Ett strålande ballt event

Här avhandlar vi allt som rör event.

Vilket alternativ är mest intressant?

Omröstningen slutade tor okt 25, 2012 21:17

1. Resa och 1-dagsutflykt till Tjernobyl.
2
7%
2. Resa och 2-dagarsutflykt till Tjernobyl.
2
7%
3. Resa och 1-dagarsutflykt till vardera Tjernobyl och Poltava.
23
85%

Antal röster: 27
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Ett strålande ballt event

Inlägg av Motorcycledude » tor okt 11, 2012 21:17

Ok, here's the deal:

Jag har forskat lite i möjligheterna att ordna en gruppresa till Tjernobyl och staden Pripyat. Jag har dels haft kontakt med några olika lokala företag som ordnar besök där men faktiskt även hittat ett svenskbaserat företag som kan ordna rubbet - flyg, transfers, boende, tillstånd, guidat besök o.s.v. Jag var rädd att det skulle vara svindyrt men jag tycker faktiskt det ser rätt prisvärt ut.

Det finns lite olika alternativ - vill man ha ett endagarsbesök i Tjernobyl, Pripyat med omnejd eller två dagar?

Det finns även en möjlighet att klämma in en dagstur till Poltava och får en guidad visning av staden och slagfältet strax utanför.

Flyger gör man till Kiev. I Kiev finns bl.a. Babij Jar att besöka. Det är platsen för en av de största massakrerna under Förintelsen. Babij Jar ligger i Kievs utkant.

Det jag skulle vilja veta i nuläget är dels hur intresset ser ut för en sådan resa (planen är att registrera event i Ukraina men tanken är att åka även om det inte blir event).

Alltså:

1. Är du seriöst intresserad av att åka med på en sådan resa?
Med "Seriöst intresserad" menar jag även om du kan lösa det med jobb och har råd o.s.v. Jag vill å det starkaste be att du inte anmäler intresse om det inte är tämligen troligt att du verkligen följer med. Respektera det tack!

2. Vilket av alternativen tycker du lockar mest?
Samma här - var vänlig håll dig utanför diskussionen om alternativen samt delta inte i omröstningen om du inte är seriöst intresserad. Övrigt får mer än gärna både rösta och utveckla sina åsikter i svar på tråden.

Datumen som gäller är antingen 22-25 februari eller 1-4 mars.

Alternativen:

1. Resa inklusive 1-dagsutflykt till Tjernobyl.
Preliminär kostnad vid 20 deltagare 5360-5600 kronor.

2. Resa inklusive 2-dagarsbesök i Tjernobyl.
Preliminär kostnad vid 20 deltagare 6145-6400 kronor.

3. Resa inklusive 1-dagarsutflykter till Tjernobyl och Poltava.
Preliminär kostnad vid 20 deltagare 6235-6500 kronor.

I samtliga fall ingår flyg, engelskspråkig guide, alla busstransfers samt boende i dubbelrum på 3-stjärningt hotell i 3 nätter (2 nätter om vi tar 2 dagar i Tjernobyl. I det fallet ingår en natt i trebäddsrum på ett lokalt hotell). Enkelrum kan fås mot tillägg.

Vid fler deltagare sjunker priset per person.

Så... who's in? :mrgreen:
Bild
Bild
Graazzt
Geocachare
Efternamn: Hamann
Förnamn: Mikael

Re: Ett strålande ballt event

Inlägg av Graazzt » tor okt 11, 2012 21:45

Jag är lätt på! Kombinera Pripyat med lite militärhistoria i Poltava låter helt perfekt! Fasen vad kul!
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » tor okt 11, 2012 22:03

Ja!
Tycker det låter väldigt intressant, det som lockar mest är alternativ 1 eller 3, röstade på alternativ 1.
Vilket datum som vi "röstar" på vet vi inte då vi faktiskt inte har koll på det just nu, men det vore ju dumt att inte försöka hoppa på en sån här resa när tillfälle ges.
Att besöka tjernobyl är ju en sak som man velat göra länge.
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » tor okt 11, 2012 23:16

Måste sova på saken, men detta är en av få resor som jag skulle kunna ta lån för att få åka på och med denna prislapp verkar det inte behövas, men måste nog sova på saken..
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » fre okt 12, 2012 8:51

Jag är DEFINITIVT med! Vilket alternativ och vilket datum har jag inte bestämt mig för, men jobbet löser sig och ekonomiskt så känns det helt OK!

