Fumble After Dark 2011

Här avhandlar vi allt som rör event.
hedberg
Geocachare

Re: Fumble After Dark 2011

Inlägg av hedberg » tis nov 08, 2011 23:41

iller skrev:Kul att ni gillade eventet Team Vildmark! :D
Sätt upp en (eller flera) stora kartor på vägen där man både innan och efter jakten kan titta och prata om sin upplevelser i skogen
Kan du utveckla detta? Förstår inte riktigt vad som avses.
Nu heter inte jag Vildmark men en tanke kan vara att dra igång en projektor som visar Google Maps över området eller nåt sånt. Man kan tänka sig att man färgmarkerar zonindelning, skola, parkering, motorväg, Novahallen etc om man hade gjort så i år. Det har nog varit rätt läckert.

//Claes
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
B1n4ry
Geocachare
Efternamn: Mohr
Förnamn: Christian
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » ons nov 09, 2011 0:26

En karta på en projektor är ju helt klart genomförbart...
Jag får genast en idé att kombinera det med de bilder som vi oftast tar när vi lägger ut cacherna!
Man skulle kunna tänka sig en karta på en del av skärmen och på en annan del av skärmen ett "bildspel" med cachebilder som samtidigt markerar vilken cache det gäller på kartan... Svårt att förklara bättre men borde kunna bli rätt kul.
Vi hade ju lite åt det hållet förr-förra året då vi experimenterade med bl.a. latitude och onlinekontroller som visades på en karta. Helt klart något att spåna vidare på...
Skriver upp det på att-göra-listan för 2012... =)

//B1N4RY
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Fumble After Dark 2011

Inlägg av Landstedt » ons nov 09, 2011 7:48

B1n4ry skrev:Jag tänker främst på kommentarer som:
Jag är besviken. MYCKET besviken faktiskt
Jag är också besviken på natteventet
Är tyvärr riktigt besviken på kvälls delen
Det kallar jag att skriva att något är "kasst" Bara dom där tre citaten svider mycket hos mig och mina kollegor...
Men vi är kanske för noga med att alla skall bli nöjda, och vi har ju drygt 700 mer positiva loggar som kan väga upp det där...

//B1N4RY
Tyvärr är det lätt att den lilla massan som ALDRIG blir nöjd hur du än gör tar upp all energi så lusten att engagera sig försvinner.
Jag har själv hamnat där.

Men trösta dig med att denna lilla massa ALLTID kommer finnas och att som som är värt att lägga energi på verkligen uppskattar ditt arbete.
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » ons nov 09, 2011 8:56

Landstedt skrev:
B1n4ry skrev:Jag tänker främst på kommentarer som:
Jag är besviken. MYCKET besviken faktiskt
Jag är också besviken på natteventet
Är tyvärr riktigt besviken på kvälls delen
Det kallar jag att skriva att något är "kasst" Bara dom där tre citaten svider mycket hos mig och mina kollegor...
Men vi är kanske för noga med att alla skall bli nöjda, och vi har ju drygt 700 mer positiva loggar som kan väga upp det där...

//B1N4RY
Tyvärr är det lätt att den lilla massan som ALDRIG blir nöjd hur du än gör tar upp all energi så lusten att engagera sig försvinner.
Jag har själv hamnat där.

Men trösta dig med att denna lilla massa ALLTID kommer finnas och att som som är värt att lägga energi på verkligen uppskattar ditt arbete.
Att några personer använder ordet "Besviken" tolkar jag inte alls som "gnäll" eller att allt varit "helkasst".
Det singnalerar att att personen i fråga har haft en högt ställd nivå på förväntningarna, och dessa förväntningar har av ena eller andra anledningen inte uppfyllts.

Jag tror att FAD-crew själva vill att förväntningarna skall vara stora. Med högt ställda förväntingar kommer per automatik någon eller några bli besvikna. Att man sedan ger uttryck för detta efter eventet är inte "gnäll". Se det istället som feedback.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Efternamn: Råberg
Förnamn: Örjan

Inlägg av iller » ons nov 09, 2011 13:37

camdan skrev:Att några personer använder ordet "Besviken" tolkar jag inte alls som "gnäll" eller att allt varit "helkasst".
Det singnalerar att att personen i fråga har haft en högt ställd nivå på förväntningarna, och dessa förväntningar har av ena eller andra anledningen inte uppfyllts.

