Fumble After Dark 2011

Här avhandlar vi allt som rör event.
B1n4ry
Geocachare
Efternamn: Mohr
Förnamn: Christian
Kontakt:

Re: Fumble After Dark 2011

Inlägg av B1n4ry » tis nov 08, 2011 18:27

Jag tror också att man behöver en del hemlighetsmakeri... Det är ju lite av hela saken med FAD! När jag åkte på första FAD så visste vi inget alls om vad som komma skulle. DET var hela lockelsen för MIG. Hade allt funnits kommunicerat så hade det ju inte varit så spännande och intressant alls. Om vi sedan tittar på tidigare års utvärderingar så har koordinatsläppet varit *mycket* uppskattat. Dock så insåg vi att det inte kommer att fungera med 700+ deltagare så vi stekte det i år. Men av olika skäl kommunicerades det några dagar för sent... Det tar vi med oss och lär oss! Vi har nämnt det tidigare i tråden och det är inget som behöver ältas. Det är i högsta grad åtgärdat inför nästa år.

Sedan finns det fler aspekter på hemlighetsmakeriet som vi kan diskutera någon annan gång...

Visst kan vi vara dåliga på att ta åt oss kritik. Det är svårt att få kritik på något man jobbat fram under mycket möda och stort besvär. Dock så i all rättvisas namn så anser jag att vi de senaste åren tagit åt oss massor med idéer och förslag och förändrat arrangemanget mycket tack vare detta. Vi har fler riktiga cacher, flera föreläsare, snabbare koordinatladdning, mindre väntan vid prisutdelningen, närmare mellan dagens och kvällens plats. Allt sådant är önskemål från er deltagare under tidigare år...

Men vi kan inte göra alla till lags. Vissa förslag är ursäkta uttrycket helt tokiga och ogenomförbara. När vi sedan får sådana förslag fler gånger så är det lätt hänt att man svara lite väl kort och dumt. Om sedan kritiken kommer på formen "det var ett skitkass event" så blir iaf jag rätt ledsen och förbannad. Det är så onödigt att skriva så. (Se mitt tidigare inlägg) Konstruktiv kritik innebär att man istället för att tala om att allt är dåligt föreslår en bättre lösning. Det har kommit fram en del sådana saker i den här tråden och de kan jag lova att de kommer att beaktas noga innan FAD 2012.

Vi i FAD Crew har inte hunnit träffas efter helgen ännu men under nästa vecka kommer vi att träffas och då skall vi påbörja utvärderingen. Vi kommer t.ex. att skicka ut en enkät, den är i stort sett klar... Men som sagt, det har gått bara några dagar och vi har haft fullt upp med att avetablera i Floda, jobba ikapp på våra jobb, lämna tillbaka lånade saker, sova och andra saker så vi har inte hunnit börja utvärdera ännu. Ge det några dagar till....

Hedberg: Du om någon vet ju att vi jagat nya personer till gruppen. Du var ju med på ETT(!) möte i FAD Crew och träffade även då de nya som sedan jobbade med oss hela vägen. 3-4 nya blev det i år, kanske skulle vi behövt vara 10 till...
Sedan har vi ju ett gäng nya personer som hjälpte till under själva eventet. Där behöver vi inte så många fler faktiskt.

Genom åren har vi många gånger efterlyst nya personer i FAD Crew. Några få har visat intresse och dessutom ställt upp när det sedan gäller. Många andra kommer på ett möte och sedan när det skall fördelas arbetsuppgifter så ser vi dom inte mer. Det ÄR mycket jobb med ett event av den här storleken och det krävs att man engagerar sig. Ju fler vi blir desto mindre måste varje person göra men det är ändå en hel del uppgifter som vissa nyckelpersoner måste sköta och som inte kan delas upp på flera. Dessa nyckelpersoner är mycket svårt att hitta. Vi har som sagt hittat några men inte tillräckligt många. Varför? Hedberg säger att behövs friska fläktar. Det kanske krävs att jag och/eller några andra hoppar av? Ok, säg det bara så ställer jag min plats till förfogande. Uppskattas inte det jag gör så ser jag ingen anledning att lägga 1000-tals timmar och 1000-tals kronor på FAD.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis nov 08, 2011 18:29

