räcker ju med att ens gömmor blir mugglade med ojämna mellanrum. En burk är förhållandevis billig att ersätta, men ett mynt på tex 150 kronor är inte lika kul att köpa nytt hela tiden om dom försvinner. Men en copytag på 20 kronor är inte hela världen om den blir muglad.
Så tycker jag. Så sammanfattningsvis: ser det ut som det "riktiga" coinet fast "platt plåtbit" hade jag köpt....
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » lör nov 12, 2011 19:57

Jag ser coins som något man köper för att glädja sina medcachare. Det är kul så länge de rör på sig.

Skulle man mot förmodan se det igen är det en ren bonus.

Kopior förfelar hela vitsen med dem.

Tb-brickor däremot kan man gärna kopiera numret från och använda på någon roligare grej.

Sent from my Blade using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » lör nov 12, 2011 20:59

team@ skrev:Jag ser coins som något man köper för att glädja sina medcachare. Det är kul så länge de rör på sig.
Skulle man mot förmodan se det igen är det en ren bonus.
Kopior förfelar hela vitsen med dem.
Tb-brickor däremot kan man gärna kopiera numret från och använda på någon roligare grej.
+1
BildBild
Skriv svar