Fumble After Dark 2011

Här avhandlar vi allt som rör event.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Fumble After Dark 2011

Inlägg av sydman » mån nov 07, 2011 21:47

Snackade lite med Gavia när vi hjälpte Pia lasta det sista på Söndagen och gav lite synpunkter.. att de kanske inte togs emot så väl kan nog vara bådas . osv.. trötthet osv..
MEN det som jag INTE vill är att dels diskussionen kring FAD skulle föras här utan på ett eget FAD forum som skulle vara öppet för alla även de som åkt hit från andra länder och som inte är medlemmar här BLA.
Eftersom det inte finns ännu eller inte kommer att finnas så kommer lite fedback som inte ska tas som gnäll utan ...TACK! men detta kanske ska jobbas på...
Och att informationen är som tidigare år...inte bra!
Jobbar man på ett event i 12 månader måste man kunna få fram mer info än det man lyckats med på den tiden som var efter 11månader..
Varför mecka runt med koordinater till ingen nytta öht då man inte har någon nytta av det mer än att störa de som kommer
Informera mera både kring eventet på plats och på webb (efterlyste mat info ... pizzerian stängde enligt uppgift 21:00)
Jag anmälde glatt att jag hjälper till men vilken hjälp som man eg ville ha var lite oklart för de som inte var nära hela tiden det slutade med att jag och Lovika hade en trevlig pratstund när vi båda pekade bilar till samma p-plats och senare på kvällen laddade jag fortfarande Gps när alla for iväg undertiden satt jag förundrad över VARFÖR man inte släppte iväg alla på en gång med mer information om vad man skulle söka efter och varför inte ens jag som jag tycker skulle fått reda på det innan visste ju när jag kom till 1:a kontrollen på H-slingan
Vi tog några på H och hade sedan klart med ett "?" det skulle vara de "riktiga" burkarna de som jag trodde skulle vara de kul lösningarna...
Efter att ha hittat den vanliga cachen gav vi oss på Slinga "A" som visade sig vara Hmm Terräng 3-5 om man skulle följa koordinaterna som bitvis var 15-20m fel "wet feet" tror jag den hette och satt under en såphal spång och minst 5-6 pers var där min gps pekade
"logging" var ....DNF efter att ha vurpat 2ggr och fått stopp på en stor sten som var på väg ner på mig vi fick ihop så att vi då var på det klara med att på en linje av 99m kunde "in memory" ligga och klart som 17 att den är kul att FTF logga så vi gav oss mot den och kom #2 långt efter FTF men inte så konstigt när vi var minst 30 minuter efter redan från början..
Så vi valde att ta en paus i Nova hallen där huxflux Gavia informerar om att man lägger ut nya vinstbevis lite då och då..det borde man kanske gått ut med INNAN folk stack iväg och inte en eller någon gång efter att folk börjat återvända.. de som nu gjorde det eftersom det inte fanns ngt avslut..

Så väldigt kort så saknas mycket av informationen och där faller mycket
Men TACK för att ni faktiskt jobbar på att göra något för andra =D> =D> =D>

Eftersom att jag och Snafas tog laddningen av de "antika" som man lite vanvördigt kallade bla 60CSX...:)
vi såg till att de som kom till oss fick cache info och tog även en del av problem laddningarna och rena GPX laddningar när det blev ledigt :)
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån nov 07, 2011 22:04

Det fantastiska med all denna kritik är, i alla fall som jag ser det, att vi har ännu större möjligheter att göra nästa års FAD ännu bättre. Vi kommer aldrig att bli fulländade och det kommer alltid att göras större eller mindre misstag. I år var vi beredda på en massiv anstormning av människor och försökte dimensionera lokaler, område och cacher därefter. Kanske tog vi i lite väl mycket och missade därigenom andra bitar, exempelvis information.

Kanske har FAD vuxit ur sina gamla kläder? Kanske är det så att o-oorganiserad caching av den här typen inte är görbar när 750 människor är samlade på ett och samma ställe. Jag vet inte om så är fallet, men det är definitivt någonting vi behöver fundera över.

Samtidigt är det så att vi är ett tämligen litet team. Totalt tror jag att 14 personer var inblandade i planeringsarbetet från dag ett, vilket egentligen är alldeles för få för ett event av den här storleken. Det är inte konstigt att saker hamnar mellan två stolar, bortses ifrån helt och hållet eller helt enkelt glöms bort.

