Minimitider för event

Här avhandlar vi allt som rör event.
peter-tvm
Geocachare
Inlägg: 99
Blev medlem: sön jun 27, 2010 20:31
Efternamn: Nordlund
Förnamn: Peter

Minimitider för event

Inlägg av peter-tvm » ons feb 18, 2015 20:22

Från och med idag så har det införts minimitider för event:

http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=454
Beginning February 18, 2015, minimum durations will go into effect for Event Caches, CITO Events and Mega-Events.

Event Caches will now be a minimum of 30 minutes.
Cache In Trash Out Events (CITO) will now be a minimum of 1 hour.
Mega-Events will now be a minimum of 4 hours.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Inlägg: 2540
Blev medlem: tis dec 21, 2010 13:25
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats
Ort: Stockholm ( Södra delen )

Re: Minimitider för event

Inlägg av MatsAgeby » tor feb 19, 2015 2:50

Varför skulle man ens ha (eller behöva ha) ett regelverk om hur länge ett Event ska hålla på.

Det handlar ju ändå bara om vad som står i Event-Cachens Text.
Alltså... Man måste skriva på ett specifikt sätt för att uppfylla reglerna, sedan kan det finnas info "på sidan" som gör att de stipulerade reglerna rundas.

Det går ju att skriva att Eventet håller på mellan Kl 10:00 - 10:30 men min buss går vid Kl 10:20 så jag blir personligen inte kvar längre än till Kl 10:15. För det kan ju knappast finnas ett krav på att Event-Ägaren MÅSTE vara på plats och än mindre ett krav på den enskilde Event-Besökaren att den måste vara på eventet den tid som regelverket stipulerar.

Jag har uppmärksammat att antalet Event inom Stor-Stockholm har ökat lavinartat
(det är min känsla, det finns säker statistik på hur många event per månad det har genomförts 2012-2013-2014-2015)
och antalet korta Event (upp till 45 min långa) måste ha ökat väldigt mycket.

Jag undrar lite över hur en nybörjare uppfattar ett sådant kort event.
Personen har råkat hitta ett Event som ska genomföras och personen åker dit och möter ett stim med GeoCachare som står och tjattrar samt eventuellt signerar loggboken (om det finns någon) och sedan försvinner efter en kvart, vilket var helt korrekt då Eventet inte skulle hålla på längre än mellan Kl 10:00 - 10:15.
Skulle vara spännande att få reda på hur personen tänker efter ett sådant Event...

Det är väl ökningen av antalet mycket korta Event som har lett till att ett sådant här tråkigt regelverk måste skapas. Känner på mig att dessa regler kommer att "rundas" på olika kreativa sätt.

Å andra sidan är jag för att det som efterfrågas/tilltalar också ska få skapas/genomföras.
Är det så att GeoCachare tilltalas av mycket korta Event för att träffas lite snabbt så varför skulle GroundSpeak bromsa ett sådant beteende...?

Precis som med alla Cacher som placeras ut i stad och skog, så skiljer de sig åt då det gäller utformning och vald placering mm. mm.
Klart att det blir samma sak med Event, det kommer att vara stor skillnad på olika Event som tilltalar olika sorters GeoCachare.
Tänk om GroundSpeak skapar regelverk kring vanliga Cacher.
Exempelvis om en Cache får färre än 1% favvopoäng av de som loggar Cachen under första året = Arkivering.

Fram för större valfrihet och framförallt färre regler som begränsar vår hobby...
Vi har alla ett gemensamt ansvar för att inte "runda" reglerna, då "Groundspeak´s medicin är ännu fler regler och begränsningar.

Peter-tvm,
Du är ju en hejjare på att skapa och genomföra Event av alla möjliga olika sorter, olika längd och med stor variation av innehållet på Eventen.
Vad är din erfarenhet då det gäller besökarnas uppskattning med tanke på hur länge ett Event håller på?
Givetvis är själva innehållet också avgörande för hur uppskattat Eventet blir.

.
Anden81
Geocachare
Inlägg: 507
Blev medlem: lör sep 20, 2008 18:22
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias
Ort: Bro

Re: Minimitider för event

Inlägg av Anden81 » tor feb 19, 2015 8:01

Jag tycker att det är bra med införda riktlinjer för detta.
Finns en cachare i Stockholm som haft dille på att slänga ut kvartsevent senaste månadern, inte Peter.

