Hur mycket är du beredd att betala?

Här avhandlar vi allt som rör event.

Hur mycket är du beredd att betala för ett event som varar i två dagar?

Omröstningen slutade tor sep 22, 2011 15:50

40 + 25 per måltid (om man väljer att äta)
0
Inga röster
50 + 25 per måltid (om man väljer att äta)
2
4%
60 + 25 per måltid (om man väljer att äta)
0
Inga röster
80 + 25 per måltid (om man väljer att äta)
2
4%
100 + 25 per måltid (om man väljer att äta)
15
33%
150 Inkl allt - middag, frukost, lunch.
14
30%
Eller något annat alternativ, skriv kommentar...
13
28%

Antal röster: 46
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Hur mycket är du beredd att betala?

Inlägg av Ankarcrona » tor sep 15, 2011 15:50

Det här med att ta betalt för saker är ju känsligt för oss svenskar som är vana att få allt serverat...

Att ordna ett event sker ju oftast på ideell basis, alla event betyder någon form av kostnad för arrangören.
Oftast är kostnaderna små och därför är de flesta eventen gratis.

Men ett event som innebär att man hyr lokal i en helg blir kostsamt för den som arrangerar kalaset, hur mycket är rimligt att ta betalt för ett event som börjar lördag morgon och sträcker sig till söndag kväll? Boendet skulle innebära vindskydd eller medhavd husvagn/husbil/tält.

Föredrar du att betala en lite högre avgift där allt ingår, även mat (helpension) eller en mindre summa som bara täcker deltagaravgiften?

Rösta så får vi se var vi hamnar!
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Hur mycket är du beredd att betala?

Inlägg av sydman » tor sep 15, 2011 16:05

mat konto på 25:- är jag rädd att det inte når långt....och lägger lätt 50-100 utöver en eventkassa.. vet hur mycket det ligger bakom ett större event ...
Bild
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Inlägg av starzinger » tor sep 15, 2011 17:23

Det är alltid svårt att avgöra hur mycket som är rimligt. 50 kr för ett event skulle jag tycka ofta är rimligt. Maten om det rör flera dagar tror jag kan vara svårt att komma undan så lågt i pris. Min uppskattning är frukost 50. lunch 50-10 kvällsmat 5-200(beroende på vad, helgrillad gris är ju kul men blir dyrare än ex ärtsoppa)
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor sep 15, 2011 18:58

Röstade för annat.
Har besökt ett par event där mat kunde inhandlas. Svårt att tillgodose allas smak. Föredrar därför att ordna födointaget på egen hand.
Jag är villig att lägga en hundring på allt fix och donande till arrangören för ett välordnat event som sträcker sig över ett par dar. :)
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tor sep 15, 2011 19:54

1000sjöar skrev:Röstade för annat.
Har besökt ett par event där mat kunde inhandlas. Svårt att tillgodose allas smak. Föredrar därför att ordna födointaget på egen hand.
Jag är villig att lägga en hundring på allt fix och donande till arrangören för ett välordnat event som sträcker sig över ett par dar. :)
Låter bra
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
jimmie.j
Geocachare

Inlägg av jimmie.j » tor sep 15, 2011 20:05

Upp till 100 kr för ett två dagars event tycker jag är helt ok. Det är bra om mat erbjuds men det skall vara option. Möjlighet på eventet att köpa dricka / kaffe lite tilltugg uppskattas alltid av mig. Om arrangören kan rekomendera något eller några varianter på logi för tillresta är det bra. tex. Camping eller stugor i närheten. Kanske även förhandlat fram något specialerbjudande.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tor sep 15, 2011 20:18

50 spänn är rimligt. Mat fixar man själv eftersom man inte kan tillgodose alla med den maten folk vill ha.Finns ju allergiker som kanske inte kan äta den maten som ordnas fram.Men då för den 50 lappen ska man få en gpx fil i sin gps med.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » tor sep 15, 2011 20:24

Det beror väl på vad arrangören har för utgifter och vad jag får för pengarna. Om jag åker så långt att jag måste övernatta eller om eventet sträcker sig över flera dagar så tillkommer ju ofta boende och då är en eventuell avgift försumbar i sammanhanget. Jag tänker här på till exempel Nordic Xtreme och FAD.

