Geocoin Shop

Allt om design och produktion av coins.
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Geocoin Shop

Inlägg av s.p.a.M. » tor mar 06, 2008 5:01

Är det någon som har haft funderingar på att öppna en shop för geocoins i Sverige? Skulle det finnas en marknad för en sådan shop i Sverige? Är det för liten förtjänst för det arbete man lägger ner?

Har handlat lite coins från tyskland och usa och det funkar ju kanonbra med paypal, enkelt och smidigt och man får redan på exakt hur mycket som dras från kontot.

Dom mynt som tillverkas i Sverige tycker jag är överlag mycket fina och genomarbetade. I andra länder så finns det mycket coins men det är också mycket skräp i mina ögon. Tillverkar man fina coins så tror jag att man även skulle få köpare från när och fjärran.

Skulle vara kul med en aktiv shop för geocoins i Sverige. Tittar man på dom sajter som producerar många nya coins, så säljer dom slut på mynten på en dag eller två. Så det verkar ju finnas många köpare i världen.
Oprofessionell skipper
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Re: Geocoin Shop

Inlägg av jasy » tor mar 06, 2008 8:08

s.p.a.M. skrev:Är det någon som har haft funderingar på att öppna en shop för geocoins i Sverige? Skulle det finnas en marknad för en sådan shop i Sverige? Är det för liten förtjänst för det arbete man lägger ner?

Har handlat lite coins från tyskland och usa och det funkar ju kanonbra med paypal, enkelt och smidigt och man får redan på exakt hur mycket som dras från kontot.

Dom mynt som tillverkas i Sverige tycker jag är överlag mycket fina och genomarbetade. I andra länder så finns det mycket coins men det är också mycket skräp i mina ögon. Tillverkar man fina coins så tror jag att man även skulle få köpare från när och fjärran.

Skulle vara kul med en aktiv shop för geocoins i Sverige. Tittar man på dom sajter som producerar många nya coins, så säljer dom slut på mynten på en dag eller två. Så det verkar ju finnas många köpare i världen.
Det säljs ju coins via Geoshoppen
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av s.p.a.M. » tor mar 06, 2008 10:26

jasy skrev:Det säljs ju coins via Geoshoppen
Helt rätt. Men dom tar hem coin från andra sajter och det är ju inte riktigt samma sak. Då kan jag ju lika gärna beställa samma sak och komma ifrån diverse påslag. Dessutom är ju det där med betalning som finns på andra sajter som säljer coins så smidigt. Man lotsas in på paypal och man trycker på pay och sedan är allt klart. Om man ska få ett gäng utländska köpare så tror jag på detta betalningssystem. Beställde senast det där norska myntet som finns i en annan tråd, och det var väldigt smidigt att beställa och betala.

Jag tänkte mer på alla mynt som nu framställs, mousekakat och MCB som har börjat. Det kanske finns andra som skulle vilja göra mynt, men som inte riktigt har kunskapen m.m. Samlar man "expertisen" på ett ställe så kanske det underlättar för andra. Det skulle nog tänkas dra till sig köpare från andra delar av världen om man hade en fin geocoin sajt här i svedala. Sedan om man har det på pinalen eller på gc.se eller på annat ställe, spelar ingen roll för min del.
Oprofessionell skipper
Användarvisningsbild
MotoCycleBoi
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av MotoCycleBoi » tor mar 06, 2008 11:42

s.p.a.M. skrev:
jasy skrev:Det säljs ju coins via Geoshoppen
Helt rätt. Men dom tar hem coin från andra sajter och det är ju inte riktigt samma sak. Då kan jag ju lika gärna beställa samma sak och komma ifrån diverse påslag. Dessutom är ju det där med betalning som finns på andra sajter som säljer coins så smidigt. Man lotsas in på paypal och man trycker på pay och sedan är allt klart. Om man ska få ett gäng utländska köpare så tror jag på detta betalningssystem. Beställde senast det där norska myntet som finns i en annan tråd, och det var väldigt smidigt att beställa och betala.