Jag tror att FAD-crew själva vill att förväntningarna skall vara stora. Med högt ställda förväntingar kommer per automatik någon eller några bli besvikna. Att man sedan ger uttryck för detta efter eventet är inte "gnäll". Se det istället som feedback.
Jag får nog hålla med camdan här. Meningarna som uttryckte besvikelse är också delvis tagna ur sitt sammanhang.

Självklart är det tråkigt att som arrangör få höra att en del var besvikna eller t.om. mycket besvikna på kvällscachingen. Och några kommentarer från besvikna besökare i den här tråden var verkligen inte var kul att läsa som arrangör.

Men jag skall ärligt säga att jag inte blev så överraskad av att en del blev besvikna på kvällscachingen, särskilt inte de som hamnade i de sektorer där det var minst specialcacher. Vi hade ett väldigt stort eventområde i år eftersom vi väntade oss väldigt många besökare. Men vi lyckades inte öka på antalet specialcacher i samma utsträckning som området utökades och det blev därför större avstånd mellan dem. Har man då hört från tidigare besökare hur häftigt det var med alla specialcacher och ger sig ut i skogen med en förväntan av att få se en massa häftiga specialcacher så är det faktiskt inte så konstigt om man blir besviken när man inte hittar en enda specialcache.

Spridningen av specialcacher kunde helt klart varit bättre och informationen om vem som de olika sektorerna vände sig till kunde också varit bättre, men det är lätt att vara efterklok. Sen måste man också inse att på ett så här stort event så kommer vissa att dra nitlotter. Vi kommer aldrig att kunna arrangera ett perfekt event där alla får uppleva precis det vi tänkt oss och som de själva förväntat sig. En del kommer garenterat att dra nitlotter nästa år också. Men precis som arrangörerna lär sig nya saker varje år kan man som besökare lära sig hur man får ut mesta möjliga av FAD.

Jag tror också det är viktigt att man som besökare på FAD har lagom förväntningar på vad man kommer att uppleva så att man inte blir besviken. Jag själv deltagit som besökare på två FAD och jag förväntade mig i första hand "en kul happening" och det var precis vad jag fick uppleva. Som besökare tyckte jag det var jättehäftigt att bara gå omkring i skogen som lystes upp av pannlampor överallt, att springa in i folk man inte träffat förut och prata med dem, att lura andra cachare att man inte hittat cachen som den egna gruppen redan hade lyckats logga i smyg ("äsch, vi går struntar i den här och drar vidare...") osv. Sen utöver vad jag förväntade mig så fick jag även logga ett par häftiga specialcacher, få "blippa" med SportIdent-systemet osv och detta höjde upplevelsen ytterligare ett snäpp.

Planeringen för nästa års FAD kommer snart att starta och det är jättebra att få feedback från er besökare. Vi kommer garanterat att försöka åtgärda sånt vi kan åtgärda. Jag hoppas t.ex. att vi genom spån- och pysselkvällar under den kommande vintern kan få till fler specialcacher nästa år. Är du bra på att bygga elektroniska pryttlar som blinkar och har sig eller vill bygga någon annan häftig specialcache som kan användas på FAD, tveka inte att höra av dig till FAD Crew.

Väl mött på FAD 2012!
clasf
Geocachare
Efternamn: Fredriksson
Förnamn: Clas

Inlägg av clasf » ons nov 09, 2011 14:11

Förstår inte att så många med halvtomma glas häver ur sig både det ena och det andra här.

Eftersom jag var "förstagångsbesökare" på FAD och inte hade hört så mycket om FAD mer än att man behövde ficklampa, att det var mycket folk och att det brukade läggas ut en del temporära cacher så tog jag det nog för vad det egentligen är. Vad är det då?

- Ett event är ett event, mig veterligen finns inga krav på cacher på ett event.
- FAD är ett "sjuhelvetes" stort event och "sjuhelvetes" kul om man tar det för vad det är - just det, ett event där man träffar mer geocachare än vad man troligtvis kommer träffa under hela sin karriär på en enda kväll.
- På detta event får man många mer händelser på köpet till exempel, många bra föreläsningar, chansen att beblanda sig med några av alla dessa geocachare och gå ut och ha trevligt i skogen samtidigt som man letar efter cacher (vilket absolut inte är ett krav på ett event mig veterligen).
- På detta event fanns massor cacher (som egentligen inte behöver finnas där). Då kan man knappast räkna med att alla är cacher som man kommer minnas.

