coin till påsk????

Allt om design och produktion av coins.
uetp
Geocachare

Re: coin till påsk????

Inlägg av uetp » sön jan 23, 2011 4:39

Om inte annat så finns det ju ett köp&sälj forum på GCBook.se
Bild Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » sön jan 23, 2011 9:34

RDun_Swe skrev:
skattletaren skrev:...............Ja, jag ställde som krav att coinförsäljning som är att anse som skattepliktig skall ske på lika villkor som för oss andra företagare. ........
Detta gav ett nytt ansikte åt ditt nick, Pia :D
Jag har för miga tt någon svarade i en annan del av forumet att det är inte några pengar att tjäna på coin.
Jag fattar inte varför inte grodan får sälja sina coin här för.
Det finns geoshopar som inte skickar med kvitto ens när man beställer och det är väl lag på ett kvitto om man handlar från en shop som är regad på skatteverket.
Eller har jag fel då får ni rätta mig.
Bild

Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » sön jan 23, 2011 14:52

danne100 skrev:Jag har för miga tt någon svarade i en annan del av forumet att det är inte några pengar att tjäna på coin.
Jag fattar inte varför inte grodan får sälja sina coin här för.
Det finns geoshopar som inte skickar med kvitto ens när man beställer och det är väl lag på ett kvitto om man handlar från en shop som är regad på skatteverket.
Eller har jag fel då får ni rätta mig.
Förtjänst:
Gör man ett partnercoin (när man designar ett coin som sedan tillverkas och säljs av en coindistributör) betalar man 5 USD (fraktat och klart) per styck... Mao, ungefär 35 kronor. (Jag har själv gjort ett sådant så jag har erfarenhet av detta.) Sen kan var och en själv räkna ut vad förtjänsten blir när dessa säljs.... med eller utan moms.

Kvitto:
Om du inte fått kvitto från någon av de geoshopar som finns, så är det nog ett rent misstag. De flesta av oss (troligen alla) har ordersystem som automatiskt genererar såväl orderbekräftelse som fakturor. Gäller det någon beställning från mig, så finns allt doumenterat och jag kan ordna en kopia till dig.
Det finns ingen lag på att man måste lämna kvitto (mer än på förfrågan), men alla transaktioner måste vara dokumenterade i redovisningen. Jag är övertygad om att alla svenska geoshopar följer dessa regler.

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare
Efternamn: Olofsson
Förnamn: Naomi

Inlägg av Mousekakat » sön jan 23, 2011 22:31

It does not cast only 35kr per coin to manufacture. There are some that are only 35kr, but they are usually only round and with soft enamel, no layers, nothing that makes them a special coin. The tracking number alone costs 1.50 USD per coin, and if you want a custom icon, which increases the desirability of the coin, that costs another 150.00 US JUST for it.

Cost per coin depends greatly on the coin. If it is shaped, round, has cut outs, jewels attached, the different types of enamel (hard where the color is even with the sides of the coin or soft where the color is kind of lower than the edges of the coin), the list goes on and on and on. And that is just for the physical coin itself. Then there is the time spent designing, drawing, contacting the mint (in an entirely different time zone), making revisions, receiving the orders placed, separating, packing, getting them shipped....

I WISH it was only 35kr per coin to make and ship!
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » sön jan 23, 2011 23:45

Nu var det "partnercoin" jag talade om och inte "tillverka ett coin och ta hem allihop för försäljning". Det är stor skillnad!

Partnercoin, dvs coin där jag låtit coindistributören få göra och sälja coin av min design, fick jag betala 5 USD per styck förutom dem som man får gratis (5% procent av tillverkade coin). I mitt fall var det 1 3/4" coin med oregelbunden form och diverse andra tillägg (samt naturligtvis egen ikon) så det var inte deras billiga alternativ, nej..... Skulle jag tillverkat dem explicit för eget bruk och försäljning skulle de kostat 77kr/st med dåtidens dollarkurs.

Att tillverka ett eget coin, som alltså inte får säljas av distributören, blir alltså dyrare än partnercoinen. T.ex. FAD-coinen låg uppemot 80kr/st i tillverkning/frakt.

