Swedish Geocoin 2007

Allt om design och produktion av coins.
McLinks
Geocachare

Swedish Geocoin 2007

Inlägg av McLinks » tor feb 22, 2007 18:12

Här är mitt förslag. Nu vill jag ha konstruktiv kritik från er.

Kan vi försöka hålla tråden till kritik runt myntets utformning. Inte om myntets varande eller icke eller kommentarer
som "Jag ser inte det roliga med myntet".

Jag kommer ta emot förslag dom närmaste dagarna och komma med nya skisser.

Om det går som planerat så kan vi nog ha ett svenskt mynt inom en månad.

Större bild

Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » tor feb 22, 2007 18:37

Helt ok för min del :thup:
McLinks
Geocachare

Inlägg av McLinks » tor feb 22, 2007 18:37

Lite tankar som jag har själv rörande designen:
Texten "Thou Ancient, Thou Free": Jag behövde fulla upp med något. Eftersom jag precis kollat lite på sverige på wikipedia så såg jag texten där. Det är den officiella engelska översättningen av "Du gammla, du fria". Allt eftersom jag arbetat på myntet har jag fastnat mer och mer för det. Frågan är om det är dör patriotiskt. svenskar brukar ju ha så svårt för det.

På baksidan vid "Swedish Inventions": Skall man lyfta upp texten en liten bit och stoppa dit en svensk flagga under texten men ovanför utrymmet för trackingnummret. Så får man lite färg på baksidan med och man får med en flagga i riktigt format.

Prefix: Skall vi använda SW eller SE?

Granulering på baksidan: Skall man kanske granulera området runt "uppfinningsringarna" och låta det vara blankt i ringarna?

Granulering på framsidan: Skall det vara granulerat runt texten? Granuleringen ger ju myntet en mer bearbetat utseende. Men en blank yta kanske ser framsidan lite mer lyster.

Andra uppfinningar?: Gasfyr? Dragkedja? Termometer med celciusskala? Datormus? Rörtång? Förslag?

Lite tankar om tillverkningen:
Antal mynt: 250 mynt kommer tillverkas.
Utförande: Förmodligen kommer 239 göras i antik koppar, 10 i antik silver och 1 i guld. För att komma åt dom som finns i liten upplaga krävs det att man uppfyller vissa krav. Ex. att man skall köpa X antal mynt eller att man skall ha ett mynt i land Y. För guldmyntet kanske man skall ha ett mynt i varje världsdel. Tanken är att ge bort "specialmynten" gratis.
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » tor feb 22, 2007 19:00

Helsnyggt!
Bild
No good deed goes unpunished
Användarvisningsbild
dionaea
Geocachare

Inlägg av dionaea » tor feb 22, 2007 19:24

Bara att gratulera, ser kanonbra ut. Har själv följt geocoindebatten med ganska lite intresse men det här myntet skulle jag kunna köpa några stycken av.
Konstruktiv kritik: Skulle gärna se att bakgrunden bakom inventionssymbolerna på baksidan blev mörkare. Det skulle lyfta fram symbolerna och skapa lite mer djup. Någon svensk flagga behövs inte.

Snyggt jobbat!
Gamla synder blir som nya igen om man gör om dem
grodan & fiabus
Geocachare
Efternamn: Gustafsson
Förnamn: Karin & Björn

Inlägg av grodan & fiabus » tor feb 22, 2007 19:25

En flagga på baksidan och granulerat kanske inte vore så dumt. Men myntet som det är nu är heller inte dumt, mycket snyggt skulle jag vilja påstå.
grodan från grodan & fiabus
McLinks
Geocachare

Inlägg av McLinks » tor feb 22, 2007 19:34

Två saker som jag vill ha feedback på:
1. Ser kartan okej ut? Liknar det verkligheten?
2. g:et i geocoin och "," på raden under ligger emot kanten brdvid. Gör det något?
Hallén
Geocachare
Efternamn: Hallén
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av Hallén » tor feb 22, 2007 19:35