Vi har en diger lista på saker som vi måste förbättra. Vissa saker är väldigt konkreta, såsom större skyltar och fler reflexvästar, men de viktigaste sakerna är tämligen abstrakta och svårlösta. Samarbete, kommunikation och ansvarsfördelning är några av dessa punkter. Om vi kan förbättra och framförallt få hjälp med de punkterna är jag övertygad om att de misstag som skedde i år inte kommer att ske nästa år. Kanske kan 10-årsjubileumet då bli ett riktigt crescendo där allting klaffar. :)
Före detta geocachare.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » mån nov 07, 2011 22:24

Om man bortser från informations missarna så tycker jag att det var ett väldigt lyckat event
det kunde ha varit lite bättre skyltat till registreringen på morgonen men det var bara att följa strömmen :)
väl på plats gick det snabbt och lätt att bli inskriven trevligt att butikerna hade en egen sal
parkeringen fungerade väldigt bra både på morgon och kväll.
kön på kvällen gick snabbt och laddningen av gps gick betydligt bättre än förväntat
tycker att det var bra att folk skickades ut när gpserna var laddade kan tänka mig kaoset som hade blivit om 700 pers skulle ut samtidigt
riktigt bra att priserna lades under hela kvällen så att alla hade en chans och inte bara dom som släpptes ut först.
zon indelningen isig var bra då folket spreds ut ordentligt direkt knappt någon kö alls inte ens på den som låg närmast hallen :)
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån nov 07, 2011 22:48

Blaufish skrev:
pinkunicorn skrev:om sektorindelningen på kartan hade stämt med verkligheten.
Fanns det något större fel i sektorindelningen på kartan?
Enligt kartan innehåller H 4 trad och 2 myst (och möjligen 1 multi; den ligger precis på gränsen).
Enligt häftet innehåller H 6 trad, 2 myst och 2 multi.

Enligt kartan innehåller B 7 trad, 3 myst och 5-6 multi (se H).
Enligt häftet innehåller B 7 trad, 3 myst och 4 multi.

Enligt kartan innehåller C 8 trad, 5 myst och 1 multi (plus FAD självt).
Enligt häftet innehåller C 7 trad, 4 myst och ingen multi.

Längre än så räknade vi inte på kvällen; vi bara konstaterade att kartan inte stämde med texterna i häftet och struntade i den hädanefter (speciellt som det inte fanns några namn angivna på cachearna på kartan - det hade hjälpt även om de visats i fel sektor).

Vi hade kul trots detta, men det hade varit lättare att planera om kartan faktiskt varit användbar.
Bild
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » mån nov 07, 2011 23:06

Men hallå...jag fick en souvenir! Kul! Den första svenska.

Bild

Tack för ett kanonevent förresten.
Senast redigerad av 2 TMR68, redigerad totalt 0 gång.
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån nov 07, 2011 23:24

Om karta och verklighet skiljer sig åt är det fel på verkligheten. ;)

Skämt åsido. Jag tar på mig att kartan inte var hundra procent korrekt i avseendet sektorindelning, men tanken med kartan var heller inte att den skulle fungera som något annat verktyg än att visa var någonstans de olika sektorerna var lokaliserade i relation till eventplatsen, inte som en vägledning till var cacherna fanns. Vilka cacher som låg i vilka sektorer stod klart och tydligt i broschyren, men det är ju naturligtvis mycket enklare att titta på en översiktsbild. Med andra ord borde nog kartan inte ha innehållit några markörer alls utan enbart visat sektorindelningen.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Inlägg av PelleK » mån nov 07, 2011 23:31

McB skrev:Nu är bonuscachen i sektor B publicerad: http://coord.info/GC2MK4D

Tack för det! :)
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Efternamn: Råberg
Förnamn: Örjan

Inlägg av iller » mån nov 07, 2011 23:36

McB skrev:...
Med andra ord borde nog kartan inte ha innehållit några markörer alls utan enbart visat sektorindelningen.
Underskatta inte nyttan av en papperskarta som ger överblick. Jag och Blaufish träffade på ett gäng djupt inne i skogen i sektor F som verkligen saknade den typen av kartan som funnits tidigare år, där cacherna varit markerade med namn/nummer på kartan.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån nov 07, 2011 23:42

Skrev en lång text som inte sparades tyvärr, eller tack och lov för er del ;-)

Brist på information har alltid funnits och finns alltid i samhället, så även inom FAD givetvis ;-) Även i bästa världar så är det lätt att vara efterklok.