Blaufish skrev:Ju mer FAD växer desto mer folk behöver vi och desto mer behöver vi lösa. Har man invändningar mot FAD 2011 bör man betänka hur man själv bidrar till att FAD 2012 blir bättre.
Och med det så anser jag den här diskussionen avslutad. Arbetet med FAD 2012 kommer snart att påbörjas. Om ni vill vara med och göra Sveriges största och bästa event ännu större och ännu bättre, se då till att vara med från början och påverka!
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis nov 08, 2011 18:29

Blaufish skrev: Ju mer FAD växer desto mer folk behöver vi och desto mer behöver vi lösa. Har man invändningar mot FAD 2011 bör man betänka hur man själv bidrar till att FAD 2012 blir bättre.
Det bör alla fundera på...
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
B1n4ry
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » tis nov 08, 2011 18:30

jasy skrev:Nyckeln här är nog att man får fundera på vad som skall vara hemligt. Om man är frikostig med information i allmänhet så blir ju det som är hemligt ännu mer spännande! Att man tidigt går ut med var man skall vara, vad det finns för kommunikationer och vad det finns för alternativ till boende etc så kan ju inte det skada spänningen inför eventet?

Tillägg: Exempelvis veckan innan kan det vara lagom att tala om lite mer om "regler" och liknande.
Jag håller med precis och det är inte ofta det händer... ;-)
Det är delvis DET jag menar med att vi måste bli bättre på kommunikation.
Vi behöver en kommunikationsansvarig och vi behöver en AD eller liknande. Det kommer vi garanterat att ha rekryterat till nästa år!!!

//B1N4RY
Falkz
Geocachare
Efternamn: .

Inlägg av Falkz » tis nov 08, 2011 18:56

B1n4ry skrev:Om sedan kritiken kommer på formen "det var ett skitkass event" så blir iaf jag rätt ledsen och förbannad.
//B1N4RY
Har du ens läst vad som har skrivits? ingen har någonsin i denna tråd skrivit att eventet var kasst
snarare var eventet i sig riktigt bra det som var sämre var dom 2 sektorerna som vi valde att gå
B1n4ry
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » tis nov 08, 2011 19:15

Jag tänker främst på kommentarer som:
Jag är besviken. MYCKET besviken faktiskt
Jag är också besviken på natteventet
Är tyvärr riktigt besviken på kvälls delen
Det kallar jag att skriva att något är "kasst" Bara dom där tre citaten svider mycket hos mig och mina kollegor...
Men vi är kanske för noga med att alla skall bli nöjda, och vi har ju drygt 700 mer positiva loggar som kan väga upp det där...

//B1N4RY
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis nov 08, 2011 19:31

B1n4ry skrev:Jag tänker främst på kommentarer som:
Jag är besviken. MYCKET besviken faktiskt
Jag är också besviken på natteventet
Är tyvärr riktigt besviken på kvälls delen
Det kallar jag att skriva att något är "kasst" Bara dom där tre citaten svider mycket hos mig och mina kollegor...
Men vi är kanske för noga med att alla skall bli nöjda, och vi har ju drygt 700 mer positiva loggar som kan väga upp det där...

//B1N4RY
Jag förstår att det svider med tanke på all tid som du och dina arrangörskollegor har lagt ner. Men ni måste också lära er att inse att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG kan göra alla nöjda här i världen. Så länge merparten är nöjda så är ett minimimått av nöjdhet uppfyllt, sen ju närmare fullständig nöjdhet man kommer desto mer bonus liksom.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Mr Seth
Geocachare
Efternamn: Söderlund
Förnamn: Björn

Inlägg av Mr Seth » tis nov 08, 2011 20:24

Detta var min första FAD

En hel del har redan sagts om dålig information mm även till oss förstagångare.

Jag kunde inte deltaga pga smartphonen bara laddade ner filen i XML-format. Ingen kände man heller som man kunde haka på.
detta var för mig en besvikelse när man bor granne med Alleskolan. Tur att man inte har åkt bil i några timmar.
Jag har förståelse på att man blev tagen på sängen för det stora antalet Iphone,Smartphone och Tabletts som säkerligen ökats med många procent sen förra året. Alla med olika cachappar,webläsare mm.