Ser bra ut, flaggan kan vara där men frågan är om det inte är bättre att skriva "Du gamla, du fria" på svenska, om det skall vara ett svenskt mynt bör väl det markeras med något mer än flaggan. Urgamal frihet på engelska kan i värsta fall misstolkas, tror motsvarande formuleringar har använts av mer ljusskygga grupper än geocachare.
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » tor feb 22, 2007 19:38

Prefixet bör väl vara SE, eftersom det ÄR det svenska prefixet.
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av s.p.a.M. » tor feb 22, 2007 19:43

Mycket snyggt men det har jag redan sagt till dig på VIP-visningen. Inte så mycket mer jag behöver tillägga. Förutom att det är ett mycket bra initativ från din sida. Det ska till en kock för att det ska hända något.

Här nedan kommer mina tankar och synpunkter.

Texten "Thou Ancient, Thou Free": Funkar mycket bra.

På baksidan vid "Swedish Inventions": Ingen flagga behövs. Den är väldigt stilren som den är.

Prefix: SE

Granulering på baksidan: Granulera området runt ringarna och blankt i ringarna.

Granulering på framsidan: Granulera området runt texten.

Andra uppfinningar?: Vart tog Dalahästen vägen ;)

Antal mynt: Hur stor är efterfrågan på mynten. Det är ju synd om inte alla skulle få möjlighet att köpa ett mynt. Kan man förhandsbeställa mynt? Varför bara 10 i antik silver och 1 i guld?

Pris: Ungefär hur mycket kostar ett mynt.
Oprofessionell skipper
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » tor feb 22, 2007 19:44

Mycket snyggt McLinks! =D>
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av s.p.a.M. » tor feb 22, 2007 19:47

McLinks skrev:Två saker som jag vill ha feedback på:
2. g:et i geocoin och "," på raden under ligger emot kanten brdvid. Gör det något?
Kartan ser kanonbra ut. Skulle nog vilja få upp g:et och , en liten bit så att det inte ligger emot kanten.
Oprofessionell skipper
Hallén
Geocachare
Efternamn: Hallén
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av Hallén » tor feb 22, 2007 19:54

För att undvika missförstånd vill jag bara lägga till mitt tidigare inlägg att de "ljusskygga grupperna" jag tänkte på är engelska, folk som knappt vet var Sverige ligger har någon mytisk bild av "vikingafolk" och brukar slänga sig med liknande (obs liknande) formuleringar. Det var detta jag var rädd för, inte flaggan eller kartan - dessa är utmärkta. Liksom de tekniska landvinningarna. Dessa är verkligen bra att ha med.
Användarvisningsbild
Nilo
Geocachare

Inlägg av Nilo » tor feb 22, 2007 19:56

McLinks skrev:Två saker som jag vill ha feedback på:
Då inte Vänern eller Vättern syns tycker jag man kan tona ned Mälaren också (ser iof sig ut som en lejonmun!).
G:et kan nog höjas eller nåt liknande för att inte flyta ut i kanten nedan.
Om texten "thou ancient..." håller jag med Hallén. Ett svenskt mynt borde ha lite svensk text.
För övrigt ser det jättebra ut. Har haft ett ljumt intresse för detta - nu plötsligt kan jag tänka mig att köpa detta geocoin!
Användarvisningsbild
Uffe1
Geocachare
Förnamn: Ulf

Inlägg av Uffe1 » tor feb 22, 2007 20:23

McLinks skrev:Lite tankar som jag har själv rörande designen:
Texten "Thou Ancient, Thou Free": Jag behövde fulla upp med något. Eftersom jag precis kollat lite på sverige på wikipedia så såg jag texten där. Det är den officiella engelska översättningen av "Du gammla, du fria". Allt eftersom jag arbetat på myntet har jag fastnat mer och mer för det. Frågan är om det är dör patriotiskt. svenskar brukar ju ha så svårt för det.
Patriotism...I love it....."HONNÖR"
Ave Caesar, morituri te salutant
Skriv svar