Jag skulle lätt kunna betala 1 000 kronor eller mer för rätt upplägg.

/W
krilel
Geocachare
Efternamn: N
Förnamn: Christer

Inlägg av krilel » tor sep 15, 2011 20:32

Jag vet vad det kan kosta att fixa ett störe event med många fasiliteter så 100 kronor för två dagar är ingen stor kostnad.
Ska man sedan prata mat så är det svårt att svara på direkt men 25 kronor per måltid ja då lär inte jag bli mätt tror jag. Men pratar vi om en lunch så säg mellan 50 - 75 kronor sedan en frukost beroende på vad den består av så 25 - 45 kronor. Sedan middag beroende på meny som lunchen och uppåt.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor sep 15, 2011 20:39

wellner skrev:Det beror väl på vad arrangören har för utgifter och vad jag får för pengarna. Om jag åker så långt att jag måste övernatta eller om eventet sträcker sig över flera dagar så tillkommer ju ofta boende och då är en eventuell avgift försumbar i sammanhanget. Jag tänker här på till exempel Nordic Xtreme och FAD.

/W
+1
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » tor sep 15, 2011 20:41

wellner skrev:Det beror väl på vad arrangören har för utgifter och vad jag får för pengarna. Om jag åker så långt att jag måste övernatta eller om eventet sträcker sig över flera dagar så tillkommer ju ofta boende och då är en eventuell avgift försumbar i sammanhanget. Jag tänker här på till exempel Nordic Xtreme och FAD.

/W
Boendet skulle innebära vindskydd eller medhavd husvagn/husbil/tält.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » tor sep 15, 2011 20:42

jimmie.j skrev:Upp till 100 kr för ett två dagars event tycker jag är helt ok. Det är bra om mat erbjuds men det skall vara option. Möjlighet på eventet att köpa dricka / kaffe lite tilltugg uppskattas alltid av mig. Om arrangören kan rekomendera något eller några varianter på logi för tillresta är det bra. tex. Camping eller stugor i närheten. Kanske även förhandlat fram något specialerbjudande.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor sep 15, 2011 20:48

1000sjöar skrev:

/W
Jaha och? Boendet är väl en bi sak, förövrigt hade vi tre(3) som sov över i vindskyddet på Ankarcronas förra event riktigt trevligt! :D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » tor sep 15, 2011 20:59

Uppfattade frågeställningen som ett specifikt arrangemang, därför lade jag in det som Ankarcrona strukit under i sin kommentar till enkäten.
:oops:
Bild
Medlem sedan 2001
saltet
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Johan

Inlägg av saltet » tor sep 15, 2011 21:59

Har varit på 2(4) event. Skåneeventet var mitt första(3 dagar)

Utan personer som håller i eventen blir det inga event. Då jag var på mitt första event (Skåne 2011) blev jag förvånad över att själva eventet inte kostade något. Vi betalade för kost och logik men inget annat. Då jag kunde ana hur mycket utgifter eventgänget hade kunde jag inte låta bli att köpa ett sponsercoin. Jag hade även varit villig att bidra med mer för den upplevelsen jag hade.

Många tycker säkert att ett event skall vara gratis, visst om det är ett grillevent där endast grillkol ingår. Men är det ett större event med många gömmor mm kan jag tycka att man kan "dela" på kostnaderna, Man kan bidra på olika sätt utan "cash".
Alla har kanske inte "råd" att hålla i ett event med 40gömmor grillkol mm men är fantastiska på att göra roliga/fina/upplevande gömmor men kan inte utföra sin dröm pga cash.

Ang maten, låt det vara ett tillval om man vill eller inte.

Jag valde annat för kan man lägga tusentals kronor på bensin till ftf-jakt, event långt iväg kan man betala några 20.or till ett event.

/saltet
Bild
Skriv svar