Men jag har en känsla av att FAD har vuxit så mycket att det inte längre räcker med några få eldsjälar som gör allt, jag säger inte att de har gjort fel eller ett dåligt jobb - jag säger bara att det behöver delegeras mycket mer!

Hörde talas om att man på fredagskvällen hade först gjort iordning alla stolar i föreläsningssalarna och sen fått ta bort allt för uthyraren hade missat att meddela att det var nån innebandyklubb som hade träning och sen ställa ut allt igen? Antar att det blev sent på fredagen, sen upp jättetidigt, isäng sent på söndagmorgon etc? Det är omänskligt att några få människor ska jobba på det sättet, och det är vetenskapligt bevisat att otillräcklig sömn gör att man på nåt sätt sackar efter, slarvar till, missar saker, saker ramlar mellan stolar eller vad man ska kalla det.

Jag tror att man tidigt får gå ut och efterlysa folk som kan vara intresserade. Hemlighåll inte platsen utan så fort ett påskrivet avtal finns så bör man gå ut med datum, tid och plats. Ett MEGA-event attraherar folk från när och fjärran, och de vill kunna veta var de ska. Inte kanske var de ska vara och kanske få reda på saker och ting nån timme i förväg. Alla har inte smartphones eller abbonemang med datatrafik etc.

Var tydliga med vad folk kan förvänta sig. Tänk även på kringgrejer som var finns närmsta restauranger, livsmedelsaffär, bensinmackar, bankomat etc och vilka öppettider har de. Det kommer säkert nästa år närmare 1000 personer som behöver handla, ta ut pengar etc... Det där lilla extra tar inte lång stund att ta fram men underlättar mycket för deltagarna.

Efterlys folk, dela in dygnet i olika arbetspass. Om man tänker flaggvakter så kanske man behöver fler flaggvakter mellan 10-12, sätt då ut det antal ni behöver och så får folk anmäla sig. Ha tydlig information om vad de ska göra, vem de kontakta och vad som förväntas. Ge de gratis entre samt en FAD-t-shirt som tack för hjälpen. De som jobbar flera timmar (kanske mer än 6?) bör få mat gratis tycker jag rent personligen...

Sätt en ansvarig som ansvarar för varje "grupp". Typ nån som har hand om ENBART sitt område, typ:

1) Flaggvakter och andra frivilliga som visar vägen
2) Incheckning dagtid
3) Koordinatladdning
4) Föreläsningar
5) Mässa
6) Cacheplaceringar
7) Matsal/kafe etc
8) Sjukvård
9) Säkerhet
etc

Sen bör det finnas ett slags sekretariat/ledningsgrupp där en person har det yttersta ansvaret för hela arrangemanget. Om det är t.ex ett trasig eluttag i mässan så behöver inte den huvudansvariga ta i det utan den får den gruppansvariga ta i, om den sen inte kan fixa det så får det gå ett steg upp i hierarkin. Det må låta tråkigt men det är nog nödvändigt i arrangemang av denna storleken.

Kanske det ska finnas ett gäng som jobbar med dagdelen av eventet och en som jobbar med kvällsdelen? Bör det verkligen vara samma gäng som jobbar 20 timmar på ett dygn? Det tror inte jag. Kanske man ska fördela arbetsbördorna, men det innebär också att man får lite släppa på att alla är inne och petar i allt. ;-)

Men jag tror att det blir lättare för alla att jobba om de får en tydlig arbetsroll, och det blir nog bättre för besökarna om organisationen fungerar så smärtfritt som möjligt.

Jag ser fram emot 2012 och jag har en massa idéer. Och jag kan säkert tänka mig att många av de 755 har en massa bra idéer om vad man kan hitta på, varför inte dela med de till FAD-gruppen? Eller hjälpa till...
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » tis nov 08, 2011 0:29

http://www.flickr.com/photos/blaufish/s ... 952597057/

linan är djäkla seg idag, jag skyller på den BGP UPDATE som enligt rykte krashade internet idag... men men, så småningom är mina 250 bilder uppe. Lite varierande fototeknisk kvalié och det är lågupplösta kamera-jpeg, kommer eventuellt göra några RAW-framkallningar av de bästa fotona.... någon annan dag.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
B1n4ry
Geocachare
Efternamn: Mohr
Förnamn: Christian
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » tis nov 08, 2011 1:03

Jag kan konstatera att det är en del gnäll efter eventet och jag anser att det är ganska obefogat...
Men som vanligt kommer det mesta från väntat håll... ;-P

Alla de fantastiska personer som tillsammans med mig jobbade med FAD förtjänar verkligen inte att få skit för småsaker...

