Eventstacking.

Här avhandlar vi allt som rör event.
norwoodbuilder
Geocachare

Eventstacking.

Inlägg av norwoodbuilder » tis sep 30, 2014 20:17

Hur ska event eg vara för att inte hamna inom området eventstacking? Jag fick bakslag på ett event och ombads flytta det till en annan dag eftersom det 5 mil bort skulle vara ett event på ungefär samma tid. Reviewern sa att det var Eventstacking eftersom man kunde infinna sej på det ena och efter ett tag fara vidare till nästa.
Har sett att ett vanligt event ordnades på ett ställe och några timmar senare ett CITO i närheten.
Ser även att på västkusten kunde ett event anordnas av en cachare och några timmar senare ett annat av samma person. Är det så att reglerna säjer att man kan ordna flera event samma dag om det bara gått tillräckligt lång tid mellan dom? I så fall, hur lång tid?
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Re: Eventstacking.

Inlägg av Frudden » tis sep 30, 2014 20:27

3 km och tre timmar är vad jag har hört.

// Fredrik W
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » tis sep 30, 2014 21:26

Frudden skrev:3 km och tre timmar är vad jag har hört.

// Fredrik W
Ok... tack för det. Fast det är väl inte officiellt sas?
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis sep 30, 2014 23:24

Ibland fattar jag inte varför det finns så mycket "konstiga" regler/guidelines osv. som jag anser reglerar "skitsaker".

Eventstacking...?
Nu har jag varit på alldeles för få event, vilket oftast beror på mina andra hobbies som tar mycket av min fritid, så jag har aldrig haft möjligheten att besöka två event på en och samma dag (knappt under en och samma månad).

Varför skulle man ha "regler" för hur långt avstånd och hur lång tid som det ska vara mellan olika event?
Jag kan inte komma på några bra argument för varför man skulle reglera detta.

Om man spekulerar riktigt vilt...
Kanske att Groundspeak annars kan bli stämda för att någon nybliven änka har blivit av med sin sambo i samband med en trafikolycka där orsaken var att sambon hade fyra event inplanerade och var tvungen att hinna till dem för att få sina åtråvärda "pinnar" och därmed råkade köra ihjäl sig själv och tog ytterligare två "oskyldiga" med sig, som dock satt i bilen som åkte på rätt sida i motsatt riktning...

Nä...
Om någon/några personer vill hinna besöka 2-3-4 event under en dag som har olika sorters tema som de är "noll" intresserade av, och det enda som "egentligen" intresserar dem är att besöka eventen för att höja upp statistiken - låt dem då få ägna sig åt det.

Låt "vanliga" GeoCachare få skapa sina event och låt de GeoCachare som är intresserade av Event-Temat eller Loggboken få besöka eventen på sina egna premisser och intresset som driver dem till att besöka eventen, jag tycker att det verkar vara vansinnigt att neka ett event som handlar om att lära sig mer om svampar bara för att det råkar vara ett annat event i närheten (och/eller tidsmässigt) som handlar om att lära sig mer om sjöfåglar eller att det skulle planeras ett tredje event som handlar om att lära sig att bidra med sin tid och kunskap för att kartera (OSM-kartor).

Varför alla dessa regler...?
Jag hoppas att informationen om reglerna bara är "missförstånd" och att det inte är reglerat på det sättet.
Vi GeoCachare är fritt tänkande människor som har ett eget ansvar för vad vi pysslar med, GroundSpeak behöver inte reglera vår fritid mer än vad de redan har lyckats göra...

.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor okt 02, 2014 15:11

Jag är normalt rätt negativt inställd till många av markprats regler och jag har en del åsikter även om hur våra svenska reviewers tolkar reglerna men här står jag bakom reglerna och tolkningar till 100%.

Det blir bara fånigt när folk ska driva allt till sin spets och arrangera 5-10 event inom exakt samma område med bara 10 minuters mellanrum.

Hur många låtsasevent och CITO:n får vi se i år utmed motorvägarna som leder till FAD?
Bild
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor okt 02, 2014 15:21

Kanske ska se de eventet längs vägarna som "förfester" och jag har väldigt svårt att förstå event stacking tanken öht OM det inte är för att förhindra eller för att försvåra för ett event genom att skapa ett konkurrens event
Skåneträffen är ett event som sedan 4-5 år består av 3 event dagar men eventet hamnar allt längre isär.... Där dag1 är grillning kvällen innan huvud eventet och citot på söndagen på annan men närliggande plats
Bild
Skriv svar