coin till påsk????

Allt om design och produktion av coins.
krilel
Geocachare
Efternamn: N
Förnamn: Christer

Re: coin till påsk????

Inlägg av krilel » lör jan 22, 2011 16:33

Rraisa skrev:
berraasnobben skrev:http://is.gd/emcPf7

Nya regler 2010-02-24
Styrelsen beslutade idag att det fortsättningsvis kommer att vara tillåtet för privatpersoner att producera och sälja coin och att arrangera samköp av coin. Det är alltså öppet för vem som helst att designa sitt eget coin, ta upp listor på vem som är intresserad av att köpa detta coin och sedan beställa och leverera coinet.

Kom igen nu Grodan gör en ny tråd med försäljning av påskcoinen.
Låt inte någon avundsjuk förstöra nöjet för oss andra.
För information så finns det styrelsebeslut på motsatsen med ett senare datum.
Kan du specificera vad du tänker på då. Ja har gått igenom protokollen och vet inte vad du tänker på.
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 22, 2011 19:27

Ja, visst kan jag det. Jag var med på ett styrelesmöte i Borås i aug, troligen det enda jag var med på under 2010.
Skattletaren hade då påtalat för Paan att det var ett villkor från hennes sida för fortsatt sponsring just att privat coin-försäljning skulle förbjudas via forumet. Så beslutades trots att jag inte ställde mig bakom detta beslut.Det är också denna händelse jag syftar på då jag anser att att styrelsen gjort sig skyldig till mutbrott. Jag anser nämligen inte att hon kan ställa ett sådant krav samt att styrelsen inte kan gå med på detta utan att det just kan ses som muta.
Att du inte kan hitta detta i protokollen styrker just ett annat påstående jag gjort, nämligen att protokollen långtifrån är kompletta.
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » lör jan 22, 2011 19:56

Rraisa skrev:Ja, visst kan jag det. Jag var med på ett styrelesmöte i Borås i aug, troligen det enda jag var med på under 2010.
Skattletaren hade då påtalat för Paan att det var ett villkor från hennes sida för fortsatt sponsring just att privat coin-försäljning skulle förbjudas via forumet. Så beslutades trots att jag inte ställde mig bakom detta beslut.Det är också denna händelse jag syftar på då jag anser att att styrelsen gjort sig skyldig till mutbrott. Jag anser nämligen inte att hon kan ställa ett sådant krav samt att styrelsen inte kan gå med på detta utan att det just kan ses som muta.
Att du inte kan hitta detta i protokollen styrker just ett annat påstående jag gjort, nämligen att protokollen långtifrån är kompletta.
Detta är ju fruktansvärda anklagelser på vår styrelse.
Jag hoppas att du har fattat det hela fel eller att styrelsen inte godkänt detta,
Om det nu inte finns med i något protokoll så gäller det väl inte heller förmodar jag.
Väntar med spänning på en kommentar från någon i vår nuvarande styrelse hur det ligger till i denna fråga.
Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 22, 2011 20:15

berraasnobben skrev:
Rraisa skrev:Ja, visst kan jag det. Jag var med på ett styrelesmöte i Borås i aug, troligen det enda jag var med på under 2010.
Detta är ju fruktansvärda anklagelser på vår styrelse.
Jag hoppas att du har fattat det hela fel eller att styrelsen inte godkänt detta,
Om det nu inte finns med i något protokoll så gäller det väl inte heller förmodar jag.
Väntar med spänning på en kommentar från någon i vår nuvarande styrelse hur det ligger till i denna fråga.
Varför tror du jag lämnade styrelsen? Läs min tidigare skrivelse i annan tråd...

Edit: frågetecken tillagt...
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » lör jan 22, 2011 20:28

Hur vore det om vi låter Grodan svara på varför hon har valt att inte längre skriva här i forumet istället för att komma med anklagelser om mutbrott till höger och vänster?
Före detta geocachare.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » lör jan 22, 2011 20:42

Snälla Rraisa, läs på lagtexten!

Att köpa en annonsplats på samma villkor som alla andra annonsörer kan aldrig anses vara en muta! Det finns inga pengar, presenter eller ngt annat som figurerat mellan mig och styrelsen/föreningen utöver annonsfakturan samt försäljningen av FAD-coinen (som finns dokumenterat intill sista öret!).