Jag vill även säga är att när man fick reda på att detta ska kosta 60:- så tyckte några att det var för dyrt....
Jag skulle gärna betala 150-200:- kronor för FAD 2012 som då får mer resurser att lösa de flesta problem som nu har kommit fram.
En biobiljett kostar 110-130:- och du blir underhållen i ca 2 timmar.

Nästa år blir det säkert 1000 st då kanske smärtgränsen är nådd.

Jag kommer säkerligen nästa år med en riktig GPS,det ska visst vara en Garmin för det var en funktionär som frågade om man har en Magellan, De fick gå ur kön för den var visst besvärliggare att ladda ner GPX-filer på. Bra att veta.

För övrigt vill jag ge FAD-Gänget Tack för det ligger många obetalda timmar bakom detta,vi syns nästa år eller vid nån cache.
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » tis nov 08, 2011 20:42

Jag fick ju inte uppleva natteventet på det sätt som jag vill i år av förklarliga själ. Var dock kvar i hallen och fick höra lite synpunkter och klagomål om saker som var sämre/dåliga/kass/inte perfekta (välj själv, betyder ungefär samma men kan läsas olika) Efter det så väntade jag mig en fullständig storm med folk som tyckte något om:
Plastbrickorna som logg med tillhörande "nitlotter"
Mobil app strulet med gpx-filen.
Häftet som inte delades ut i handen.
Instruktion om var ingångar mm var.

Nu har ju all denna kritiken redan kommit fram men inte alls i den omfattning jag hade förväntat mig det är ju ca 50% fler deltagare men gnället tycker jag är mindre än förra året, tänkt på det fad-crew! Att en riktigt stor majoritet är supernöja detta efter som att ovanstående punkter är i princip små detaljer.

Det var säkert några som hittade en nitlott utan att fatta det och gick vidare utan att hitta den med hint till sektorfinalen.

Häftet som inte alla fick med sig, de hade ju koordinaten i gpsen funkar ju alla andra dagar när man cachar!

Vart man skulle gå för att hitta incheckning, föreläsningar, nattevent mm är jag helt övertygad om att det löste sig ändå genom att fråga sig fram det lär väl inte vara någon som DNFade hela Novahallen eller missade någon föreläsning?

Mobil app strulet, där kan jag verkligen förstå de som hade åkt långt och bara hade med sig en telefon och inte kunde deltaga på natteventet för att de inte fick det till att fungera. Fast å andra sidan så går det antagligen ganska bra att knacka i koordinater förhand i en mobil app, funkade bra för mig under mitt första fad då vi använde oss av en explorist 100. Detta har de ju dock redan lovat att fixa till nästa år vilket jag också är helt övertygad om att de kommer att göra på 95% av alla telefoner, kommer säkert att finnas något undantag på samma sätt som att det säkert fanns någon gps som inte gick att ladda i år.
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Inlägg av 1337v411 » tis nov 08, 2011 22:06

Mr Seth skrev:Jag kommer säkerligen nästa år med en riktig GPS,det ska visst vara en Garmin för det var en funktionär som frågade om man har en Magellan, De fick gå ur kön för den var visst besvärliggare att ladda ner GPX-filer på. Bra att veta.
Det är en sanning med modifikation. Vi la krutet på att lösa snabb koordinatladdning där vi bedömde att vi hade bäst utdelning och för tillfället är det "moderna" handhållna Garmin.
Jag kommer att jobba vidare med koordinatladdningssystemet och förhoppningsvis kommer det stöd för fler typer av GPS:er till nästa gång - och framför allt så kommer vi att ha en utprovad metod för att ladda smartphones (för dessa kommer inte bli färre till nästa år).
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tis nov 08, 2011 22:17