Visst, vi har ett antal punkter där vi måste bli mycket bättre, bl.a. information, kommunikation, skyltning och så vidare.
Tro mig, det kommer vi att jobba mycket hårt på.

När det gäller funktionärer så har vi under hela året jagat mer eller mindre aktivt och uppslutningen har varit katastrofalt dålig. Folk lovar att hjälpa till men sedan händer det inget. Några av oss i kärntruppen blir lite smått oroade när vi riskerar både anseende och pengar på ett evenemang och sedan får vi ingen hjälp alls. Vi drog runt årets FAD med minimala resurser så jag är OTROLIGT tacksam mot alla som verkligen hjälpte till! =) Ett ljus i mörkret är iaf att vi trots allt fått in några mycket bra nya ansikten i FAD Crew och det bådar gott inför framtiden!

Lite kommentarer om loggsystemet.
Blaufish sammanfattade det rätt bra, det är som det ser ut omöjligt att använda sportident till ett så stort event. Orienterare har egna brickor (kostar ca 400:-/st) vilket cachare inte har. Det gör att man måste hyra in brickor. Dock så finns det inte 1000 hyrbara brickor att uppbringa i landet!
Skall vi sedan lämna ut brickor värda 400:-/st så måste vi checka av vem som lånar och vem som lämnar tillbaka. Det tog lååång tid förra året och fick en del befogad kritik. Vi ville snabba upp detta i år vilket gjorde att vi skippade loggsystemet helt. Resultatet blev som vi ville. Folk kom ut mycket snabbare i skogen!

Avsaknaden av loggsystem påverkade sedan designen av kontrollerna. Många långa diskussioner låg bakom upplägget med plastbrickorna. Visst, det kunde vara burkar och loggböcker, men det är dyrt och ganska besvärligt att hantera 100 burkar med loggböcker som vardera skall rymma 1000 signaturer. Och var är nyttan med att skriva i en temporär loggbok? Saken är ju att hitta cachen viket man kan göra även om det är en plastbit. Sedan ville vi ha någon belöning och då blev det å ena sidan sektorfinalerna och å andra sidan vinstbevisen. Vinstbevisen placerades för övrigt ut UNDER HELA KVÄLLEN vilket ju gör att det inte bara är FTF priser utan mer eller mindre ett rent lotteri där man ökar sin vinstchans genom att logga många cacher.

Angående mystery cacherna.
Några gnällde över att det var för få mysteries, att dom var placerade fel, att dom var för svåra och så vidare. Känner du så så är du välkommen att arrangera ett event med fler än våra 15-20 helt unika cacheideer... Att man inte vet exakt var det finns mysteries, vad de går ut på och vad de leder fram till är ju hela saken med mysteries och nästan hela saken med geocaching! Överraskningen över att hitta något kul! Om man sedan tröttnar efter bara en kort stund så kanske man skall ta sin medicin och gå hem och samla på frimärken istället så man slipper besvikelser... ;-)

Jag tycker att de som "klagar" på t.ex. cacheupplägget skall ta en funderare på att engagera sig istället. Det är ändå arrangören av ett event som bestämmer upplägget och som tänker ut hur man vill ha det. Vi valde detta sättet av många olika skäl och vi ser tydligt i loggarna att ganska många gillade det vi gjorde! Att läsa dessa positiva loggar är det som gör att man lägger 1000-tals ideella timmar på att arrangera ett event som FAD.

vovvelivovven: Nej, ingen sa att man måste "avanmäla" sig efteråt. Vad vi sa från scenen var att man måste komma tillbaka senast klockan 23. Vi ville nämligen inte stanna kvar i flera dygn för att t.ex. lämna ut priser till folk eller för att ha kiosken öppen längre och så vidare. Var det ett problem? Vårt polistillstånd sträckte sig dessutom inte längre än till midnatt.