Oftast är det folk kvar eftet eventens officiella sluttid och pratar så set inget större problem med det.
Bild
Bild
FN-yxa
Geocachare
Inlägg: 487
Blev medlem: mån nov 17, 2008 14:41
Efternamn: J
Förnamn: Micke
Ort: Lund

Re: Minimitider för event

Inlägg av FN-yxa » tor feb 19, 2015 10:05

Det första som jag kom att tänka på är flashmobs-event. Hur hanterar man dem i framtiden?
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Inlägg: 664
Blev medlem: tis nov 02, 2010 19:47
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas
Ort: N65° 56.065 E22° 52.506

Re: Minimitider för event

Inlägg av bonde456 » tor feb 19, 2015 17:07

Grundtanken med event är att träffas,
flashmobs kan väl vara kul som unik företeelse men jag kan tänka mig att i välbefolkade områden där det statistiskt sett bor flest cachare blir det lätt inflation då många ska ha sitt eget event, någon större träff blir det inte heller.

Mega event är också något riktigt unikt för oss där folk reser genom flera länder för att deltaga.
Med ökande antalet spelare så blir det inte riktigt lika svårt att dra ihop nog med folk så där riskerar man nog också att förlora det unika.

Det är lätt att hamna i en bubbla av den egna regionen och tycka att det inte varit något problem,
tänker man på helheten så finns det säkert en anledning att reglerna kommit.
BildBild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Inlägg: 304
Blev medlem: tis jan 04, 2011 9:54
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Re: Minimitider för event

Inlägg av Frudden » fre feb 20, 2015 13:42

Man kan ju fråga sig om att peka ut en plats på kartan "där vi står i en halvtimme i klunga och pratar om ämne A eller B i en halvtimme" verkligen är att ARRANGERA ett event?

Jäkligt tråkigt för nybörjarna som inte har varit på event tidigare när de får en felaktig bild av vad event egentligen borde vara.


// Fredrik W
ta68
Geocachare
Inlägg: 285
Blev medlem: tis jul 12, 2011 11:49
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Re: Minimitider för event

Inlägg av ta68 » fre feb 20, 2015 17:19

Vad "ska" ett event vara i så fall enligt dig Frudden? Och hur ska man "arrangera" ett event?
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: tor aug 17, 2006 16:56
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans
Ort: Linköping

Re: Minimitider för event

Inlägg av pinkunicorn » fre mar 13, 2015 14:13

MatsAgeby skrev:Tänk om GroundSpeak skapar regelverk kring vanliga Cacher.
Exempelvis om en Cache får färre än 1% favvopoäng av de som loggar Cachen under första året = Arkivering.
.
Jag undrar om inte den där regeln i själva verket skulle vara en bra idé. Lite rotation bland skräpcacherna vore inte fel.
Bild
Trollteamet
Geocachare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jun 08, 2011 15:13
Efternamn: Lindfors
Förnamn: Christer och Carina Widmark

Re: Minimitider för event

Inlägg av Trollteamet » sön mar 15, 2015 12:51

MatsAgeby skrev:Varför skulle man ens ha (eller behöva ha) ett regelverk om hur länge ett Event ska hålla på.

Jag har uppmärksammat att antalet Event inom Stor-Stockholm har ökat lavinartat
(det är min känsla, det finns säker statistik på hur många event per månad det har genomförts 2012-2013-2014-2015)
och antalet korta Event (upp till 45 min långa) måste ha ökat väldigt mycket.
.
En snabb titt i GSAK ger följande siffror för Stockholms Län:

2010 - 10 st
2011 - 16 st
2012 - 34 st
2013 - 54 st
2014 - 115 st
2015 - hittills 94 st publicerade / avklarade

Siffrorna gäller alltså enbart för Stockholms Län och de som ligger i min GSAK-databas, något event kan ha sluppit undan men det rör sig i så bara om något enstaka. (CITO och Mega är inte medtagna, inte heller hänsyn till de få event som skapats men arkiverats innan de skulle hållts)
Senast redigerad av 1 Trollteamet, redigerad totalt 0 gånger.
Trollteamet
Geocachare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jun 08, 2011 15:13
Efternamn: Lindfors
Förnamn: Christer och Carina Widmark

Re: Minimitider för event

Inlägg av Trollteamet » sön mar 15, 2015 12:56

Trollteamet skrev:
MatsAgeby skrev:Varför skulle man ens ha (eller behöva ha) ett regelverk om hur länge ett Event ska hålla på.