Herr Luels skrev:
Mr Seth skrev:Jag kommer säkerligen nästa år med en riktig GPS,det ska visst vara en Garmin för det var en funktionär som frågade om man har en Magellan, De fick gå ur kön för den var visst besvärliggare att ladda ner GPX-filer på. Bra att veta.
Det är en sanning med modifikation. Vi la krutet på att lösa snabb koordinatladdning där vi bedömde att vi hade bäst utdelning och för tillfället är det "moderna" handhållna Garmin.
Jag kommer att jobba vidare med koordinatladdningssystemet och förhoppningsvis kommer det stöd för fler typer av GPS:er till nästa gång - och framför allt så kommer vi att ha en utprovad metod för att ladda smartphones (för dessa kommer inte bli färre till nästa år).
Jag är grymt imponerad över den laddningen! Och hörde på omvägar att Garmin snubbarna varit det med....:D
Jag tror vi fick igenom alla Garmin utan några större problem, det var en och en annan som strulade lite men annars tror jag det bara var två som inte gick pga fel/för gammal kabel och tror att de som satt vid bordet bredvid som laddade Magellan fick genom alla där med (jag hann inte se så mycket av det) i virrvarret av olika gps modeller.. tror jag laddade de flesta modellerna som Garmin släppt de senaste 6-7åren :)
Bild
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » tis nov 08, 2011 22:53

Jag satt vid stationen till höger om den som laddade Magellan GPSer, trots att det var 7st stationer som laddade Garmin och bara en som laddade Magellan så uppskattar jag kön till lika lång (eller kortare). Helt enkelt så att det är färre som har Magellan än Garmin typ 1/8 så därför blev de hänvisade till den stationen som klarade att ladda Magellan också, inte bara Garmin som alla andra.
Användarvisningsbild
Team Vildmark
Geocachare
Efternamn: Widmark
Förnamn: Annika, Carl-Johan, Casper
Kontakt:

Inlägg av Team Vildmark » tis nov 08, 2011 23:18

Detta var Team Vildmarks 3:e FAD :D. För oss är FAD först och främst en ursäkt att få åka iväg på höstlovet men också för att träffa och umgås med andra geocachare. Eftersom vi kommer från rätt :wink: sida av Sverige så uppskattar vi att FAD flyttar omkring lite så vi fått se lite olika delar av västkusten.

Jag är tacksam över att några vill och orkar arrangera FAD varje år. Jag inser vilket enormt jobb som måste ha lagts ned på arrangemanget allt från registrering till mystery konstruktioner, till bokning av hallar, föredragshållare mm mm. Jag tycker inte ni som fixat detta ska fokusera på gnäll utan vara super nöjda för ett fantastiskt arrangemang.

Det finns massor saker som skulle kunna göras bättre (framförallt vet man efteråt vad som inte riktigt fungerade) men det mesta fungerade ju bra.
Bra: =D>
Föredragen med mingel emellan
Platsen Floda
För oss fungerade allt det praktiska, parkering, lunch mat, kaffe, koordninatladdning, häfte, natt cachandet mm
Av de 30 FAD burkarna vi hittade var koordinaterna i princip 100%
Plastbrickorna var OK, de gjorde ju det aldrig blev kö
Vädret

Saker som kan förbättras:
Det hade varit kul att mingla lite längre i hallen innan vi släpptes iväg (börja en timme tidigare med insläpp kanske).
Sätt upp en (eller flera) stora kartor på vägen där man både innan och efter jakten kan titta och prata om sin upplevelser i skogen
Något bättre karta i häftet (annars var häftet OK)
Släpp någon burk på eftermiddagen, som en lite aptit retare
Dela ut en enkät, med enkla tydliga frågor, redan vid målgången som kan lämnas på plats

Tack och Bock till hela FAD crew:n för att ni fixade detta. =D>

/Carl-Johan Team Vildmark
----teamvildmark.blogspot.com----
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis nov 08, 2011 23:27

Team Vildmark kom faktiskt med en riktigt bra idé här tycker jag, enkät man kan fylla i direkt efteråt och lämna när man går hem.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Efternamn: Råberg
Förnamn: Örjan

Inlägg av iller » tis nov 08, 2011 23:36

Kul att ni gillade eventet Team Vildmark! :D
Sätt upp en (eller flera) stora kartor på vägen där man både innan och efter jakten kan titta och prata om sin upplevelser i skogen
Kan du utveckla detta? Förstår inte riktigt vad som avses.
Skriv svar