Event ingredienser?

Här avhandlar vi allt som rör event.
Användarvisningsbild
mtekla
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundqvist
Förnamn: Kjelle

Event ingredienser?

Inlägg av mtekla » lör jan 14, 2017 23:50

Jag är lite fundersam över alla event som publiceras i Stockholm. Det är nästan ett event varje dag. Alla event har ett fåtal deltagare och de verkar inte som att de drar deltagare. I mitt tycke verkar det gå inflation i event. Mina tankar går till de som första gången går på event och i deras mening inte upplever händelsen som något extra än en "folk hop", själv har vart med ett tag och fått lära mig förmågan att sortera.

1. Vad händer med de nya deltagarna på ett event, blir de lika välkomnade och betagande som vi andra i början av detta decennium med event som BIB, Stockholm Norra osv, vad tror ni?
2. Är det någon som har en ide på hur ett "bra och inspirerande" event för nya skall innehålla, dvs något recept på ingredienser som ett event bör innehålla för att det skall passera Reviewerns nåls öga?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Re: Event ingredienser?

Inlägg av Justis » mån jan 16, 2017 10:56

Jag håller med om att antalet Event ökat markant.
Ett bra Event tycker jag bör vara förenat med att några cacher läggs ut också, gärna i Eventets andra, och i dess närhet.
De nämnda storeventen (BiB, etc) är ju självklart helt outstanding.
Men jag har även varit med om flera ganska små Event, där alla eventdeltagare i samlad tropp gick runt till de olika cacherna, alla fick FTF! Och alla hade tid att prata med varandra. Och dela erfarenheter.
Och så mycket roligare det då blir än att bara samlas på en plats, säga hej och ge sig av.
Nu får jag sluta, ska bege mej till ett Event :-)
Användarvisningsbild
mtekla
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundqvist
Förnamn: Kjelle

Inlägg av mtekla » tis jan 17, 2017 22:59

När man bestämmer sig som arrangör till ett event, att ha typ 2-3 event på en vecka för att uppmärksamma olika dagar som är tiilägnade olika saker i ca 30 minuter t.ex på en parkeringsplats, hur tänker man då som arrangör och vad är egentligen syftet. Någon som har en teori?
Bild

Bild
6wyn
Föreningsmedlem
Efternamn: Jakobsson
Förnamn: Niklas

Inlägg av 6wyn » tis jan 17, 2017 23:48

mtekla skrev:När man bestämmer sig som arrangör till ett event, att ha typ 2-3 event på en vecka för att uppmärksamma olika dagar som är tiilägnade olika saker i ca 30 minuter t.ex på en parkeringsplats, hur tänker man då som arrangör och vad är egentligen syftet. Någon som har en teori?
Tror inte man behöver krångla till det så mycket i förklaringen, syftet är antagligen att få ett tillfälle att träffa några likasinnade en stund för att prata geocaching (och kanske även dagens tema). Precis som man väljer fritt vilka burkar man ger sig på så är det ju fritt att välja vilka event man besöker - de som tycker sådana minimalistiska event är roliga är säkert glada att de skapas, och de som inte uppskattar det går inte dit. Om ingen tyckte om den sortens event så skulle de nog dö ut ganska fort.

Angående nybörjare så är det möjligt att enstaka kan tänkas bli avskräckta och inte besöka fler event, men det gäller ju samma sak för de som tar en dålig multi och därefter inte loggar fler sådana. Visst kan man önska att alla event höll BIB-klass, men då skulle det nog inte bli så många event per år...
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » ons jan 18, 2017 1:59

Jag har varken förstått mig på halvtimmes event eller event på en parkeringsplats.
Skall man hinna umgås behövs ju minst en timme gärna två, men om man redan ses flera gånger i veckan kanske man inte har så mycket att prata om längre.... Och står man på en blåsig parkeringsplats och co inte har något program eller åtminstone en tänd grill så kanske en halvtimma mer än tillräckligt.... :-)

Skickat från mobilen med taskig tangentbords precision.
/Djurets
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » ons jan 18, 2017 11:58

Glöm inte statistiken! Det finns olika ikoner som man kan få både genom att arrangera och delta i event. Jag tror att detta är en stark drivkraft för vissa.
marikanders
Geocachare
Efternamn: Flera olika
Förnamn: Anders och Marika
Kontakt:

Inlägg av marikanders » ons jan 18, 2017 13:07

d3bjorn skrev:Glöm inte statistiken! Det finns olika ikoner som man kan få både genom att arrangera och delta i event. Jag tror att detta är en stark drivkraft för vissa.
Tyvärr är det nog så.
För övrigt anser jag att powertrails bör förbjudas
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » ons jan 18, 2017 13:19

Vill man ha statistik att skryta med ska man ju inte lägga ut event alls, då man inte får favoritpoäng på event. Och då sjunker ju andelen favoritpoäng/utlagd cache. Vilken annan statistik vill man visa upp. :-)

Skickat från mobilen med taskig tangentbords precision.
/Djurets
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör jan 21, 2017 11:18

d3bjorn skrev:Glöm inte statistiken! Det finns olika ikoner som man kan få både genom att arrangera och delta i event. Jag tror att detta är en stark drivkraft för vissa.

Jo hur unikt är det med ett event om man håller 13 på en månad....
Bild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » lör jan 21, 2017 11:46

En fördel med Event är att du får logga ditt eget Event.
Har du en lucka i datummatrisen kan du alltså ordna ett Event den dagen :-)
Skriv svar