Jag har uppmärksammat att antalet Event inom Stor-Stockholm har ökat lavinartat
(det är min känsla, det finns säker statistik på hur många event per månad det har genomförts 2012-2013-2014-2015)
och antalet korta Event (upp till 45 min långa) måste ha ökat väldigt mycket.
.
En snabb titt i GSAK ger följande siffror för Stockholms Län:

2010 - 10 st
2011 - 16 st
2012 - 34 st
2013 - 54 st
2014 - 115 st
2015 - hittills 94 st publicerade

Siffrorna gäller alltså enbart för Stockholms Län och de som ligger i min GSAK-databas, något event kan ha sluppit undan men det rör sig i så bara om något enstaka. (CITO och Mega är inte medtagna, inte heller hänsyn till de få event som skapats men arkiverats innan de skulle hållts)
Och motsvarande för hela landet:

2010 - 108 st
2011 - 171 st
2012 - 283 st
2013 - 421 st
2014 - 739 st
2015 - hittills 289 st

En ökning på 50-70% per år i runda slängar, årets slutsumma borde hamna uppåt 1000 event om trenden håller i sig...
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Inlägg: 1465
Blev medlem: sön aug 23, 2009 13:47
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Ort: Hörksbyn
Kontakt:

Re: Minimitider för event

Inlägg av Motorcycledude » sön mar 15, 2015 23:14

Om inte event-spammandet slutar kommer det att komma ännu fler regelskärpningar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Inlägg: 395
Blev medlem: ons apr 14, 2010 22:00
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt
Ort: Mölndal

Re: Minimitider för event

Inlägg av Kasheuren » mån mar 16, 2015 6:07

Utan att veta och utan att ha en åsikt så tycker jag det låter som att man antingen vill komma åt flashmobs eller events skapade huvudsakligen för att komma åt loggningen (typ pi-dags-badge).
Men jag antar att groundspeak inför åtstramningen på förekommen anledning. Har det skett händelser vi känner till kring flashmobs eller andra kortevents som kan förklara ändringen tro? Att det skulle vara själva antalet har jag svårt att tro, det är väl mer sånt groundspeak är ute efter att öka tänker jag...
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Inlägg: 1465
Blev medlem: sön aug 23, 2009 13:47
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Ort: Hörksbyn
Kontakt:

Re: Minimitider för event

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 16, 2015 14:43

Stadskasheuren skrev:Utan att veta och utan att ha en åsikt så tycker jag det låter som att man antingen vill komma åt flashmobs eller events skapade huvudsakligen för att komma åt loggningen (typ pi-dags-badge).
Men jag antar att groundspeak inför åtstramningen på förekommen anledning. Har det skett händelser vi känner till kring flashmobs eller andra kortevents som kan förklara ändringen tro? Att det skulle vara själva antalet har jag svårt att tro, det är väl mer sånt groundspeak är ute efter att öka tänker jag...
Det man vill komma åt är nog med all sannolikhet missbruk. Vad jag läst på annat håll kom event-stackningsregeln urpsrungligen till efter att man i samband med ngt mega lagt ut vad som i princip var en trail av event med 10 minuters mellanrum.

Om Groundspeak sedan ser en kraftigt ökad förekomst av rena skitevent som uppenbarligen skapats bara för att jaga statistik när själva grundtanken med event är att man ska träffas och socialisera, så är det naturligt att de skärper reglerna ytterligare. Om folk kunde ge fan i att pusha saker till extrema proportioner så händer inte sådant här.

I bl.a. Sverige har vi ju ett sammansvetsat, aktivt reviewer-team som verkar ha en tät och bra kontakt med Groundspeak. Jag håller det inte alls för osannolikt att de fört vidare information om tramset (jag vill inte trampa på några tår men jag tycker att det ÄR trams) med krystade snabbevent som pågår i Sthlm just nu och att den senaste regeländringen tillkommit bl.a. av den anledningen. Fortsätter folk att tänja gränserna inom regelverket kommer vi tvivelsutan att få se ännu fler regelskärpningar.
Senast redigerad av 1 Motorcycledude, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Bild
Anden81
Geocachare
Inlägg: 507
Blev medlem: lör sep 20, 2008 18:22
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias
Ort: Bro

Re: Minimitider för event

Inlägg av Anden81 » tis mar 17, 2015 20:51

Motorcycledude skrev:Om inte event-spammandet slutar kommer det att komma ännu fler regelskärpningar.
Skulle inte förvåna mig om det kommer en begränsning av hur många event en användare får anordna under en bestämd tid. Tror dessutom att det skulle vara bra. Minst en månad mellan event eller max tolv på ett kalenderår.
Bild
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Inlägg: 221
Blev medlem: fre dec 17, 2010 11:42
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick
Ort: Bålsta

Re: Minimitider för event

Inlägg av satrams » ons mar 18, 2015 2:21

Tycker väl att 1 timme vore väl rimligt som minimum för ett vanligt event. Sen finns det väl alltid folk som bara kommer och skriver in sig i boken om det nu finns någon och drar vidare. Det sista vet jag inte hur man skulle kunna stoppa om man skulle önska det. För mycket regler gör det bara tråkigt och hoppas att vi slipper det.
Skriv svar