Hej!
Jag tar min feedback offentligt eftersom den minst lika mycket vänder sig till kommande arrangörer, plus att det kanske kan ge inspiration till annan feedback.
Programspår
Jag är van vid SF-kongresser där programspåren är huvudsaken. Då är det ofta 3-4 programspår under hela dagen (eller dagarna).
Det programpunkter jag besökte (reseberättelser och project-gc på slutet) var bra.
Femton minuters paus mellan punkterna var lagom, man hinner ta en bensträckare.
Det jag skulle vilja se är att programspåren synkroniseras så att de börjar samtidigt, det blir visserligen mer tryck i hallen/fiket under pauserna, men å andra sidan kan man då byta programrum enklare.
Nu var risken att man blev låst till ett rum, fick en väldigt lång paus eller kom in femton minuter sent till en programpunkt och störde.
Försäljningsytan
Q-poolen var suverän som samlingsyta, gott om plats och framför allt högt i tak med luft när alla skulle trängas inför cachesläppet.
Lite tråkigt att det var en bit att gå mellan försäljning och föredrag.
Information
Det behövs tydligare information för förstagångsbesökare på ett sådant här event där mycket trots allt handlar om cacherna som släpps.
Den här informationen hade jag helst sett redan i den inledande broschyren:
- Skillnaden mellan permanenta cacher, temporära cacher och labcacher.
- Vad är en labcache och hur fungerar det att logga den?
- Hur fungerar FAD-cacherna (inte bara "som vanligt")? (det finns ett antal delsteg och ett slutsteg)
- Finns det bonuscacher? (Sektorfinaler, slutfinal)
- Eventuella FTF-priser och andra tävlingsmoment vid kvällens cacher. (Det har förekommit tidigare så man kanske hört talas om det.)
Cachesläpp
Laddningen var extremt snabb och fungerade klockrent (framförallt som jag väntade 20 minuter tills kön lagt sig, det var ju ändå en timme att ladda cacher på).
Jag tycker att de cacher som ska publiceras som riktiga senare ska ha sina korrekta GC-koder istället för FAD-koderna, anledningen är att jag var tvungen att handeditera mina field notes vilket kändes som onödigt arbete.
Cacher
Det kändes om att vissa permanenta cacher inte hade sin slutliga utformning plus att beskrivningar i flera fall var/är lite väl spartanska och intetsägande. Jag vill inte direkt peka ut enskilda cacher och utläggare, jag förstår att det varit mycket jobb att få allt annat att fungera.
Att lägga en extra kvart på att skriva en bra text gör mycket för cacheupplevelsen.
Summering
Mitt första FAD var lätt förvirrat när det kom till cachningen, det var mycket folk i rörelse och första cachen blev alldeles för lång (reflextrailet med flyttade startkoordinater) men när vi väl förstod hur det hela var tänkt att fungera hade vi trevligt på vägen tillbaka till eventlokalen. Att det är mycket folk i rörelse är i och för sig ingen nackdel, man får ta cachningen för vad det är och acceptera att det blir kö för att signera. Å andra sidan träffar man hela tiden nya grupper av cachare att prata med.
Bra föredrag och bra lokaler.