Mao, det är alltid frestande att låta tillverka ett coin som partnercoin. Man får ju både gratis coin samt köpa extra coin mycket billigt. Dessutom fick jag (och säkert andra) s.k. AE (artist edition) samt ytterligare en färgkombination exklusivt, dvs dessa varianter får inte säljas/beställas av någon annan än designern.

// Pia
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån jan 24, 2011 9:20

uetp skrev:Om inte annat så finns det ju ett köp&sälj forum på GCBook.se
Finns en grupp på Facebook som varmt rekomenderas.
Sök på "Svenska Geocoinvänner". En grupp garanterad fri från tjafs och avundsjuka.
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » mån jan 24, 2011 9:42

Landstedt skrev:Finns en grupp på Facebook som varmt rekomenderas.
Sök på "Svenska Geocoinvänner". En grupp garanterad fri från tjafs och avundsjuka.
Jag kan även rekomendera gcbook.se, geocoins heter gruppen där och ja där finns heller ingen avundsjuka eller tjafs.
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån jan 24, 2011 10:22

Jag hoppas nu att alla som sagt att dom ska ha påskcoin behåller sin beställning.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » mån jan 24, 2011 10:37

berraasnobben skrev:
Landstedt skrev:Finns en grupp på Facebook som varmt rekomenderas.
Jag kan även rekomendera gcbook.se, geocoins heter gruppen där och ja där finns heller ingen avundsjuka eller tjafs.
Så, en inlaga till styrelsen om att det pågår ekonomiska oegentligeheter på forumet får styrelsemedlemmar att hoppa av, samt kallas för muta, avundsjuka o tjafs...

Intressant moral....

Ser fram mot ett uttalande från styrelsen, den är lika tyst som alltid....
Bild
B1n4ry
Geocachare
Efternamn: Mohr
Förnamn: Christian
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » mån jan 24, 2011 15:02

Styrelsen har väl kanske tröttnat på allt tjafs i ärendet... ;-)
Skämt å sido så håller vi på och reder ut detta en gång för alla vilket tar lite tid...

Men ok, jag skall kort redogöra för nuläget.

Ett antal personer (betydligt fler än en) har påpekat för styrelsen att det antagligen inte är helt rätt skattemässigt att tillverka coins och sälja dessa om man inte är näringsidkare eller på annat sätt redovisar intäkterna från försäljningen.

Givetvis kan man skita i detta och låta det som sker på forumet ha sin gång. MEN vi i styrelsen ser paralleller med andra forum där det har inneburit olika former av problem att bara ignorera tvivelaktig verksamhet. Vi vill inte att det skall står i Expressen att ett "geocachinforum centrum för svarta pengar"... Vi vill inte ens att skattemyndigheten hör av sig och frågar vad som pågår. Det skulle inte vara bra för geocaching i sverige om det kommer fram olagligheter i samband med geocaching.

Det är ju inte heller konstigt att skattletaren som en av våra sponsorer vill få stopp på detta. Alla skall konkurrera på lika villkor. Vilket såväl jag som styrelsen instämmer i. Pia har kanske i stridens hetta "hotat" med att dra sig ur vissa åtaganden om vi inte gör något åt problemet, men när vi sedan har samtalat med Pia så finner vi oftast ömsesidig förståelse och kommer överens om en bra lösning. Styrelsen ser det inte på något sätt som att vi faller till föga för "krav" från någon sponsor. Däremot får vi synpunkter som vi av egen fri vilja anpassar oss efter och självklart lyssnar vi på en sponsor som genom åren betytt väldigt mycket för föreningen.

Att en sponsor ställer krav på en förening som sponsorn stödjer är för övrigt inget konstigt alls. Sponsring handlar om prestationer och motprestationer. Oavsett hur man ser det så kan man säga att en sponsor köper viss form av lojalitet från den som tar emot sponsringen. En sponsor skulle med andra ord kunna kräva att gc.se styrelsen bara skall geocacha i rosa ballerinakjolar och vi skulle då behöva fatta beslut om det är ett rimligt krav i förhållande till vad föreningen får av sponsorn och om vi skall samarbeta med denna sponsor.