// Frudden
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre okt 12, 2012 9:10

Ok, det är 5 inklusive jag som gett sig till känna i den här tråden, men 8 som röstat. Jag vill gärna veta vilka som är intresserade :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » fre okt 12, 2012 9:54

Har nu sovit på saken och...
Det får lösa sig hur än det blir med framtida jobb och sånt.. Men jag ska bara helt klart med om det blir en resa!
Väldigt grymt seriöst intresserad att åka dit!
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre okt 12, 2012 10:23

Som uppvärmning kanske ett besök vid ett svenskt kärnkraftverk inte vore helt fel.
Kan eventuellt finnas behov av klätterutrustning om man vill ha en extra hisnande upplevelse, då bör man ha tagit några T5 innan.

Medtag egna sängkläder då möjlighet finns att övernatta på turbinhallens tak. ;-)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15596457.ab
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » fre okt 12, 2012 10:55

Ber om ursäkt för att jag var inne och pillade på omröstningen (alt 3) innan jag läst igenom allt.

Det hela låter riktigt spännande och något jag gärna skulle ha följt med på. Men jag tror tyvärr inte att jag har möjlighet att följa med för närvarande.
Bild Bild
Vallafrun
Ny i forumet
Efternamn: Sandberg
Förnamn: Rosine

Inlägg av Vallafrun » fre okt 12, 2012 11:03

Då har jag funderat färdigt och ska med det snaraste skaffa nytt pass, då det gamla inte längre är giltigt pga namnbyte.
Jag hänger absolut med, tror inte det blir av att komma till dessa trakter annars.
Eftersom det finns cacher i Kiev utgår jag ifrån att jag kan hålla igång med en om dagen även under dessa dagar, då jag inte uppnår ett år förrän i början på april.
Datum spelar ingen roll - så där kommer jag inte att rösta men det kommer att bli alternativ 3 beträffande variant på resan.
Användarvisningsbild
famaxe
Geocachare

Inlägg av famaxe » fre okt 12, 2012 12:00

Famaxe är på och skickar med en deltagare från teamet, vem det blir diskuteras ivrigt. Frågan är vem som tar minst skada ;-) Upptäckten av http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC2V455 fällde avgörandet. (Nähä du, tror inte att du kan dra det triumfkortet./Fru Famaxe)

Synd att det inte finns några cacher nära in i Vitryssland eller Ryssland, kanske en lämplig plats för ett event?

Vi röstar på alternativ 3, men är såklart på oavsett vilket det blir.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » fre okt 12, 2012 13:47

Jag funderar fortfarande på resan, men...

http://www.conrad.se/Radioaktivitetsm%2 ... 36_0601101
Bild
Hallén
Geocachare
Efternamn: Hallén
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av Hallén » fre okt 12, 2012 16:25

Jag är (mycket) intresserad av att åka med på denna resa! Det senare avresedatumet är nog bättre än februari: http://www.lonelyplanet.com/ukraine/weather.
Pilsnär
Geocachare
Efternamn: Sparr
Förnamn: Jan

Inlägg av Pilsnär » fre okt 12, 2012 17:18

Om dessa priser gäller så är jag med! Upplägg 1,2,3 spelar ingen större roll, men jag skulle föredra att åka i April. Att slippa vara hemma i Mora under Vasaloppet är bara det värt några tusen! :wink:
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Efternamn: Jakobsson
Förnamn: Niklas
Kontakt:

Inlägg av Gwynplaine » fre okt 12, 2012 18:37

Jag gjorde den där trippen för ett år sedan, och kan varmt rekommendera resan, den är helt makalös! jag kom undan betydligt billigare än så trots att jag och sambon var i Kiev i fyra dagar, men så bodde vi betydligt mer spartanskt än trestjärnigt hotell också.

Angående upplägget så skulle jag, förutsatt att du inte lyckats fixa någon väldigt bra deal med resebyrån, satsa på en dag i Pripyat och en i Poltava. Resorna till Pripyat är organiserade bussresor med guide där man blir avsläppt på olika ställen och får utforska fritt under en viss tid, och att göra det två gånger kommer nog mest kännas tjatigt. bättre att satsa på Poltava dag 2 istället.
Skriv svar