Var snäll och ta tillbaks din anklagelse om mutbrott lika öppet som du skrivit ut den.
Muta enligt wikipedia "En muta är en gåva, en tjänst eller annan fördel till en tjänsteman eller annan person i maktställning, eller någon som kommer att komma i maktställning...."
Syftet blir annars att du vill smutskasta såväl föreningen som mitt företag och detta kan jag naturligtvis inte acceptera!

Vad som _verkligen_ förevarit är att jag i flera år hävdat att cointillverkning är kommersiell verksamhet och därför redovisningspliktigt inför skattemyndigheten. Ett fåtal har lyssnat på detta men långt ifrån alla. Ja, jag ställde som krav att coinförsäljning som är att anse som skattepliktig skall ske på lika villkor som för oss andra företagare. I annat fall skulle jag troligen inte fortsätta annonsera på forumet. Jag är informerad om att föreningen har kontrollerat gällande lagstiftning och de har konfirmerat min ståndpunkt.

Mao, vi skall alla bedriva verksamhet på lika, och lagliga, villkor. Konkurrens är bra och jag ser fram emot att se grodans annonser i den kommersiella avdelningen av forumet.

Pia
Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 22, 2011 20:57

Det har heller inte varit min tanke att smutskasta vare sig förening, styrelse eller geoshop.

Krilel ställde frågan öppet och då fick han svaret... öppet.

Tillägg:
Pia: Vi hade ett långt samtal per telefon när jag hoppade av styrelsen. Kommer du ihåg vad jag sade till dig?
Min åsikt i frågan står fast. Huruvida grodan gör fel eller inte tar jag inte ställning till men med min position i föreningen måste jag göra nånting. Det blev ett avhopp.

Jag sa även till dig att om du anser att Karin gör nåt fel så skicka skatteverket på henne, men var beredd på smällen efteråt.
Vad blev resultatet?

Detta...
Senast redigerad av 1 Rraisa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » lör jan 22, 2011 21:03

http://www.skatteverket.se
SKV 344 utgåva 9 #-o

[-X PIA SER DIG! [-X

Geocaching Is Life - Life Is Geocaching
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Bild
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 22, 2011 21:10

L L L skrev:http://www.skatteverket.se
SKV 344 utgåva 9 #-o

[-X PIA SER DIG! [-X

Geocaching Is Life - Life Is Geocaching
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
He he, den var bra :D
krilel
Geocachare
Efternamn: N
Förnamn: Christer

Inlägg av krilel » lör jan 22, 2011 22:18

Här har du faktisk fel och rätt. Att vi diskuterade flera saker som du skriver är helt rätt men att vi tog beslut om det är helt fel. Att vi inte har protokoll med allt som sägs helt ordagrant av alla på ett styrelsemöte trodde jag du var fullt medveten om. Jag citerar från protokollet följande som rör frågan:

Styrelsen beslutade att köp och säljannonser endast får publiceras under ʺKöp och Säljʺ i forumet. Man måste således vara medlem i forumet för att få möjlighet att annonsera! Styrelsen beslutade om ʺautorensningʺ av annonser i ʺKöp och Säljʺ‐delen av forumet. Annonserna raderas efter en månad om inte annonsören förnyar annonsen någon av de tre sista dagarna före raderingen. Köp och sälj av mynt får också äga rum i myntforumet.
Närvarande: Styrelsen: Hans Brage, Linus Evertsson, Michael Karlsson, Richard Lithvall, Christian Mohr, Christer Nordqvist, Anders Paakkonen och Anders Sylvan Suppleanter: René Jörgensen Övriga: Marcus Bengtsson

Vi har som jag ser det inte fattat något beslut om att förbjuda någon att sälja och köpa mynt. Det enda vi har fattat ett förbud på är att om man inte är medlem så får man inte annonsera i köp och sälj delen. Är det nu sedan så att om man sitter i en styrelse så fattas det ofta beslut som man inte alltid tycker och då finnes det sätt att påtala det genom då bland annat att reservera sig för beslutet i protokollet. För som jag har förstått det så fattas besluten i gc.se styrelse som majoritetsbeslut inte att alla måste tycka lika.
Rraisa
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Rraisa » lör jan 22, 2011 22:50

krilel skrev:
Här har du faktisk fel och rätt. Att vi diskuterade flera saker som du skriver är helt rätt men att vi tog beslut om det är helt fel. Att vi inte har protokoll med allt som sägs helt ordagrant av alla på ett styrelsemöte trodde jag du var fullt medveten om. Jag citerar från protokollet följande som rör frågan:

Styrelsen beslutade att köp och säljannonser endast får publiceras under ʺKöp och Säljʺ i forumet. Man måste således vara medlem i forumet för att få möjlighet att annonsera! Styrelsen beslutade om ʺautorensningʺ av annonser i ʺKöp och Säljʺ‐delen av forumet. Annonserna raderas efter en månad om inte annonsören förnyar annonsen någon av de tre sista dagarna före raderingen. Köp och sälj av mynt får också äga rum i myntforumet.
Närvarande: Styrelsen: Hans Brage, Linus Evertsson, Michael Karlsson, Richard Lithvall, Christian Mohr, Christer Nordqvist, Anders Paakkonen och Anders Sylvan Suppleanter: René Jörgensen Övriga: Marcus Bengtsson

Vi har som jag ser det inte fattat något beslut om att förbjuda någon att sälja och köpa mynt. Det enda vi har fattat ett förbud på är att om man inte är medlem så får man inte annonsera i köp och sälj delen. Är det nu sedan så att om man sitter i en styrelse så fattas det ofta beslut som man inte alltid tycker och då finnes det sätt att påtala det genom då bland annat att reservera sig för beslutet i protokollet. För som jag har förstått det så fattas besluten i gc.se styrelse som majoritetsbeslut inte att alla måste tycka lika.
Och precis som jag nämnde tidigare är allt som beslutades inte protokollfört. Det var flera turer både under mötet och efteråt angående Pias krav att Karin skulle stoppas vilket jag protesterade mot och fortfarande gör, därav en del av anledningen till mitt avhopp. Jag är fullständigt införstådd med att beslut inte måste vara enhälliga, utan det räcker med majoritetsbeslut. Jag accepterar att det blivit ett beslut som jag inte står bakom, och det är den andra delen av anledningen till mitt avhopp.

Jag accepterar inte detta beslut och den hantering som varit och uppenbarligen fortfarande är och jag är beredd att ta strid i frågan. Vinnare och/eller förlorare, det får tiden utvisa. Om Pias pengar är så viktiga för förening/FAD att styrelsen är beredd att ta denna strid så tja... lycka till, eller nåt....
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare
Efternamn: Olofsson
Förnamn: Naomi

Inlägg av Mousekakat » lör jan 22, 2011 23:28

Oh, for Pete's sake, would some folks here just grow a set???

Look, we ALL know who is pushing the buttons here, it's no secret and pretending it is is just ridiculous.

*** needs this organization as much as it needs ***. *** needs it as a method to market *** wares, they need *** to help with sponsorship.

As far as I'm concerned, it's idle threats. Let Karin and Motorcycleboy and anyone else sell their coins here. If someone has a problem with a little competition, then so be it. If they pull away from sponsorship of the site/FAD, then they look pretty much like a very selfish, petty person and would lose business, especially since they NEED the organization to help HAVE their business. How much business do you reallly think that the webshop would get if it weren't connected to and advertised here? As a business person, it just makes them look bad. It's poor advertising, poor behaviour, poor judgment.

The worst that could happen is that the sponsorship would be lost. But if she or any other company associated or complaining were to pull their sponsorship out, then they would also lose their 'rights' to post their wares here, and would then be in the same 'position' that Karin and any others are in.

It amazes me how one person can have so much influence on things. Someone should be ashamed of themselves...

As for me... and why I came out of the woodwork for this post?

I was chased away by this person and their idle threats, too. Threatening to turn me in to Skatteverket because I don't have an f-skattsedel or pay taxes... I know of at LEAST 4 others that have been 'chased' away by this person, their attitude, their threats, and their hold over the styrelse/organization here... and it's sick.

Edited to remove someone's name.... since it's ALL just a guess on my part.... :mrgreen:
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » sön jan 23, 2011 0:21

skattletaren skrev:...............Ja, jag ställde som krav att coinförsäljning som är att anse som skattepliktig skall ske på lika villkor som för oss andra företagare. ........
Detta gav ett nytt ansikte åt ditt nick, Pia :D
sDsB
Geocachare
Efternamn: Svante
Förnamn: Behr

Inlägg av sDsB » sön jan 23, 2011 0:25

Bild
Tidigare loggat under namnet "s6x".
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » sön jan 23, 2011 4:09

Sånt här, tycker jag, är näst personpåhopp, dom absolut tråkigaste inläggen på forumet.

Vad tycker du att du tillför egentligen?
Bild
Skriv svar