För att reda ut vad som gäller har jag en pågående dialog med skatteverket. Jag har också kontakt med några olika "Coinfreaks" för att reda ut om detta är "hobbyverksamhet" eller inte. Det finns olika bud om detta nämligen även från skattemyndigheten. Just nu väntar jag på besked från den del av skattemyndigheten som ansvarar för reglerna om hobbyverksamhet. Som vilken annan myndighet som helt med lite självaktning så går det dock förb*at sakta... Jag kan dock konstatera att det inte alls tycks vara en så stor inkomstkälla som vissa av "tipsen" till oss ger sken av.

Däremot att kalla detta muta är ju bara löjligt. Gör man det han man ingen som helst koll på sin juridik. Det kan för övrigt aldrig vara en muta om någon får en styrelse att ändra uppfattning. Mutor sker till PERSONER i beslutsställning.
Jag tror dock att personen som beskyller föreningen för att vara mutade gör detta i vredesmod över att inte ha blivit tillfreds i ett annat ärende och att han inte helt inser vad begreppet innebär. Men om vi skall kasta brottsanklagelser på varandra så kan ju jag alltid kontra med detta som är betydligt mer relevant än mutanklagelsen:
Brottsbalk (1962:700), 5:e Kap.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
I vilket fall som helst så vill vi i styrelsen lösa detta på bästa sätt. Självklart är det kul om folk kan designa och sälja coins i forumet, men det får som sagt inte riskera att ställa till det för föreningen på något sätt. Vi vill också att våra sponsorer skall känns sig nöjda med sammarbetet med gc.se. Vi försöker därför att lösa detta genom en dialog med de inblandade, och med skattemyndigheten. Vad resultatet blir av detta kommer vi att redogöra för så fort vi själva vet svaret.

M.v.h.
B1N4RY
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » mån jan 24, 2011 15:49

Olustig utveckling på denna tråd. Jag försöker se objektivt på det som skrivs och har lite svårt att förstå vilka belägg det finns för påståendena om att någon inte följer våra skattelagar. Hur vet man det? Är det föreningens skyldighet att kolla sånt? Är det föreningens skyldighet då också att kolla räkenskaperna hos alla annonsörer och sponsorer? Ska alla som skriver i Köp och Sälj också kollas av föreningen? Vart går gränsen?

Spontant tycker jag inte att detta är föreningens skyldighet. Var och en får själv ansvara för att man följer de lagar som finns. Föreningen bidrar inte till brott genom att låta personer annonsera på forumet lika lite som en tidning bidrar till brott genom sina annonser.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån jan 24, 2011 16:02

The Strat skrev:Olustig utveckling på denna tråd. Jag försöker se objektivt på det som skrivs och har lite svårt att förstå vilka belägg det finns för påståendena om att någon inte följer våra skattelagar. Hur vet man det? Är det föreningens skyldighet att kolla sånt? Är det föreningens skyldighet då också att kolla räkenskaperna hos alla annonsörer och sponsorer? Ska alla som skriver i Köp och Sälj också kollas av föreningen? Vart går gränsen?

Spontant tycker jag inte att detta är föreningens skyldighet. Var och en får själv ansvara för att man följer de lagar som finns. Föreningen bidrar inte till brott genom att låta personer annonsera på forumet lika lite som en tidning bidrar till brott genom sina annonser.
=D> Det här var det vettigaste som skrivits i den här infekterade tråden på väldigt länge. =D>
Bild

Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån jan 24, 2011 16:15

B1n4ry skrev: För att reda ut vad som gäller har jag en pågående dialog med skatteverket. Jag har också kontakt med några olika "Coinfreaks" för att reda ut om detta är "hobbyverksamhet" eller inte. Det finns olika bud om detta nämligen även från skattemyndigheten. Just nu väntar jag på besked från den del av skattemyndigheten som ansvarar för reglerna om hobbyverksamhet.
Kortversion av reglerna:

När det gäller momsfrågan för hobbyverksamhet vill jag minnas att moms skall redovisas om omsättningen överstiger 30.000kr/år.