Slutligen så vill jag skriva några riktigt viktiga saker:
Ett stort TACK till alla deltagare på FAD! Utan er deltagare så hade det inte varit riktigt lika kul! ;-)

Jag vill dessutom framföra ett ENORMT TACK till alla de som på något sätt hjälpte till med FAD:
Sponsorer, Föreläsare, Utställare, Lerums kommun, Alléskolan, Novahallen och många många fler.
Tack till de lokala cachare som hjälpte till med utplaceringen av cacherna!
Tack även till de funktionärer som hjälpte till under eventet, speciellt vill jag ge ett omnämnande till andma313 och mats-l som gjorde stora insatser under tre dagar!
Det absolut största tacket riktar jag till mina kollegor i FAD-Crew som stått ut med mig under arbetet! ;-)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Inlägg av PelleK » tis nov 08, 2011 1:20

Blaufish skrev:http://www.flickr.com/photos/blaufish/s ... 952597057/

linan är djäkla seg idag, jag skyller på den BGP UPDATE som enligt rykte krashade internet idag... men men, så småningom är mina 250 bilder uppe. Lite varierande fototeknisk kvalié och det är lågupplösta kamera-jpeg, kommer eventuellt göra några RAW-framkallningar av de bästa fotona.... någon annan dag.
Många fina foton där. Hittade till och med mig själv på två av dom :-)

Tack för dom Blaufish!
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Inlägg av Kaizagris » tis nov 08, 2011 8:30

Jag måste säga att jag hade jätteroligt på FAD! Visst, allt kanske inte var glasklart alla gånger. Men det mesta löste ju sig ändå efter hand. Och "Simon says", Fågelholken med Bolibompa och "playstation" var ju helt underbara :-). Kanske är det så att förväntningarna blir skyhöga inför ett sådant här event och att det kanske är få som vet hur få människor det faktiskt varit som planerat och fått allt detta att gå ihop. Tycker ni gjort ett bra jobb!
Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tis nov 08, 2011 8:46

Jag hoppas med detta inlägg kunna ge lite feedback från en grupp som inte finns på detta forum. Nämligen den utländska besökaren (inte jag själv alltså :wink: ).

Trots att det var mitt första FAD hade jag genom detta forum och mina medcachare. En ganska hyfsad bild hur det av tradition kunde gå till.

Några som inte kände till FAD-traditionerna, var de tillresta norska cacharna som bodde på vårt hotell. Som tur var släpptes slutkoordinaterna till eventet redan kvällen innan. Med vår hjälp kunde våra nya norska vänner få reda på de slutgiltiga eventkoordinaterna .
Eller som en en av norrmännen kommenterade: ”Vi er Norske…. vi har ikke lett finne rett, även med de rette koordinaterna”.

En annan sak norrmännen hade missat var att de flesta cacherna på kvällen endast var temporära. När vi träffade en något besviken norrman utanför hotellet direkt efter eventet sa han: ”Jag är glad att fått min första MEGA-event logg. Vi kommer säkert tillbaka nästa år, men då kommer vi tidigt på morgonen, skriver våra namn i loggboken, går på ett seminarium…. Sen blir det caching inne i Göteborg för oss resten av dagen.

Sammanfattning:
1. Informationen kring eventet måste vara övertydlig och ute i god tid. Speciellt då de utländska gästerna inte förväg vet vad som man kan förvänta sig. Utländska cachare har inte heller lika lätt att koppla upp sig för att ta reda på ”sista minuten”- info
2. Jag tror det är extra viktigt för utländska cachare att man får ett antal ”riktiga” cacheloggar med sig hem igen. Vilket man bör ta i beaktning om man vill ha besökare från utlandet.

Edit: Ändrat meningsbyggnad.
Senast redigerad av 1 camdan, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis nov 08, 2011 9:14

Jag är tveksam till om det är jätteviktigt för så många att man får massor med riktiga loggar. Däremot vore det väldigt trevligt att *veta* i förväg vad det är som gäller. Jag trodde att jag bara skulle få logga själva FAD den dagen och var glatt överraskad av att några av burkarna var riktiga. Det hade varit lätt att skriva på eventsidan hur upplägget såg ut med temporära plastbrickor, riktiga sektorfinaler och en slutburk (som jag tyvärr inte hann logga...) och så vidare. Och som många andra sagt: publicera koordinaterna för eventet direkt. Att hålla på att joxa med att gömma det till sista sekunden fungerar för mindre arrangemang, men inte med hundratals deltagare från många länder. Det måste gå att planera i förväg.
Bild
Skriv svar