Jag tänkte mer på alla mynt som nu framställs, mousekakat och MCB som har börjat. Det kanske finns andra som skulle vilja göra mynt, men som inte riktigt har kunskapen m.m. Samlar man "expertisen" på ett ställe så kanske det underlättar för andra. Det skulle nog tänkas dra till sig köpare från andra delar av världen om man hade en fin geocoin sajt här i svedala. Sedan om man har det på pinalen eller på gc.se eller på annat ställe, spelar ingen roll för min del.
Jag har såna planer förutsatt att mitt mynt går med vinst. Då blir det fler mynt.
Jag har regat geocoin.se där jag ska sälja mitt mynt. Jag har låtit en kund från Norge göra en provbeställning via PayPal och det fungerade fint. Kanske tillåter jag betalning va Neteller också... Än så länge håller jag min "webshop" enkel.

Jag har upprättat bra kontakter med Hong Kong / Kina och jag har tillverkat mitt mynt till ett bra pris.
Jag kan tänka mig att hjälpa folk ta fram sina egna mynt.
Jag kan Eventuellt tänka mig att finansiera framtagningen av mynt som har en idé/design som jag tror starkt på.
Jag hoppas på sikt kunna bli en av Groundspeak godkänd tillverkare.

Jag samarbetar gärna med gc.se kanske på liknande sätt som geoshoppen?

Jag har även börjat på en blog som jag hoppas ska dra lite uppmärksamhet till svensktillverkade mynt.
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare
Efternamn: Olofsson
Förnamn: Naomi

Inlägg av Mousekakat » tor mar 06, 2008 12:06

I trust MCB and would happily work with him on letting him produce my coins if he can get it up and running.

I'd love to do something in Sweden like this, I've even thought of discussing with Jim, Castleman Coins and Pins, being an "European distributor" for him since he loves European coins and he does a lot of business here. The time isn't "right" to talk to him about it, he's got a lot he's doing right now, but when the time is right, I will approach him a bit further. I do see that he is a "partner" with our own geoshop, so it might already be a "done deal" :)

Naomi
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor mar 06, 2008 12:43

Mousekakat skrev: I do see that he is a "partner" with our own geoshop, so it might already be a "done deal" :)

Naomi
Jim och jag har fört en del diskussion, ja..... Vi har diskuterat ett projekt lite löst för samarbete och produktion. Han har fått över ett förslag för produktion av ett coin som kanske skall bli verklighet (antingen i shopens regi eller som gemensamt projekt). Fler är på förslag.
Jag har lagt en hel del arbete på research angående produktion och kostnader v/s bundet kapital så jag har ganska god pejl på situationen som helhet. Mer är svårt att tala om utan att gå in alltför djupt i planerna.

Man bör dock betänka att varje coin som tillverkas binder ca 10.000:- från beställningspunkt till inbetalning. Därav de många konstellationer som finns för tillverkning idag.
Skall man dessutom betala tull/moms/skatt (+ GCSE-provision) och hålla sig på den lagliga sidan, binder proformaverksamhet som denna upp rejält med pengar.
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tor mar 06, 2008 13:04

I honestly think that with the duty and tax situation that it's almost better to order out of the EU. That 25% adds a bit to the cost of the coin, and the shipping isn't much less expensive from here than it is ordering from the US. The weak dollar, which I don't see strengthening any time soon, is really on our side when it comes to ordering, as the average coin costs about 8.50 to 10.00 including shipping, which is under 70kr per coin from the US. Most shippers know also to put that it's a game token and has limited value, too, so that helps avoid those folks at Tull.

I'd love to do something within Sweden, I really would, especially when it comes to manufacturing and maybe shipping to other parts of Europe as it means a few perks for the person doing it, but I also see that in spite of the time it takes for things to get here, that right now especially, we have it pretty good compared to the US as far as costs go.

Naomi... who never can make up her mind ;)

Edited to add...

The Norwegian Nideros/Trondheim coin that I posted about yesterday is a good example. His coins are more expensive than if they had been sold in the US because he will be hit with a 25% tull when they are delivered.

BildBild

Grefwen
Geocachare

Inlägg av Grefwen » tor mar 06, 2008 13:34

När jag var pojk tillverkade jag egna "coins"

Här följer receptet;

1. Tag ut stearinen ur ett värmeljus.

2. Placera den tomma aluminiumbehållaren på en bit frigolit och gravera önskat motiv eller text medelst en trubbig blyertspenna i botten på behållaren. Vid det här momentet gäller det att ha tålamod då de första gravyrförsöken kan misslyckas. Tänk på att spegelvända rätt!