Näe, tagga ner och ta det för vad det är - ett event. Själv kan jag säga att jag hittade flera extraordinära cacher av de 37 st som vi hann med och vissa av dem kommer jag ihåg med ett smile. Men det som består är ändå känslan av att stå i den enorma kön till koordinatladdningen och att för en gång skull inse hur jäkla kul en kö kan vara när man står där ihop med 755 andra likasinnade. Det är annat än Gekås-kön det :) Samt givetvis de informativa föredragen jag besökte + att gå runt bland utställarna och klämma på grejjer.

Så jag vill bara avsluta med en stor applåd =D> =D> =D> till arrangörerna för ett fantastiskt trevligt event. När man sedan betänker att själva huvudgruppen bakom FAD består av endast 14-15 pers (enligt uppgift från säker källa) så kan man inte annat än imponeras av vilket jobb de lägger ner på detta event. Tack för att vi får möjlighet till att besöka detta event!

clasf
zeptho
Geocachare
Efternamn: Trygg
Förnamn: Håkan

Inlägg av zeptho » ons nov 09, 2011 14:46

clasf skrev:Förstår inte att så många med halvtomma glas häver ur sig både det ena och det andra här.

Eftersom jag var "förstagångsbesökare" på FAD och inte hade hört så mycket om FAD mer än att man behövde ficklampa, att det var mycket folk och att det brukade läggas ut en del temporära cacher så tog jag det nog för vad det egentligen är. Vad är det då?

- Ett event är ett event, mig veterligen finns inga krav på cacher på ett event.
- FAD är ett "sjuhelvetes" stort event och "sjuhelvetes" kul om man tar det för vad det är - just det, ett event där man träffar mer geocachare än vad man troligtvis kommer träffa under hela sin karriär på en enda kväll.
- På detta event får man många mer händelser på köpet till exempel, många bra föreläsningar, chansen att beblanda sig med några av alla dessa geocachare och gå ut och ha trevligt i skogen samtidigt som man letar efter cacher (vilket absolut inte är ett krav på ett event mig veterligen).
- På detta event fanns massor cacher (som egentligen inte behöver finnas där). Då kan man knappast räkna med att alla är cacher som man kommer minnas.

Näe, tagga ner och ta det för vad det är - ett event. Själv kan jag säga att jag hittade flera extraordinära cacher av de 37 st som vi hann med och vissa av dem kommer jag ihåg med ett smile. Men det som består är ändå känslan av att stå i den enorma kön till koordinatladdningen och att för en gång skull inse hur jäkla kul en kö kan vara när man står där ihop med 755 andra likasinnade. Det är annat än Gekås-kön det :) Samt givetvis de informativa föredragen jag besökte + att gå runt bland utställarna och klämma på grejjer.

Så jag vill bara avsluta med en stor applåd =D> =D> =D> till arrangörerna för ett fantastiskt trevligt event. När man sedan betänker att själva huvudgruppen bakom FAD består av endast 14-15 pers (enligt uppgift från säker källa) så kan man inte annat än imponeras av vilket jobb de lägger ner på detta event. Tack för att vi får möjlighet till att besöka detta event!

clasf
Instämmer =D> =D> =D> =D> =D>
/Håkan
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » tor nov 10, 2011 0:27

Kan bara instämma i det som redan skrivits om FAD och om arbetet bakom FAD.
Stort eloge till er alla som arbetat hårt och sett till att FAD 2011 blev verklighet. =D> =D> =D>
Har redan bokat in nästa år. :D

Har bara en undran som jag delade med mina medcachare.
Vi gick på en väg i E-delen och plötsligt kom det en bil farande och i den satt det flera med gpsen i händerna.. Var lite otäckt då den kom fort på vägen så vi fick hoppa åt sidan. Den stannade i närheten av en cache.. Vi trodde det inte var tillåtet att ta sig fram med bil men det kanske fanns anledning till att det fanns behov av ett fordon för att underlätta transporten?
Skriv svar