Intäkterna skall deklareras oavsett storlek. Kostnader får dras av. Är kostaderna större än intäkterna får man dra av när det kommer nya intäkter kommande år...
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån jan 24, 2011 16:26

Oavsett vad skatteregler som bara skatteverket själv vet hur de ska användas (ungefär som med F-kassan) så har B1n4ry trycket på ett par viktiga bitar med föreningens del i det hela och vad man har för syften/tankar med forumet ska det vara en annonsplats för försäljning utöver att sälja sin bort tappade utslitna kompass så anser iallafall jag att det ska vara på ett fair sätt för alla .
Bild
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare
Efternamn: Olofsson
Förnamn: Naomi

Inlägg av Mousekakat » mån jan 24, 2011 17:12

Like I said before... grow a set!

It doesn't matter if Pia has threatened someone 'in the heat of the moment,' she's an adult and should behave better, but then again, we all say things when we're pissed. Does NOT make it right, though... not by a long shot.

Pia, and yes, I'm using her since she's one of the main sponsors of FAD, needs GC.SE as much as GC.SE needs her, and everyone needs to realize that. It's a symbiotic relationship.

It's a two way street! She is making demands of GC.SE as far as competition goes, well, GC.SE can make the same demands of her.

Pia needs GC.SE to have a place to advertise 'free' her webshop, and since it's a webshop with such limited 'use' for anyone outside of Geocaching, she needs this forum for her advertisement. You can always think of her sponsorship as payment for using the forum for advertising her shop and goods....and, honestly not meaning to drag the tax issue into it, but if she were paying someone to advertise her shop on their webpage somewhere, wouldn't someone be paying tax on that income/payment???

At the same time, GC.SE needs Pia's sponsorship with FAD, she contributes a pretty penny from what I understand, but a lot of that comes from HER sales from HER webshop that SHE advertises her goods on GC.SE from... no advertisement here, no profit, no sponsorship, and potentially, no webshop since it wouldn't be profitable to run... and she loses out, she has stock and money and time involved, so it's not really something she wants to do!

No GC.SE forum involvement means a great cut in her sales, which means less sponsorship from her, but ALSO means less business for her, making it even less profitable, fun or fruitful to run her store.

What you guys aren't realizing is that it's not Pia who is pulling the strings here, it's the organization that actually has the power, they just don't realize it and are too afraid of losing that sponsorship! She needs the forum if she wants to stay in business....

So, in short, Pia can get over her worry and concern about competition and let things go, and keep doing her advertisement here and keeping her webshop going and providing her sponsorship. In return, she gets to keep her advertisement here free of charge and her webshop continues to operate and do, what I am guessing is, well. OR.... she can continue trying to pull the strings and push anyone offering competition of any sort out of the forums, threaten to and possibly remove her sponsorship, which would result in her losing her own right to post her webshop here, lose the business that the advertisement here on the forum brings in, and possibly lose the webshop.

So, both would lose. She would lose the shop if she continues to threaten and complain, GC.SE would lose the FAD sponsorship if she loses the webshop.

OR, she can work with everyone, including the competition, keep her shop going, possibly even stronger than before because she wouldn't be seen as so much of an 'enemy' to some people on the boards, and she can still make a little profit, enjoy her shop, and continue with sponsorship of FAD, which also should, if it's done right, bring in a bit of extra income for her, too!

If you ask me, only one solution there really makes sense,....and that is working with each other and stop threatening. Karin's coin sales aren't taking a bite out of Pia's shop since Pia doesn't stock the same coins and Pia stocks other items, as well, neither did MCB's coin sales, or even mine, for that fact, even though I'm out of the 'business' now.

Quite honestly, I'd like to stop being called a bitch when I speak up and to try to get along with her, something I tried to do in the past, but just didn't seem to work.

Stop the bickering and work together. In the end we all have to accept our own judgment and I don't think anyone here is able to stand in that rubber boat and throw spears at someone else....
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
Skriv svar