3. Smält bly på spisplattan och häll en lagom mängd metall i formen. Vill man åstadkomma en prägling bå båda sidor kan man pressa en hemmagjord stämpel på den metallyta som annars blir blank. Stämpeln tillverkas lämpligen av en champagnekork e.dyl.

4. Sedan oönskade ojämnheter i kanten filats bort med en rasp är det bara att sätta myntet i omlopp.

Vill man snitsa till ytterligare kan man måla sitt alster med humbrol lackfärg i önskade kulörer. :D
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tor mar 06, 2008 13:52

Lead! :shock:

Just don't let the kids chew on them, lol!

Naomi :)

BildBild

team-abbe
Geocachare

Inlägg av team-abbe » tor mar 06, 2008 14:17

Hmm.. Är det någon som kan förklara vad det är som är just DET med mynt och tb´s? Vad är DET? Berätta om denna passion! :wink:
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tor mar 06, 2008 14:20

It's the coins for me.

It's hard to explain. There are jsut so many of them and they are all so beautiful or fun in their own way. You get one and see it and realize you don't want to let it go, but you do because you know it's the right thing to do, but then you decide to find that coin and buy one so you can have it and collect it on your own.

It's like any other collectable item. Some folks collect egg cups, some castles, some pigs, some other things...well, coin folks collect coins, heeheh!

Naomi :)

BildBild

skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor mar 06, 2008 14:37

Mousekakat skrev:
The Norwegian Nideros/Trondheim coin that I posted about yesterday is a good example. His coins are more expensive than if they had been sold in the US because he will be hit with a 25% tull when they are delivered.
Exakt! Dessutom får du en dubbeleffekt när myntet sedan säljs till Sverige (och andra EU-länder) då Norge inte är med i EU och då blir det ny tull/moms på införseln.
Grefwen
Geocachare

Inlägg av Grefwen » tor mar 06, 2008 15:07

skattletaren skrev:
Mousekakat skrev:
Exakt! Dessutom får du en dubbeleffekt när myntet sedan säljs till Sverige (och andra EU-länder) då Norge inte är med i EU och då blir det ny tull/moms på införseln.
En tullfri transaktion kan ju arrangeras på så sätt att man uppdrar åt tillverkaren/säljaren att droppa hela klabbet i en cache i hans eget hemland. Samtidigt förs betalningen över på hans konto varefter coinsen, som destinerats till Sverige i TB-beskrivningen, långsamt men säkert når Sverige genom geocachare som tar dem över gränsen. Norska tullpolisen må väl ha sitt rykte, men inte lär de väl rota igenom folks fickor i jakt på geocoins! 8) :D :D
skattletaren
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor mar 06, 2008 15:26

Grefwen skrev: En tullfri transaktion kan ju arrangeras på så sätt att man uppdrar åt tillverkaren/säljaren att droppa hela klabbet i en cache i hans eget hemland. Samtidigt förs betalningen över på hans konto varefter coinsen, som destinerats till Sverige i TB-beskrivningen, långsamt men säkert når Sverige genom geocachare som tar dem över gränsen. Norska tullpolisen må väl ha sitt rykte, men inte lär de väl rota igenom folks fickor i jakt på geocoins! 8) :D :D
Kreativa lösningar! Fungerar dock bara för privatpersoner. Så snart du börjar med kommersiell verksamhet, vilket var ursprungsfrågan, kan man alltså inte hålla staten utanför längre :(
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tor mar 06, 2008 15:34

Grefwen skrev:
skattletaren skrev:
Mousekakat skrev:
En tullfri transaktion kan ju arrangeras på så sätt att man uppdrar åt tillverkaren/säljaren att droppa hela klabbet i en cache i hans eget hemland. Samtidigt förs betalningen över på hans konto varefter coinsen, som destinerats till Sverige i TB-beskrivningen, långsamt men säkert når Sverige genom geocachare som tar dem över gränsen. Norska tullpolisen må väl ha sitt rykte, men inte lär de väl rota igenom folks fickor i jakt på geocoins! 8) :D :D
It's a great theory, but sadly, a lot of coins and travel bugs go missing, so it's taking a big chance :(

Naomi

BildBild

Skriv svar